Bekijk originele versie : Staatgreep in Mauretanië!!!!!
Militairen plegen weer staatsgreep in Mauritanië
wo 03/08/05 - In Mauritanië is een staatsgreep aan de gang. Een aantal militairen, onder wie opvallend veel leden van de presidentiële wacht, hebben vanochtend het presidentiële paleis ingenomen in de hoofdstad Nouakchott.
De militairen drongen vanochtend binnen in de gebouwen van de staatstelevisie en de staatsradio.
In de buurt van het presidentiële paleis werd er geschoten. Ook elders in Nouakchott stonden er militairen voertuigen.
Volgens de eerste berichten werd de staatsgreep uitgevoerd door de presidentiële garde. Die wil naar eigen zeggen een einde maken aan het "dictatoriale regime van president Maaouyia Ould Taya".
De opstandige militairen hebben een voorlopige bestuursraad gevormd die de macht twee jaar lang wil uitoefenen. Daarna zou er een "democratisch regime tot stand moeten komen".
President Ould Taya was afwezig
De opstandelingen maakten voor hun staatsgreep gebruik van de afwezigheid van president Maaouya Ould Ahmed Taya. Die was in Saudi-Arabië voor de begrafenis van koning Fahd.
Taya is intussen vertrokken naar Niger en overlegt daar nu met zijn ambtsgenoot. Of hij effectief aan de kant gezet is, is nog niet helemaal zeker. Taya overleefde de afgelopen jaren al meer staatsgrepen en kon telkens terugkeren.
Ould Taya kwam in '84 zelf door een staatsgreep aan de macht. In 2003 werd hij herkozen bij de presidentsverkiezingen. De Afrikaanse Unie heeft de staatsgreep meteen veroordeeld.
Een straatarm land in Noord-Afrika
Mauritanië ligt aan de Afrikaanse westkust, tussen West-Sahara en Senegal. Het land is een islamitische republiek sinds het onafhankelijk werd van Frankrijk in 1960.
Het land telt bijna drie miljoen inwoners, waarvan een derde zwarte Afrikanen. Tussen beide groepen bestaat er spanning en de slavernij werd pas begin de jaren 80 afgeschaft.
President Taya voerde een gematigd buitenlands beleid. Zo onderhield hij diplomatieke relaties met Israël en trad hij op tegen moslimextremisten. Onlangs nog leverde het leger slag met een radicale moslimmilitie uit Algerije.
Mauretanië is een van de armste landen ter wereld. Onlangs zijn wel contracten gesloten voor de exploitatie van olie- en gasreserves voor de kust. Of dat een rol speelt in de coup, is nog niet duidelijk.
Bron:http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/050803Staatsgreep/index.html
Mensen een staatsgreep in Mauretanië, wat vinden jullie hiervan zet je mening met argumenten hier neer
Kropotkin
03-08-2005, 22:31
Militairen plegen weer staatsgreep in Mauritanië
wo 03/08/05 - In Mauritanië is een staatsgreep aan de gang. Een aantal militairen, onder wie opvallend veel leden van de presidentiële wacht, hebben vanochtend het presidentiële paleis ingenomen in de hoofdstad Nouakchott.
De militairen drongen vanochtend binnen in de gebouwen van de staatstelevisie en de staatsradio.
In de buurt van het presidentiële paleis werd er geschoten. Ook elders in Nouakchott stonden er militairen voertuigen.
Volgens de eerste berichten werd de staatsgreep uitgevoerd door de presidentiële garde. Die wil naar eigen zeggen een einde maken aan het "dictatoriale regime van president Maaouyia Ould Taya".
De opstandige militairen hebben een voorlopige bestuursraad gevormd die de macht twee jaar lang wil uitoefenen. Daarna zou er een "democratisch regime tot stand moeten komen".
President Ould Taya was afwezig
De opstandelingen maakten voor hun staatsgreep gebruik van de afwezigheid van president Maaouya Ould Ahmed Taya. Die was in Saudi-Arabië voor de begrafenis van koning Fahd.
Taya is intussen vertrokken naar Niger en overlegt daar nu met zijn ambtsgenoot. Of hij effectief aan de kant gezet is, is nog niet helemaal zeker. Taya overleefde de afgelopen jaren al meer staatsgrepen en kon telkens terugkeren.
Ould Taya kwam in '84 zelf door een staatsgreep aan de macht. In 2003 werd hij herkozen bij de presidentsverkiezingen. De Afrikaanse Unie heeft de staatsgreep meteen veroordeeld.
