Bekijk volle/desktop versie : Man



Pagina's : [1] 2

27-04-2002, 04:02
Ahlen dames,

Als eerste wil ik zeggen dat ik het niet erg vind dat een vrouw later gaat werken, maar ik vind onze kinderen belangrijker dan GELD. Wat moet je met geld als je er later achter komt dat je kinderen niet goed zijn opgevoed en het slechte pad zijn opgegaan. Dan kan geen miljoen je meer helpen.

Ik vind dat de man alles in zijn macht moet doen om goed voor zijn vrouw en zijn kinderen te zorgen. Als zijn vrouw iets wilt dan moet hij het voor haar halen.

Later we redelijk zijn. Als de man en de vrouw allebei werken. Dat betekend dat de kinderen naar een kindercreche moeten of bij familie moeten blijven. En kleine kinderen zijn heel gevoelig en hebben heel veel liefde nodig van allebei de ouders. De ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen en horen ten alle tijden voor hun kinderen klaar te staan.

Dit betekent niet dat ik er tegen ben dat vrouwen werken, maar dit geval moet per huwelijk appart bekeken worden, want in elke huis heerst er een andere sfeer en dat ik allesbepalend.

02-05-2002, 21:19


kijk aan de andere kant ben ik wel mee eens maar toch....de vrouw van mahammed (vzmh) werkte ook ze was een goede zakne vrouw.En waarom denken wij nu in 2002 dat de vrouwen niet mogen werken en voor hun kinderen moeten passen.Kijk je hebt wel gelijk dat een kind gevoelig is en zijn ouders nodig heeft en goede opvoeding.Maar voor de meeste marokkaande kinderen wa wallah al blijf je 24 uur per dag goeie opvoeding geven ze luisteren toch niet en later worden ze van die ikrotchan.Maar ja ieder kind is verschillend en elke opvoeding is anders al werk je wel of niet.Kijk ik vind bijvoorbeeld wel dat een vrouw niet heel de dag hoort te werken niet full time dus.Want er staat haar thuis nog veel te wachten............moehim ik wil later tot 12 s'middags werken en dan de koezina in

02-05-2002, 21:21
Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die naar de creche gaan minder kans hebben het slechte pad op te gaan omdat ze beter aangepast zijn. Ze leren met anderen omgaan, delen etc.

Natuurlijk moet je kind niet al z'n tijd daar doorbrengen- maar part-time werken is ook een optie- voor BEIDE ouders

05-05-2002, 16:51
Hallo Abdelmalik,

Wat jij zegt is natuurlijk jouw mening. Ik vind wel dat als je vrouw later toch besluit te gaan werken je haar niet moet belemmeren in haar doen en laten. In Nederland wordt een goede opleiding altijd heel erg gestimuleerd, dan is het ook logisch dat veel vrouwen later besluiten te gaan werken. Wat je zegt over geld vind ik misplaatst. Het werken gaat NIET alleen om het geld, maar ook het gevoel van succesvol zijn en het hebben van sociale contacten.

Ik zou het eerder erg vinden dat een vrouw geen ambities heeft om later te werken of iets voor haar zelf te beginnen. Ik bedoel je zit niet je hele leven lang op school om later in de keuken te staan. Wat kinderen betreft, mijn ouders hebben hun hele leven gewerkt en ik heb vanaf mijn 1e jaar op een creche gezeten. Het voordeel daarvan is dat kinderen dan geen taalachterstand oplopen en al vroeg leren lezen en schrijven. Wij marokkanen hebben nog de gelegenheid om onze kinderen bij oma en opa te laten, dat kan als je naar de Nederlandse families kijkt, niet altijd. Dat is iets wat cultuurgebonden is.

Ik vind niet dat je je zorgen moet maken over de opvoeding van het kind. Ik ben er tenslotte ook goed uit gekomen. Als je je kinderen goed wil opvoeden dan zal dat ook lukken ook al ben je niet 24 uur per dag met de kinderen, je hebt nog altijd de weekenden om met ze door te brengen.

