Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : First cartoons in Berber published in Morocco

Pagina's : [1] 2

ezinrify
06-07-2005, 23:47

First cartoons in Berber published in Morocco Rabat, July 6 - "Tagellidt N Ayt Ufella" (Queen of Heights) is the title of the first Moroccan cartoons in Berber language published in by the Royal institute of Amazigh culture. The first cartoons of the kind tells the adventures of a young queen who fights evil to protect her people who live in the mountains heights. Written by Meryem Demnati, a university teacher and researcher, the cartoons is destined to primary schools pupils to instill into them values of solidarity, freedom, brotherhood and patriotism. With a very low readership, owing to its high price, cartoons should be developed not only to help promote the Berber language but also as a learning tool side by side with conventional supports, says the author. Demnati is also working on two other adventures of the Queen of Heights. http://www.map.ma/eng/sections/culture/first_cartoons_in_be/view Bron: We gaan de goede kant op, maar we zijn er nog lang niet. We moeten blijven strijden. Want de Marokkaanse regering wil niets cadeua geven. Dus alle Imazighen moeten blijven strijden voor hun rechten. Zoals ik al vaak heb gezegd. Heb vertrouwen en het komt goed in de Toekomst. In Augustus komen internationale Amazigh organisaties bijeen in Nador. Daar zal dan het Wereld Amazigh Congres gehouden worden... :banana: :banana:

Smolek
06-07-2005, 23:48
En dat congres wordt gehouden om ...

ezinrify
06-07-2005, 23:51
En dat congres wordt gehouden om ... Om wederom aandacht te vragen voor de Amazigh zaak en om met alle internationale organisaties te vergaderen over de erkenning van Taal en cultuur. En nog veel meer

Zoughbia..
06-07-2005, 23:54
Ik heb begrepen dat de tekenfilms in het Standaard Tamazight zullen zijn maar wordt het Standaard Tamazight door (de meeste) Imazighen beheersd? Of zijn de verschillen tussen Tamazight en bijv. Tarifit klein.

ezinrify
06-07-2005, 23:57

Ik heb begrepen dat de tekenfilms in het Standaard Tamazight zullen zijn maar wordt het Standaard Tamazight door (de meeste) Imazighen beheersd? Of zijn de verschillen tussen Tamazight en bijv. Tarifit klein. Het klopt dat er gewerkt wordt aan Standaard Tamazight zodat alle Imazighen in het vervolg elkaar kunnen verstaan. Het Standaard Tamazight bevat alle drie belangrijkste Amazigh dialecten van Marokko. Het is dus een Taal die je weer kan schrijven zoals vroeger. We zijn op de weg terug, maar er moet nog een hoop werk verzet worden. Ik hoop dat ik straks mijn kinderen met het Standaard Tamazight kan laten opgroeien.

ezinrify
06-07-2005, 23:59
biba rif biba nachin dawmatan Imazighen dawmaten lebdha

Smolek
07-07-2005, 00:01
En wat is de volgende stap, een eigen televisie kanaal. Wat nog wel kan, maar volgens mij denk jij een beetje te ver. Want volgens mij wil jij een eigen staat stichten en dat lijkt me onreeel. En misschien ook wel een coupe plegen.

ezinrify
07-07-2005, 00:12
En wat is de volgende stap, een eigen televisie kanaal. Wat nog wel kan, maar volgens mij denk jij een beetje te ver. Want volgens mij wil jij een eigen staat stichten en dat lijkt me onreeel. En misschien ook wel een coupe plegen. Televisie is geen volgende stap, daar zijn ze al lang mee bezig en die komt er ook binnenkort. Wat jij vind is gelukkig niet belangrijk, maar ik merk wel op dat je geen kennis hebt over het onderwerp. Want Imazighen hebben een eigen staat, dus ze hoeven geen eigen staat! Ben je vergeten dat Imazighen de oorspronkelijke bewoners zijn van het land? Of had je die kennis niet?

Zoughbia..
07-07-2005, 00:13
Het klopt dat er gewerkt wordt aan Standaard Tamazight zodat alle Imazighen in het vervolg elkaar kunnen verstaan. Het Standaard Tamazight bevat alle drie belangrijkste Amazigh dialecten van Marokko. Het is dus een Taal die je weer kan schrijven zoals vroeger. We zijn op de weg terug, maar er moet nog een hoop werk verzet worden. Ik hoop dat ik straks mijn kinderen met het Standaard Tamazight kan laten opgroeien. Misschien heb je mijn vraag niet begrepen maar wat ik bedoel; zijn de verschillen tussen het Standaard Tamazight en bijv. Tarifit groot? Dus zou je dan Tamazight weer opnieuw moeten leren om andere Imazighen te begrijpen en toegang te krijgen tot literatuur, media etc.

