Bekijk originele versie : hoe kan ik zo iemand het beste aanpakken
lilchakir
22-06-2005, 20:33
nou dames ik zit met iets en weet me geen raad . er komt bij mij een vrouwtje over de vloer, en die heeft allah iehfed een zoon die al in de veertig is en is verslaafd .aan heroine.en dat soort troep ze komt zo vaak bij me maar ze komt altijd om het zelfde geld lenen en dan niet \ of te laat terug geven.ik heb het zelf finciaal ook niet breed maar elhamdoulilah . ze weet dat ik naar de pyschiater ga voor mijn maandelijks bezoeken. en ze weet ook dat ik medicijnen krijg. nou is het zo ver dat ze gewoon soms. het lef heeft om s' nachts nog bij mij aan de deur te komen. om ook nog eens voor mijn medicijnen. om dat die zoon van haar niet aan zijn spul kan komen en dus met die medicijnen van mij de nacht door probeert te komen. nou ben ik zo stom geweest om haar dat een keer te geven en nu komt ze zo vaak dat ik er gek van wordt. dan zeg ikik heb niks meer i en zegt ze gerust ja zoek maar goed door het huis door misschien kom je nog iets tegen ze begint dan al gelijk van elallah ierhem elwaliedien en dan ben ik gelijk niks meer waardt en heb geen gezag over me zelf ik vindt wel dat haar probleem niet mijn probleem moet worden ik doe ook vaak de deur niet open als ik weet dat zij het is maar toch ik weet niet hoe ik haar dat aan haar verstand kan brengen mijn man is altijd boos en heeft zoiets waarom doe je nog zoveel moeite maar ik ben iemand die me dat soort dingen wel weet aan te trekken wie heeft een nuttige tip
lilchakir
22-06-2005, 20:40
je moet haar gewoon in het gezicht zeggen, NEEN, klaar. Blijf NEEN zeggen. ja maar dat doe ik zo vaak en ze blijft zeuren en dan zegt ze weer je krijgt elhasanadt om dat je me helpt en ze begint al gelijk met allah ierhem elwaliedien mijn man zegt juist jou hasanadt verlies je juist hier door omdat j e iemand helpt die aan elmogedieredt doet :confused: dus ik weet niet meer wat te doen misschien maar gewoon heel hart zijn maar ik kan dat niet :traan1:
saadia29
22-06-2005, 20:43
Wij hadden ook een buurman van 40 jaar, die was meskien ook verslaafd, hij vroeg mijn man een keer om geld, later kreeg hij het terug, maar hij bleef steeds terugkomen niet dagelijks maar zo nu en dan, soms wel laat in de avond.
Het is een hele rustige, aardige man, maar ja verslaafd meskien, op een gegeven moment zei mijn man tegen hem van nee kan niet, ik heb een gezin en ik heb het niet. Het is vreselijk om die persoon te zien lijden en smeken om geld, maar ja.............wat moet je anders, hulp wil hij niet.
Dus Lilchakir, ik zou het aan de moeder uitleggen van ja ik heb een gezin, ik kan het geld niet missen, wat medicijnen betreft kan je zeggen dat je ze niet meer gebruikt.
Klinkt rot, maar ik zou niet weten hoe je verslaafde mensen moet helpen, meestal willen ze geen hulp van anderen en weten zij het allemaal beter.
safia_magrabia
22-06-2005, 20:46
zeg gewoon dat je man dat niet toelaat, want ze weet heus wel dat een vrouw in de islaam haar man moet gehoorzamen.
En zoals een andere dame al zei luister naar je man!
ja tuurlijk, jij gaat mee in de zonde dame!!!
OPHOUDEN MET DIE HANDEL en luister naar je man
Het komt zo bot over wat je hier geschreven hebt maar dat ligt zeker aan die uitroeptekens. Als het zo makkelijk was voor haar had ze ons toch niet om advies gevraagd of zie ik dat nu verkeerd???
Ik sluit me trouwens aan bij saadia29 haar reactie kan je misschien verder helpen lilachakir.
nederlandse
22-06-2005, 21:03
Wat een trieste vrouw. Het zal je gebeuren dat je je zoon op deze manier ziet aftakelen...
Het is echter niet aan jouw om deze situatie in stand te houden. dat doe je wel door telkens de helpende hand te bieden. De enige manier om met een verslaafde om te gaan is heel standvastig te zijn, en je grenzen te stellen. Misschien kan je door je eigen grenzen te stellen haar dit in laten zien. Mocht je de moed hebben om haar weg te sturen, maak haar dan wel duidelijk dat je een luisterend oor kan bieden (als je dat op kan brengen), maar werk niet mee aan de verslaving!!
Je moet ermee ophouden meid, ook al is het moeilijk voor je. Er zijn zulke mensen die zich niet schamen en gebruik maken van een goedwil van iemand.
En wat je man zei is waar, je zult geen hasanet hebben, want zo help je haar zoon nog zieker maken.