Wat ook een punt is is dat je jouw kinderen een goede voorbeeld geeft als beide ouders werken. Ik vind juist dat als je een dochter krijgt haar moet stimuleren om te studeren en werken, zodat ze later nooit afhankelijk hoeft te zijn van een man.

Wij Marokkanen moeten vanwege onze slechte naam het beter doen dan de generaties ervoor. We moeten de Nederlanders laten zien dat wij het ook kunnen, zodat, inchaalah wij van die slechte naam afkomen.

Ik vind het daarom jammer dat sommige mensen nog ouderwetse visies hebben. Ik hoop dat als je later gaat trouwen je vrouw accepteerd zoals ze en haar laat groeien zowel mentaal als in het bedrijfsleven.

Ik wens je verder veel succes in je leven.

vr gr Shama

05-05-2002, 19:15


Salaam,

Ik vind het ook geen probleem dat een vrouw later werkt hoor. En ik vind het ook geen pretje dat een vrouw 24 uur in de keuken staat. Ik maakte me gewoon zorgen om de kinderen en vroeg me af hoe de Marokkaanse dames er over denken.

Ik word er blij van als ik zie dat een Marokkaanse Jongen of Meisje het ver hebben geschopt. Tegenwoordig zijn er niet zo veel, maar als wij onze kinderen goed opvoeden dan zal dat aantal zeker stijgen.

Beslama

05-05-2002, 20:08
Abdelmalik,

Goed om te horen dat je het ook op prijs stelt dat een marokkaanse vrouw of man het ver schopt.

Wat ik graag van je wil weten is wat je precies bedoelt met het goed opvoeden van onze kinderen. Dat kan je natuurlijk niet alleen bereiken wanneer een vrouw thuis blijft. Kijk maar naar die 80 procent van de marokkaanse vrouwen die thuis blijven om voor hun kinderen te zorgen en van een uitkering leven! Wat voor bijzonders hebben hun kinderen bereikt? Dramatisch weinig. Het gaat dus niet alleen om het thuis blijven maar om de ogen van de jongeren te openen en ze te stimuleren om te studeren, bekijk de studieresultaten van het kind en praat veel met ze over allerlei soorten onderwerpen. Het kind zal zo meer zelfvertrouwen kweken en meer bereiken in de toekomst. Dit is een belangrijke aandachtspunt bij ons marokkanen. Hier moeten we zeker meer aandacht aan besteden, dan pas zal het percentage ver geschopte marokkanen verhoogt kunnen worden.

Kortom Abdelmalik, alleen het thuisblijven is niet de oplossing er speelt zoveel meer om een goede opvoeding.

vr gr Shama

08-05-2002, 12:01

Citaat:
Origineel gepost door Shama
Abdelmalik,

Goed om te horen dat je het ook op prijs stelt dat een marokkaanse vrouw of man het ver schopt.

Wat ik graag van je wil weten is wat je precies bedoelt met het goed opvoeden van onze kinderen. Dat kan je natuurlijk niet alleen bereiken wanneer een vrouw thuis blijft. Kijk maar naar die 80 procent van de marokkaanse vrouwen die thuis blijven om voor hun kinderen te zorgen en van een uitkering leven! Wat voor bijzonders hebben hun kinderen bereikt? Dramatisch weinig. Het gaat dus niet alleen om het thuis blijven maar om de ogen van de jongeren te openen en ze te stimuleren om te studeren, bekijk de studieresultaten van het kind en praat veel met ze over allerlei soorten onderwerpen. Het kind zal zo meer zelfvertrouwen kweken en meer bereiken in de toekomst. Dit is een belangrijke aandachtspunt bij ons marokkanen. Hier moeten we zeker meer aandacht aan besteden, dan pas zal het percentage ver geschopte marokkanen verhoogt kunnen worden.

