Bekijk originele versie : Vrouwen in Saoedi-Arabië slechtst af
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
Vrouwen in Saoedi-Arabië slechtst af
Uitgegeven op 22 mei 2005 om 11:52 uur, bijgewerkt om 14:15
(Novum/AP) - Vrouwen in Saoedi-Arabië zijn het slechtst af van alle landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Dat blijkt uit onderzoek van Freedom House, een onafhankelijke Amerikaanse organisatie die in zestien landen in de Arabische regio onderzoek deed naar de positie van vrouwen. Saoedi-Arabië had als enige geen gelijkheid voor vrouwen opgenomen in de grondwet.
In alle zestien landen komen vrouwen er bekaaid van af, concludeerden de onderzoekers. Op gebieden als gelijke toegang tot het rechtssysteem, persoonlijke vrijheid, economische rechten en mogelijkheden, politieke en sociale rechten scoorde geen van de landen op een schaal van één tot vijf hoger dan 3,6.
Tunesië had met 3,24 het hoogste gemiddelde. Saoedi-Arabië scoorde het laagste gemiddelde: 1.26.
http://www.nieuws.nl/bericht/5/58155
RitaMaria
22-05-2005, 15:10
Hebben vrouwen in Saoedi-Arabië überhaupt rechten?
LesDennis
22-05-2005, 15:13
Het aanrecht?
Is dit dan een verrasing?
Nu kun je zowiezo afvragen waarom iemand het overduidelijke nogmaals gaat onderzoeken in die regio, maar nu zijn er tenminste deugdelijke zijfers.
Wacht....ik krijg....een vision.......Er zullen mensen beweren dat........de geteste zaken niet relevant zijn met de rechten die vrouwen hebben in die regio....en dat......vrouwen daar wel gelijk zijn aan de man...
...natuurlijk kan een andere uitvlucht de regimes in de landen zijn maargoed, ik zal de reden ervan in het midden laten alhoewel ik ook denk dat het te maken kan hebben met de locale religieuze opvattingen aldaar. (zonder expliciet de naam te noemen van een religie :P )
Hebben vrouwen in Saoedi-Arabië überhaupt rechten?
Je mag niet eens alleen reizen, je moet altijd toestemming vragen aan een man als je naar het buitenland wilt. Vrouwen worden beschouwt als kleine kinderen.
Ik ben blij dat ik in Nederland woon. :D
Nu kun je zowiezo afvragen waarom iemand het overduidelijke nogmaals gaat onderzoeken in die regio, maar nu zijn er tenminste deugdelijke zijfers.
Wacht....ik krijg....een vision.......Er zullen mensen beweren dat........de geteste zaken niet relevant zijn met de rechten die vrouwen hebben in die regio....en dat......vrouwen daar wel gelijk zijn aan de man...
...natuurlijk kan een andere uitvlucht de regimes in de landen zijn maargoed, ik zal de reden ervan in het midden laten alhoewel ik ook denk dat het te maken kan hebben met de locale religieuze opvattingen aldaar. (zonder expliciet de naam te noemen van een religie :P )
:hihi:
RitaMaria
22-05-2005, 15:35
Je mag niet eens alleen reizen, je moet altijd toestemming vragen aan een man als je naar het buitenland wilt. Vrouwen worden beschouwt als kleine kinderen.
Niets nieuws..dit is al jaren bekend..
RitaMaria
22-05-2005, 15:36
Waarom niet?
Damaghrabi
22-05-2005, 15:38
Saoedische vrouwen zijn onderdrukking zat
Gepubliceerd op woensdag 09 juni 2004
De haat tegen westerlingen lijkt ook in Saoedi-Arabië een vlucht te nemen. Maar de stemmen van hervormers klinken evengoed steeds luider. Ook die van vrouwen.
BEIROET - De reeks aanslagen op westerlingen overheerst al weken het nieuws in Saoedi-Arabië. Afgelopen zondag kwam bij een bomaanslag in Riadh een BBC-cameraman om het leven en een verslaggever raakte ernstig gewond. Dinsdagavond werd een Amerikaanse zakenman doodgeschoten.
Veel buitenlanders maken zich ernstige zorgen, helemaal nu de koninklijke familie openlijk heeft toegegeven dat er 'te weinig' gebeurt. De aanslagen zijn het bewijs dat de westerse leefstijl een gevoelig punt blijft in het koninkrijk. De positie van de vrouw is helemaal triest; als vrouw ben je in Saoedi-Arabië anno 2004 overgeleverd aan de gratie van de man.