Een straatarm land in Noord-Afrika
Mauritanië ligt aan de Afrikaanse westkust, tussen West-Sahara en Senegal. Het land is een islamitische republiek sinds het onafhankelijk werd van Frankrijk in 1960.
Het land telt bijna drie miljoen inwoners, waarvan een derde zwarte Afrikanen. Tussen beide groepen bestaat er spanning en de slavernij werd pas begin de jaren 80 afgeschaft.
President Taya voerde een gematigd buitenlands beleid. Zo onderhield hij diplomatieke relaties met Israël en trad hij op tegen moslimextremisten. Onlangs nog leverde het leger slag met een radicale moslimmilitie uit Algerije.
Mauretanië is een van de armste landen ter wereld. Onlangs zijn wel contracten gesloten voor de exploitatie van olie- en gasreserves voor de kust. Of dat een rol speelt in de coup, is nog niet duidelijk.
Bron:http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_master/default/nieuws/overzicht/050803Staatsgreep/index.html
Mensen een staatsgreep in Mauretanië, wat vinden jullie hiervan zet je mening met argumenten hier neer
Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind hier een mening over te vormen. Het hangt af van wat die militairen gaan doen naar de mensen toe, en wat de werkelijke bedoelingen zijn voor deze staatsgreep. Op zich zijn staatsgrepen niet altijd verkeerd vind ik, wat de militairen in Turkije een paar keer gedaan hebben was okee.
Kropotkin
Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind hier een mening over te vormen. Het hangt af van wat die militairen gaan doen naar de mensen toe, en wat de werkelijke bedoelingen zijn voor deze staatsgreep. Op zich zijn staatsgrepen niet altijd verkeerd vind ik, wat de militairen in Turkije een paar keer gedaan hebben was okee.
Kropotkin
Een wat vreemde opinie voor een anarchist.
Kropotkin
03-08-2005, 22:38
Een wat vreemde opinie voor een anarchist.Op het eerste gezicht wel ja, maar in tweede instantie niet. Het is namelijk wat dat betreft kiezen tussen de minste van twee kwaden, en dan is behoud van scheiding religie - staat minder kwaad dan een theocratie. Dat laatste houdt nu eenmaal totale onvrijheid in, gezien de historie der mensheid wat dat betreft.
Kropotkin
Kropotkin
Die staatsgrepen worden soms ook wel de afrikaans decomcratie genoemd.
elke 4 jaar is er een staatsgreep en net als in een echt democratie beloven ze vervolgens de bevolking van alles en nog wat. Uiteindelijk worden ze net als in een echte democratie bedrogen en vindt er een nieuwe staatsgreep plaats.
meestal zoals in een echt democratie komen de nieuwe machthebbers uit een en al de zelfde elite groepje. het lijkt wel of ze onderling met elkaar afspreken wie na 4 jaar gaat reageren. In nederland bijvoorbeeld. heb je dan cda dan pvda dan vvd. in afrikaan kaptein haak dan kaptein 1 oog dan kaptein 1 been.
Kropotkin
03-08-2005, 22:52
Die staatsgrepen worden soms ook wel de afrikaans decomcratie genoemd.
elke 4 jaar is er een staatsgreep en net als in een echt democratie beloven ze vervolgens de bevolking van alles en nog wat. Uiteindelijk worden ze net als in een echte democratie bedrogen en vindt er een nieuwe staatsgreep plaats.
meestal zoals in een echt democratie komen de nieuwe machthebbers uit een en al de zelfde elite groepje. het lijkt wel of ze onderling met elkaar afspreken wie na 4 jaar gaat reageren. In nederland bijvoorbeeld. heb je dan cda dan pvda dan vvd. in afrikaan kaptein haak dan kaptein 1 oog dan kaptein 1 been.Het verschil is wel dat je in Afrika in veel landen het tribale systeem hebt. De gevechten om de macht gaan daar niet zozeer tussen denkwijzes, maar meer tussen stammen. Een partij staat vaak voor een stam.
Kropotkin
Ze willen een democratie i.p.v. een Islamitische republiek. Als ze dat daadwerkelijk willen, dan hebben ze mijn zegen en kunnen ze over mijn herkomst land zonder risico. Bedonderen ze de boel zullen ze het laatste oordeel nog niet eens halen.
