Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Berbers (Amzighen)

Asri
13-03-2003, 23:38

Berbers: Who Are These People? Where Do They Come From? "Before it came under Islamic influence in the late 7th and early 8th centuries, Morocco had its own language - Berber - which seems to have developed during the centuries immediately before the Christian era. Berber, like Arabic, belongs to the Hamito-Semitic group of languages, but the fact that it does not have a written form makes tracing its history extremely difficult. The first recorded instance of Berber proper nouns occurs in the Periplus of Hano, the account of a voyage undertaken by a Carthaginian navigator in the mid-5th century BC. Various similarities between place names translated into Greek and the Berber form of these names appear to confirm that Berber was spoken at that time. The names of certain Roman towns and cities that sound familiar to names in their Berber form seem to corroborate this theory. However, apart from this academic evidence, no written evidence exists of the Berber dialects that were spoken in ancient Morocco. Neither do writers in classical antiquity make any reference to the cultural life of Morocco's early inhabitants. However, although part of Morocco was Romanized and Christian, it is generally agreed that, immediately prior to the arrival of Islam, the majority of Moroccans were still Berbers. Roman influence brought in an entire vocabulary, still used in modern everyday speech, usually related to newly introduced aspects of civilization such as the calendar, culture and houses. The arrival of Islam in Morocco prevented the Berber language from developing and became the vehicle of propaganda as the new conquerors spread the Holy Word through the Koran [which is originally in Arabic]. This compaign of Islamization and Arabization was not in fact led by the Arabian invaders but by dynasties of Berber origin, such as the Almoravids (Al Morabitin) and Almohads (Al Mowahidin). These dynasties imposed on Morocco and Spain an orthodox form of Islam expressed exclusively in Arabic. Although the wide use of Arabic did not entirely wipe our Berber, it considerably supplanted it, reducing the areas in which it continued to be spoken to inaccessible moutain regions. A law dated January 26, 1965, stated that Arabic was to be the only language used in any form of legal proceedings, whether for the defense, deeds and titles of judgements." Had bij iemand ergens een ondertekening het Amazigh geschrift gezien met al die tekens. Kent iemand dat geschrift ook lezen? -Y-

Asri
13-03-2003, 23:57
Eindelijk een goed stukje over de Amazighen en niemand reageert. Of jullie kennen geen Engels :D Ewa... :( -Y-

maroc_chica
14-03-2003, 00:01
wat een mooi stuk dit wist ik niet

X_FiLeS
14-03-2003, 00:20
Don't take it personal, maar wij zijn "Imazighen" ;)

Nunja
14-03-2003, 19:01

Hier staat de geschiedenis van de Imazighen netjes in hoofdstukken verdeeld. http://www.tawiza.nl/content/sectie.php?sid=14§ies=inhoud

