Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : hongersnood in Niger

Pagina's : [1] 2

islamkritiek
13-08-2005, 22:52

Meijel - Het Afrikaanse Niger staat de laatste tijd weer in de belangstelling vanwege de hongersnood als gevolg van droogte en een sprinkhanenplaag. De Meijelse Nel Derikx werkte er meer dan 25 jaar als vroedvrouw. Dik 25 jaar geleden vertrok ze als naïef plattelandsmeisje uit Meijel naar het Afrikaanse Niger, een van de armste landen ter wereld. Uit liefdesverdriet, op zoek naar avontuur, maar ook uit idealisme. Vroedvrouw Nel Derikx zou ze daar ginder wel eens even gaan vertellen hoe het moest. ,,Daar ben ik heel snel van teruggekomen.'' Het verre Afrika bleek een heel andere wereld dan de Meijelse gewend was. Een wereld waar ze met haar westerse kennis van de verloskunde op betonnen muren stuitte. Vooral in het kleine plattelandsdorpje waar ze de eerste jaren in een als kraamkliniek fungerend lemen hutje werkte. ,,Na een tijdje kwam er geen enkele vrouw meer. Via mijn tolk begreep ik dat ze het inwendig onderzoek maar niks vonden. Hadden ze nog nooit gehad en 'dat daar beneden' was heilig gebied. Alleen bestemd voor de man.'' Nel was niet voor één gat te vangen. Ze riep alle mannen uit het dorp bij elkaar en legde met behulp van een pop uit hoe een baby in de buik zit. En hoe geweldig het is dat Allah -80procent van Niger is islamitisch- de mens de kennis heeft gegeven om te voorkomen dat baby's sterven. ,,De mannen zaten met open mond te luisteren. 'Allah is groot. Allah is groot', zeiden ze alsmaar.'' Dat je met 'Allah' veel gedaan kreeg, had Nel snel in de gaten. ,,Moest er weer een dilemma worden opgelost, dan haalde je Allah er maar weer bij.'' Maar zelfs dat wilde niet altijd helpen. Zo bleven de Afrikaanse vrouwen stug zand op de navel van hun pasgeborene leggen ter bevordering van de groei. Dat dit gebruik naveltetanus veroorzaakt, kon er bij de vrouwen niet in. Zelfs niet toen Nel een verhaaltje over microben afstak en dat met tekeningen trachtte te verhelderen. De microben maakten weinig indruk. 'Zulke beestjes kennen wij niet', luidde het commentaar. Langzamerhand leerde de Meijelse haar pappenheimers kennen. Kwam ze erachter dat ze haar 'klanten' moest benaderen vanuit hún cultuur en niet vanuit haar eigen westerse opvattingen. En dat ze de vrouwen beter kon helpen met een tactische benadering dan met de botte bijl. ,,Vrouwen hebben daar niks te zeggen. Worden op zeer jonge leeftijd al uitgehuwelijkt.'' Nel kreeg in haar praktijk diverse staaltjes van de gevolgen te zien. Zoals dat ene meisje wier vagina helemaal geïnfecteerd was, omdat het geslachtsdeel met een mes was vergroot. ,,Je kunt die mannen wel de huid vol schelden, maar daar win je niks mee. Zeker niet omdat je blank én vrouw bent. Je moet meegaan in hun manier van denken.'' Dus als er weer eens zo'n nieuwbakken echtgenoot kwam klagen dat zijn jonge blom te nauw was, had Nel haar antwoord gereed. 'Je stuurt je geit toch ook niet naar de bok als ze nog niet klaar is.' ,,Kijk, dat snappen ze.'' Inmiddels is de leeftijd waarop een man seks mag hebben met zijn bruid, opgetrokken naar zestien jaar. ,,Alleen is het probleem dat niemand precies weet hoe oud iemand is. Dus kwamen ze met zo'n meisje naar mij om te vragen of het al kon. Nee, zei ik dan. U moet nog een jaartje wachten.'' Volgens de Meijelse verloskundige is de gemiddelde vrouw in Niger zo'n dertien keer zwanger en overleven daar slechts zeven kinderen van. Anticonceptie is volgens het geloof streng verboden. ,,Ze stoppen zelf wel eens steentjes in hun vagina, maar met condooms hoef je niet aan te komen'', weet Nel. ,,Daar willen de mannen absoluut niet aan.'' Ondanks de vele frustraties heeft Nel Derikx met veel plezier in Afrika gewerkt. Eerst op het platteland, later in de stad waar ze de eerste opleidingsschool voor verloskundigen startte. Ook heeft ze een weeshuis mee opgezet en een instituut voor blinden en gehandicapten. Graag was ze er gebleven, maar Nederland draaide de geldkraan dicht vanwege het ondemocratisch regime. Bovendien was haar gezondheid slecht. Sinds een paar jaar steunt de 62-jarige Meijelse Niger vanuit haar woonplaats. Ze zamelt gelden in en geeft tekst en uitleg over het land aan scholieren. Die zijn nogal eens onder de indruk van al die zwarte kindertjes in hun blote kont. ,,Laatst had een jochie alle onderbroeken van thuis meegenomen. Zegt-ie tegen zijn moeder: 'wij kunnen toch zat nieuwe kopen'.'' De Limburger (http://www.limburger.nl/Index/0,4306,,00.html?sHoofdUrl=http%3A%2F%2Fwww.limburg er.nl%2FPagina%2F0%2C7090%2C31-1-2-2502-2744997-1438-730825-%2C00.html)