Ze willen een democratie i.p.v. een Islamitische republiek. Als ze dat daadwerkelijk willen, dan hebben ze mijn zegen en kunnen ze over mijn herkomst land zonder risico. Bedonderen ze de boel zullen ze het laatste oordeel nog niet eens halen.
jammer genoeg voor jouw was de afgezette President hele goede maatjes met de VS en Israël. Daardoor had hij zich niet echt geliefd gemaakt, en is hij afgezet door het leger :hihi: :hihi: :hihi:
Leve de Islamitische republiek
jammer genoeg voor jouw was de afgezette President hele goede maatjes met de VS en Israël. Daardoor had hij zich niet echt geliefd gemaakt, en is hij afgezet door het leger :hihi: :hihi: :hihi:
Mwa, dat is de VS en Israel zijn probleem niet de mijne.
Handelspartner en bondgenoten moten dergelijke problemen zelf oplossen.
Maar ik denk niet dat het uberhaupt een probleem is, het land behoort tot de armste ter wereld, als we er een parkeerplaats van maken is het nuttiger. 500 mensen als parkeerwachters, 1000 als beveiliging, 5 als tolbeanmten en 1 ambtenaar voor uit de neus te vreten. De rest van die mensen is nog niet het omkijken waard.
Kropotkin
03-08-2005, 23:24
De rest van die mensen is nog niet het omkijken waard.Da's toch heel wat om te zeggen hoor. Mensen zijn mensen, ook Mauretaniërs. Je bent niet meer of minder om de plek waar je woont of geboren bent, dat is onzin.
Kropotkin
Mwa, dat is de VS en Israel zijn probleem niet de mijne.
Handelspartner en bondgenoten moten dergelijke problemen zelf oplossen.
Maar ik denk niet dat het uberhaupt een probleem is, het land behoort tot de armste ter wereld, als we er een parkeerplaats van maken is het nuttiger. 500 mensen als parkeerwachters, 1000 als beveiliging, 5 als tolbeanmten en 1 ambtenaar voor uit de neus te vreten. De rest van die mensen is nog niet het omkijken waard.
Het land zelf is rijk aan bodemschatten als aardolie, ijzererts en fosfaat.
En, vooral met de aardolie valt veel te verdienen.
Alleen de afgezette president deed er niet veel mee en het geld kwam niet bij de inwoners terecht...........
Het land zelf is rijk aan bodemschatten als aardolie, ijzererts en fosfaat.
En, vooral met de aardolie valt veel te verdienen.
Alleen de afgezette president deed er niet veel mee en het geld kwam niet bij de inwoners terecht...........
Die rijkdommen zijn verwaarloosbaar. Bovendien is een dergelijk land in no-time een poppenregering aan de macht. Ik denk dat juist dit de uitmuntende kans is voor de VS. Die soldaten zijn makkelijk om te kopen door hun armoede, net als de bevolking en tegen de tijd dat er wordt ingegrepen is het land al leeg.
olie is overigens verleden tijd, maar dat terzijde.
Denk eraan bij je reacties, God gaf me een lichaam te leen, maar Hij wist dat mijn ziel geen hart had.
Kropotkin
03-08-2005, 23:31
Die rijkdommen zijn verwaarloosbaar. Bovendien is een dergelijk land in no-time een poppenregering aan de macht. Ik denk dat juist dit de uitmuntende kans is voor de VS. Die soldaten zijn makkelijk om te kopen door hun armoede, net als de bevolking en tegen de tijd dat er wordt ingegrepen is het land al leeg.
olie is overigens verleden tijd, maar dat terzijde.
Denk eraan bij je reacties, God gaf me een lichaam te leen, maar Hij wist dat mijn ziel geen hart had.Wat bedoel je met die laatste zin? Is dat een uitspraak vanuit een vorm van religie, of iets van jezelf?
Kropotkin
wolfowitzen
03-08-2005, 23:32
juist ja, de waarheid over islamisme en slavernij!
en juist ja, spanningen tussen zwarte, en minder zwarte ( arabische?)afrikanen.
uhuhuh....Soedan!!!
clan-problemen......stam-oudsten.....
Somalie........Afghanistan......Irak.....Palestina ......oudsten....familie-clans....warlords.....
Hmmm...conclusie; de verwijten aan het adres van het Westen, als zijnde oorzaak van de islamitiese ellende is gewoon onjuist! De landen zijn gewoon te traditioneel georganiseerd, en blinken daarom uit in slecht...zéér slecht bestuur, en egoisme onder de "leiders". De bevolking kan barsten in de eigen ellende.
Wat bedoel je met die laatste zin? Is dat een uitspraak vanuit een vorm van religie, of iets van jezelf?
Kropotkin
Mwa, we hebben allemaal een doel op aarde. SOmmige maken dit voor zichzelf, anderen zijn voortbestemt en ik, ik ben ingehuurt. Maar genoeg, huurlingen hebben ook zoiets als zwijgplicht.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.