Bekijk originele versie : Gebedskalenders
Barbarossa
01-06-2005, 20:46
Salaam aleykoem
Ik heb een vraag ivm de gebedstijden. Ik heb afgelopen weken verschillende kalenders te zien gekregen met gebedstijden die duidelijk van elkaar verschillen. Kan er hier iemand wat duidelijkheid verschaffen? Is het verplicht om isha voor middernacht te bidden?
AntiBidah
01-06-2005, 22:13
De tijden verschillen per locatie. Daarnaast is het niet mogelijk om vooraf een precies tijdstip te noemen, dus te tijden op gebedskalenders zijn slechts een indicatie van de tijd waarop het gebed zal zijn en ze zijn er voor het gemak, opdat men weet op welk tijdstip men aanwezig moet zijn voor het gezamenlijke gebed.
Betreffende het bidden van salaatoel isja voor het middelste gedeelte van de nacht, hierover zijn niet alle geleerden het eens, een kleine minderheid zegt dat salaatoel isja tot voor salaatoel fadjr geldig is. De meerderheid van de geleerden zegt dat salaatoel isja geldig is tot het middelste gedeelte van de nacht en dat is inshaAllah de juiste mening. Het beste is voor de broeders om het isja gebed gezamenlijk in de moskee te bidden, en anders is het het beste om het op het middelste gedeelte van de nacht te bidden.
Barbarossa
06-06-2005, 14:21
De tijden verschillen per locatie. Daarnaast is het niet mogelijk om vooraf een precies tijdstip te noemen, dus te tijden op gebedskalenders zijn slechts een indicatie van de tijd waarop het gebed zal zijn en ze zijn er voor het gemak, opdat men weet op welk tijdstip men aanwezig moet zijn voor het gezamenlijke gebed.
Betreffende het bidden van salaatoel isja voor het middelste gedeelte van de nacht, hierover zijn niet alle geleerden het eens, een kleine minderheid zegt dat salaatoel isja tot voor salaatoel fadjr geldig is. De meerderheid van de geleerden zegt dat salaatoel isja geldig is tot het middelste gedeelte van de nacht en dat is inshaAllah de juiste mening. Het beste is voor de broeders om het isja gebed gezamenlijk in de moskee te bidden, en anders is het het beste om het op het middelste gedeelte van de nacht te bidden.
Salaam ik dank u voor de info maar ik zou toch graag dalil in je antwoord zien, aangien vele mensen hun eigen interpretatie geven.
Ik zou het raar vinden om vb magrib en isha te laten samenbidden met de reden slaap. Je moet toch altijd doorheen het jaar ook salat fadjr bidden en daarvoor moet je ook slaap laten. Anders zou het ook mogelijk zijn te zeggen ik bel isha en fadjr samen omdat ikte moe ben om op te staan.
ik heb een vraagje. ga binnenkort verhuizen. hoe kan ik weten in welke richting ik moet gaan bidden? Thanx
Heel simpel... als de zon nog niet over zijn hogste punt is geweest dan bid je naar de zon toe.........is de zon over zijn hoogste punt dan bidt je met je rug tegen de zon.
Insha allah heb je er iets aan
Barbarossa
12-06-2005, 19:51
Niemand? Het is nochtans een belangrijke zaak aangezien we er dagelijks mee in contact komen.
AntiBidah
12-06-2005, 21:13
Wat ik eerder zei is correct. De meest gangbare en correcte mening is dat salaatoel isja geldig is tot op de helft van de nacht, en de halft van de nacht is precies tussen slaatoel magrib en salaatoel fadjr. Dus als magrib om 22.00u is en fadjr om 3.00u, dan is isja geldig tot 00.30u.
AntiBidah
12-06-2005, 21:16
En fadjr is geldig tot voor ash shoeroeq. Salaatoedh dhohr is geldig tot voor al asr, al asr is geldig tot voor al magrib en magrib is geldig tot voor als isja.
Wat ik eerder zei is correct. De meest gangbare en correcte mening is dat salaatoel isja geldig is tot op de helft van de nacht, en de halft van de nacht is precies tussen slaatoel magrib en salaatoel fadjr. Dus als magrib om 22.00u is en fadjr om 3.00u, dan is isja geldig tot 00.30u.
Salaam alikom,
Inshallah ehb je gelijk. Maar dalil is noodzakelijk, eventueel een vewijzing naar een hadith of boek?
AntiBidah
13-06-2005, 13:07
Het uitstellen van Salaatoel ‘Ishaa
Vraag:
“Wat is de regelgeving aangaande het uistellen van het ‘Ishaa gebed tot een laat tijdstip?”
Antwoord:
“De beste handeling ten aanzien van het ‘Ishaa-gebed is om het uit te stellen tot het laatste moment (de helft van de nacht). Wat voor hoeveelheid dan ook wordt uitgesteld is goed. Dit is correct, behalve in het geval van mannen. Als een man het Ishaa-gebed gaat uitstellen en hierdoor het gezamelijk gebed mist dan is het niet toegestaan voor hem om het uit te stellen en het gezamelijke gebed te missen. Wat vrouwen betreft die thuis zijn, hoe meer zij het Ishaa-gebed uitstellen, des te beter het voor hen is. Zij kunnen het echter niet uitstellen tot na de eerste helft van de nacht.”
Shaych Mohammed Ibn Saalih al-‘Othaymien
Vertaald door: Umm Abdurrahmaan
Bron: Fatawa al-Mar.ah
(www.selefiepublikaties.com)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.