Probeer het op een vriendelijke manier zeggen en misschien kan je man er wat van zeggen. Misschien zal haar dat afschrikken.
succes meid
islamwoman
lilchakir
22-06-2005, 21:24
soukran dames voor jullie luisternd ooren adviezen. maar weet je die vrouw heeft het moeilijk allah iehsenlehwenha. het is ook vreselijk een kind hebben die verslaafd is .maar zoals ik al zij ze luisterd gewoon weg niet. ik wordt daar zo moedeloos van .ik heb al verschillende keren haar geholpen om haarr zoon naar een afkick kliniek te sturen. en allemaal moeite voor niks ik heb met haar wat afgeslenterd ,van de ene dokter naar de andere, maar als puntje bij paaltje kwam gaf meneer geen gehoor, ze zijn moeilijk te helpen, en nog iets wat me heel erg stoort ,is dat die moeder gewoon liegt. dat als ze haar zoon eens geld van der eigen geeft . zegdt ze dat het van mij komt. met andere woorden ik heb het aan haar geleendt .zo gaat die jongen nog denken, dat ik geld in over vloed heb .en komt ie eens in een domme bui mij lastig vallen. mijn man zegt al zo lang geen contackt met haar hebben, dat is het beste .maar ik kom haar hoe dan ook tegen ze woont net om de hoek wollah ze weet dat ik genoeg aan mezelf heb zorgen om mezelf en mijn zoon en toch blijft ze door drammen . en ik zou indderdaad maar eens gewoon voor mij zelf moeten opkomen daar voorkom een heleboel ellende mee. denk ik :jammer: maar het blijft gewoon een moeilijke onderwerp
soukran dames voor jullie luisternd ooren adviezen. maar weet je die vrouw heeft het moeilijk allah iehsenlehwenha. het is ook vreselijk een kind hebben die verslaafd is .maar zoals ik al zij ze luisterd gewoon weg niet. ik wordt daar zo moedeloos van .ik heb al verschillende keren haar geholpen om haarr zoon naar een afkick kliniek te sturen. en allemaal moeite voor niks ik heb met haar wat afgeslenterd ,van de ene dokter naar de andere, maar als puntje bij paaltje kwam gaf meneer geen gehoor, ze zijn moeilijk te helpen, en nog iets wat me heel erg stoort ,is dat die moeder gewoon liegt. dat als ze haar zoon eens geld van der eigen geeft . zegdt ze dat het van mij komt. met andere woorden ik heb het aan haar geleendt .zo gaat die jongen nog denken, dat ik geld in over vloed heb .en komt ie eens in een domme bui mij lastig vallen. mijn man zegt al zo lang geen contackt met haar hebben, dat is het beste .maar ik kom haar hoe dan ook tegen ze woont net om de hoek wollah ze weet dat ik genoeg aan mezelf heb zorgen om mezelf en mijn zoon en toch blijft ze door drammen . en ik zou indderdaad maar eens gewoon voor mij zelf moeten opkomen daar voorkom een heleboel ellende mee. denk ik :jammer: maar het blijft gewoon een moeilijke onderwerp
Wollah, ik weet precies hoe je je voelt..
Ik durf ook nooit nee te zeggen.
Elke keer denk ik nu zeg ik gewoon dit en dat en zo en zus.....
Maar ik ze g helemaal niks alleen maar OK EN JA...
ZWAK HE?!! :jammer:
geef geen geld aan haar! je maakt je medeplichtig aan slechte zaken, weet je dat? je denkt ik moet haar helpen meskina, maar wat je doet is haram.
Kijk zou ze het geld vragen voor goede zaken, dat zou anders zijn. behoud je van deze moechrik zaken en bega de zonde niet weer om haar geld en medicijnen te geven.
Zeg haar 'Allah ie sahal en Allah 'ie 3ouan. Jij hebt die medicijnen om een goede reden, de verslaafde zoon gebruikt het om zijn verslaving te verzachten, zie dit niet als jouw taak om die moeder te helpen, daar ben jij niet voor.
Er zijn genoeg klinieken, verzamelplaatsten voor verslaafden om daar aan spul te komen. Je hebt al te veel gedaan, nu is het genoeg. Gair Incha Allah.
waterlelie
23-06-2005, 09:42
Ik ben ook een persoon geweest die geen nee kon zeggen maar daar heb ik mezelf heel veel ellende mee op de hals gehaald. Ik ga daar verder niet op in maar ik heb moeten leren om gewoonweg nee te zeggen. Mensen (ook familie) leren je kennen als degene die nooit nee zegt en sommige gaan daar misbruik van maken. Het is nu echt een verademing voor mij. In het begin vond ik het vreselijk om nee te zeggen omdat ik dat niet gewend was van mezelf en ik dacht iedereen gaat mij nu in de steek laten maar integendeel, er gebuerde niets, helemaal niets. Naarmate ik het vaker deed werd het makkelijker. Als ik iets niet wil of het komt niet uit zeg ik gewoon netjes maar resoluut nee. Mensen gaan je weer zo leren kennen en zo bespaar je jezelf een heleboel onnodige zorgen.
