Bekijk originele versie : Emancipatie geeft spanning bij allochtonen
Aladdin1001
28-06-2005, 00:56
Uit de NRC van 28 juni:
Emancipatie geeft spanningen bij allochtonen (http://nrc.nl/binnenland/artikel/1119852275627.html)
ROTTERDAM, 27 JUNI. Tweede generatie Turkse, Marokkaanse en Antilliaanse vrouwen hebben steeds vaker geëmancipeerde denkbeelden over de opvoeding en het delen van kostwinnerschap.
Hierdoor ontstaan spanningen omdat de vaders minder snel emanciperen dan de moeders. Dit stelt de Nederlandse Gezinsraad (NGR) in twee publicaties die zij vandaag aan minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) overhandigde.
Op dit moment zijn in 80 tot 90 procent van de Turkse en Marokkaanse gezinnen beide ouders niet in Nederland geboren. Uit het onderzoek van de Gezinsraad blijkt dat deze gezinnen vaak veel problemen hebben. In een kwart van de Turkse en eenderde van de Marokkaanse gezinnen zijn beide ouders werkloos. Ook heeft een meerderheid van de eerste generatie geen enkele opleiding, ruim driekwart spreekt niet of nauwelijks Nederlands.
Over tien jaar is ongeveer 40 procent van Turkse en Marokkaanse ouders van de tweede generatie.
De helft van de tweede generatie nog steeds een partner uit het land van herkomst. Meisjes hopen volgens de Gezinsraad in het land van herkomst een meer moderne partner, jongens een meer traditionele partner te vinden. De komende jaren worden dan ook nog veel kinderen opgevoed door een ouder uit de eerste generatie. Vooral nieuwe Turkse vrouwen hebben een grote achterstand.
Erna Hoogheimstra, directeur van de Gezinsraad en onderzoeker: ,,Marokkaanse meisjes doen het heel goed zolang ze op school zitten. Ze willen zorg en werk combineren. Als ze eenmaal getrouwd zijn, maken ze hun ambities niet waar. Vaak komt dat doordat hun man er niet voor openstaat. Vaak ook willen de ouders dat het meisjes thuisblijft. Als ouders een werkende dochter niet erg vinden, hebben ze er juist weer veel steun aan. Turkse en Marokkaanse kinderen gaan weinig naar de kinderopvang, maar worden vaker door de grootouders opgevangen.''
Van de Antillianen heeft alleen de nieuwe instroom een lage arbeidsdeelname en wordt weinig Nederlands in het gezin gesproken. Als Antillliaanse vaders en moeders in Nederland geboren zijn, zijn er weinig verschillen met autochtonen. Dat geldt ook voor Surinaamse gezinnen.
De Gezinsraad pleit voor specifiek beleid voor met name nieuwkomende Turkse, Marokkaanse en Antilliaanse gezinnen, met aandacht voor de achtergrond van de gezinnen. Om de emancipatie van de tweede generatie vrouwen te stimuleren, moet het beleid ook de mannen daarin betrekken.
Wat ik mij nu afvraag is of de Marokkanen zich hierin herkennen. Klopt het nou dat de jongens hier graag hun partner in Marokko zoeken omdat zij een traditioneel meisje willen, terwijl meisjes juist hun partner zoeken in Marokko omdat zij een moderne jongen willen? Vinden de meiden de maroboys hier te conservatief, en de jongens de maromeiden te modern?
Aladdin
Farkoessa
28-06-2005, 11:08
iedereen heeft zijn eigen mening over modern. Iets wat ik modern vind kan jij niet zo vinden! Wat versta je onder modern Aladdin???
Aladdin1001
28-06-2005, 11:33
iedereen heeft zijn eigen mening over modern. Iets wat ik modern vind kan jij niet zo vinden! Wat versta je onder modern Aladdin???
Om te beginnen baseer ik mij natuurlijk op het krantenartikel, en val dus in eerste instantie terug op de betekenis van het woord. Hetgeen volgens Van Dale is:
mo·dern (bn.)
