Bekijk originele versie : The Guardian: ExxonMobil beïnvloedde Bush bij het tekenen van het Kyoto verdrag
The Guardian: ExxonMobil beïnvloedde Bush
LONDEN/WASHINGTON - Dat de Amerikaanse president Bush weigerde het klimaatverdrag van Kyoto te ondertekenen, komt deels door de druk die het olieconcern ExxonMobil uitoefende. Maar niet alleen de machtigste oliemaatschappij ter wereld, ook andere bedrijven hebben Bush beïnvloed.
Dat stelde de Britse krant The Guardian woensdagochtend. Het blad baseert zich op documenten van de Amerikaanse overheid, die de internationale milieuorganisatie Greenpeace in handen kreeg door een beroep te doen op de Wet Openbaarheid Bestuur.
In de papieren bedankt de regering Exxon-verantwoordelijken voor hun " actieve betrokkenheid" bij het vormgeven van het klimaatbeleid. In een ander document vraagt de regering aan Exxon welke milieupolitiek nog acceptabel is in de ogen van het olieconcern.
De onthullingen volgen op de uitlating van Bush dinsdagavond dat de opwarming van de aarde een "ernstig langetermijnprobleem" is. Hij stelde dat de VS een hoofdrol spelen bij het zoeken naar oplossingen.
Altijd maar die Olie belangen en altijd maar ontkennen dat de opwarming van de aarde aan de mens zelf te wijten is.
JeffBuckleyFan
08-06-2005, 11:39
Inderdaad!
JeffBuckleyFan
08-06-2005, 11:40
Hoe moet ik jou punten geven, maat?
Inderdaad!
Tsja, alleen wat doe je ertegen. Amerika is een (economische) grootmacht. Daar valt helaas weinig tegen te beginnen.
JeffBuckleyFan
08-06-2005, 11:42
Jep!
Kan jij mij misschien dat hele punten-systeem even uitleggen?
Jep!
Kan jij mij misschien dat hele punten-systeem even uitleggen?
Tuurlijk.
Linksonder zie je een engeltje/duiveltje, daar moet je op klikken. Je hebt dan 2 keuzes;
je stemt er mee in (groene puntjes)
je stemt er niet mee in (rode puntjes)
Ik zie net dat jij me grijze :D puntjes hebt gegeven. Dat betekent dat je of door je punten heen bent of in het rood zit.
Don't worry. I'll return the favour.
JeffBuckleyFan
08-06-2005, 11:48
Thanks maat! Ik wist niet hoe het werkte, maar nu wel!
Dank u! :hihi:
Thanks maat! Ik wist niet hoe het werkte, maar nu wel!
Dank u! :hihi:
No thanx!
JeffBuckleyFan
08-06-2005, 11:54
Ik kan je nu volgens mij even geen punten geven, maar komt nog wel! :hihi:
Adviseur Bush knoeide met klimaatrapporten
WASHINGTON - Een adviseur van de Amerikaanse president George Bush heeft herhaaldelijk eigenmachtig veranderingen aangebracht in rapporten over de gevolgen van de uitstoot van broeikasgassen voor het klimaat. Dat berichtte het dagblad The New York Times woensdag op basis van interne documenten van het Witte Huis.
De aanpassingen die Bush' adviseur aanbracht, waren vaak afzwakkingen van conclusies die volgens wetenschappers onweerlegbaar waren, en die al door hoge regeringsfunctionarissen waren goedgekeurd. De functionaris, Philip Cooney, werkte jarenlang als lobbyist voor de Amerkaanse olieverwerkende industrie.
Cooney is de stafchef van het Witte Huis op het gebied van milieuzaken. Hij is afgestudeerd advocaat en econoom, en heeft geen natuurwetenschappelijke achtergrond. Niettemin verschenen de wijzigingen die hij doorvoerde in veel gevallen in definitieve versies van wetenschappelijke rapporten
http://www.telegraaf.nl/buitenland/21585951/Adviseur_Bush_knoeide_met_klimaatrapporten.html
Prima topic! :goedzo:
Nu komen we bij de ECHTE problemen in deze wereld: de steeds groter wordende macht van de industrien op de politiek. Zij gaan de dienst uitmaken. In ruil voor een "subsidietje" aan de machthebbers worden milieuverdragen geschonden of niet ondertekend, mensenrechten en verbod op kinderarbeid eventjes vergeten, en een milieu"ongelukje" in de steeds groter wordende doofpot gestopt.
Ik ben bang dat dit helaas niet alleen in de VS gebeurt, maar overal ter wereld. De toenemende globalisering maakt het voor multinationals steeds gemakkelijker om hun normen op te leggen aan de politieke machthebbers. Met grote gevolgen voor milieu en mensenrechten.
:(
Eigenlijk wisten we al hoe machtig de olie industrie was, maar het blijft smerig vind ik. Zo zie je hoe makkelijk het wel niet is om iemand te beinvloeden. Rapporten die milieu problemen aan de kaak stellen worden inderdaad af gedaan als onzin of slecht onderbouwd. Nu wil Bush ook boren in Alaska (was volgens mij al goedgekeurd) om minder afhankelijk van olie te zijn. Dan vraag mezelf af, waarom verminder je de vraag dan niet? Amerikanen zijn zulke ongelooflijke verspillers van onze natuurlijke rijkdommen.
Het enige dat we nu kunnen doen is het gebruik van alternatieve energie bronnen blijven stimuleren in Europa en de ontwikkelingslanden en continue druk blijven uitoefenen op Amerika.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.