blingblong
13-08-2005, 23:09
Mooie verhaal. Erg moedig van die vrouw. Zulke mensen moeten er meer zijn.

Funxx
13-08-2005, 23:30
Mooie verhaal. Erg moedig van die vrouw. Zulke mensen moeten er meer zijn. Inderdaad, tegenwoordig leeft iedereen voor zich zelf, andere helpen?? NO WAY... :moe:

Blade20
14-08-2005, 00:18
De microben maakten weinig indruk. 'Zulke beestjes kennen wij niet', luidde het commentaar. Die microben zullen wel denken "Slimme mensen kennen wij niet." daar in dat leefgebied. Ze zijn wel bereid te geloven in een almachtige god welke ze niet kunnen zien. Maar microben die ze niet kunnen zien (en weldegelijk de invloed van is te merken) daar geloven ze dan weer niet in. Oude gewoontes zijn als ankers aan speedboten, ze vertragen de boel nodeloos. Mwa, aan de andere kant, we hebben overbevolking. Laat ze maar in het ongewisse. Het is niet alsof we nog meer mensen kunnen onderhouden op deze planeet. Nee, zelfs niet als we die 'gigantische' (*kuch, *kuch) voedselberg van het westen over de gehele wereld verspreiden.

born_2_B_muslim
14-08-2005, 00:37

Die microben zullen wel denken "Slimme mensen kennen wij niet." daar in dat leefgebied. Ze zijn wel bereid te geloven in een almachtige god welke ze niet kunnen zien. Maar microben die ze niet kunnen zien (en weldegelijk de invloed van is te merken) daar geloven ze dan weer niet in. Oude gewoontes zijn als ankers aan speedboten, ze vertragen de boel nodeloos. Mwa, aan de andere kant, we hebben overbevolking. Laat ze maar in het ongewisse. Het is niet alsof we nog meer mensen kunnen onderhouden op deze planeet. Nee, zelfs niet als we die 'gigantische' (*kuch, *kuch) voedselberg van het westen over de gehele wereld verspreiden. heb jij enig idee hoeveel voedsel vauit afrika naar europa wordt geexporteerd ? :nerd:

blingblong
14-08-2005, 00:59
heb jij enig idee hoeveel voedsel vauit afrika naar europa wordt geexporteerd ? :nerd: Wil jij suggereren dat afrika zonder eten zit omdat ze eten exporteren? vertel eens....wat krijgen wij uit afrika hier? behalve houten beeltjes en maskers voor op de muur. ik sta wel achter meer steun voor afrika. en vooral voorlichting.

born_2_B_muslim
14-08-2005, 01:00
Wil jij suggereren dat afrika zonder eten zit omdat ze eten exporteren? vertel eens....wat krijgen wij uit afrika hier? behalve houten beeltjes en maskers voor op de muur. ik sta wel achter meer steun voor afrika. en vooral voorlichting. tja , als je er zo over denkt is er geen beginnen aan.

Moejahidien
14-08-2005, 01:05
Wil jij suggereren dat afrika zonder eten zit omdat ze eten exporteren? vertel eens....wat krijgen wij uit afrika hier? behalve houten beeltjes en maskers voor op de muur. ik sta wel achter meer steun voor afrika. en vooral voorlichting. Jij moet snel....in tempo tijd onderzoek doen over hoeveel voedsel uit Afrika komt naar het Westerse wereld!! jeetje nu weet ik genoeg over gasten zoals jij...Kortom DOM!! :hihi:

born_2_B_muslim
14-08-2005, 01:07
Jij moet snel....in tempo tijd onderzoek doen over hoeveel voedsel uit Afrika komt naar het Westerse wereld!! jeetje nu weet ik genoeg over gasten zoals jij...Kortom DOM!! :hihi: precies . is geen beginnen aan . maar ja , wat wil je met een dergelijke avatar als hij . :hihi:

blingblong
14-08-2005, 01:11
tja , als je er zo over denkt is er geen beginnen aan. Ik denk dat als je in afrika geweest ben,je beter kan begrijpen waarom er niets van de grond komt vanuit eigen gelederen... ik ben dit jaar in senegal geweest,en heb daar kunnen aanschouwen hoe mensen werken.....een staat met een sigaretje...de ander doet een dutje... en allebei houden ze de derde in de gaten die aan het werken is. klinkt overdreven maar waar.

