Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Islam en Wetenschap

BlackJAG
14-08-2005, 23:04

salam oealeikum allemaal De meeste mensen zien wetenschap als een soort tegenhanger van de islam. Terwijl ik geloof dat de wetenschap het geloof in de islam alleen maar bevestigt en sterker maakt. Wie deelt deze mening? Als klein kind dacht ik altijd dat je eigenlijk niet teveel met dingen als natuurkunde, biologie en scheikunde moest bezighouden omdat sommige dingen tegenover de islam leken te staan. Maar in de loop van de jaren ben ik me gaan realiseren dat dit helemaal niet het geval is. Bijvoorbeeld zaken als de big-bang theorie. Als ik deze theorie ging verklaren tegenover me mede moslims werd ik meestal heel raar aangekeken. Nu ben ik erachter gekomen dat zelf de big-bang theorie wel degelijk in de koran staat. In Sura Al-Anbiyaa staat in Ayat 31 het volgende: "Hebben de ongelovigen niet ingezien dat de hemel en de aarde GESLOTEN waren en dat WIJ ze dan hebben GEOPEND (de bang) " En in de zelfde ayat wordt zelfs de evolutie theorie bevestigd: "En al hetgeen leeft hebben WIJ uit water gemaakt. Willen zij dan toch niet geloven?" In vind dit zo enorm veelzeggend. Misschien is het een kwestie van interpretatie en is het mijn denkwijze maar ik denk wel dat er enorm veel wijsheden in de koran staan die zoveel verklaren wat wetenschappers pas eeuwen later hebben ontdekt. Kan zoveel meer voorbeelden geven.

Bottom
14-08-2005, 23:17
ik vind niet dat wetenschap en geloof elkaar uitsluiten of tegenspreken. Zij zijn niet elkaars concurrenten. Wel benaderen ze de werkelijkheid op twee totaal verschillende manieren en mogen we ze niet door elkaar halen. Wat jij zegt over de big bang en de evolutietheorie is dan ook vatbaar voor interpretatie. Ik kan mij goed voorstellen dat iemand anders in de Koran precies uitspraken terugvindt die totaal niet in overeenstemming te brengen zijn met de moderne wetenschap.

BlackJAG
14-08-2005, 23:39
ik vind niet dat wetenschap en geloof elkaar uitsluiten of tegenspreken. Zij zijn niet elkaars concurrenten. Wel benaderen ze de werkelijkheid op twee totaal verschillende manieren en mogen we ze niet door elkaar halen. Wat jij zegt over de big bang en de evolutietheorie is dan ook vatbaar voor interpretatie. Ik kan mij goed voorstellen dat iemand anders in de Koran precies uitspraken terugvindt die totaal niet in overeenstemming te brengen zijn met de moderne wetenschap. de wetenschap versterkt juist het geloof als mensen echt zouden willen begrijpen. Veel wetenschappers zijn hierdoor ook gaan geloven in de Waarheid van ALLAH swt. Zullen altijd mensen zijn die vraagtekens blijven plaatsen ook al weten ze wat de waarheid is, maar ALLAH heeft hun harten gesloten. Het feit dat zoveel wetenschappelijke dingen in de koran worden beschreven versterkt het geloof dat de wetenschap er is om de koran te bevestigen. ALLAH swt zegt niet voor niets heel vaak "voor de degene die onderzoeken (ya-awli-albaab) " Zelfs het feit dat de aarde rond is en niet plat (als je dat zei rond het jaar 600, werd je levend verbrand!) staat in de koran. Dat bevestigt het voor mij alleen maar meer. Maar je hebt wel gelijk tis een kwestie van interpretatie. Misschien heb ik t wel helemaal mis.....

Bottom
14-08-2005, 23:54
ik denk niet dat het de taak van de wetenschap is de Islam te bevestigen. De taak van de wetenschap is het registereren van data en op basis van deze data hypotheses formuleren ter verklaring van de werkelijkheid zoals deze zich aan ons openbaart. Het is best mogelijk dat deze hypotheses in tegenspraak zijn met het geloof, wanneer men dan deze hypothesen verwerpt omdat ze niet in overeenstemming zijn met het geloof is men niet wetenschappelijk bezig. Ik geloof niet dat wetenschap en religie elkaar uitsluiten, maar ze staan ook niet ten dienst van elkaar. Een gelovige zoals jij kan in de wetenschap een bevestiging ontdekken van zijn geloof, maar een andere gelovige zal precies tegenspraak ontdekken. Bijvoorbeeld: sommge gelovigen aanvaarden de evolutietheorie zoals jij en vinden dat deze zelfs in overeenstemming is met de Koran, anderen houden liever vast aan de letterlijke interpretatie met Adam en Eva en deze is natuurlijk onverenigbaar met de wetenschappelijke visie. De mate waarin wetenschap en geloof verenigbaar zijn, hangt dus af van de mate waarin een gelovige in staat is zijn geloof vrij te interpreteren. Maar wanneer je aan het interpreteren staat betreed je een wankele brug, want welke interpretatie is dan de juiste?

