Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : ALLAH, elwatan, el malik

Pagina's : [1] 2

sanaejablia
10-03-2003, 13:03

ASALAAM OUALIKOUM YA IGOUAN, In Marokko is de bevolking een homogeen etnisch geheel, verschillen in kleding en in de kleurnuances van huid en haren, maar die zijn allang niet meer toe te schrijven aan de een of andere volksgroep. De oudste en ons bekende bewoners van Noord-Afrika, zijn de berbers, die de laatste 2ooo jaar in aanzienlijke mate geassimileerd met veroveraars en immigranten. En omgekeerd hebben ook de meeste arabische immigranten zich aan hun nieuwe leefgebied aangepast, hoewel zij hun taal konden handhaven. De oudste schriftelijke getuigenissen over de oerbevolking van Marokko zijn afkomstig van Romeinse historici. Deze noemde de berbers naar het vorstendom, waarmee Rome een levendige handel dreef en dat zij later ook innamen: Mauritanii De etnologen verdelen de berbers van Marokko in drie grote groepn: - Chleuh ( in het zuiden, hoge atlas en anti-atlas) - de Beraber ( midden atlas en oostelijke deel van de hoge- atlas) - de Rifkabylen ( Rif) De drie groepen kunnen met elkaar communiceren in een berbertaal, die evenwel zeer verschillende lokale uitdrukkingen hebben en in vele dialectenuiteenvalt: Het verzamelbegrip berber spiegelt een etnische homogeniteit voor die er onder al degenen die zo genoemd wordennooit is geweest. Iedere groep is weer onderverdeeld en als kleinste sociale en politieke eenheid wordt het uitgebreide familieverband gezien. Alleen daaraan voelt een berber zich verbonden en verschuldigd. Bovendien voelen de meeste berbers zich verbonden als leden can de umma. De clans dominerende politieke samenwekingsverbanden zijn in de geschiedenis van de berberbevolking slechts zelden voorgekomen, en alleen dan wanneer de gemeenschappen door een vreemde agressor werden bedreigd en zij een chaismatische leider konden volgen, die boven de lokale rivaliteiten stond. De politieke eenheid verviel echter meestal net zo snel als deze tot stand was gekomen Ongeveer in de zevende eeuw begon de arabische verovering, het stond in het teken van de ISLAM. De berbers werden niet alleen met een vreemde taal maar ook met een vreemde religie geconfronteerd, die in het begin aan hun behoefte aan GELIJKHEID voor iedereen tegemoet kwam. Daarom volgde zij de groene vlag van de profeet (v.z.m.h) vol vuur en werden ze pas weerspanning toen ze de tegensprak tussen leer en realitiet ontdekte, want de veroveraars dachten er niet aan hen als gelijkwaardigheid te behandelen. Etnisch van veel meer invloed dan de eerste arabische verovering van het land was echter de gestadige toevloed van arabischsprekende volksgroepen, die als vee houdende nomaden het arabische schiereiland hadden verlaten en in de loop der eeuwen naar het westen trokken. Zo bereikte ze tenslotte ook Marokko. Uit deze volkeren kwam een groot aantal heersersgeslachten voort, zoals de Sadische sultans (geimmigreerd in de 16 eeuw) en de nog steeds regerende alawieten, die vanaf de zeventiende eeuw in de Tafilalet woonden. Traditioneel waren de joden in beroepen werkzaam die de moslims om religieuze reden niet mochten doen, bijvoorbeeld als goudsmeden etc. Sinds de oprichting van de staat Isreal hebben de meeste Joden, Marokko verlaten. Er zijn nog wel een aantal joden in Marokko. en ook Christenen. Maar de meerderheid is een moslim De talen in Marokko zijn aabische de officiele taal en verschillende berbertalen sinds kort ook op school gegeven kunnen worden, en frans de veelgebruikte voertaal Ongeveer 5 procent van de Marokkanen kan worden beschouwd als echte arabier. Toch is het Arabisch de officiele taal in het koninkrijk WAT IK MET DIT INFORMATIE WIL ZEGGEN IS DAT IK TROTS BEN OP MIJN INDENTITEIT. EN VOORAL DE ONVERBREKELIJKE: MOSLIMA MENSEN LATEN WE IN VREDE MET ELKAAR OMGANG EN VERBONDEN ZIJN. DE VIS AARDT NAAR DE ZEE DUS AFKOMST VERLOOCHENT ZICH NIET THALLOU VRASKOUM A CHEBAB MIN BLADI LATEN WE VREDIG EN HARMONIEUS MET ELKAAR OMGANG MAHA SALAMA, SANAEJABLIA :zwaai: :zwaai: :zwaai: :zwaai: :zwaai:

jawhara1
10-03-2003, 13:16
heb je geen samenvatting van dit ? Is echt veel om te lezen !!!!!

