Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Het Boze Oog...

Cina
17-03-2003, 13:28

Weet iemand een site waar je info kan vinden over het boze/kwade oog? Bvd!

MoCrOcHiCa
17-03-2003, 13:30
neey sorry, maar ben er eigenlijk ook heel erg benieuwd naar, dus als je die site hebt laat het me wete :D

Dreamlover
17-03-2003, 13:34
niemand? :( ik ben er ook wel nieuwsgierig naar!

Cina
17-03-2003, 13:36
GEBED OP TE ZEGGEN INGEVAL MEN HET SLACHTOFFER GEWORDEN IS VAN HET BOZE OOG (NAZAR BAD) BIESMIELLAAHIE, ALLAAHOEMMA AZHIEB HARRAHAA WA BARDAHAA WA WASABAHAA. In de naam van Allaah! O Allaah neem de hitte en de pijnlijke koude en de daarmee gepaard gaande kwelling ervan weg. (Ben aan het zoeken :))

Cina
17-03-2003, 13:39

Een andere oorzaak van ziekte is de dreiging van het ‘boze oog’. Hoffer: "Dat is het geloof dat mensen kwaad kunnen doen alleen maar door te kijken. Het hangt vaak met jaloezie samen." Hoewel het onmiskenbaar buiten de leer valt, blijkt uit de overlevering dat Mohammed zelf ook zijn maatregelen trof. Aderlating keurde hij eveneens goed. De profeet zou volgens de overlevering gezegd hebben: "De genezing is gelegen in drie dingen. Hongingdrank, aderlaten of uitbranden met een brandijzer. Maar ik verbied mijn gemeente het uitbranden." Hoffer: "Bij aderlating maakt de genezer een kleine inkeping met een scherp mesje, zodat het onreine bloed eruit kan stromen. Een Turkse genezer beweerde dat het bloed dan zwart van kleur was."

saila
17-03-2003, 13:39
wejoww gathar laat het me ook wten als je het weet

Cina
17-03-2003, 13:41
Heel interessant, maar het is beschermd tegen kopieren, dus geef ik maar de link: http://yasmina.marokko.nl/islam/bekijkfaq.cgi?newsid976057200,92069,

saila
17-03-2003, 13:43
jaa heb ik van gehoord van die boze oog

Cina
17-03-2003, 13:46
Ik ben wel eens geweest naar een vrouw die het kan genezen. Ze raakt je dan met de hoofddoek van je moeder (anders kan ook) en spreek dat wat uit. Ik kon het eerst niet geloven, maar de doek was gewoon kleiner geworden en niet alleen een paar centimeter, maar meer dan een hele hand. :eek: Weet iemand de geschiedenis hiervan (dus waarom dat met een hoofddoek gebeurt)? Ik vindt het echt interessant, maar er is zo weinig informatie over te vinden...

MoCrOcHiCa
17-03-2003, 13:46
ik ken wel een zinnetje dat je in jezelf zou moeten zeggen wanneer mensen dus een compliment maken naar jou, en jij bang bent dat het kwade bedoelingen heeft: gemse wel gmems a3liek

MoCrOcHiCa
17-03-2003, 13:48
Origineel gepost door Cina Ik ben wel eens geweest naar een vrouw die het kan genezen. Ze raakt je dan met de hoofddoek van je moeder (anders kan ook) en spreek dat wat uit. Ik kon het eerst niet geloven, maar de doek was gewoon kleiner geworden en niet alleen een paar centimeter, maar meer dan een hele hand. :eek: Weet iemand de geschiedenis hiervan (dus waarom dat met een hoofddoek gebeurt)? Ik vindt het echt interessant, maar er is zo weinig informatie over te vinden... jah heb ik ook deze zomer meegemakt in tanger ze wreef over mijn hoofd met die doek, en later zeg je duidelijk dat de knoop verschoven was en wanneer de knoop helemaal aan het uiteinde was ofsooow, was je genezen van het boze oog

Cina
17-03-2003, 13:48
Origineel gepost door MoCrOcHiCa ik ken wel een zinnetje dat je in jezelf zou moeten zeggen wanneer mensen dus een compliment maken naar jou, en jij bang bent dat het kwade bedoelingen heeft: gemse wel gmems a3liek Thx, weet je ook wat het betekent?

