Bekijk originele versie : besnijdenis
anissabouzi
31-07-2005, 21:13
wie kan mij meer vertellen over besnijdenis, dus hoe je/jullie het gevierd hebben en waar de besnijdenis plaats heeft gevonden en hoe lang het duurt voor het genezen is en leeftijd kind etc etc..
alvast bedankt
ImeneBella
31-07-2005, 22:01
Salaam,
Mijn broertje is op zijn 6e pas besneden aangezien hij diabetes heeft en het niet voor die tijd kon vanwege het genezingsproces. Wij zijn allemaal in ons 1e jaar al besneden. Dat vierde we altijd in Marokko. Mijn broertjes besnijdenis was daar een tegen een heel groot feest. Hij is in het Sint Franciscus Ziekenhuis in Rotterdam besneden hij heeft daar een dagje gelegen (je moet blijven tot je je eerste plasje hebt gedaan na het besnijden :D) Maar in iedergeval ziyana Souad uit Rotterdam doet ook besnijdenisfeesten dus we hebben haar ingehuurd we hadden een zaal gehuurd in onze buurt. ziyana souad die verklede me broertje en ook mijn moeder, er was een stoel waar hij op zat met mijn moeder en ook werd hij gedragen in een l'3amaria met allemaal geld op zijn kleding. We hadden een dj gehuurd en een cateraar die ene buffet had gemaakt.
Het was een groot en mooi feest, daar hadden we voorgekozen aangezien alle tegenslagen in het verleden omdat hij suikerziekte kreeg op jonge leeftijd en in coma heeft gelegen etc.
:traan1: :traan1:
anissabouzi
31-07-2005, 22:34
riffmocro, ontzettend bedankt voor je informatie. Het is indd heel leuk voor je broertje geweest ondanks die pijn die hij miss gehad zal hebben door die besnijdenis.
Heb je die nmr nog van souad, en de prijs voor hoeveel ze dat doet?
Alvast bedankt weer
chadia1977
01-08-2005, 21:50
effe een vraagje als een moeder haar zoon besnijd moet zij zich dan als bruid kleden?ik hoor vaak dat een moeder zich dan ook verkleed of moet verkleden?is dat niet overdreven ?wat is jullie ervaring hierin?
anissabouzi
02-08-2005, 13:18
ik heb wel eens gehoord indd dat een negafa ook een jurk voor de moeder van het kind meeneemt, het is maar 1 jurk. het is eigenlijk toch wel leuk zo word mama ook een keer in het zonnetje gezet....ik vind het wel iets hebben! ze moet natuurlijk niet jurken gaan wisselen, maar dat gebeurt ook niet...
oem_rayan
02-08-2005, 22:34
Salaam,
Mijn broertje is op zijn 6e pas besneden aangezien hij diabetes heeft en het niet voor die tijd kon vanwege het genezingsproces. Wij zijn allemaal in ons 1e jaar al besneden. Dat vierde we altijd in Marokko. Mijn broertjes besnijdenis was daar een tegen een heel groot feest. Hij is in het Sint Franciscus Ziekenhuis in Rotterdam besneden hij heeft daar een dagje gelegen (je moet blijven tot je je eerste plasje hebt gedaan na het besnijden :D) Maar in iedergeval ziyana Souad uit Rotterdam doet ook besnijdenisfeesten dus we hebben haar ingehuurd we hadden een zaal gehuurd in onze buurt. ziyana souad die verklede me broertje en ook mijn moeder, er was een stoel waar hij op zat met mijn moeder en ook werd hij gedragen in een l'3amaria met allemaal geld op zijn kleding. We hadden een dj gehuurd en een cateraar die ene buffet had gemaakt.
Het was een groot en mooi feest, daar hadden we voorgekozen aangezien alle tegenslagen in het verleden omdat hij suikerziekte kreeg op jonge leeftijd en in coma heeft gelegen etc.
Soubahan'Allah. Zoals ik het lees was het een hartstikke leuke feest, maar weet dat Allah swt het erg vind als men geld gaat verpillen en vooral door zaken te doen die niet volgens de koran en de sunna gaan.