Kortom Abdelmalik, alleen het thuisblijven is niet de oplossing er speelt zoveel meer om een goede opvoeding.

vr gr Shama
Ben het volledig met je eens Shama. Maar abdelmalik 2 ouders kunnen werken en opvoeden. Bij mij thuis zijn we allemaal hoogopgeleid en mijn beide ouders werken allebei al sinds de jaren 70. Met mij is niets mis hor maar men moet een goede balans vinden tussen werken en opvoeden en dat hebben mijn ouders prima gedaan. Dit kan ook...maar snel kinderen krijgen en je vrouw maar thuis laten zitten terwijl ze zelf misschien nog ietsw il bereiken vind ik niet kunnen. Ik wil graag succesvol zijn en zal pas aan kinderen beginnen wanneer mijn leven wat stabieler is. Ik zie dat de meeste mensen niet goed nadenken voordat ze aan kinderen beginnen jammer hoor. Zij zijn wel de toekomst.

xxx

08-05-2002, 12:06

Citaat:
Origineel gepost door arabicpassion


Ben het volledig met je eens Shama. Maar abdelmalik 2 ouders kunnen werken en opvoeden. Bij mij thuis zijn we allemaal hoogopgeleid en mijn beide ouders werken allebei al sinds de jaren 70. Met mij is niets mis hor maar men moet een goede balans vinden tussen werken en opvoeden en dat hebben mijn ouders prima gedaan. Dit kan ook...maar snel kinderen krijgen en je vrouw maar thuis laten zitten terwijl ze zelf misschien nog ietsw il bereiken vind ik niet kunnen. Ik wil graag succesvol zijn en zal pas aan kinderen beginnen wanneer mijn leven wat stabieler is. Ik zie dat de meeste mensen niet goed nadenken voordat ze aan kinderen beginnen jammer hoor. Zij zijn wel de toekomst.

xxx
Ik denk dat daar nou juist inderdaad de schoen wringt. Een kind krijg je niet alleen omdat het zo leuk is. Je koopt een auto omdat het zo leuk is- maar je neemt geen kind alleen voor die reden en met die gedachte. Mensen denken er beter over na als ze van plan zijn en huis te kopen. Terwijl een kind een veel grotere verantwoordelijkheid is. Los daarvan is een kind ook veel kwetsbaarder. Als mensen wat beter zouden nadenken voor ze aan kinderen begonnen. Nadenken over de implicaties en verantwoordleijkheden - t.o. alleen maar een kind nemen omdat ze zo schattig zijn- of zo leuk- of omdat anderen het verwachten. Dan zouden al heel wat problemen worden opgelost. Het is niet HEt antwoord, maar wel een begin!

bezin eer ge begint!

31-05-2002, 08:48
uit mijn ervaring kan ik mee delen dat kinderen echt waar mooie geschenken zijn van allah .
op mijn 22 was ik getrowd, een jaar later mijn dochter gekregen, zo blij was ik, mijn vrouw die uit marokko kwam, moest eerst even wennen in nederland, geen famillie hiero etc. dus een kind (wat ik graag wilde, en zij ook) was een ideale oplossing, ik heb mijn werk aangepast voor het zorgen van mijn dochter als mijn vrouw naar school ging voor de nederlandse taal, 5jaar later nog een kind dit keer een zoontje, je kan dus al een beetje raden dat ik nog trotser was, papa en junior ;-)
mijn vrouw werkt sindsdien 10 uur in de week, ik 40 uur (volledige vrijheid op mijn werk wanneer ik beging of eindig met mijn werkzaamheden) en zo geregeld dat als mijn vrouw er niet is ik op de kinderen oppas. ik kan wel een oppas regelen dat is het probleem niet, maar ik vind dat de kinderen liefde en troost moeten krijgen van zijn eigen ouders.

en te bedenken dat ik vroeger altijd zei "pff ik trouwen en kinderen? dacht het niet he?

en nu 7 jaar getrouwd en nog steeds geen spijt ervan

01-06-2002, 22:24
nou hmmm.. een kind 4 jaar in een creche stoppen is ook niks... het beste is.. als het kind nog klein is... tenminste ik zou mijn kind van 5 of 6 maanden nooit in een creche stoppen.. ik zou een jaar ofzoo ertussen gaan.. het belangrijkste is je kind.. als je een goed diploma hebt.. en ervaring kun je zo je werk na een tijdje oppikken...

