Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Eerste Belgische ,,saviourbaby’s'' geboren

philip
18-05-2005, 23:54

Eerste Belgische ,,saviourbaby’s'' geboren 15:40:42 BRUSSEL - In januari zijn in het Academisch Ziekenhuis van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) voor het eerst in ons land baby’s geboren om hun zieke broertje of zusje te redden. Dat maakte de VUB vandaag bekend. De VUB noemt ze ,,saviourbaby’s''. Een kind met een erfelijke ziekte of bloedziekte wordt het best behandeld met beenmergcellen van een gezond broertje of zusje met identieke Humane Leukocyten Antigenen (HLA). Als dat er niet is, kunnen artsen na kunstmatige bevruchting een embryo met de juiste HLA selecteren en inplanten bij de moeder. Wanneer de baby dan geboren wordt, kan zijn navelstrengbloed, rijk aan beenmergcellen, gebruikt worden om het zieke broertje of zusje te genezen. Onlangs werden in het AZ-VUB voor het eerst in België zulke baby’s geboren. Er gingen heel wat ethische discussies aan vooraf. Uiteindelijk besloot het ziekenhuis dat een tweede of derde kind wensen om een ander kind te redden een reden is als een andere om een kind te willen en dat de voordelen voor het zieke kind groter zijn dan de nadelen - als die al bestaan - voor het toekomstige kind. De dokters en professoren aan het AZ-VUB spreken wel liever over ,,saviourbaby’s'' dan over ,,designerbaby’s''. Aan de VUB stelden zich tot hiertoe 61 koppels uit binnen- en buitenland kandidaat voor een embryoscreening of vooafgaand onderzoek. Bij veertien koppels is het onderzoek aan de gang. Vier patiënten raakten zwanger. Uiteindelijk werden twee gezonde saviourbaby’s geboren. Eén patiënte is zwanger, een vierde had een vroege miskraam. Het genetische onderzoek op embryo’s gebeurt meestal wanneer in de familie van de ouders een ernstige erfelijke ziekte voorkomt waardoor rode of witte bloedcellen slecht of niet functioneren, zoals sikkelcel of thalassemie en immuunziekten. Ook in geval van uitzonderlijke leukemie worden embryo’s genetisch onderzocht. De meeste aanvragen die bij het AZ-VUB binnenlopen, komen van buitenlandse koppels. Dat heeft veel te maken met het feit dat bepaalde ziektes meer voorkomen in landen rond de Middellandse Zee, zoals Spanje en Italië. Het centrum van het AZ-VUB is één van de vijf centra ter wereld waar aan HLA-onderzoek wordt gedaan. De andere bevinden zich in Detroit en Chicago (Verenigde Staten), Rome (Italië) en Sydney (Australië). De behandeling kost meer dan 6.000 euro, maar wordt in ons land voor het overgrote deel terugbetaald. 15:40:42 BRUSSEL - In januari zijn in het Academisch Ziekenhuis van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) voor het eerst in ons land baby’s geboren om hun zieke broertje of zusje te redden. Dat maakte de VUB vandaag bekend. De VUB noemt ze ,,saviourbaby’s''. Een kind met een erfelijke ziekte of bloedziekte wordt het best behandeld met beenmergcellen van een gezond broertje of zusje met identieke Humane Leukocyten Antigenen (HLA). Als dat er niet is, kunnen artsen na kunstmatige bevruchting een embryo met de juiste HLA selecteren en inplanten bij de moeder. Wanneer de baby dan geboren wordt, kan zijn navelstrengbloed, rijk aan beenmergcellen, gebruikt worden om het zieke broertje of zusje te genezen. Onlangs werden in het AZ-VUB voor het eerst in België zulke baby’s geboren. Er gingen heel wat ethische discussies aan vooraf. Uiteindelijk besloot het ziekenhuis dat een tweede of derde kind wensen om een ander kind te redden een reden is als een andere om een kind te willen en dat de voordelen voor het zieke kind groter zijn dan de nadelen - als die al bestaan - voor het toekomstige kind. De dokters en professoren aan het AZ-VUB spreken wel liever over ,,saviourbaby’s'' dan over ,,designerbaby’s''. Aan de VUB stelden zich tot hiertoe 61 koppels uit binnen- en buitenland kandidaat voor een embryoscreening of vooafgaand