Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Mijn neef is mijn neef niet meer....

Pagina's : [1] 2 3

LZN
17-03-2003, 20:10

Ik was dit weekend op familie bezoek. Nu heb ik een neef die ik me altijd herinner als; een vrolijke jongen, laat thuis komen, elke vrijdag een andere chick. Hij is bevriend met Cheb Khaled en hij was dj bij een bekend radiostation. Altijd een glimlach op zijn gezicht, en geintjes uithalen met ons. 3 jaar geleden is hij getrouwd met een hele leuke spontane meid, nou alles leuk en lief en toen kregen ze kids. Erg schattig 2ling meisjes. Very cute. Sinds zijn huwelijk is hij veranderd en nee zijn vrouw heeft daar niets mee te maken, maar hij zelf was van de ene op de andere dag opeens veranderd. Hij had zich helemaal gericht op de islam. Hij bidt en gaat naar de moskee. Nix mis mee, is alleen maar positief toch? Nou ok op den duur is hij alleen maar extremer gaan geloven en hij is nog maar 28 jaar. Vroeger altijd met hem dollen en lachen en stoeien gewoon als neef en nicht en niet meer en niet minder. Ik kwam daar binnen en ik wil hem een hand geven maar hij weigerde. Ik voelde me zo ontzettend gekwetst en ik weet het, het is zijn manier van leven en dat respecteer ik ook wel. Maar ondanks dat was ik gekwetst en wist ik me de rest van de dag geen houding aan te geven en wou zo snel mogelijk weg daar. Waarom ik dit hier neer heb gezet weet ik eerlijk gezegd nu niet meer. Maar ik voelde me eigenlijk beledigd en ik weet ook wel dat hij het doet om zijn geloof, maar het was zo vreemd. Zijn er anderen die ook zoiets hebben ervaren? Mag je als man ook geen hand geven aan je nicht? En als vrouw zijnde, mag je dan een hand geven aan je schoonbroer of mag dat dan ook niet? Ik vind het zo ontzettend vreeemd want mijn familie is erg open in alles en nou ja tuurlijk zijn ze moslim maar dit heb ik gewoon nog nooit eerder mee gemaakt wel over gehoord natuurlijk maar nooit gedacht het mee te maken. Reageer aub liefs imane p.s de titel slaat er gewoon op, alsof ik een neef verloren heb, want ik herken niets meer in hem. Echt niets, zijn gedrag niet, zijn uiterlijk niet zijn karakter niet, echt niets..

hafid_freak
17-03-2003, 20:14
Origineel gepost door Joey Ik was dit weekend op familie bezoek. Nu heb ik een neef die ik me altijd herinner als; een vrolijke jongen, laat thuis komen, elke vrijdag een andere chick. Hij is bevriend met Cheb Khaled en hij was dj bij een bekend radiostation. Altijd een glimlach op zijn gezicht, en geintjes uithalen met ons. 3 jaar geleden is hij getrouwd met een hele leuke spontane meid, nou alles leuk en lief en toen kregen ze kids. Erg schattig 2ling meisjes. Very cute. Sinds zijn huwelijk is hij veranderd en nee zijn vrouw heeft daar niets mee te maken, maar hij zelf was van de ene op de andere dag opeens veranderd. Hij had zich helemaal gericht op de islam. Hij bidt en gaat naar de moskee. Nix mis mee, is alleen maar positief toch? Nou ok op den duur is hij alleen maar extremer gaan geloven en hij is nog maar 28 jaar. Vroeger altijd met hem dollen en lachen en stoeien gewoon als neef en nicht en niet meer en niet minder. Ik kwam daar binnen en ik wil hem een hand geven maar hij weigerde. Ik voelde me zo ontzettend gekwetst en ik weet het, het is zijn manier van leven en dat respecteer ik ook wel. Maar ondanks dat was ik gekwetst en wist ik me de rest van de dag geen houding aan te geven en wou zo snel mogelijk weg daar. Waarom ik dit hier neer heb gezet weet ik eerlijk gezegd nu niet meer. Maar ik voelde me eigenlijk beledigd en ik weet ook wel dat hij het doet om zijn geloof, maar het was zo vreemd. Zijn er anderen die ook zoiets hebben ervaren? Mag je als man ook geen hand geven aan je nicht? En als vrouw zijnde, mag je dan een hand geven aan je schoonbroer of mag dat dan ook niet? Ik vind het zo ontzettend vreeemd want mijn familie is erg open in alles en nou ja tuurlijk zijn ze moslim maar dit heb ik gewoon nog nooit eerder mee gemaakt wel over gehoord natuurlijk maar nooit gedacht het mee te maken. Reageer aub liefs imane p.s de titel slaat er gewoon op, alsof ik een neef verloren heb, want ik herken niets meer in hem. Echt niets, zijn gedrag niet, zijn uiterlijk niet zijn karakter niet, echt niets. :D