Vrouwen van de wereld
Het is zo maar een vrijdag middag in de Libanese hoofdstad Beiroet. De zomer staat voor de deur en het kwik is opgelopen tot ver achter in de twintig graden. In één van de hippe tenten in de gerenoveerde binnenstad zitten drie vrouwen achter een houten schaal sushi. Een grote kan tapbier gaat rond en het gesprek is geladen.
Aan het Arabische accent te horen komt het drietal niet uit Libanon maar uit Saoedi-Arabië. Toch dragen de dames niet de in het vaderland verplichte lange zwarte jas - de abaya - maar zijn ze allen erg trendy en zelfs sexy gekleed. Deze vrouwen behoren tot een nieuwe stroming hoger opgeleiden die het koninkrijk massaal ontvluchten.
Ze zijn vooral gefrustreerd over de vele beperkingen die een vrouw dagelijks moet ondergaan. Hoog opgeleid of niet, als vrouw is het verboden om te werken. Dit is tegen de religieuze wetgeving, die nog veel strenger is dan in het conservatieve Iran.
“Soms vraag ik me wel eens af hoe lang de westerse wereld nog blijft toekijken,” benadrukt de in een strakke roze jurk geklede Ramda. “Dertien jaar geleden zou het allemaal in ons voordeel veranderen,” voegt de 31-jarige advocate strijdlustig toe.
Mislukte revolutie
Op een novemberavond in 1990 daagden 50 vrouwen - allen academici - de koninklijke familie en geestelijken van Saoedi-Arabië uit. Met toeterende auto’s reden zij door Jeddah richting één van de paleizen. Om de gemoederen te sussen werden diverse hervormingen toegezegd, maar sindsdien is er nagenoeg niets veranderd. “Wij mogen zelfs geen auto rijden,” zucht rechtenstudente Heba terwijl ze nog een slok bier neemt.
De mutawaeen, de machtige religieuze politie in het koninkrijk, houdt elke hervorming uit angst voor ‘westerse verloedering’ van de heilige plaatsen Mekka en Medina tegen. Heba ergert zich vooral aan de voorkeursbehandeling die de oliestaat geniet: “Zo lang je het vriendje van de Verenigde Staten bent kun je met alles weg komen.”
Hervormende imam
De situatie in de afgelopen maanden wordt met de dag slechter. Bijna elke dag is er wel een schietpartij, met als resultaat dat de kloof tussen conservatieve en gematigde moslims steeds groter wordt. Deze laatste groep is tegen het stelsel van strenge regels en vreest zelfs een verdere opmars van het extremisme. Eén van de meest vooruitstrevende personen van deze stroming op dit moment is oud-imam Mansour al-Noqaydan
Al-Noqaydan reist al maanden door de regio en vraagt aandacht voor de rechten van de vrouw en de relatie met het westen. “In de Koran staat nergens dat vrouwen geen advocaat of rechter mogen zijn,” legt hij na afloop van een lezing op de Amerikaanse universiteit in Beiroet uit.
Zeker driehonderd vrouwen uit diverse Arabische landen geven hem een staande ovatie voor zijn innovatieve speech. “De vrouw is gelijk aan de man,” glimlacht de oud-imam. Precies de woorden die hij moet zeggen om zich geliefd te maken. De ban op autorijden is volgens hem ‘helemaal te belachelijk voor woorden’. Het gebrek aan discussie binnen de islam is volgens Al-Noqaydan 'het grootste gevaar’ van deze tijd.
Het lijkt er op dat de koninklijke familie de kritiek van hervormers zoals al-Noqaydan nu wel serieus moet nemen. De situatie is ook op het economische vlak schrijnend; meer dan 55 procent van de afgestudeerden in Saoedi-Arabië
is vrouw en dat terwijl 30 procent van de arbeidsplaatsen wordt vervuld door buitenlanders. Het jaarinkomen van een familie daalde in twintig jaar tijd dramatisch van € 22.000 in de jaren ‘80 naar € 7.000,- in 2003.
De recente golf aanslagen heeft de ogen van de koninklijke familie wagenwijd geopend; veel vrouwen zijn het sombere leven tussen de streng conservatieven beu en verruilen het land voor modernere Arabische staten zoals Libanon of
Jordanië. “Wij zijn te hoog opgeleid om de rest van ons leven thuis te zitten en schoon te maken,” roept de 25-jarige Fatima boos.
De conservatieven zijn volgens rechtenstudente Heba ‘ernstig geestesziek’ en alleen rustig te houden als een vrouw als schaduw door het leven gaat. Heba: “Zij haten vrouwen en wij hebben daar genoeg van.” Het is van de gezichten af te lezen dat de verwachting 'dat er ooit iets zal veranderen' erg laag is: “Het enige waar wij goed voor zijn, is onze man verzorgen en dat moet afgelopen zijn.”
bron (http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=480649/sc=c14467)
Ik denk ook dat geestelijke leiders vrouwen niet echt mogen en zo blijven ze doorgaan met vrouwen pesten
Waarom niet?
