Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Anne Frank terug op Merwedeplein

an3sdej
10-07-2005, 08:52

Anne Frank terug op Merwedeplein AMSTERDAM - Ze vertrok er op 13-jarige leeftijd met pijn in haar hart. Anne Frank hield van het Merwedeplein in de Amsterdamse rivierenbuurt, waar ze van 1933 tot het moment dat ze moest onderduiken in 1942 met haar familie woonde. " Het was haar plein", vertelde haar toenmalige hartsvriendin Jacqueline van Maarssen zaterdag bij de onthulling van een monument ter nagedachtenis van de joodse onderduikster. Burgemeester Cohen onthulde de bronzen weergave van een bepakte Anne Frank die nog even omkijkt naar haar huis op nummer 37. Deze woning staat er nog steeds en wordt binnenkort in oude staat hersteld. Volgens de burgemeester is dit standbeeld, gemaakt door beeldhouwster Jet Schepp, een nieuwe blijvende herinnering aan de jaren die het meisje in Amsterdam doorbracht. Het monument staat er op initiatief van boekhandelaar Gert-Jan Jimmink. Anne kocht namelijk vlak voor haar 13e verjaardag samen met haar vader het inmiddels wereldberoemde geruite dagboek in zijn zaak, om de hoek van het Merwedeplein die destijds nog in andermans handen was. Vader Otto Frank, die de oorlog als enige van zijn gezin overleefde, verruilde in 1933 met zijn vrouw en kinderen zijn huis in Duitsland voor de hoofdstad vanwege het toenemende antisemitisme. Op 6 juli 1942 moest de familie Frank onderduiken door de dreigende jodenvervolging. Ze belandden in het achterhuis aan de Prinsengracht, waar ze op 4 augustus 1944 door verraad worden gedeporteerd naar Duitse vernietigingskampen. Jacqueline van Maarssen herinnert zich haar vriendschap met Anne Frank als de dag van gisteren. Ze legde haar verhaal vast in het boek 'Ik heet Anne, zei ze, Anne Frank', dat binnenkort wordt verfilmd. De hartsvriendinnen leerden elkaar op het Joods Lyceum kennen en Van Maarssen bracht heel wat tijd door aan het Merwedeplein. Nadat Anne was ondergedoken, zocht ze op het plein nog naar een afscheidsbrief. Dat hadden ze van tevoren afgesproken. Die brief kreeg ze echter pas jaren later uit handen van vader Otto Frank. Van Maarssen vindt het nog altijd gek om haar vriendin terug te zien als monument. "Ik heb inmiddels al zoveel beelden van haar gezien, maar het blijft vreemd. Dit monument heeft wel een bijzondere dimensie omdat het op dit plein staat. Ze zou het prachtig hebben gevonden." Zelf is Van Maarssen nog wel eens teruggeweest in het huis op nummer 37. " Veertien jaar na de oorlog was ik er. Toen was het nog niet heel erg veranderd, maar later geloof ik wel." De gemeente heeft onlangs besloten het pand na renovatie beschikbaar te stellen aan schrijvers die in hun land worden onderdrukt, zodat ze hier vrij van censuur kunnen schrijven. Het bronzen beeld moet ook de herinnering levend houden aan de 13.000 joodse buurtgenoten die de Tweede Wereldoorlog niet overleefden. Bovendien staat het symbool de strijd tegen intolerantie, racisme en antisemitisme. http://www.telegraaf.nl/binnenland/22611051/Anne_Frank_terug_op_Merwedeplein.html

Scottie
11-07-2005, 10:47
Nou, ik heb ook veel boeken bij de firma gekocht. Een gedreven man. Amsterdam heeft er weer een beeld bij. Een beeld dat herinnert aan onze geschiedenis, de tragiek en het heldendom van mensen die voor hun vrijheid stierven. Feitelijk voor onze vrijheid en iedereen die in Nederland wil wonen. Nu kan het nog, het plaatsen van beelden. Zodra die bekakte Cheppi in de politiek zit moeten alle beelden weg. Voordat ze worden omgetrokken moeten alle lichaamsdelen bedekt worden waar Cheppi zich aan stoort. Dat betekent dat over tien jaar alle beelden zijn bedekt. Want Cheppi kan niet tegen blote armen van brons en blote benen op papier. Scottie.

Fong_Hueng
11-07-2005, 11:45
Nou, ik heb ook veel boeken bij de firma gekocht. Een gedreven man. Amsterdam heeft er weer een beeld bij. Een beeld dat herinnert aan onze geschiedenis, de tragiek en het heldendom van mensen die voor hun vrijheid stierven. Feitelijk voor onze vrijheid en iedereen die in Nederland wil wonen. Nu kan het nog, het plaatsen van beelden. Zodra die bekakte Cheppi in de politiek zit moeten alle beelden weg. Voordat ze worden omgetrokken moeten alle lichaamsdelen bedekt worden waar Cheppi zich aan stoort. Dat betekent dat over tien jaar alle beelden zijn bedekt. Want Cheppi kan niet tegen blote armen van brons en blote benen op papier. Scottie. We leven toch in een democratie ? :moe: ( met gekozen politici... )