MoCrOcHiCa
17-03-2003, 13:51
neey wallah zou het egt nie weten

Cina
17-03-2003, 13:52
Helen met heilige teksten Islamitische genezers in Nederland Allochtone Nederlanders maken soms gebruik van 'alternatieve' geneeswijzen die zijn meegebracht uit de landen van herkomst. Zo kennen migranten met een islamitische achtergrond hun eigen alternatieve genezers. Niet iedere migrant met een islamitische achtergrond gelooft in het werk van islamitische genezers: de een gelooft er honderd procent in, de ander wijst bepaalde opvattingen radicaal af. Volgens een aantal onderzoeken zou ongeveer vijf procent van de Turken en Marokkanen in Nederland islamitische genezers consulteren. Het gaat dus om een minderheid. Niet iedereen komt er echter direct voor uit dat hij naar een islamitische genezer gaat en het geloof in bovennatuurlijke krachten is ook afhankelijk van de situatie waarin men verkeert. Het cijfer kan dus wel iets hoger zijn. Als wij het over islamitische geneeswijzen hebben, is het belangrijk om onderscheid te maken tussen de islam en het volksgeloof in islamitische samenlevingen. De 'officiële' islam stelt grenzen aan de genezende activiteiten van moslims. In het algemeen geldt dat genezers niet verder mogen gaan dan het reciteren van bepaalde verzen uit de koran en het vervaardigen van amuletten met behulp van koranverzen. Daarnaast mogen genezers geen geld voor hun activiteiten vragen: het is immers uiteindelijk God die geneest. In de praktijk worden de door de islam gestelde grenzen veelvuldig overschreden. Dat is het domein van het volksgeloof binnen de islam. Het islamitisch volksgeloof is gebaseerd op historische ontwikkelingen als de Arabisch-islamitische geneeskunde, de profetische geneeskunde, het soefisme (de mystieke islam) en allerlei lokale tradities en gewoonten. Een belangrijk kenmerk is dat men naast het bestaan van natuurlijke oorzaken ook bovennatuurlijke oorzaken van ziekten en problemen kent. Voorbeelden van ziekten waarbij naar een natuurlijke oorzaak wordt gezocht, zijn huidziekten, maag- en darmstoornissen, gevallen van vergiftiging door dierenbeten, botbreuken et cetera. Natuurlijke oorzaken van ziekten zoekt men dikwijls in een verstoord evenwicht in het lichaam. Dit kan onder meer een gevolg zijn van verkeerde voedingsgewoonten. Voor de behandeling van dit soort ziekten maakt men gebruik van huismiddelen, kruidendokters én 'traditionele' bottenzetters. Als een ziekte lang aanhoudt of plotseling optreedt, gaat men op zoek naar bovennatuurlijke oorzaken. Hetzelfde geldt als een persoon of een gezin herhaaldelijk door ziekte of onheil wordt getroffen. Genezers onderscheiden dan drie oorzaken: magie, het boze oog en boze geesten. Magie is een poging om gebeurtenissen en relaties te beïnvloeden met behulp van bovennatuurlijke middelen. Bij ziekte of problemen spreken we van zwarte magie of toverij. Zwarte magie kan worden toegepast door het uitspreken van formules of het uitvoeren van rituelen. Ter bestrijding van de effecten maken genezers onder meer gebruik van amuletten bestaande uit papiertjes met een handgeschreven korantekst die in een leren of plastic zakje op het lichaam worden gedragen. Daarnaast maakt men gebruik van contra-magische rituelen. Het boze oog is een verschijnsel dat in verschillende culturen en religies voorkomt. Het is gebaseerd op de idee dat een individu de kracht heeft om schade te berokkenen louter door naar iemand of naar iemands bezit te kijken. Veelal wordt het boze oog geassocieerd met jaloezie. Ter voorkoming van de werking van het boze oog maakt men gebruik van amuletten en blauwe kralen. Boze geesten (in het volksgeloof in islamitische landen aangeduid met de term djinns) zijn onzichtbare wezens die zich in de vorm van een mens of dier kunnen manifesteren. De meeste djinns zijn wispelturig, wraakzuchtig en kwaadaardig. Ze kunnen een mens allerlei ziekten en problemen bezorgen. Om zich te beschermen tegen hun aanvallen hanteert men amuletten of stoffen waar djinns niet tegen kunnen, zoals zout en wierook. Onder een islamitische genezer versta ik iemand die zijn of haar werk op een islamitisch legitieme kracht baseert (bijvoorbeeld op een erfelijke genezende gave, waarvan men zegt dat deze teruggaat tot de profeet Mohammed), die er met betrekking tot zijn genezende werk een islamitische visie op na houdt en zich daarnaast informeel (via familie en bekenden) of formeel (via bijvoorbeeld advertenties) als genezer uitgeeft. Omdat deze genezers ook het bestaan van natuurlijke oorzaken van fysieke en psychische klachten erkennen, vragen ze hun patiënten meestal eerst of ze naar een arts zijn geweest. Pas indien deze geen duidelijk aanwijsbare oorzaak heeft kunnen vaststellen, gaan zij ervan uit dat er sprake is van een bovennatuurlijke oorzaak.

Cina
17-03-2003, 13:53

Origineel gepost door MoCrOcHiCa neey wallah zou het egt nie weten Oh jammer, weet iemand wat dit betekent: gemse wel gmems a3liek