onderzoek. Bij veertien koppels is het onderzoek aan de gang. Vier patiënten raakten zwanger. Uiteindelijk werden twee gezonde saviourbaby’s geboren. Eén patiënte is zwanger, een vierde had een vroege miskraam. Het genetische onderzoek op embryo’s gebeurt meestal wanneer in de familie van de ouders een ernstige erfelijke ziekte voorkomt waardoor rode of witte bloedcellen slecht of niet functioneren, zoals sikkelcel of thalassemie en immuunziekten. Ook in geval van uitzonderlijke leukemie worden embryo’s genetisch onderzocht. De meeste aanvragen die bij het AZ-VUB binnenlopen, komen van buitenlandse koppels. Dat heeft veel te maken met het feit dat bepaalde ziektes meer voorkomen in landen rond de Middellandse Zee, zoals Spanje en Italië. Het centrum van het AZ-VUB is één van de vijf centra ter wereld waar aan HLA-onderzoek wordt gedaan. De andere bevinden zich in Detroit en Chicago (Verenigde Staten), Rome (Italië) en Sydney (Australië). De behandeling kost meer dan 6.000 euro, maar wordt in ons land voor het overgrote deel terugbetaald. http://www.standaard.be/nieuws/binnenland/index.asp?articleID=DMF18052005_022&snel=1

Tessie
19-05-2005, 00:34
Eerste Belgische ,,saviourbaby’s'' geboren 15:40:42 BRUSSEL - In januari zijn in het Academisch Ziekenhuis van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) voor het eerst in ons land baby’s geboren om hun zieke broertje of zusje te redden. Dat maakte de VUB vandaag bekend. De VUB noemt ze ,,saviourbaby’s''. Een kind met een erfelijke ziekte of bloedziekte wordt het best behandeld met beenmergcellen van een gezond broertje of zusje met identieke Humane Leukocyten Antigenen (HLA). Als dat er niet is, kunnen artsen na kunstmatige bevruchting een embryo met de juiste HLA selecteren en inplanten bij de moeder. Wanneer de baby dan geboren wordt, kan zijn navelstrengbloed, rijk aan beenmergcellen, gebruikt worden om het zieke broertje of zusje te genezen. Onlangs werden in het AZ-VUB voor het eerst in België zulke baby’s geboren. Er gingen heel wat ethische discussies aan vooraf. Uiteindelijk besloot het ziekenhuis dat een tweede of derde kind wensen om een ander kind te redden een reden is als een andere om een kind te willen en dat de voordelen voor het zieke kind groter zijn dan de nadelen - als die al bestaan - voor het toekomstige kind. De dokters en professoren aan het AZ-VUB spreken wel liever over ,,saviourbaby’s'' dan over ,,designerbaby’s''. Aan de VUB stelden zich tot hiertoe 61 koppels uit binnen- en buitenland kandidaat voor een embryoscreening of vooafgaand onderzoek. Bij veertien koppels is het onderzoek aan de gang. Vier patiënten raakten zwanger. Uiteindelijk werden twee gezonde saviourbaby’s geboren. Eén patiënte is zwanger, een vierde had een vroege miskraam. Het genetische onderzoek op embryo’s gebeurt meestal wanneer in de familie van de ouders een ernstige erfelijke ziekte voorkomt waardoor rode of witte bloedcellen slecht of niet functioneren, zoals sikkelcel of thalassemie en immuunziekten. Ook in geval van uitzonderlijke leukemie worden embryo’s genetisch onderzocht. De meeste aanvragen die bij het AZ-VUB binnenlopen, komen van buitenlandse koppels. Dat heeft veel te maken met het feit dat bepaalde ziektes meer voorkomen in landen rond de Middellandse Zee, zoals Spanje en Italië. Het centrum van het AZ-VUB is één van de vijf centra ter wereld waar aan HLA-onderzoek wordt gedaan. De andere bevinden zich in Detroit en Chicago (Verenigde Staten), Rome (Italië) en Sydney (Australië). De behandeling kost meer dan 6.000 euro, maar wordt in ons land voor het overgrote deel terugbetaald. 