Asri
14-03-2003, 22:07
Origineel gepost door Nunja Hier staat de geschiedenis van de Imazighen netjes in hoofdstukken verdeeld. http://www.tawiza.nl/content/sectie.php?sid=14§ies=inhoud Ik heb daar een topic geopend genaamd: Assallaamoe Aleikoem wa rahmatoellah wa barakatoeh vs. Azul? Met deze inhoud: Aan u de keuze... Aisha heeft overgeleverd 'De boodschapper van Allah zei tegen mij: ` dit is djibriel. Hij groet je met salaam. Zij zei verder: “ik zei: wa alaikoem Assalaamwa rahmatoellahi wa barakatoeh.“ Overgeleverd door: Al-Boechari, Moslim "Imraan bin Hoesain (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: `Een man kwam naar de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en zei: Assalaamoe ‘Alaikoem. De boodschapper van Allah groette terug en de man ging zitten. Hij zei:`Deze man heeft de zegening van tien (goede daden) verdiend`. Een ander kwam en zei: Assalaamoe ‘Alaikoem wa rahmatoellah. Hij beantwoordde zijn salaam en de man nam zijn plaats. Hij zei: ` Deze man heeft twintig verdiend`. Een derde persoon kwam en zei: Assalaamoe ‘Alaikoem warahmatoellahi wa barakatoeh. De profeet beantwoordde zijn salaam en hij ging zitten. De boodschapper van Allah zei: `Deze man heeft dertig verdiend.` Overgeleverd door: Aboe Da woed, At-Tirmidhi "Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah zei: `Bij Allah in Wiens Handen mijn leven is, jullie zullen ad-Djennah niet binnengaan totdat jullie geloven (in al-Islaam) en jullie zullen niet geloven totdat jullie van elkaar houden. Zal ik jullie iets vertellen waardoor jullie van elkaar zullen houden? Verspreidt de salaam tussen jullie.” Overgeleverd door: Moslim Ook bij onenigheid is het beste als eerste weer Assalaam te geven: "Overgeleverd door Aboe Hourairah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Het is voor een moeslim niet toegestaan zijn broeder moeslim te verlaten (niet tegen hem te spreken) voor meer dan drie dagen als zij elkaar ontmoeten en een wendt zijn hoofd naar een kant af en de ander wendt zijn hoofd naar de andere kant. De betere van de twee is degene die begint met de salaam te geven." Overgeleverd door: Al-Boechari Wa Sallaamoe aleikoem, -Y- Ps. Als ik geband word om dit dan weet ik genoeg... ;)

mussie
15-03-2003, 16:00
oke dan!!!!

Nunja
15-03-2003, 17:11
Origineel gepost door Asri Ik heb daar een topic geopend genaamd: Assallaamoe Aleikoem wa rahmatoellah wa barakatoeh vs. Azul? Met deze inhoud: Aan u de keuze... Aisha heeft overgeleverd 'De boodschapper van Allah zei tegen mij: ` dit is djibriel. Hij groet je met salaam. Zij zei verder: “ik zei: wa alaikoem Assalaamwa rahmatoellahi wa barakatoeh.“ Overgeleverd door: Al-Boechari, Moslim "Imraan bin Hoesain (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: `Een man kwam naar de boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en zei: Assalaamoe ‘Alaikoem. De boodschapper van Allah groette terug en de man ging zitten. Hij zei:`Deze man heeft de zegening van tien (goede daden) verdiend`. Een ander kwam en zei: Assalaamoe ‘Alaikoem wa rahmatoellah. Hij beantwoordde zijn salaam en de man nam zijn plaats. Hij zei: ` Deze man heeft twintig verdiend`. Een derde persoon kwam en zei: Assalaamoe ‘Alaikoem warahmatoellahi wa barakatoeh. De profeet beantwoordde zijn salaam en hij ging zitten. De boodschapper van Allah zei: `Deze man heeft dertig verdiend.` Overgeleverd door: Aboe Da woed, At-Tirmidhi "Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah zei: `Bij Allah in Wiens Handen mijn leven is, jullie zullen ad-Djennah niet binnengaan totdat jullie geloven (in al-Islaam) en jullie zullen niet geloven totdat jullie van elkaar houden. Zal ik jullie iets vertellen waardoor jullie van elkaar zullen houden? Verspreidt de salaam tussen jullie.” Overgeleverd door: Moslim Ook bij onenigheid is het beste als eerste weer Assalaam te geven: "Overgeleverd door Aboe Hourairah (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Het is voor een moeslim niet toegestaan zijn broeder moeslim te verlaten (niet tegen hem te spreken) voor meer dan drie dagen als zij elkaar ontmoeten en een wendt zijn hoofd naar een kant af en de ander wendt zijn hoofd naar de andere kant. De betere van de twee is degene die begint met de salaam te geven." Overgeleverd door: Al-Boechari Wa Sallaamoe aleikoem, -Y- Ps. Als ik geband word om dit dan weet ik genoeg... ;) Iwa, je bent niet gebanned van tawiza, maar er zijn je interessante tegenvragen gesteld die je tot nog toe niet hebt beantwoord. Ik verzoek je dit alsnog te doen. ;)