Bekijk originele versie : Ambachtelijke kaas dreigt te verdwijnen
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
Ambachtelijke kaas dreigt te verdwijnen
STOLWIJK - De traditionele boerenkaas dreigt te verdwijnen in Nederland. De bond van Boerderij-Zuivelbereiders maakt zich grote zorgen over het wegvallen van de wettelijke bescherming van de kaasnaam. Nog enkele maanden en de titel boerenkaas is zonder maatregelen vogelvrij. "Het is nu echt tijd om spijkers met koppen te slaan", aldus secretaris H. Beukers van de bond.
De bond is bang dat vele van de 350 kaasboerderijen, veelal gevestigd in het Groene Hart, het zonder Europese merkbescherming moeten afleggen tegen concurrende kaasfabrikanten. Die kunnen dan ook hun producten onder de naam boerenkaas verkopen. Deze kazen, van gepasteuriseerde melk, zijn goedkoper dan de echte boerenkazen met hun speciale bereidingswijze van dagverse melk. De bond is bang dat zo de echte boerenkaas uit de markt wordt gedrukt.
Verschillende typisch regionale producten als feta-kaas uit Griekenland zijn Europees beschermd. Alleen kaas uit die streek mag die naam voeren.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24050331/Ambachtelijke_kaas_dreigt_te_verdwijnen.html
STOLWIJK - De traditionele boerenkaas dreigt te verdwijnen in Nederland. De bond van Boerderij-Zuivelbereiders maakt zich grote zorgen over het wegvallen van de wettelijke bescherming van de kaasnaam. Nog enkele maanden en de titel boerenkaas is zonder maatregelen vogelvrij. "Het is nu echt tijd om spijkers met koppen te slaan", aldus secretaris H. Beukers van de bond.
De bond is bang dat vele van de 350 kaasboerderijen, veelal gevestigd in het Groene Hart, het zonder Europese merkbescherming moeten afleggen tegen concurrende kaasfabrikanten. Die kunnen dan ook hun producten onder de naam boerenkaas verkopen. Deze kazen, van gepasteuriseerde melk, zijn goedkoper dan de echte boerenkazen met hun speciale bereidingswijze van dagverse melk. De bond is bang dat zo de echte boerenkaas uit de markt wordt gedrukt.
Verschillende typisch regionale producten als feta-kaas uit Griekenland zijn Europees beschermd. Alleen kaas uit die streek mag die naam voeren.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24050331/Ambachtelijke_kaas_dreigt_te_verdwijnen.html
tja vrije markt economie he
Ik dacht even dat je doelde op het teruglopend aantal geboorten. :confused:
Boerenkaas is mijn favoriet. :kwaad:
Hier blijft toch echt de echte boerenkaas in de koelkast liggen hoor, fabrikanten kunnen het misschien wel goedkoper maken, maar niet lekkerder.
Niets lekkerder dan een heerlijke jonge kaas gemaakt van dagverse melk, of het moet graskaas zijn, ok ok spikkeltjesgraskaas, snert, krijg honger...
Volgende stap zal zijn dat kaas gemaakt van rauwe melk (niet gepasteuriseerd) verboden zal gaan worden ...
Straks alleen nog maar smakeloos "fabriekskaas" in de schappen in de winkels ...
ga dan eten a gierige hongerlijer........
Typ niets als je niet kunt bijdragen aan de discussie, want dit slaat natuurlijk weer helemaal nergens op. Hazouz had jij ondertussen niet zo'n beetje patent op de uitdrukking "ontopic blijven A.U.B."?
Zou idd wel zonde zijn als de ambachtelijke boerenkaas plaats zou moeten maken voor massaproductie vol met conservenmiddellen, ook voor buitenlanders trouwens, die schijnen het ook erg lekker te vinden.
MooiRood
13-08-2005, 13:54
Er is al een hele tijd strijd om "rauwmelkse kaas".
Die is lekkerder dan van gepasteuriseerde melk.
Bij zachte kazen (zoals de bekende Franse witschimmelkazen)
kan besmetting optreden met "Listeria".
Daarom is er sprake geweest van het verbieden van
rauwmelkse kazen in Nederland.
De Hollandse boerenkaas heeft echter geen last van Listeria
(te weinig vocht, bacterien overleven niet in harde kaas).
Het artikel gaat echter over de naamsbescherming.
Ik denk niet dat de echte liefhebbers van boerenkaas zich laten
misleiden door etiketjes waarop "ambachtelijk", "boeren" en
"naar grootmoeders recept" staat. De smaak is immers volkomen
anders.
MooiRood
13-08-2005, 13:58
Hollanders ruilen hun oude ambachtelijke historie in voor vreemdelingenhaat en rascisme.........
Vreemde "ruil" hoor.
Ik kan wel stellen dat ik steeds meer koemelkproducten heb ingeruild
voor geitenmelkse producten. (melk, yoghurt en heerlijk gekruide kaasjes
in olijfolie).
Saha!
M.R.
Hollanders ruilen hun oude ambachtelijke historie in voor vreemdelingenhaat en rascisme.........
Wat heeft dit met het onderwerp te maken :moe:
Echte boerenkaas is heerlijk :p maar dat niet alleen ook melk dat niet gepasteuriseerd is is heerlijk :banana: :banana: :banana:
AMAR__420
13-08-2005, 19:33
ambachtelijke kaaskoppen verdwijnen ook
born_2_B_muslim
13-08-2005, 19:55
het wordt tijd dat ze kaas gaan verkopen met halal keur merk . die 350 kaas boerderijen kunnen beter daar in springen.
ambachtelijke kaaskoppen verdwijnen ook
:maf:
soraya28
13-08-2005, 20:37
haahahahah een topic over kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas
door kazen wajoooow dat kon niet weg blijven he?
zelf lust ik geen kaaaaaaaaaaaaaaaaaas oeggggggggggggggggggggggg
als ik het al ruik ga ik over me nek:hihi:
wat gaat er gebeuren met kazen als kaas word afgeschaft ze plegen allemaal zelfmoord
:lol: :lol: als ik eraan denk lach ik me kapot
pease~!!!!!!!!!!!!!!!!
Geen kaas meer, serieus dat zou ik echt heel erg missen, zou er niet aan moeten denken mijn heerlijke broodje kaas te moeten missen, van koemelk gemaakt welteverstaan, geitenmelk vind ik persoonlijk vies bocht, zelfs al komt het rechtstreeks van de geit af.
Bij koemelk is dat wel anders, daar ga je van watertanden als dat vers is, zo vers van de koe af, even de kook eroverheen en zo warm drinken, ohhhhhhhh wat is dat lekker!!!!
Wat ben ik haar:
http://www.dominee.co.za/4images/data/media/9/koe.jpg
Toch dankbaar elke keer weer, de gift van leven die zij keer op keer schenkt, het culinair genot dat zij ons biedt, zoveel mensen op deze aarde zijn voor een groot deel afhankelijk van haar giften...
Respecteer haar!!!
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.