Nieuwkomer
11-07-2005, 11:55
Nou, ik heb ook veel boeken bij de firma gekocht. Een gedreven man. Amsterdam heeft er weer een beeld bij. Een beeld dat herinnert aan onze geschiedenis, de tragiek en het heldendom van mensen die voor hun vrijheid stierven. Feitelijk voor onze vrijheid en iedereen die in Nederland wil wonen. Nu kan het nog, het plaatsen van beelden. Zodra die bekakte Cheppi in de politiek zit moeten alle beelden weg. Voordat ze worden omgetrokken moeten alle lichaamsdelen bedekt worden waar Cheppi zich aan stoort. Dat betekent dat over tien jaar alle beelden zijn bedekt. Want Cheppi kan niet tegen blote armen van brons en blote benen op papier. Scottie.mocht het zo ver komen dat Cheppi (h) daar voort het zeggen heeft, moet jij af en toe ludieke actie daar gaan voeren door naakt op straat te lopen: adam was een stad van de tragiek en het heldendom, zeg jij. als Cheppi (h) voor de tragiek gaat zorgen, moet jij de heldendom in ere houden!!!!!!!!!! je moet wel toegeving scottie die cheppi de chep was sterk in het NOVAdebat dan jouwe idool uit tahran. toch eerlijk is eerlijk of niet. kennelijk kunje met oliedollars of euro's beter debatcursus krijgen, dan wat je aan de universtiteit hier kan krijgen

Nieuwkomer
11-07-2005, 11:58

We leven toch in een democratie ? :moe: ( met gekozen politici... )niet als beelden uit de straat worden weg gehaald. of tegen de zin van burgers worden geplaats, zker als die beelden van leiders zijn. dan is het post of predemocratie afhankelijk van de fase waarin het land zich bevindt

Scottie
11-07-2005, 15:12
mocht het zo ver komen dat Cheppi (h) daar voort het zeggen heeft, moet jij af en toe ludieke actie daar gaan voeren door naakt op straat te lopen: adam was een stad van de tragiek en het heldendom, zeg jij. als Cheppi (h) voor de tragiek gaat zorgen, moet jij de heldendom in ere houden!!!!!!!!!!Ik ben bang dat als ik op mijn stoeremannenfiets naakt en bloot langs Cheppi flaneer hij daar allerlei lichamelijke reacties van krijgt. En dan bedoel ik niet direct hoofdpijn of hartkloppingen. Alhoewel, dat zou wel kunnen. Zweten ook. En schaamte omdat mijn aanblik, op die fiets in mijn Adamspak hem meer raakt dan hij thuis kan verklappen ... :hihi: je moet wel toegeving scottie die cheppi de chep was sterk in het NOVAdebat dan jouwe idool uit tahran. toch eerlijk is eerlijk of niet. kennelijk kunje met oliedollars of euro's beter debatcursus krijgen, dan wat je aan de universtiteit hier kan krijgenFlauw, Cheppi is hier geboren en Ellian niet. Overigens, Ellian is een Pers en gelet op het feit dat het Farsi en Nederlands dezelfde taaloorsprong hebben, het Indo-Germaans kunnen Perzen vaak verbazend snel goed Nederlands spreken. Dat neemt niet weg dat Ellian zich niet heel snel kan uitdrukken. Maar net zoals Hirsi Ali leert hij het Nederlands vast net zo goed spreken als zij. Ellian is een geleerde en denker, een fatsoenlijke kerel die wordt bedreigd, bedreigd door aanhangers van Cheppi. Cheppi is met zijn bekakte stem een adder in een zijden sok. Een straatvechter die niet zal schromen om, als hij en zijn club de kans krijgen hun wil op te leggen. Hoe "achterlijk" ik en vele Nederlanders die "wil" ook vinden. Scottie.

Nieuwkomer
11-07-2005, 15:32
Ik ben bang dat als ik op mijn stoeremannenfiets naakt en bloot langs Cheppi flaneer hij daar allerlei lichamelijke reacties van krijgt. En dan bedoel ik niet direct hoofdpijn of hartkloppingen. Alhoewel, dat zou wel kunnen. Zweten ook. En schaamte omdat mijn aanblik, op die fiets in mijn Adamspak hem meer raakt dan hij thuis kan verklappen ... :hihi: .wie weet raakt hij verliefd op jouw. het is geen geheim dat koranleraren op jongens vallen en veel lichamelijke contactenmet hen hebben. dus wie weet: de wonderen zijn de wereld nog niet uit Flauw, Cheppi is hier geboren en Ellian niet. Overigens, Ellian is een Pers en gelet op het feit dat het Farsi en Nederlands dezelfde taaloorsprong hebben, het Indo-Germaans kunnen Perzen vaak verbazend snel goed Nederlands spreken. Dat neemt niet weg dat Ellian zich niet heel snel kan uitdrukken. Maar net zoals Hirsi Ali leert hij het Nederlands vast net zo goed spreken als zij. dus als Ellian eenbeetje hersens heeft, had ie NL snel kunnen leren. Ellian is een geleerde en denker, een fatsoenlijke kerel die wordt bedreigd, bedreigd door aanhangers van Cheppi. Cheppi is met zijn bekakte stem een adder in een zijden sok. Een straatvechter die niet zal schromen om, als hij en zijn club de kans krijgen hun wil op te leggen. Hoe "achterlijk" ik en vele Nederlanders die "wil" ook vinden. Scottie. fatsoen en achterlijkheid zijn moreel oordelen daar gaat het me niet om, al geeft dit hoe religieus je zelf bent al wil je dat zelf ontkennen, mij gaathet om debataardigheden. en die ellian bleek alleen groote mond te hebben als hij te maken heeft met een aplausmachiene met naam `ik (scottie)en vele Nederlanders (& Co)