Dus meid, probeer het gewoon. De enige manier om ervanaf te komen is DOEN. Zeg gewoon nee ik kan je niet meer helpen. Je hoeft niet te liegen over je medicijnen dat ze op zijn of wat dan ook want dan komt ze later weer terug. De eerstvolgende keer dat ze terugkomt zeg je nee ik doe het niet want ik ben ziek, ik zit financieel ook moeilijk, ik krijg er probelemen door met mijn man en ik heb mijn handen vol aan mezelf. Dus zoals je ons ook verteld. Leg het 1 keer uit en blijf daarna gewoon resoluut nee zeggen. Succes meid.....
Ik sluit me helemaal bij waterlelie aan :goedzo:
Probeer dat eens lilchakir en inchaAllah komt het dan goed ;)
Asalaam Aleykum
moeilijk hoor..maar ga gewoon een gesprek met haar aan Inshallah waarin je vertelt dat je wilt doen wat je kunt..Doe`aa`s en bijvoorbeeld een afspraak maken voor haar zoon bij een arts of kliniek maar dat je geen geld of medicijnen kunt schenken aangezien dit nadelig voor jouzelf en alle partijen werkt omdat dit de verslaving in stand houdt Allahu Alem...
Je moet aan jezelf denken nu...niemand doet dat voor jou hoor...
Het is goed om een ander te helpen maar als je er zelf aan onderdoor gaat of zelf al teveel aan je hoofd hebt..dan is het moment van "knop om" aangebroken...
Zeg duidelijk wat voor jou kan en wat niet..op een gegeven moment zou ze het begrijpen Inshallah...
Allah y3awan!!
b0e$atjUh $ih@m
Ik ben ook een persoon geweest die geen nee kon zeggen maar daar heb ik mezelf heel veel ellende mee op de hals gehaald. Ik ga daar verder niet op in maar ik heb moeten leren om gewoonweg nee te zeggen. Mensen (ook familie) leren je kennen als degene die nooit nee zegt en sommige gaan daar misbruik van maken. Het is nu echt een verademing voor mij. In het begin vond ik het vreselijk om nee te zeggen omdat ik dat niet gewend was van mezelf en ik dacht iedereen gaat mij nu in de steek laten maar integendeel, er gebuerde niets, helemaal niets. Naarmate ik het vaker deed werd het makkelijker. Als ik iets niet wil of het komt niet uit zeg ik gewoon netjes maar resoluut nee. Mensen gaan je weer zo leren kennen en zo bespaar je jezelf een heleboel onnodige zorgen.
Dus meid, probeer het gewoon. De enige manier om ervanaf te komen is DOEN. Zeg gewoon nee ik kan je niet meer helpen. Je hoeft niet te liegen over je medicijnen dat ze op zijn of wat dan ook want dan komt ze later weer terug. De eerstvolgende keer dat ze terugkomt zeg je nee ik doe het niet want ik ben ziek, ik zit financieel ook moeilijk, ik krijg er probelemen door met mijn man en ik heb mijn handen vol aan mezelf. Dus zoals je ons ook verteld. Leg het 1 keer uit en blijf daarna gewoon resoluut nee zeggen. Succes meid.....
:goedzo:
lilchakir
23-06-2005, 11:02
geef geen geld aan haar! je maakt je medeplichtig aan slechte zaken, weet je dat? je denkt ik moet haar helpen meskina, maar wat je doet is haram.
Kijk zou ze het geld vragen voor goede zaken, dat zou anders zijn. behoud je van deze moechrik zaken en bega de zonde niet weer om haar geld en medicijnen te geven.
Zeg haar 'Allah ie sahal en Allah 'ie 3ouan. Jij hebt die medicijnen om een goede reden, de verslaafde zoon gebruikt het om zijn verslaving te verzachten, zie dit niet als jouw taak om die moeder te helpen, daar ben jij niet voor.
Er zijn genoeg klinieken, verzamelplaatsten voor verslaafden om daar aan spul te komen. Je hebt al te veel gedaan, nu is het genoeg. Gair Incha Allah. inscha-allah krijg ik de moed, om dit alles te doen, ik ben het ook echt zat wollah .maar zoals de meerderheid heeft gezegd . hoe kan je nou elhasenadht verdienen met zoiets. maar ik vindt gewoon dat ze wel weet wat die vrouw doet. ze zoekt de zwakste schakkel uit. en dat vindt ik het ergst van dit alles. maar elghair inscha-allah soms heb ik zo iets. kon ik maar hard zijn dat had mij heel veel leed bespaart. maar ja wie weet valt het te leren. misschien toch maar die cursus volgen :jammer:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.