Bekijk originele versie : Werken?
Maroc_Meissie
18-08-2005, 12:01
Aan de moeders en zwangeren,
Ik zit met het volgende, ik ben in de blije verwachting van een kindje en inschallah als alles goed gaat zal ik rond 16 febr 06 bevallen.
Maar nu zit ik met het:
Ik werk nu fulltime, 40 uur en meestal draai ik nog veel meer uren...
Ik weet nu al als ik ben bevallen en weer aan het werk ga, kan ik dit werk echt niet 40 uur blijven doen. Onmogelijk!!! de stress die het met zich meebrengt, de verantwoordelijkheid en de aandacht is te veel en ik ben bang als ik het werk toch blijf doen dat het ten koste zal gaan (ben er zeker van) van mijn gezin.
Kortom nee kan gewoon niet.
Mijn kind 5 dagen bij mijn schoonouders/ouders laten is GEEN optie, ben ik op tegen omdat ik zelf de opvoeding wil doen en ik wil niet dat anderen zich met mijn opvoeding gaan bemoeien.
Naar de creche? vind ik echt riskant....mijn kleine 5 dagen in de week naar de creche kan echt niet.
Hou in je gedachte dat par-time werken geen optie is, zou je dan stoppen en ontslag nemen..Of zeg je mijn werkgever MOET een oplossing met mij zoeken en als we er niet uitkomen meld ik me ziek.
Wie herkent dit probleem en hoe hebben jullie dit opgepakt en wat is jullie situatie nu?
Aardbeitje
18-08-2005, 12:06
Aan de moeders en zwangeren,
Ik zit met het volgende, ik ben in de blije verwachting van een kindje en inschallah als alles goed gaat zal ik rond 16 febr 06 bevallen.
Maar nu zit ik met het:
Ik werk nu fulltime, 40 uur en meestal draai ik nog veel meer uren...
Ik weet nu al als ik ben bevallen en weer aan het werk ga, kan ik dit werk echt niet 40 uur blijven doen. Onmogelijk!!! de stress die het met zich meebrengt, de verantwoordelijkheid en de aandacht is te veel en ik ben bang als ik het werk toch blijf doen dat het ten koste zal gaan (ben er zeker van) van mijn gezin.
Kortom nee kan gewoon niet.
Mijn kind 5 dagen bij mijn schoonouders/ouders laten is GEEN optie, ben ik op tegen omdat ik zelf de opvoeding wil doen en ik wil niet dat anderen zich met mijn opvoeding gaan bemoeien.
Naar de creche? vind ik echt riskant....mijn kleine 5 dagen in de week naar de creche kan echt niet.
Hou in je gedachte dat par-time werken geen optie is, zou je dan stoppen en ontslag nemen..Of zeg je mijn werkgever MOET een oplossing met mij zoeken en als we er niet uitkomen meld ik me ziek.
Wie herkent dit probleem en hoe hebben jullie dit opgepakt en wat is jullie situatie nu?
Zoals je al zei, je werkgever moet een oplossing voor je vinden. En zolang hij dat niet kan, blijf jij lekker betaald thuis zitten totdat je part-time terecht kan. Ik heb ook precies hetzelfde probleem. Hij zegt nu tegen mij dat ik echt niet part-time terug kan. Ik laat hem maar lekker praten. Want ik heb contact opgenomen met de vakbond en zei vertelde me dat hij verplicht is om je parttime terug te nemen. Maar dat ga ik hem lekker nog niet vertellen.
Hij gaat dan lekker verast worden door de vakbond en dan staat hij daar met een bek vol tanden. Maar je moet wel een vast contract hebben, anders gooit hij je eruit.
Maroc_Meissie
18-08-2005, 12:16
Hebben we wel, ik weet ook dat ik een hele toffe baas heb...Maar we zitten in een reorganisatie waarin de gehele directie wordt omgegooid....en de toekomst voor hem onduidelijk is...Want ik heb wel aangegeven dat ik gewoon voor hem wil blijven werken...
In je ziekteperiode mag je niet worden ontslagen...maar ik wil het niet zover laten komen en wil gewoon eerlijk zijn...
Ik heb ze nog niet eens verteld dat ik zwanger ben...behalve dan aan 1 collega die mij heel erg in vertrouwen neemt....en toevallig is dat een HRM medewerkster en zij adviseert mij ook veel....en zei ook van in het ergste geval laten ze je niet par-time terugkomen. Ja dan meld je je ziek en zoeken ze het maar uit...intussen ga jij lekker ergens anders naar op zoek en blijven ze je uitbetalen.
De kans is klein dat dit gebeurt, maar toch....fulltime werken is geen optie...