Masriya
17-03-2003, 20:31
Euh... over dat hand geven weet ik niet sorry Kuss Masriya

Masriya
17-03-2003, 20:41
Ja echt jammer genoeg dat niet veel mensen reageren, maar dat over hand geven zal ik ff voor je navragen dan laat ik het je weten;) Kuss Masriya

hafid_freak
17-03-2003, 20:46

Origineel gepost door Masriya Euh... over dat hand geven weet ik niet sorry Kuss Masriya hand geven aan je nicht is niet haram :) hij is gewoon wat extreem :D

Bent_Fes
17-03-2003, 20:47
Je moet blij voor hem zijn, hij heeft de weg van Allah swt gekozen!! Dat hij jou geen hand geeft, moet je maar accepteren....want het is in de Islam niet toegestaan, om een man of vrouw hand te geven waar je in princiepe mee kan trouwen! Dus ik snap eigenlijk niet waar jij zo mee, zit...??

Dreamlover
17-03-2003, 20:47
Ik zelf weet dat je alleen je vader, ooms en opa een hand mag geven, andere jongens/mannen niet.. of het waar is weet ik niet! :engel:

00karima00
17-03-2003, 20:48
Ja je mag wel een hand geven volgens mij

cj_tetuani
17-03-2003, 20:53
Als we het leven van ons profeet (saws) eerst bestuderen, en in zijn leven verdiepen. Dan zou jouw neef en we allemaal heel anders gaan gedragen. En dat gedrag van onze profeet Mohammed (saws) hij was heel lief voor zijn vrouwen en kinderen en met iedereen.

Bent_Fes
17-03-2003, 20:56
Origineel gepost door cj_tetuani Als we het leven van ons profeet (saws) eerst bestuderen, en in zijn leven verdiepen. Dan zou jouw neef en we allemaal heel anders gaan gedragen. En dat gedrag van onze profeet Mohammed (saws) hij was heel lief voor zijn vrouwen en kinderen en met iedereen. Waar heb jij het over?????

Bent_Fes
17-03-2003, 20:57
Origineel gepost door 00karima00 Ja je mag wel een hand geven volgens mij Ja "volgens jou" ...... :rolleyes:

Bent_Fes
17-03-2003, 20:58
Mag de man de hand schudden van een niet-mahram vrouw? Vraag: Assalam alaikoem Wij hebben in onze familie vele slechte gewoonten. Bijvoorbeeld; wanneer we visite krijgen, schudt iedereen, mannen en vrouwen, elkaar de hand. Als ik weiger dit te doen, zullen ze zeggen dat ik raar en opstandig ben. Wat is de islamitische regel betreffende het handendrukken tussen mannen en vrouwen? wassalam Antwoord: Een moslim moet Allah (Geprezen en Verheven is Hij gehoorzamen door Zijn geboden na te leven en weg te blijven van dat wat Hij verboden heeft. Het volgen van de regels van Allah is niet raar of opstandig. Degene die niet volgt wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij hem of haar heeft opgedragen is raar en opstandig! Het genoemde gebruik is een slechte gewoonte. Het handdrukken van een vrouw door een niet-mahramman en andersom, is verboden, of zij nu handschoenen draagt of niet, want het leidt tot fitnah (hier vooral: verleiding). Er zijn voldoende ahadith die tegen deze handeling waarschuwen en waarin duidelijk staat dat het verboden is om handen te schudden tussen vrouwen en mannen die geen familie van elkaar zijn (d.w.z geen mahram) zijn, zoals: de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei: “Dat een man beter door een ijzeren naald in zijn hand geslagen kan worden dan dat hij een vrouw aanraakt die niet toegestaan is voor hem (om aan te raken).” (Overgeleverd door At-Tabaraanee, Al-B in silsilat assaheeh (1/477-4480)). De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei ook: “Inderdaad, ik raak niet de handen van vrouwen aan At-Tabaraanee in Al-Mu’jam-ul-Kabeer (24/342) en bevestigd in Saheeh Al-Jaami’ (no. 8054)). En Aisha (r.a.) zei over de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem): “Ik zweer bij Allah! De hand van een vrouw heeft nooit de hand van Allah’s boodschapper aangeraakt; hij nam liever de eed van loyaliteit mondeling af.” (Saheeh Moeslim (3/1489) Moslims in de situatie van de vragensteller zouden zich niet moeten onderwerpen aan de wil van hun familie. Het is zelfs verplicht om hen te adviseren te stoppen met deze slechte gewoonte en zich te gedragen op een manier die Allah (Geprezen en Verheven is Hij en Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) zullen bevallen. In deze tijd is het heel gewoon dat als een man bijvoorbeeld vertrekt om op reis te gaan en dan terug komt dat dan een groep vrouwen van zijn “groep” naar hem toe komt om hem te groeten en te kussen enzovoorts en ook bijvoorbeeld tijdens de dagen van Eid-ul-Fitr en Eid-ul-Adhaa. Het is wel bekend van getuigenissen uit de Qor-aan en de Soennah, dat een vrouw geen handdruk of kus mag geven aan een man die geen mahram van haar is, of het nu naar aanleiding van een feest is of wanneer hij terug komt van een reis of voor welke andere reden dan ook. Dit is omdat de vrouw ‘awrah is (d.w.z. ze moet bedekt zijn) en een fitnah is (d.w.z. een bron van verleiding). Ze zou geen man aan moeten raken die niet wordt beschouwd als mahram van haar, ongeacht of het een neef of iemand ver van haar is. Ze mag hem niet kussen en hij mag haar niet kussen. Dit komt omdat het van dingen afkomt die fitnah (beproevingen en tests) veroorzaken en van de dingen die leiden tot wat Allah heeft verboden door de ontuchtige en schaamteloze handelingen en de gebruiken die tegen de goddelijke wet ingaan. Het is niet toelaatbaar voor moslims om zich aan deze gewoonte te houden en om met ze verbonden te blijven. Moslims dienen deze gewoonte af te zweren en het te bestrijden. En ze zouden Allah (Verheven en Geprezen is Hij) moeten bedanken omdat Hij ze heeft gezegend met deze kennis van Zijn Wetten en voor het mogelijk maken voor het zich onthouden van wat Hem kwaad maakt. Allah heeft de boodschappers (vrede zij met hen allen) gestuurd – met Mohammed (Allah's vrede en zegen zij met hem) aan het hoofd – om de mensen op te roepen om alleen Allah te aanbidden en Zijn geboden te gehoorzamen en zich te onthouden van wat Hij verbood en om te strijden tegen de slechte praktijken (uit vroegere tijden). Daarom is het verplicht een slechte gewoonte als het schudden van handen tussen niet-mahrammannen en vrouwen te stoppen. Het is voldoende om met taal te groeten, zonder aanraken en kussen, en er is genoeg in wat Allah voor ons wettig en toegestaan heeft gemaakt boven wat Hij heeft verboden en niet toestaat. En Allah weet het best. Bronnen: "fatawa regarding women”, blz. 343, van Sheikh ibn ‘Othaymeen. (Overigens was de opmerking van sheikh ibn ‘Othaymeen dat de keten van overleveraars van de ahadith niet sterk was, maar dat deze desondanks toch als bewijs konden dienen). Een uitspraak over een handdruk tussen mannen en vrouwen van Imaam ‘Abdoel-‘Azeez Ibn Baaz.

PerfectTangawia
17-03-2003, 21:03
Origineel gepost door 00karima00 Ja je mag wel een hand geven volgens mij DAT WEET IK OOK NIET... maar ik denk je eigen neef wel.. TANGAWIA

Bent_Fes
17-03-2003, 21:05
Origineel gepost door PerfectTangawia DAT WEET IK OOK NIET... maar ik denk je eigen neef wel.. TANGAWIA Lees mijn bovenstaande bericht.....je neef hand geven mag ook niet, m.a.w. alleen mannen waar je niet mee kan trouwen, nou aangezien je ook met je neef kan trouwen kan je wel je conclusie trekken!

nour_el_3oejoen
17-03-2003, 21:49

HARAM IS HARAM :D

Pagina's : [1] 2 3