Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Nederlander gelukkig en Europeesgezind

LZN
23-06-2005, 14:34

Nederlander gelukkig en Europeesgezind DEN HAAG - Nederlanders behoren met de Ieren en de IJslanders tot de gelukkigste burgers in Europa. Verder zijn ze tolerant en Europeesgezind en hebben ze een positief beeld van de medemens. Dat blijkt uit de Atlas van Europese waarden, een onderzoek van de Universiteit van Tilburg naar de opinies en gevoelens bij de Europeanen. Het eerste exemplaar is donderdag aan premier Balkenende overhandigd. Uit de atlas komen de Europeanen naar voren als gelukkig en religieus, al zijn er wel verschillen. Driekwart van de Europeanen noemt zichzelf religieus. In Nederland ligt de score op ruim 60 procent, maar het belang van God wordt hier slechts met een 4,9 gewaardeerd. Op Malta is dat 9,2. De Ieren zijn van alle Europeanen het gelukkigst. Protestanten blijken tevredener te zijn over het leven dan katholieken en moslims. Nederlanders hebben samen met IJsland de laagste arbeidsmoraal, blijkt uit het onderzoek. Nederland is ook het enige land waar armoede wordt toegeschreven aan pech. Spanje blijkt het meest linksgeoriënteerde land in Europa te zijn, en de Tsjechische republiek het meest rechtse. Seks voor één nacht wordt alleen door de jeugd in Noord-Eurpa acceptabel genoemd, waarbij IJsland de kroon spant. Premier Balkenende toonde zich vooral tevreden met de EU-gezindheid van de Nederlandse bevolking. Driekwart van de Nederlanders beschouwt het lidmaatschap van de Europese Unie als een goede zaak. Volgens Balkenende bevestigt dit dat de neestem tegen de Europese grondwet bij het referendum op 1 juni niet is ingegeven door anti-Europese gevoelens. "De neestemmen drukten geen bezwaar tegen Europese samenwerking uit, maar tegen de vorm die die samenwerking heeft aangenomen. Het gaat te snel. Dat is de les van 1 juni: de mensen moeten niet dichter bij de Europese Unie worden gebracht, maar de Europese Unie dichter bij de mensen." http://www.telegraaf.nl/binnenland/22061991/Nederlander_gelukkig_en_Europeesgezind.html.

Pace
23-06-2005, 14:35
Volgens mij wordt er gewoon gelogen als de pest.

Pace
23-06-2005, 14:36
Het is op wetenschappelijke basis onderzocht, of staat de wetenschap ook veraf van de burger, en zijn statistieken onbetrouwbaar? Maar het onderzoek hangt dus wel af van de antwoorden van de deelnemers. Dat er een bepaalde conclusie uitrolt wil nog niet zeggen dat dit de waarheid is. Volgens mij liegen er een hoop mensen.

Abracadaver
23-06-2005, 14:39
Het lijkt mij allemaal redelijk te kloppen met de verwachtingen. Hoewel ik de hoge percentage van mensen die zich religieus noemen niet had verwacht maar waarschijnlijk rekenen ze daar ook de groep toe die uitspraken doet als "Ik geloof niet in god maar ik denk wel dat er iets is"

Hoogervorst
23-06-2005, 14:40

In veel onderzoeken komen uit dat Noord-Eureanen de gelukkigste mensen ter wereld zijn. Tuurlijk; een probleem is dat je mensen moet ondervragen en kunnen liegen (maar op zo'n grote schaal geloof ik dat niet zo) en tja, het doet waarschijnlijk pijn aan al die mensen, die zo'n rooskleurig beeld hebben van de mediterraan met de hete zomers, lekker eten en blauwe zeëen.

TIGRIS
23-06-2005, 16:19
wat een onzin........anders hadden niet NEE gestemd