1 tot de nieuwere tijd behorend <=> klassiek
2 passend bij of geneigd tot de nieuwste opvattingen => bijdetijds, nieuwerwets; <=> ouderwets
In de context van man-vrouw relaties tussen Marokkaanse jongeren denk ik dan dat de volgende zaken als modern beschouwd zouden kunnen worden:
- Vrouwen die naast kinderen ook een baan hebben.
- Mannen die naast hun baan ook de kinderen verzorgen.
- Vrouwen die studeren.
- Een klein gezin willen vormen ipv van een groot gezin.
Ongetwijfeld zijn er nog veel meer dingen, maar dit is wat mij nu direct te binnen schiet.
Aladdin
Aladdin1001
28-06-2005, 16:22
Dit is een beduidend minder populair onderwerp dan de naam van de nieuwste prinses...
A.
SUPER_MAROC
28-06-2005, 17:50
JA best slim van je Aladdin! Dit hele onderwerp, en ook de poll... ;)
Ik moet er over nadenken, hoe ik het zie in mijn omgeving. Ook omdat ik mensen van alle geloven en afkomst ken. Over het algemeen vind ik iedereen hier in NL op een rare manier conservatief, op een 'gezellige' manier zeg maar. Dat soort conservatisme waar mensen zich gezellig in voelen. Maakt dat zin?
En ik denk aan hoe kleiner de gemeenschap, hoe conservatiever vaak onder invloed van de familie. Daar heb ik zelf geen last van maar ik zie het vaak bij anderen.
De modernste marocs die ik persoonlijk ontmoet heb, kwamen meest uit Frankrijk. Ik vind NL-maroc jongens vaak wat meer opgefokt... Een soort bewijzingsdrang ofzo. Maar ik mag niet generaliseren, ik ken ook rustige!
Misschien is het ook omdat Frans zo'n mooie romantische taal is, daarin klinken de meest gruwelijke dingen nog lekker in m'n oren :) haha
Aladdin1001
28-06-2005, 22:57
JA best slim van je Aladdin! Dit hele onderwerp, en ook de poll... ;)
Dank je voor het compliment. :) Alleen jammer dat ik zo weinig reacties krijg.
Ik moet er over nadenken, hoe ik het zie in mijn omgeving. Ook omdat ik mensen van alle geloven en afkomst ken. Over het algemeen vind ik iedereen hier in NL op een rare manier conservatief, op een 'gezellige' manier zeg maar. Dat soort conservatisme waar mensen zich gezellig in voelen. Maakt dat zin?
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, als ik het vergelijk met christelijke dorpjes hier. Zo'n kleine, gelovige gemeenschap kan heel knus zijn. Iedereen kent elkaar en staat voor elkaar klaar als dat nodig is. Bedoel je het zo?
En ik denk aan hoe kleiner de gemeenschap, hoe conservatiever vaak onder invloed van de familie. Daar heb ik zelf geen last van maar ik zie het vaak bij anderen.
De modernste marocs die ik persoonlijk ontmoet heb, kwamen meest uit Frankrijk. Ik vind NL-maroc jongens vaak wat meer opgefokt... Een soort bewijzingsdrang ofzo. Maar ik mag niet generaliseren, ik ken ook rustige!
Ik vraag mij af waar het verschil in zit. Misschien omdat de Mahgreb gemeenschap in Frankrijk veel breder is dan hier? Er zijn daar immers ook veel Algerijnen en Tunesiers.
Misschien is het ook omdat Frans zo'n mooie romantische taal is, daarin klinken de meest gruwelijke dingen nog lekker in m'n oren :) haha
Da's zonder meer waar!
Aladdin
Bullshit, je gaat toch niet op zoek naar een partner die je dan eerst onderwerpt aan een modernheidstest en dan pas besluit of je met hem huwd, als hij dat al wel want "moderne" mannen huwen niet maar wonen samen of hebben scharrels.
Zo'n zogenaamde "moderne"man uit Marokko huwd je voor een verblijfstatus en dumpt je dan als nog voor een "moderne" vrouw uit Marokko, die hij waarschijnlijk ook een verblijfsstatus heeft beloofd en een belofte aan je geliefde maak je waar koste wat kost.