verder is het beste als je nadat je een kind hebt gewoon partime werken... je geeft namelijk genoeg aandacht aaan je kind....

mvg
feiza

02-06-2002, 17:44
ik vindt dat de vrouw mag werken zolang ze geen kinderen heeft!
Ik denk dat niet elke koppe direct kinderen wil krijgen maar wel na een jaartje of zo!!
Ik persoonlijk zou mijn kind nooit achterlaten in een creche als hij geen 1.5j is! dans moet hij bijna naar school en kan ik gerust terug gaan werken!!
Maar ik denk niet dat ik mijn hele leven lang ga werken, toch een beeje want ik ga ben niet jaren naar school geweest om dan thuis te zitten niksen!!

20-04-2003, 20:36
Weten de dames wel dat het tegen de Islam is om te werken waar Niet-mahram mannen zijn? Dat betekent dat je ergens moet werken waar alleen vrouwen zijn anders is het haram.

20-04-2003, 20:41


Dat moet ieder voor zich uitmaken...die stereotyp denkbeelden die sommige er op nahouden...

Als een vrouw thuis blijft bij haar kinderen waar ik overigens geen problemen mee zou hebben betekent niet dat ze dom en onderdanig is.
Buiten werken betekent niet dat je onafhankelijk en intelligent bent.
Het tegendeel is vaak bewezen

Conclusie: doe waar je zin in hebt ,wat anderen doen geldt misschien niet voor jou, laat je niet gek maken door de omgeving.


20-04-2003, 21:04

Citaat:
Origineel gepost door Abdelmalek22
Weten de dames wel dat het tegen de Islam is om te werken waar Niet-mahram mannen zijn? Dat betekent dat je ergens moet werken waar alleen vrouwen zijn anders is het haram.
In de huidige maatschappij hechten veel vrouwen waarde aan een (succesvolle) baan....esentieel voor de emancipatie....

Jammer is dat de waarde van een gezin een beetje achtergesteld raakt..
Het is echt bijna onmogelijk om zowel je kinderen alle aandacht en liefde te geven die ze nodig hebben en daarnaast nog een huishouden draaiende houden en ook nog eens een baan...

Dat is naar mijn idee zowel lichamelijk als geestelijk vermoeiend...
Ik denk dat er op een gegeven moment keuzes gemaakt moeten tussen je kinderen op de islamitische wijze goed op te voeden of carriere maken...

Het is naar mening veel belangrijker om je kinderen klaar te stomen voor de maatschappij vol verleidingen en slechte wegen....

20-04-2003, 21:57
Dag mensen,

Ik wil ook graag ff mijn mening over dit onderwerp kwijt.
Ikzelf wil als ik getrouwd ben eerst lekker genieten met mijn mannetje, samen lekker werken en samen onze vrijetijd op een leuke manier besteden, ik wil niet meteen aan kinderen gaan beginnen. Ik wil dus eerst werken en samen alles voor elkaar hebben, heeft mijn man daarna een goeie baan en zijn we beide aan kinderen toe dan ga ik zeker weten stoppen met werken. Dan wil ik bij mijn kinderen zijn, en word ik een huismoeder die gewoon lekker voor haar mannetje en haar kinderen zorgt, want zegt eerlijk een gezin kost heel veel tijd. Mocht mijn man dan toch niet zo een goeie baan hebben en zou ik toch aan werken dan is dat niet voordat mijn kinderen 5 jaar zijn en naar school gaan, ook zal ik dan maar part time gaan werken om tpoch zoveel mogelijk voor mijn kinderen en mijn man te zijn, en ja mocht ik toch moeten werken en mijn kinderen gaan niet naar school wil ik ze ook niet naar buitenschoolse opvang of naar een creche brengen dan worden het toch mijn ouders of schoonouders waar ik weet dat er ook heel goed voor mijn kind gezorgt gaat worden. In iedere geval ben ik dus niet van plan te gaan werken als ik kinderen heb om dat een gezin verzorgen eigelijk ook een full time job is.

Pagina's : [1] 2