ezinrify
07-07-2005, 00:16
Misschien heb je mijn vraag niet begrepen maar wat ik bedoel; zijn de verschillen tussen het Standaard Tamazight en bijv. Tarifit groot? Dus zou je dan Tamazight weer opnieuw moeten leren om andere Imazighen te begrijpen en toegang te krijgen tot literatuur, media etc. Ik begreep je vraag erg goed en ik heb je ook het antwoord gegeven. Het is Standaard Tamazight, dus moet het eerst leren. Zoals Standaard Arabisch. Het Standaard Tamazight bestaat uit drie Amazigh dialecten van Marokko

Zoughbia..
07-07-2005, 00:18
Ik begreep je vraag erg goed en ik heb je ook het antwoord gegeven. Het is Standaard Tamazight, dus moet het eerst leren. Zoals Standaard Arabisch. Het Standaard Tamazight bestaat uit drie Amazigh dialecten van Marokko Oke :)

Smolek
07-07-2005, 00:18
Kennis genoeg, maar om kennis te hebben is intelligentie een vereiste. En of jij dat bezit, dat betwijfel ik, want je moet niet vergeten, dat de indianen de oorspronkelijke bewoners zijn van Amerika en die zitten niet te zeuren, dat ze een heel land willen. Ja, gelijke rechten, daar heb je gelijk in, maar overdrijven is ook een kunst.

ezinrify
07-07-2005, 00:22
Kennis genoeg, maar om kennis te hebben is intelligentie een vereiste. En of jij dat bezit, dat betwijfel ik, want je moet niet vergeten, dat de indianen de oorspronkelijke bewoners zijn van Amerika en die zitten niet te zeuren, dat ze een heel land willen. Ja, gelijke rechten, daar heb je gelijk in, maar overdrijven is ook een kunst. Indianen verglijken met 20 miljoen Imazighen? De enige overeenkomst is dat ze allebei de oorspronkelijke bewoners zijn. Verder zijn er grote verschillen. In VS wonen nauwelijks nog indianen, ze zijn bijna uitgestorven. In Marokko is nog steeds de helft Amazigh en de rest Amazigh achtergrond. Nog maals nieamand zit te zeuren om grond, want die hebben we al. Ons land is Marokko. Dat er Arabieren bij zijn gekomen is geen probleem. Ze zijn van harte welkom. Er valt dus niets om te zeuren dan de rechten ! Maar merk wederom dat je het niet begrijpt! Want in eerdere reactie heb ik je al uitgelegd dat wij geen land willen omdat we die al bezitten!!

Smolek
07-07-2005, 00:29
Omdat we dat al bezitten Heb ik een ontwikkeling gemist, want toen ik laatst in Marokko was, heersde een Arabier. En was de meerderheid van de mensen het eens met de regering (volgens de Tv, geloof er geen bal van), in tegenstelling tot jou. Maar ik maak dit onderscheid niet van, Arabieren en Imazighen, want ik zie ons als Marokkanen. Maar die opgekropte frustraties, die jij hebt richting de Arabieren, slaat dus nergens op. En ik heb een hoop vrienden, Berber of Arabier, hier hebben we het niet over, we hebben het over de belangrijkere zaken des levens. Zoals mensen die hun geloof vergeten en dergelijke.

ezinrify
07-07-2005, 00:41

Omdat we dat al bezitten Heb ik een ontwikkeling gemist, want toen ik laatst in Marokko was, heersde een Arabier. En was de meerderheid van de mensen het eens met de regering (volgens de Tv, geloof er geen bal van), in tegenstelling tot jou. Maar ik maak dit onderscheid niet van, Arabieren en Imazighen, want ik zie ons als Marokkanen. Maar die opgekropte frustraties, die jij hebt richting de Arabieren, slaat dus nergens op. En ik heb een hoop vrienden, Berber of Arabier, hier hebben we het niet over, we hebben het over de belangrijkere zaken des levens. Zoals mensen die hun geloof vergeten en dergelijke. Zo te zien heb je niet alleen een complete ontwikkeling gemist, maar je mist de totale kennis aan geschiedenis van Marokko. Heersde een Arabier? Ik hoop niet dat je Koning bedoeld, want die is half. Maar het feit dat Arabisch gebruikt wordt als regeringstaal, zegt niets over het land. Nigeria is de regeringstaal (officiele taal) Engels, maar dat wil niet zeggen dat de bevolking Engels is. Want die spreken naast Engels nog steeds hun moedertaal. Meederheid eens met de regering, is dit een grap of heb je de Marokkaanse staatstelevisie gekeken? Zal allebei zijn, want wat ze op de Marokkaanse Staatstelevisies laten zien is namelijk een grote grap. Ik maak geen onderscheid omdat ik opkom voor mijn rechten. Dat heeft er niets mee te maken. Ik heb geen Arabische vrienden, maar ik heb wel Darija sprekende vrienden. En we kunnen heel goed met elkaar praten omdat zij de kennis hebben over het land, dus is het makkelijk praten. Ik heb zelfs een keer Darija sprekende Marokkaan meegenomen naar een Amazigg festival. Ik wil het absoluut niet over Geloof hebben, want mensen zijn vrij en moeten vrij blijven. Dat is dus precies wat ik wil.

Pagina's : [1] 2