Maar goed wil niet iedereen over 1 kam scheren, dus kies je partner met zorgvuldigheid en zorg dat het iemand is met wie je kunt samenwonen, van wie je kunt houden(als je dat nog niet doet) en hij ook van jou inshAllah en bidden dat het goedkomt, dan heb je niets met al dan niet modern zijn te maken :D
amazed_observer
29-06-2005, 03:19
........kies je partner met zorgvuldigheid en zorg dat het iemand is met wie je kunt samenwonen, van wie je kunt houden(als je dat nog niet doet) en hij ook van jou inshAllah en bidden dat het goedkomt, dan heb je niets met al dan niet modern zijn te maken :D
Zo zou het moeten gaan Nadiak, heb je helemaal gelijk in. De praktijk leert echter dat het niet altijd zo gaat. Onder druk van de familie, of door uithuwelijken, of misschien ook wel uit eigen overtuiging worden er helaas ook wel huwelijken op een andere basis dan liefde gesloten.
Ik vind het een goed idee om de eens te peilen hoe 'men' zoal denkt over partnerkeuze.
Zo zou het moeten gaan Nadiak, heb je helemaal gelijk in. De praktijk leert echter dat het niet altijd zo gaat. Onder druk van de familie, of door uithuwelijken, of misschien ook wel uit eigen overtuiging worden er helaas ook wel huwelijken op een andere basis dan liefde gesloten.
Ik vind het een goed idee om de eens te peilen hoe 'men' zoal denkt over partnerkeuze.
Niet iedereen wordt verliefd en blijft verliefd, liefde is volgens mij de manier om bij elkaar te blijven en alles voor elkaar over te hebben.
Queen_of_Spades
29-06-2005, 11:59
Ik ben een maroc meid, en de jongens in Marokko en Nederland zijn even traditioneel
Ik ben een maroc meid, en de jongens in Marokko en Nederland zijn even traditioneel
Ik ben ook een Marokkaanse meid en ik denk dat niet alle jongens in nederland hetzelfde denken en die in marokko ook niet. Ieder persoon is anders en iedereen heeft andere opvattingen, je bent niet aan een land verbonden of etniciteit
Queen_of_Spades
29-06-2005, 12:28
Ik ben ook een Marokkaanse meid en ik denk dat niet alle jongens in nederland hetzelfde denken en die in marokko ook niet. Ieder persoon is anders en iedereen heeft andere opvattingen, je bent niet aan een land verbonden of etniciteit
theoretisch niet nee. maar in de grote lijnen hebben ze grote overeenkomsten hoor. meeste marokkanen zijn toch eer-gevoelig en trekken zich veel aan van de mening van anderen. ook van de oudere generatie, en die is toch traditioneler.
als je een goed huwelijk wilt zul je toch keiharde afspraken met elkaar moeten maken. van te voren that is.;)
theoretisch niet nee. maar in de grote lijnen hebben ze grote overeenkomsten hoor. meeste marokkanen zijn toch eer-gevoelig en trekken zich veel aan van de mening van anderen. ook van de oudere generatie, en die is toch traditioneler.
als je een goed huwelijk wilt zul je toch keiharde afspraken met elkaar moeten maken. van te voren that is.;)
Me broertje zegt dat je je moeder een man voor je moet laten zoeken dan komt het wel goed ;)
afspraken maak je zowieso maar tijden veranderen en mensen ook(gelukkig/helaas)
Queen_of_Spades
29-06-2005, 12:39
Me broertje zegt dat je je moeder een man voor je moet laten zoeken dan komt het wel goed ;)
afspraken maak je zowieso maar tijden veranderen en mensen ook(gelukkig/helaas)
dan ligt het aan welke connecties je moeder heeft:hihi:
als het later niet goed gaat, dan weet je tenminste waarom en sta je in je recht.;)
dan ligt het aan welke connecties je moeder heeft:hihi:
als het later niet goed gaat, dan weet je tenminste waarom en sta je in je recht.;)
Me broertje zegt dat een moeder geen verkeerd iemand voor je zou uitzoeken.
Nu kijken of hij het ook zelf zo gaat doen :D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.