Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Waar zijn we mee bezig???!!!!!

benervrouw
12-05-2005, 16:56

Beste dames, Twee dagen geleden heb ik gekeken naar een Islamitische geleerde, die sprak over de hedendaagse gebruiken van de moslimgemeenschap wat betreft huwelijk, verloving etc..... Mijn conclusie: we zijn ongelooflijk slecht bezig.....ALLAH (swt) draagt ons op om onze bruiloften zo simpel mogelijk te houden......niet omdat je niet blij mag zijn dat je gaat trouwen......ZEKER, trouwen is een enorme goede stap voor je in je religie!!!! Nee, dat is de reden niet, dat we onze bruiloften simpel moeten houden...... De werkelijke reden is, op het moment dat een bruiloft gemiddeld 15.000 euro gaat kosten, wordt het ontzettend moeilijk voor jongedames en jongemannen om te trouwen....dit bedrag schud je namelijk niet even uit je mouw!!!! Op deze manier wordt het ontzettend moeilijk gemaakt voor de jeugd om met elkaar te trouwen, met alle gevolgen van dien......velen stellen het uit (te weinig geld) en begeven zich in zondes, terwijl het huwelijkse leven ontzettend veel bescherming biedt hiertegen. De geleerde stelde het zo: op het moment dat al-halal ontzettend duur wordt gemaakt, dan is al-haram op straat te vinden en het kost geen cent!!! De keuze is dan snel gemaakt. Beste dames, Met alle geldverspilling die ik hier tegenkom....zoveel jurken, zoveel poespas.....het bijzondere van zo'n dag schuilt niet in alle decoratie en kitsch, maar in het gevoel wat je op die dag met velen deelt (ouders, broers, zussen, familie, vrienden). Dat is het belangrijkste!! Op mijn bruiloft probeer ik zoveel mogelijk dingen uit te bannen, (wat niet altijd lukt), maar ik doe mijn best, moet namelijk ook nog rekening houden met de familie. Het is onze verantwoordelijkheid!!!! Deze slechte en geldverspillende gewoonte moet worden tegengegaan.....anders dreigt het uit de hand te lopen!!!

zwangermeisje
12-05-2005, 17:04
MAcha Allah helemaal gelijk wat is belangrijker de mensen of Allah swt

TjacKaaaa
12-05-2005, 17:05
Beste dames, Twee dagen geleden heb ik gekeken naar een Islamitische geleerde, die sprak over de hedendaagse gebruiken van de moslimgemeenschap wat betreft huwelijk, verloving etc..... Mijn conclusie: we zijn ongelooflijk slecht bezig.....ALLAH (swt) draagt ons op om onze bruiloften zo simpel mogelijk te houden......niet omdat je niet blij mag zijn dat je gaat trouwen......ZEKER, trouwen is een enorme goede stap voor je in je religie!!!! Nee, dat is de reden niet, dat we onze bruiloften simpel moeten houden...... De werkelijke reden is, op het moment dat een bruiloft gemiddeld 15.000 euro gaat kosten, wordt het ontzettend moeilijk voor jongedames en jongemannen om te trouwen....dit bedrag schud je namelijk niet even uit je mouw!!!! Op deze manier wordt het ontzettend moeilijk gemaakt voor de jeugd om met elkaar te trouwen, met alle gevolgen van dien......velen stellen het uit (te weinig geld) en begeven zich in zondes, terwijl het huwelijkse leven ontzettend veel bescherming biedt hiertegen. De geleerde stelde het zo: op het moment dat al-halal ontzettend duur wordt gemaakt, dan is al-haram op straat te vinden en het kost geen cent!!! De keuze is dan snel gemaakt. Beste dames, Met alle geldverspilling die ik hier tegenkom....zoveel jurken, zoveel poespas.....het bijzondere van zo'n dag schuilt niet in alle decoratie en kitsch, maar in het gevoel wat je op die dag met velen deelt (ouders, broers, zussen, familie, vrienden). Dat is het belangrijkste!! Op mijn bruiloft probeer ik zoveel mogelijk dingen uit te bannen, (wat niet altijd lukt), maar ik doe mijn best, moet namelijk ook nog rekening houden met de familie. Het is onze verantwoordelijkheid!!!! Deze slechte en geldverspillende gewoonte moet worden tegengegaan.....anders dreigt het uit de hand te lopen!!! :goedzo:

Coverstory
12-05-2005, 17:05
welke dingen gaan jullie uitbannen?

benervrouw
12-05-2005, 17:21

Nou Cover......ik probeer het......en zoals ik het al zei....helaas lukt het vaker niet, dan wel..... Ik wilde bijvoorbeeld slechts een salade en pastilla serveren met daarna fruit.....maar schoonfamilie staat erop dat er ook vlees wordt geserveerd, wat uiteindelijk in de vuilinsbak beland!!!! Koekjesdoosjes wil ik ook niet, maar weet niet of mij dat gaat lukken. Geen trouwjurk kopen....voor die 2 uur, dat ik hem aan heb????....nee, gewoon huren.... Dat soort dingen....ben geen heilige hoor.....maar probeer wel zoveel mogelijk van die dingen weg te laten.....

