Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Verbod op rente isoleert islam

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

Aladdin1001
06-07-2005, 22:21

Bron: NRC Handelsblad, 6 juli 2005, pagina 7, "Verbod op rente isoleert islam -- Moslimbanken voelen zich vaak gedwongen tot omwegen", Tim Parks De scan van het artikel: deel 1 (http://kasai.homelinux.net/NRCislamrente1.jpg) en deel 2 (http://kasai.homelinux.net/NRCislamrente1.jpg) In een notedop stelt de schrijver in het artikel dat het islamitische verbod op het heffen van rente een rem vormt op de integratie van moslims in westerse samenlevingen. Allereerst vraag ik mij af op de moslims hier dat zelf ook zo ervaren. Ten tweede vraag ik mij af waarom rente binnen de islam verboden is. Als ik de auteur mag geloven, is het in rekening brengen van rente net zo "fout" als godslasteren en homoseksualiteit. Opmerkelijk is dat volgens het artikel het ook voor christenen tot in de middeleeuwen rente verboden was. Naar het schijnt heeft juist dat gestimuleert dat de banken internationaal gingen opereren. Net zoals de huidige islamitische banken verzonnen zij truukjes om toch geld in rekening te brengen voor het uitlenen van geld, b.v. door in Florence florijnen uit te lenen en die dire maanden later in London in ponden te laten terug te betalen. De rente kon dan "verstopt" worden in het wisselkoersverschil. Waar ik benieuwd naar ben is hoe moslims tegen de volgende zaken aankijken: 1. Kun je uitleggen waarom rente (niets meer dan de prijs van het lenen van geld) niet mag volgens de islam. 2. Hoe kan een economie functioneren als geld "gratis" (= 0% rente) moet zijn? 3. Wat vind je van de truukjes die moderne islamitische banken gebruiken om toch geld te kunnen uitlenen? (In het artikel wordt het voorbeeld genoemd van een bank die voor een client een huis koopt waarbij de client beloofd het na een bepaalde periode --zeg 30 jaar-- voor gelijk prijs van de bank te kopen. In de tussentijd betaald hij "huur" aan de bank.) 4. Als er wel huur voor goederen mag worden gevraagd, maar geen "huur" (=rente) voor geld, dan is het hele verbod heel gemakkelijk te omzeilen doro het geld voor de formele "verhuur" in een goed om te zetten (zie het voorbeeld van 3, waar het geld als huis wordt uitgeleend). Wat is dan nog de waarde van het verbod? Aladdin

Hoogervorst
06-07-2005, 22:33
Opmerkelijk is dat volgens het artikel het ook voor christenen tot in de middeleeuwen rente verboden was. Dat klopt. De Joden mochten wel geld uitlenen voor rente, tenminste aan niet-Joden. Protestantse stromingen, vooral van Johannes Calvijn, hadden daar minder tot geen moeite mee en dat was belangrijk voor de ontwikkeling van vooral Nederland in de 16de en 17de eeuw.

moslima4_life
06-07-2005, 22:33
Rente zorgt maar voor onrust in de geest

wolfowitzen
06-07-2005, 23:39
Dat hele "rente"gebod is achterhaald. Maar niemand begrijpt eigenlijk waarom! In onze tegenwoordige wereld is het geld niet meer gekoppeld aan waardevolle metalen, het is immers gewoon papier! of koper! Gouden munten bestaan niet meer, in de huidige geldsystemen. Papiergeld verliest véél meer zijn waarde, dan goud! Dit moet gekompenseerd worden, met inflatie rente! Als je dat niet doet, verliest de uitlener geld, en dat kan Mohammed niet bedoeld hebben, met zijn rente verbod. Immers 10 jaar geleden was 1 kilo goud 35.000 gulden, maar nu kost een kilo goud 30.000 euro!!!!!!!!! Als een moslim dus 10 jaar geleden 35.000 gulden in papier geld,had uitgeleend, en het nu terug kreeg, dan was hij dus ZWÁÁR gedupeerd, door deze truc van Mohammed!Want dan zou dat geld nog maar de helft van de waarde hebben!! Maar in Mohammed's tijd leende je gewoon geen papiergeld, maar goud! En dat bleef zijn waarde houden, ondanks de inflatie! Zoals ( bijna) IEDEREEN wéét( maar niet iederéén) is geld maar middel, om een bepaalde waarde in uit te drukken. Oorspronkelijk bestond "geld" helemaal niet, alleen maar ruilhandel; 2 biggen voor een koe! Maar dat was natuurlijk heel lastig op den duur. Daarom ging men de "waarde" van iets uitdrukken in een zeldzaam iets. In de ene cultuur waren dat een soort schelpjes, die héél zeldzaam zijn, en in een andere cultuur was het zout ( sal(sel=zout)aris komt er nog van). Pecunia, het Latijns voor geld, betekent origineel vee!( véél vee=rijk) Goud en zilver zijn altijd al kostbare, schaarse metalen geweest, die goed gebruikt konden worden als ruilmiddel voor goederen. 1 koe werd dan betaald met ,bijvoorbeeld, ongeveer 30 gram goud! Zo ontstonden de zilveren en gouden muntstukken, die origineel altijd een vast gewicht hadden! En die géén last van waardevermindering hadden! Zoals papiergeld!