Ten eerste is het sunna een kind te besnijden op zijn 7e dag. Dat was bij jouw broertje niet haalbaar omdat hij diabetes heeft. Hij heeft het later gedaan en elhamdoulilah is alles goed gekomen. Allah swt verbied het niet om een feest te geven, maar wij mensen moeten het niet gaan overdrijven. Je kan de je familie, kennis en buren uitnodigen, hen te eten geven, anasheedmuziek draagien voor de sfeer en ook du3a doen. Zo is Allah swt tevreden over ons, we krijgen hassanaat en insha'Allah leid dat tot de jenaat.
En een plus punt, want voor jezelf bespaar je ook veel geld en daar mee kun je bijvoorbeeld arme mensen geld geven en dan krijg je daarover ook weer veel hassanaat. Terwijlda t andere feest met negeffa, dj en catering alleen maar tot mo3siyaat lijdt.
Gair insha'ALlah. Wij zijn allemaal onwetend. Moge Allah swt ons leiden insha'Allah.
oem_rayan
02-08-2005, 22:46
Salaam wa3 leykoum,
Ik weet dat Allah Subhana wa Ta'ala dat liever niet heeft, maar wij komen uit een erg moderne familie en die er eigenlijk niets over willen horen over dat muziek haraam is etc. Ik heb een tijdje geprobeerd om zelf ook de thuissitatie te veranderen maar geloof me als een zoon heb je geen inbreng en al helemaal niet bij de ouders. Maar ghair insha allah..!!
wa3 leykoum salaam wr wb..!!
Ik ken de situatie. Zelf kom ik ook uit een zeer moderne familie die ook niks wil weten van de islam. Althans ze willen alleen weten wat ze ooit van hun ouders hebben geleerd, al kom je met duizend bewijzen. Ze zullen ja knikken , maar het toch niet overnemen. Ook zeggen de meeste ouders. Ik ben jouw vader of moeder. Ik hoor jou dingen te leren en niet andersom. Het is moeilijk, maar gair insha'Allah. Als het je eigen feest is, kan je insha'Allah zelf beslissen hoe je het wilt.
anissabouzi
03-08-2005, 18:14
besnijdenis 7e dag? is dat niet te vroeg?
ik ken niemand in mijn omgeving die dat op zo een jonge leeftijd gedaan heeft.
het is meestal rond de tweede jaar.
oem_rayan
04-08-2005, 21:17
besnijdenis 7e dag? is dat niet te vroeg?
ik ken niemand in mijn omgeving die dat op zo een jonge leeftijd gedaan heeft.
het is meestal rond de tweede jaar.
Nee dat is niet te vroeg, dat is sounna. En alles wat Allah swt ons gebied en alles wat sounna is, is altijd goed voor een mens. Het kan nooit slecht zijn. Allereerst is het kind dan nog heel klein en kan nog niet lopen. Het wond geneest heel snel en hij zal er minder last van hebben omdat hij nog niet kan lopen. Dit in tegenstelling tot jongens die wat ouder zijn. En wallahoe a3lam wat voor voordelen er nog meer aanzitten.
Tegenwoordig hoor ik van steeds meer mensen dat zij hun kindje op steeds jongere leeftijd besnijden.
Het lijk mij zelf ook best eng een klein baby van 7 dagen, maar insha'Allah is dit het beste.
Salam Alaykoum,
Ik moest wel lachen toen ik hierboven las over de moeder die haar zoon besnijdt.........Er wordt vast bedoelt: De moeder die haar zoon laat besnijden. Enfin, zelf hebben wij ons zoontje laten besnijden toen hij anderhalf was. Ik vond dit een mooie leeftijd. Als je het eerder laat doen, zit het voorhuidje nog te strak en als je er langer mee wacht, krijgt het kind er veel van mee waardoor het een soort van trauma zeg maar kan overhouden aan zijn edele deel.....
Ik heb nooit gehoord dat het kind op z'n zevende dag besneden moet worden, ik kan het me ook niet voorstellen, gezien mijn eerdergenoemde criterium om het niet te vroeg te laten doen(strak voorhuidje). Besnijdenis is trouwens niet verplicht!!!, maar wordt aanbevolen.
Ik heb al vaak gehoord van andere moeders in mijn omgeving dat zij niet tevreden zijn over de ingreep zoals deze in de Nederlandse ziekenhuizen wordt uitgevoerd. Sommigen laten het zelfs nog eens overdoen in Marokko. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bij mijn zoontje ook niet helemaal geweldig eruit vind zien. Dus misschien is het een idee om het in Marokko te laten doen!
Wa Salam Alaykoum
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.