Coverstory
12-05-2005, 17:25
Nou Cover......ik probeer het......en zoals ik het al zei....helaas lukt het vaker niet, dan wel..... Ik wilde bijvoorbeeld slechts een salade en pastilla serveren met daarna fruit.....maar schoonfamilie staat erop dat er ook vlees wordt geserveerd, wat uiteindelijk in de vuilinsbak beland!!!! Koekjesdoosjes wil ik ook niet, maar weet niet of mij dat gaat lukken. Geen trouwjurk kopen....voor die 2 uur, dat ik hem aan heb????....nee, gewoon huren.... Dat soort dingen....ben geen heilige hoor.....maar probeer wel zoveel mogelijk van die dingen weg te laten..... :goedzo:

gizou_maroc
12-05-2005, 17:32
Je hebt helemaal gelijk! :goedzo:

lalla_fatima147
12-05-2005, 17:59
Beste dames, Twee dagen geleden heb ik gekeken naar een Islamitische geleerde, die sprak over de hedendaagse gebruiken van de moslimgemeenschap wat betreft huwelijk, verloving etc..... Mijn conclusie: we zijn ongelooflijk slecht bezig.....ALLAH (swt) draagt ons op om onze bruiloften zo simpel mogelijk te houden......niet omdat je niet blij mag zijn dat je gaat trouwen......ZEKER, trouwen is een enorme goede stap voor je in je religie!!!! Nee, dat is de reden niet, dat we onze bruiloften simpel moeten houden...... De werkelijke reden is, op het moment dat een bruiloft gemiddeld 15.000 euro gaat kosten, wordt het ontzettend moeilijk voor jongedames en jongemannen om te trouwen....dit bedrag schud je namelijk niet even uit je mouw!!!! Op deze manier wordt het ontzettend moeilijk gemaakt voor de jeugd om met elkaar te trouwen, met alle gevolgen van dien......velen stellen het uit (te weinig geld) en begeven zich in zondes, terwijl het huwelijkse leven ontzettend veel bescherming biedt hiertegen. De geleerde stelde het zo: op het moment dat al-halal ontzettend duur wordt gemaakt, dan is al-haram op straat te vinden en het kost geen cent!!! De keuze is dan snel gemaakt. Beste dames, Met alle geldverspilling die ik hier tegenkom....zoveel jurken, zoveel poespas.....het bijzondere van zo'n dag schuilt niet in alle decoratie en kitsch, maar in het gevoel wat je op die dag met velen deelt (ouders, broers, zussen, familie, vrienden). Dat is het belangrijkste!! Op mijn bruiloft probeer ik zoveel mogelijk dingen uit te bannen, (wat niet altijd lukt), maar ik doe mijn best, moet namelijk ook nog rekening houden met de familie. Het is onze verantwoordelijkheid!!!! Deze slechte en geldverspillende gewoonte moet worden tegengegaan.....anders dreigt het uit de hand te lopen!!! inderdaad meid ik bedoel als je toch zoveel geld hebt om zo'n groot trouwfeest te organiseren, dan kan je ook een sadaka organiseren maar o wee als je daarover begint want dan tellen die euro's ineens wel heel veel!!! :jammer:

nador84
12-05-2005, 18:33
Macha allah zuster benervrouw, gelukkig zijn er meer zuster die als jou en mij denken. Elhamdoeliallah

supersoesje
12-05-2005, 20:30
:o sooo masha allah, Ik wil insha alah ook zo simpel mogelijk doen.. Je moet al blij wezen dat je een goeie man aan de haak hebt geslagen :hihi: Dus een groot feest is ten boze. Maar al moet ik wel toegeven dat ik grote feesten wel leuk vind, aleen is het vaak gepaard met een ontzettende grote geld bedrag dat je dr slapeloze nachten van krijgt. Het hoeft niet zo duur met een catering van 10.000 euro. tiyaba kan ook, of familia, jurken hoeven er geen 8 te zijn maar max 3 is goed toch ;) Je hoeft ook geen koekjes in dozen te doen :kwaad: Ik vin t zo'n onzin :hihi: Koekjes eten ze maar id zaal, en een bruidsjurk is niet nodig om te kopen. Tenzij je het graag wilt :rolleyes: (Maar ik heb gelezen dat het een imitatie is van de 'ongelovigen' die er een betekenis aan toevoegen' waardoor het voor onze moslima's niet toegestaan is?!allah ou a3lam...) Over de muziek dan te zwijgen :rolleyes: .. Mohim, dames denk wat er na het feest komt, dus niet die nacht :maf2: maar de weken erop en maanden en jaren dat je vrijwel maybe in de schulden kan komen te zitten door de 15.000 euro die je in 8 uur hebt opgemaakt... Dikke kus van mij :nijn:

rawiya
12-05-2005, 20:40
Benervrouw wat goed dat je deze topic hebt geopend. Ik ben vorig jaar getrouwd en mijn bruiloft was op mijn manier ook simpel. Ik had niet heel veel mensen uitgenodigd, bruidsjurk gehuurd etc. Mijn ouders leven allebei niet meer, dus voor mij was het heel snel duidelijk wat ik wel en niet wilde op mijn bruiloft. Je weet dat dan wat wel en niet belangrijk, want eerlijk is eerlijk: de allerbelangrijkste gasten zouden er toch niet bij zijn! En dat zijn je ouders. Ik heb het dus bescheiden gehouden met familie en wat kennissen/vrienden/buren echt niet veel, want ik heb een grote familie. Waar ik altijd moeite mee heb is om naar bruiloften te gaan die als een show worden neergezet. Een bruiloft moet sfeer hebben en dat is niet te koop! Kortom meiden die nog gaan trouwen, ik wens jullie een mooie dag incha allah en dat alles wat je doet op die dag met mate is...