hamidu
06-07-2005, 23:54

dan was hij dus ZWÁÁR gedupeerd, door deze truc van Mohammed! Kennelijk je bent een provocateur en opwekker van onrust! Kappen met je ongeciviliseerd en domme gedrag! :kwaad:

wolfowitzen
06-07-2005, 23:56
de koppeling tussen papiergeld en goud, de zogenaamde GOUDEN STANDAARD, waarbij de Nederlandse Bank beloofde voor een bepaald bankbiljet, bijvoorbeeld 100 gulden precies zó en zóveel gram goud uit te betalen werd ergens in het begin van de vorige eeuw afgeschaft! Geld UIT lenen is een risikovolle zaak! Je kunt je geld verliezen, omdat de lener failliet is gegaan, bijvoorbeeld. In de tijd van Mohammed kon je dan altijd nog de man en zijn familie "in beslag" nemen, en als slaaf voor je laten werken, of gewoon gratis en voor niks voor je werken laten, tegen kost en inwoning, net zolang tot de schuld betaald was. dat was nóg eens HOOFDELIJKE AANSPRAKELIJKHEID!!!!!!!!!!! Maar in onze tijd kan dat niet meer. Buiten dat iemand zich als een BV kan opstellen, en de BV alléén failliet gaat, en de uitlener naar zijn geld kan fluiten, terwijl de lener vrolijk fluitend een andere bv opricht, is het zakenleven ten opzichte van de Middeleeuwen zo kompleet anders, dat rente als vergoeding voor inflatie, en het verstrekken van risikodragend kapitaal een uiterst normaal, en redelijk verschijnsel is! Dat woeker rente een totaal ander concept is, behoeft geen uitleg!

wolfowitzen
07-07-2005, 00:01
Kennelijk je bent een provocateur en opwekker van onrust! Kappen met je ongeciviliseerd en domme gedrag! :kwaad: Hée hamidu, ben jij er ook? Hoe gaat het met je?

hamidu
07-07-2005, 00:08
In de tijd van Mohammed kon je dan altijd nog de man en zijn familie "in beslag" nemen, en als slaaf voor je laten werken, of gewoon gratis en voor niks voor je werken laten, tegen kost en inwoning, net zolang tot de schuld betaald was. Nou,profeet Mohammed{vzmh} is al lang overleden toen jou voorouders bezig waren Afrikaanse slaven aan het verschepen op demonische manier naar Surinaam en de Antillen om daar net als dieren te werken om nederland rijk te kunnen maken.

LesDennis
07-07-2005, 00:17
Nou,profeet Mohammed{vzmh} is al lang overleden toen jou voorouders bezig waren Afrikaanse slaven aan het verschepen op demonische manier naar Surinaam en de Antillen om daar net als dieren te werken om nederland rijk te kunnen maken. Wilt u on-topic blijven? :hadj: ;)

Untergang
07-07-2005, 01:20
Rente zorgt maar voor onrust in de geest En voor kapitalisme, dus uitbuiting.

ErikS
07-07-2005, 07:41
Geld is een goed dat verhandeld wordt op een 'markt' waar vraag (leners) en aanbod (geldverstrekkers) de prijs bepalen. Deze prijs noemen we rente. Geld is dus niets anders dan een normaal produkt of dienst waar een 'prijskaartje' aan hangt.

Raihana
07-07-2005, 09:13
Haram is haram, rente isoleert helemaal geen Islam. Ik heb het zo best en voel er niks van, ja ik kan geen huis kopen, maar dat was ik toch niet van plan in NL.... onzin dus! En trukjes met Allah raad ik al helemaal af..

an3sdej
07-07-2005, 09:16
En trukjes met Allah raad ik al helemaal af.. Je moest eens weten hoevelen trucjes uithalen met allah

wolfowitzen
07-07-2005, 09:46
Haram is haram, rente isoleert helemaal geen Islam. Ik heb het zo best en voel er niks van, ja ik kan geen huis kopen, maar dat was ik toch niet van plan in NL.... onzin dus! En trukjes met Allah raad ik al helemaal af.. mooi zo, Rai, kan ik dan even 10.000 euro van jou lenen; ik wil namelijk een patatzaakje beginnen, met haramme mayonaise, en islamitisch-geschilde aardappelen. ik betaal je over 20 jaar terug! Jij wilt geen rente, dus in 2025 kun je bij mij 2 zakjes patat ophalen, want die kosten dan 10.000 euro! Maar nu begin je opeens te piepen! "kom nou, ik koop nu voor die 10.000 euro veel méér zakjes patat, ik ben niet gek!!!" Jij zegt nu; "jij betaalt mij gewoon HUUR voor die patatzaak, nét zo lang dat je me dat geld hebt terugbetaald!" Aha! Het is dus gewoon lood om oud ijzer; Islamitiese "huur"......of Westerse "rente"! En allemaal bedacht om de ontwaarding van geld tegen te gaan! Nog een Islamities trucje; even snel voor een paar uur trouwen met een vrouw, en dan weer scheiden! U weet wel, wat ik bedoel!

ErikS
07-07-2005, 10:35

mooi zo, Rai, kan ik dan even 10.000 euro van jou lenen; ik wil namelijk een patatzaakje beginnen, met haramme mayonaise, en islamitisch-geschilde aardappelen. ik betaal je over 20 jaar terug! Jij wilt geen rente, dus in 2025 kun je bij mij 2 zakjes patat ophalen, want die kosten dan 10.000 euro! Maar nu begin je opeens te piepen! "kom nou, ik koop nu voor die 10.000 euro veel méér zakjes patat, ik ben niet gek!!!" Jij zegt nu; "jij betaalt mij gewoon HUUR voor die patatzaak, nét zo lang dat je me dat geld hebt terugbetaald!" Aha! Het is dus gewoon lood om oud ijzer; Islamitiese "huur"......of Westerse "rente"! En allemaal bedacht om de ontwaarding van geld tegen te gaan! Nog een Islamities trucje; even snel voor een paar uur trouwen met een vrouw, en dan weer scheiden! U weet wel, wat ik bedoel! Bah, wat een doorzichtige trucjes. Daar trapt Allah echt niet in. :hihi:

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9