BlackJAG
15-08-2005, 00:10

ik denk niet dat het de taak van de wetenschap is de Islam te bevestigen. De taak van de wetenschap is het registereren van data en op basis van deze data hypotheses formuleren ter verklaring van de werkelijkheid zoals deze zich aan ons openbaart. Het is best mogelijk dat deze hypotheses in tegenspraak zijn met het geloof, wanneer men dan deze hypothesen verwerpt omdat ze niet in overeenstemming zijn met het geloof is men niet wetenschappelijk bezig. Ik geloof niet dat wetenschap en religie elkaar uitsluiten, maar ze staan ook niet ten dienst van elkaar. Een gelovige zoals jij kan in de wetenschap een bevestiging ontdekken van zijn geloof, maar een andere gelovige zal precies tegenspraak ontdekken. Bijvoorbeeld: sommge gelovigen aanvaarden de evolutietheorie zoals jij en vinden dat deze zelfs in overeenstemming is met de Koran, anderen houden liever vast aan de letterlijke interpretatie met Adam en Eva en deze is natuurlijk onverenigbaar met de wetenschappelijke visie. De mate waarin wetenschap en geloof verenigbaar zijn, hangt dus af van de mate waarin een gelovige in staat is zijn geloof vrij te interpreteren. Maar wanneer je aan het interpreteren staat betreed je een wankele brug, want welke interpretatie is dan de juiste? Veel mensen geloven niet in omdat de wetenschap hun bewijzen lijkt te leven van dingen als de evolutietheorie. Wat uiteindelijk toch slechts een theorie is. Maar ik denk dat de letterlijke interpretatie van gelovigen van het Adam & Eva verhaal wel degelijk kan aansluiten op de wetenschap. Als we deze link zouden kunnen maken zouden veel meer mensen overtuigd kunnen raken van de waarheid van de islam. Denk dat die link wel degelijk gemaakt zou kunnen worden. Zelf denk ik dat Adam & Eva volgens de koran in de hemel zijn gecreeerd. En daarna volgens het verhaal verbannen werden naar de aarde omdat ze Allah niet hadden gehoorzaamd. Maar niet hun lichaam is naar de aarde gestuurd maar hun ziel die verder leefde in onze mogelijke voorouders zoals de wetenschap die kent. Das natuurlijk maar een theorie maar zou kunnen toch?

KING_B
15-08-2005, 01:54
waar hebben jullie het over koran is weten schap ik geef jullie een voorbeeld nasa heeft 3 jaar geleden een ster ondekt die gexplodeeerd is en een vorm heeft gekregen de nasa heeft 75 miljaard moeten neer tellen om die ster te ondekken in de koran wisten we dat 1400 jaar geleden staat in de soera arhman 3lama el koran er staat INSCHAKAT ISAMA FA KENAT WARDATAN KA DIHAN FA BIE ALA IRABOKOM MA TOKADIBAN nog een voorbeeld 1911 werd ondekt dat de aarde bestaat uit 71.1111 water grond uit 28.8888 1400 jaar gelden wisten we dat ook al dat een vlieg 1 vleugel was giftig en de andere bevat tegen gif werd ondekt 1978 koran staat al 1400 jaar geleden dat zweet goed voor je ogen is als het van je vader is vanwege dna is ondekt 1987 in de koran 1400 jaar geleden toen de de vader van jozef blind werd en jozef stuurde hem zijn kleding waar hij in liep en deed het op zijn ogen en hij kon weer zien bewijs soerat yussef KORAN bestaat uit wetenschap wiskunde natuur kunde poezie noem maar op en nu een vraag voor jullie wat bewijst in de koran dat ramdan 30 dagen is en waneer het nacht 27 is?????????????

naschiatje
15-08-2005, 10:19
is heel goeie site Harun Yayha! :) Vooral de evolutie theorie is best interessant zeg! Wat ik raar vond is dat zelfs Darwin geloofde niet in zijn eigen theorie...en zijn 'theorie' wordt nu bijna over op scholen gegeven. Of over dat 'dode zee' Subhana Allah.. mooi zeg! Echt een aanrader, hoor, deze site!

BlackJAG
15-08-2005, 10:55
is heel goeie site Harun Yayha! :) Vooral de evolutie theorie is best interessant zeg! Wat ik raar vond is dat zelfs Darwin geloofde niet in zijn eigen theorie...en zijn 'theorie' wordt nu bijna over op scholen gegeven. Of over dat 'dode zee' Subhana Allah.. mooi zeg! Echt een aanrader, hoor, deze site! Dit is precies wat ik bedoelde met de wetenschap bevestigd het geloof alleen maar meer. Toen ik er achter kwam dat zelfs de big bang wordt beschreven in de heilige Koran sloeg ik stijl over van verbazing en was meteen helemaal gezilverd van welke vorm van mogelijk twijfel dan ook. Stel deze vraag aan ongelovigen en ze zullen zwijgen : hoe is het mogelijk dat enorme geleerden na jarenlange studies achter wetenschappelijke ideeen zijn gekomen die 1400 jaar geleden al waren geopenbaard in de heilige koran?" ze zullen zwijgen of zeggen..."jij interpreteert dat zo alleen"..... Wetenschap bevevsitgd voor mij alleen maar dat de ISlam de enige waarheid is.