Bekijk originele versie : Nederland bevindt zich in de langdurigste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog
no_brains
01-06-2005, 12:52
BRON (http://www.parool.nl/nieuws/2005/JUN/01/eco1.html)
AMSTERDAM - Het optimisme van de overheid over het aanstaande economische herstel is nergens op gebaseerd. Nederland bevindt zich in de langdurigste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog en die zal nog even aanhouden. Daaraan heeft de overheid zelf schuld.
Dit schrijft de de nieuwe Raad van Economisch Adviseurs (REA) in aan de Tweede Kamer. In het rapport, waartoe de regering overigens zelf de opdracht had gegeven, wijst de REA erop dat 'de laagconjunctuur al meer dan zeventien kwartalen aanhoudt.'
Licht aan de tunnel ziet de REA niet. 'De Raad zet kanttekeningen bij de veronderstelling (in de Voorjaarsnota, die eind april verscheen), dat de groei op korte termijn weer zal toenemen.'
Rond de jaarwisseling stelden de regering en De Nederlandsche Bank (DNB) nog dat het nog niet zo slecht met de economie was gesteld. De burger moest het geld laten rollen. Maar in het eerste kwartaal van dit jaar was tegen de verwachting in sprake van een krimpende economie, bleek uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De boodschap van de REA is alarmerend. De huidige recessie is volgens het adviesorgaan zeker zo ernstig als die van de beginjaren tachtig.
De REA begrijpt dan ook niets van de in de Voorjaarsnota uitgesproken verwachting dat er in de laatste maanden van dit jaar 'een einde lijkt te komen aan de laagconjunctuur, waar de Nederlandse economie zich de laatste jaren in heeft bevonden.'
Een deel van de recessie is volgens REA aanwijsbaar de schuld van het beleid van de overheid. Die heeft weinig rekening gehouden met de effecten van hervormingen en het begrotingsbeleid.
Het gaat hierbij om een teveel aan uitgaven eind jaren negentig - plus de belastingverlaging in 2001 - en een teveel aan bezuinigingen nu. Het gevolg was extra oververhitting van de economie enkele jaren geleden en een zware terugval van de huidige economie.
De tweede fout van de overheid is het gebrek aan institutionele vernieuwing, en het nalaten van stimulansen voor 'de ontdekking, ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologie'.
De REA adviseert de overheid voortaan meer rekening te houden met de zogeheten 'procyclische effecten' van haar beleid. Ofwel, de overheid dient te bezuinigen in goede tijden en minder strak te opereren als de conjunctuur laag is.
De Nederlandse economie ontwikkelde zich tussen 1995 tot 2000 volgens de REA overeenkomstig de gunstige economie van de Verenigde Staten. Vanaf 2001 liep de economie meer synchroon met die van de eurozone.
Vooral de recessie in Duitsland trok Nederland mee in de 'Europese misère'. In tegenstelling tot Engeland heeft Nederland de Amerikaanse internet-boom gemist.
De REA geeft verscheidene oorzaken aan voor de huidige economische tegenspoed, zoals de lage effectenbeurzen, de stijgende olieprijzen en het einde aan de groei van de huizenmarkt. Ook noemt de REA in dit verband nadrukkelijk de 'beleidsfouten', zoals de slechte timing van sociale hervormingen.
Ook wijst de REA op de geringe stijging van de arbeidsproductivitei. Nederland blijft ver achter bij de Verenigde Staten.
no_brains
01-06-2005, 12:52
Laten we ons landje nou toch eens vertrouwen :maf:
Dat bedoel ik met die sensatiebeluste krengen.
journalistiek + politiek = drama
no_brains
01-06-2005, 16:15
Dat bedoel ik met die sensatiebeluste krengen.
journalistiek + politiek = drama
oh leg es uit?
Nederland bevindt zich in de langdurigste recessie sinds de Tweede Wereldoorlog
Wat een onzin, we zitten in een dip, maar zo slecht gaat het niet in Nederland.
Volgens mij was het in de zeventiger en tachtiger jaren veel slechter, we zijn veel rijker geworden sinds die tijd.
no_brains
01-06-2005, 18:51
Wat een onzin, we zitten in een dip, maar zo slecht gaat het niet in Nederland.
Volgens mij was het in de zeventiger en tachtiger jaren veel slechter, we zijn veel rijker geworden sinds die tijd.
Kan je lezen?
Dit schrijft de de nieuwe Raad van Economisch Adviseurs (REA) in aan de Tweede Kamer. In het rapport, waartoe de regering overigens zelf de opdracht had gegeven, wijst de REA erop dat 'de laagconjunctuur al meer dan zeventien kwartalen aanhoudt.'
Ik heb het niet verzonnen.
no_brains
19-06-2005, 15:13
en het blijkt des temeer
hapymary
19-06-2005, 18:16
Laten we ons landje nou toch eens vertrouwen :maf:
het is een teken van allah
vermoedelijk omdat die drie imam's het land uitgezet worden
http://www.kalifaat.org/
knorrepotje
19-06-2005, 18:24
[ Ofwel, de overheid dient te bezuinigen in goede tijden en minder strak te opereren als de conjunctuur laag is.
Dat is dus niet de schuld van de overheid maar de schuld van de kiezer! We hebben toen het goed ging jarenlang links gestemt. Die hebben ongelovelijk met geld gesmeten en helemaal niets aan de overheids tekorten gedaan. Rechts kan nu eigenlijk niet anders als bezuinigen, enige andere optie is de schulden NOG verder op laten lopen, helaas zullen we hier niets van leren en zodra het weer goed gaat komt links weer aan de macht en gaat weer met geld smijten.
knorrepotje
19-06-2005, 18:25
Overgens als het nu slecht gaat ben ik benieuwd hoe het gaat als het goed gaat. Volgens mij gaat het helemaal niet zo slecht.
[QUOTE=knorrepotje]Overgens als het nu slecht gaat ben ik benieuwd hoe het gaat als het goed gaat. Volgens mij gaat het helemaal niet zo slecht.[/QUOt
Volgens mij had gaat hier ook zo slecht nog niet.
NoisySilence
19-06-2005, 18:56
hopen dat nl crisis na crisis krijgt tot ze ten onder gaat!!! dit hoop ik echt!!!!
wolfowitzen
19-06-2005, 21:51
tuurlijk gaat het slechter; india, china, en zuidoostazie produceren stukken goedkoper.
Gaat straks de hele meute richting China gastarbeiden! want steun trekken is er daar niet bij! Wordt het hier wat rustiger, en komen er flink wat huurwonongen vrij!
knorrepotje
19-06-2005, 21:58
tuurlijk gaat het slechter; india, china, en zuidoostazie produceren stukken goedkoper.
Gaat straks de hele meute richting China gastarbeiden! want steun trekken is er daar niet bij! Wordt het hier wat rustiger, en komen er flink wat huurwonongen vrij!
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in, China en India gaan boomen (doen ze nu al) en er zal absoluut een zooitje fortune seekers heen vertrekken. Waarschijnlijk dezelde groep die hier gekomen is. en WEER zullen ze achter het net vissen. Maar nu plee's van chinezen en Indiers schoon mogen maken.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.