Ik wil geen mensen tegen het zere been stoten. ;)
RitaMaria
22-05-2005, 15:51
Ik wil geen mensen tegen het zere been stoten. ;)
Waarom denk je dat?
Nuance is hier the keyword.. ;)
giegelbek
22-05-2005, 16:24
Positieve instelling
Ondanks de beperkingen heeft Lidy haar draai in Saudi-Arabië gevonden. Ze heeft het zelfs zo naar haar zin dat ze drie jaar langer zijn gebleven dan gepland. "Het leven in Saudi-Arabië hoeft niet zo vreselijk te zijn als soms wordt gesuggereerd. Ik las pas het boekje 'Achter Mekka' van journaliste Betsie Udink. Het negatieve beeld van Saudi-Arabië dat zij daarin schetst, komt absoluut niet overeen met mijn beleving. Zij weigerde zich aan te passen aan de Saudische leefregels, maar dan maak je het alleen maar moeilijk voor jezelf." Zelf heeft Lidy geen moeite met zich aan te passen. Lidy: "Ik ben positief ingesteld. Ik profiteer van wat kan en wat niet mag, is jammer. Dan blijkt dat binnen de gestelde grenzen genoeg bewegingsruimte is om de dingen te doen die ik interessant vind."
Kamperen in de woestijn
Erg gelukkig
Regelmatig gaat ze de woestijn in om van de natuur te genieten of archeologische opgravingen te bekijken. "Deze trips zijn voor mij rustmomenten. In de woestijn is niemand, dus hoef ik me niet aan de regels te houden. Ik kan in korte broeken lopen, ik mag rondkijken zoveel ik wil, zonder bang te zijn een Saudische man recht in de ogen te staren. Daarbij zijn bijna alle monumenten ongeschonden en er is nauwelijks toerisme. Als we dan op zo'n mooie plek in de woestijn onze tent opzetten en van het zonnetje genieten, voel ik mij erg gelukkig. Dat ik dit mag meemaken.
lees verder
http://www.rnw.nl/cgi/?app=expat&page=item&id=6505
giegelbek
22-05-2005, 16:33
als reisadvies voor geval je het persoonlijk wilt gaan zien
-------------------------
Reisadvies Saudi-Arabië
Nog steeds geldig op 22 mei 2005
In Saudi-Arabië is sprake van een dreiging van terroristische aanslagen. Niet-essentiële reizen naar Saudi-Arabië worden ontraden. Indien zakelijke redenen een bezoek noodzakelijk maken, wordt geadviseerd alle mogelijke persoonlijke veiligheidsmaatregelen te nemen.
Nederlanders wordt tijdens het verblijf in Saudi-Arabië aangeraden met hun Saudi-counterpart(s) in overleg te treden teneinde advies te krijgen over alle noodzakelijke persoonlijke maatregelen die genomen kunnen worden om risico’s tijdens het verblijf tot een minimum te beperken.
Alle Nederlanders wordt verzocht zich tijdens hun verblijf bij de Nederlandse Ambassade te registreren. Tel.: (00966) 1-4880011; e-mail: riy@minbuza.nl.
http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_ITEM=761B7FAF327F42A18EEE6C009EDA1 789X3X40147X34
giegelbek
22-05-2005, 16:50
ook raadzaam om te weten.
------------------------------------
Saoedi-Arabië en het wahabisme
Midden februari werd in de Saoedi-Arabische hoofdstad Riaad de 37-jarige Brit Robert Dent doodgeschoten toen hij met zijn wagen stond te wachten voor het rode licht. 1 De vermoorde Brit werkte voor het wapenbedrijf British Aerospace. Volgens de Britse krant de Daily Telegraph is er een terreurcampagne aan de gang tegen werknemers van het Britse wapenbedrijf dat in de jaren 1980 twee miljardendeals met het Saoedi-Arabische regime afsloot. De voorbije maanden werden drie mislukte aanslagen op werknemers van het bedrijf gepleegd.
Mohammed Hassan en Christophe Callewaert
22-05-2003
Inhoud
* Het economische belang van Saoedi-Arabië
* Ontstaan en opkomst van het wahabisme
* Het ontstaan van Saoedi-Arabië
* Van het Brits imperium naar het Amerikaanse imperialisme
* Verzet en oppositie in Saoedi-Arabië
* Na de Golfoorlog
* 2002-2003
* noten
(Artikel overgenomen uit Marxistische Studies nr. 61 - januari-maart 2003)
http://www.ptb.be/scripts/article.phtml?section=A2AAABBS&obid=19782#content2
Ze hebben zat rechten meng.
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.