islamkritiek
14-08-2005, 01:11
Die microben zullen wel denken "Slimme mensen kennen wij niet." daar in dat leefgebied. Ze zijn wel bereid te geloven in een almachtige god welke ze niet kunnen zien. Maar microben die ze niet kunnen zien (en weldegelijk de invloed van is te merken) daar geloven ze dan weer niet in. Oude gewoontes zijn als ankers aan speedboten, ze vertragen de boel nodeloos. Mwa, aan de andere kant, we hebben overbevolking. Laat ze maar in het ongewisse. Het is niet alsof we nog meer mensen kunnen onderhouden op deze planeet. Nee, zelfs niet als we die 'gigantische' (*kuch, *kuch) voedselberg van het westen over de gehele wereld verspreiden. Goh, wat ben jij slim. Ik niet. Ik moet altijd alles opzoeken. Ook wat microben zijn. Niger Het noordelijke tweederde deel van Niger behoort tot de Sahara. Ca. 20% van de bevolking wordt gevormd door nomadische veehouders, die in het noorden wonen. De urbanisatiegraad is relatief laag: 23% van de bevolking woont in de stedelijke gebieden. Niger behoort tot de armste landen ter wereld. Levensverwachting: 42,2 jaar Alfabetisme: 18,1 procent Het jaar 2003 De Amerikaanse president George W. Bush jr. beweerde in januari dat Saddam Hussein uranium had gekocht in Niger. Daarmee wilde hij bewijzen dat Irak een atoombom aan het maken was. Al snel bleek dat de aantijging gebaseerd was op vals bewijsmateriaal. In Niger heerste grote woede over de beschuldigingen, omdat ze zouden suggereren dat het land boevenstaten steunde. Natuurbeschermers protesteerden tegen de vele Arabieren die naar Niger kwamen om op gazellen en ander woestijnwild te jagen. Vaak zouden ze zeldzame soorten doden. De regering verweerde zich met het argument dat de gasten, met name afkomstig uit Saoedi-Arabië, veel geld meebrachten. Ze zouden US$ 300 000 hebben betaald om in Niger te mogen jagen. micro-organisme, vroeger ook wel microbe genoemd, organisme dat zo klein is dat het slechts met behulp van een microscoop kan worden waargenomen. Microsoft ® Encarta ® Naslagbibliotheek Winkler Prins

blingblong
14-08-2005, 01:12
Wil jij suggereren dat afrika zonder eten zit omdat ze eten exporteren? vertel eens....wat krijgen wij uit afrika hier? behalve houten beeltjes en maskers voor op de muur. ik sta wel achter meer steun voor afrika. en vooral voorlichting. andwoord nu eens? wat komt er uit afrika?

rianne
14-08-2005, 01:18
andwoord nu eens? wat komt er uit afrika? Aids volgens mij en wat jij zei ,maar meer ook niet :confused: of hun moeten meer weten :D

Hezbollah
14-08-2005, 01:18
andwoord nu eens? wat komt er uit afrika?diamanten en goud toch? :goedzo:

luis_in_de_pels
14-08-2005, 01:20

Hier is helemaal niets moois aan. Het is gewoonweg schandalig dat één vrouw uit Meijel daar helemaal alleen de cultureel en religieus ingebakken achterlijkheden uit moest proberen te bannen. Het is toch stuitend om te lezen wat deze vrouw moest verzinnen en vertellen om een beetje door te dringen tot deze mensen die de meest achterlijke ideeën met zich meedragen. Neem nou dit citaat, Vrouwen hebben daar niks te zeggen. Worden op zeer jonge leeftijd al uitgehuwelijkt.'' Nel kreeg in haar praktijk diverse staaltjes van de gevolgen te zien. Zoals dat ene meisje wier vagina helemaal geïnfecteerd was, omdat het geslachtsdeel met een mes was vergroot Vrouwen hebben daar niets te zeggen. En omdat ze besneden en weer dichtgenaaid zijn moeten mannen een mes gebruiken om het geslacht te vergroten en te kunnen vrijen. Walgelijk om te zien dat een westerse vrouw met liefdesverdriet deze ellende moet komen bestrijden omdat er anders niets aan gedaan wordt. Bah bah bah.

Pagina's : [1] 2