Manimma
10-03-2003, 13:44
Origineel gepost door jawhara1 heb je geen samenvatting van dit ? Is echt veel om te lezen !!!!! ewa dan lees je lekker niks :rolleyes:

JUF
10-03-2003, 14:09
als je het woord berbers omzet in imazighen of amazigh, dan lees ik verder

AdamX
10-03-2003, 14:10

Allah Alwatan biatrix :D p.s. intressante artikel, shoukran

sanaejablia
10-03-2003, 14:26
Salaam oualikoum, jawhara1 het is de moeite waard, zo lang is het niet. Ik heb dit stuk geschreven, omdat er de laatste tijd veel discussies en reacties ontstaan over de berberse en arabieren. Ik ben begonnen met het bestuderen van de geschiedenis ben nu bezig met de Arabische volken(zeer interessant). Voor mevrouw JUF: GEEN COMMENTAAR DAAROP BSLAMA, SANAE

sanaejablia
14-03-2003, 10:13
zeer interessant!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! xxx, sanae

jawhara1
14-03-2003, 14:23
Origineel gepost door Nieuweling19 salaam oe3alaykoem wr wb, ze heeft een tekst geplaatst voor de geintereseerden. heb je geen zin om dit te lezen doe dat dan niet. ga dan niet reageren met onzin. ik bedoel laten we deze site wel redelijk houden. Ik wil echt niet stom doen of zo, ik wil jullie alleen attent erop maken dat het echt allemaal niet hoeft. reageer goed of niet. mag3a' asalama, Je druk maken is niet goed voor je gezondheid :D

Kolonel_Major
14-03-2003, 20:06
ALLAH, EL WATAN, EL NASR............. F-U-C-K THE KONING............ :D

Nunja
14-03-2003, 20:18
Leuk sanaejablia, ook al bevat de tekst halve waarheden. Maar wat wilde je er ook alweer mee zeggen?

Chrifa
14-03-2003, 23:05
Tbark Allah 3liek!!

Chrifa
14-03-2003, 23:06
Origineel gepost door JUF als je het woord berbers omzet in imazighen of amazigh, dan lees ik verder Kijk dit is nou een vorm van TROTS. Soeb7aan Allah. Voor wat is dat nou nodig??

Nunja
15-03-2003, 17:25
Origineel gepost door Chrifa Kijk dit is nou een vorm van TROTS. Soeb7aan Allah. Voor wat is dat nou nodig?? Dus als iemand tegen jou zegt: k*tMarokkaan en je corrigeert dit, dan is het ook een teken van trots? Soebhannallah. :rolleyes:

Nunja
15-03-2003, 19:32
Origineel gepost door Tamza_19 Asalaaaaaaam aleikom walla battata fiel bledkoem, Ik heb me de laatste tijd verdiept in Marsmannetjes van Jupiter. Op deze planeet wonen verschillende Aliëngemeenschappen. De Marsmannen vormen echter een homogene groep met invloeden van buitenaf zoals de sterren de Zon en de Orion. Welnu, op de ijzige vlaktes van de oostpool woont een kleine gemeenschap die uit pakweg drie Aliëns bestaat. Zij vormen de clan der Imziwin en oefenen terreur uit op andere Aliëns op Jupiter. Ruimte-afval gooien ze gewoon bij hun buren in de tuin en ze leggen beslag op elke krater dat door een meteoor ingeslagen wordt. WAT IK HIERMEE DUS WIL ZEGGEN IS DAT IK TROTS BEN OP MIJN LINKERTEEN. NIET OMDAT HET KROM IS OF LANG, MAAR GEWOON, OMDAT ER EEN NAGEL AAN ZIT. M3aaa Salama! Drank maakt meer kapot dan je lief is. :(

Nunja
15-03-2003, 19:38

Origineel gepost door Tamza_19 Trouwens, ik mis Ahebouzj. Ik ook. :huil: (geinige smilies trouwens)

Pagina's : [1] 2