15:40:42 BRUSSEL - In januari zijn in het Academisch Ziekenhuis van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) voor het eerst in ons land baby’s geboren om hun zieke broertje of zusje te redden. Dat maakte de VUB vandaag bekend. De VUB noemt ze ,,saviourbaby’s''. Een kind met een erfelijke ziekte of bloedziekte wordt het best behandeld met beenmergcellen van een gezond broertje of zusje met identieke Humane Leukocyten Antigenen (HLA). Als dat er niet is, kunnen artsen na kunstmatige bevruchting een embryo met de juiste HLA selecteren en inplanten bij de moeder. Wanneer de baby dan geboren wordt, kan zijn navelstrengbloed, rijk aan beenmergcellen, gebruikt worden om het zieke broertje of zusje te genezen. Onlangs werden in het AZ-VUB voor het eerst in België zulke baby’s geboren. Er gingen heel wat ethische discussies aan vooraf. Uiteindelijk besloot het ziekenhuis dat een tweede of derde kind wensen om een ander kind te redden een reden is als een andere om een kind te willen en dat de voordelen voor het zieke kind groter zijn dan de nadelen - als die al bestaan - voor het toekomstige kind. De dokters en professoren aan het AZ-VUB spreken wel liever over ,,saviourbaby’s'' dan over ,,designerbaby’s''. Aan de VUB stelden zich tot hiertoe 61 koppels uit binnen- en buitenland kandidaat voor een embryoscreening of vooafgaand onderzoek. Bij veertien koppels is het onderzoek aan de gang. Vier patiënten raakten zwanger. Uiteindelijk werden twee gezonde saviourbaby’s geboren. Eén patiënte is zwanger, een vierde had een vroege miskraam. Het genetische onderzoek op embryo’s gebeurt meestal wanneer in de familie van de ouders een ernstige erfelijke ziekte voorkomt waardoor rode of witte bloedcellen slecht of niet functioneren, zoals sikkelcel of thalassemie en immuunziekten. Ook in geval van uitzonderlijke leukemie worden embryo’s genetisch onderzocht. De meeste aanvragen die bij het AZ-VUB binnenlopen, komen van buitenlandse koppels. Dat heeft veel te maken met het feit dat bepaalde ziektes meer voorkomen in landen rond de Middellandse Zee, zoals Spanje en Italië. Het centrum van het AZ-VUB is één van de vijf centra ter wereld waar aan HLA-onderzoek wordt gedaan. De andere bevinden zich in Detroit en Chicago (Verenigde Staten), Rome (Italië) en Sydney (Australië). De behandeling kost meer dan 6.000 euro, maar wordt in ons land voor het overgrote deel terugbetaald. http://www.standaard.be/nieuws/binnenland/index.asp?articleID=DMF18052005_022&snel=1 Oh wat vind ik dit een moeilijk onderwerp. Ik heb een dochter en mocht ze ziek zijn zal ik alles maar dan ook alles doen om haar te redden. Ik zou zelfs een broertje of zusje voor haar maken om haar te redden. Ik zou heel erg van dat kind houden om hem of haarzelf maar volgens mij heb je toch altijd in je achterhoofd dat het een seviour baby is. Hoe kun je hem of haar in godsnaam duidelijk maken dat hij/zij wel meer dan dat is?????????? Dat het zo'n etiketje krijgt al. Wat vreselijk. Een seviour baby. Je zal het maar dragen. En toch............. :traan1:

sneakynawal
19-05-2005, 10:53
Dilemma, ja! Als het mijn kind zou overkomen, dan zou ik denk ik ook zwanger worden om het leven van mijn zieke kindje te redden... is dat niet wat een ouder hoort te doen? Over dit onderwerp is er ook een film gemaakt. Ik kan niet zo gauw op de naam komen, het zal wel een verfilming van Steel geweest zijn (de films die elke woensdagavond op RTL 4 worden uitgezonden). Maar toen ik het zag, vond ik het een mooi gebaar naar je zieke kindje toe. Er is nu ook een boek uit, die de andere kant belicht. Namelijk die van het 'saviour kindje'. Ik heb het helaas nog niet gelezen, maar staat al wel op mijn boekenlijst. Komt ie: De tweede dochter - Picoult, Jodi Geboren om het leven van haar zus te redden… Al voor haar dertiende heeft Anna talloze operaties ondergaan opdat de leukemie waaraan haar oudere zuster, Kate, al jaren lijdt, kan worden bestreden. Anna is geboren omdat haar beenmerg gebruikt kan worden voor Kate – een rol die ze nooit in twijfel heeft getrokken… tot nu toe. Zoals de meeste tieners begint Anna zich af te vragen wie ze werkelijk is. Dan neemt Anna een onvoorstelbare beslissing, die fatale gevolgen kan hebben voor de zus van wie ze houdt...