Ik heb nou express gevraagd of ik er een extra kracht bij mag hebben en een stagiaire...
Extra kracht is zoiezo nodig, of ik nou par-time of full-time werk, want ik blijf niet voor de hele directie in mijn eentje hier draaien met al die zieken.
En ik denk dat op deze manier mijn terugval op par-time goed opgevangen kan worden toch?
Stel ik ga par-time werken...wat is dan een beste combinatie.
5 deeldagen of juist anders?
Maroc_Meissie
18-08-2005, 12:17
jij bent vandaag 14 wkn zwanger toch?
wij schelen niet veel en ik ben 19 feb uitgerekend? dan klopt er toch iets niet? of ligt het aan mij.
maar even antw op jou vraag,ik zou met mijn werkgeven rond de tafel zitten en samen kijken naar een oplossing dat voor beide prettig werkt.Is dit er niet? dan blijf ik thuis bij mijn kind.
Je ne sais pas....dit is wat ik van mijn VK in het ziekenhuis heb doorgekregen...Ben de 16e uitgerekend, dat heeft ze vastgesteld aan de hand van de grootte van de baby toen...
Maroc_Meissie
18-08-2005, 12:19
Ow....gaan we een wedstrijdje houden oela? wie het eerst pijn lijdt hahahah...
salam
ik zit in hetzelfde situatie, ben namelijk gisteren langs onze personeelsdienst gaan informeren wat de mogelijkheden zijn en natuurlijk wat het mijn verschil is in loon
ik ben 6,5 maanden zwanger en ben voor 29 november inchallah uitgerekend
moet het nog wel overleggen maar in denk inchallah dat ik 1 jaar ga thuis blijven voor mijne kleine
de gewone zwangerschapsverlof is 15 weken, 3 maanden
en daarna ga ik nog 3 maanden ouderschapsverlof nemen
en daarna ga ik 6 maanden loopbaanonderbreking doen
wat als gevolg mijn loon in de zwangerschapsverlof gaat naar 60% in plaats van 100%
en in ouderschapsverlof krijg ik geen loon van mijn werk maar van de RVA dat is een soort uitkering zoals werklozen dat is 50% tegen over mijn loon nu
en die loopbaanonderbreking is ook een loon niet van mijn werk maar van RVA en dat is net zoals de werklozen nu en dat is 1/4 van mijn loon nu
zodus dat is wel een hele grote klap voor mijn financiele kant maar langs de andere kant als ik de kleine naar een creche of onthaalmoeder doet verschilt dat ook een hele pak geld zodus als ik dat daarvan afhou dan is het verschil dat ik overhou niet veel en kan ik mijn kind zien opgroeien de eerste maanden en zeker als ze tanden en ziektes beginnen te krijgen dan moet ik toch altijd dringende verlof opnemen zoals mijne collega hier doet en dat is ook niet prettig voor diegene die moet inspringen voor de job en dan spreken we van een gezonde gewone baby, maar lah ou halem, ik wil wel een jaartje thuis blijven ik ben er ook aan toe na 6 jaar werken oef!!!
Maroc_Meissie
18-08-2005, 14:08
Ja inderdaad, je gaat er heel erg op achteruit en het liefst doe ik ook wat jij doet...
Blijf je dan in dienst bij het bedrijf als je met ouderschapsverlof gaat?
UndercoverAngel
18-08-2005, 14:13
Ja inderdaad, je gaat er heel erg op achteruit en het liefst doe ik ook wat jij doet...
Hier in Nederland hebben ze geen loopbaanonderbreking.. :)
.:UcA:.
Maroc_Meissie
18-08-2005, 14:16
Hahaha lette even niet op, zie nu pas dat ze uit Antwerpen komt...
Wat zijn dan mijn mogelijkheden in NL?
ja tuurlijk dat is je recht dat je krijgt als je daar werkt
of ze dat hebben dat weet ik niet maar je kunt best is de statuten van je werk opvragen en is zien wat de mogelijkheden zijn voor zwangerschapsverlof en dergelijke
Hahaha lette even niet op, zie nu pas dat ze uit Antwerpen komt...
Wat zijn dan mijn mogelijkheden in NL?
ik zei het toch je moet naar je personeelsdienst gaan om meer te weten wat de mogelijkheden zijn zoals ik het deed en geloof mij er zijn nog andere mogelijkheden het hangt van werk tot werk af
Ben je niet verplicht om hun dat al te melden? Je bent al 4 maanden zie ik?
je baas moet je zo snel op de hoogte brengen van je zwangerschap en meestal is dat de derde maand want dan ben je uit de risicomaanden zoals ze het zeggen en is het beleefder
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.