Bekijk originele versie : Alle Marokkaanse bruiloften komen op hetzelfde neer, zijn jullie het niet zat?
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Assalamu Alaikom,
Ik heb in de afgelopen jaren van mijn leven vele bruiloften meegemaakt. Van uitgebreid, dure feesten tot hele simpele feesten. Ik heb potverdrie eurocenten gemerkt dat al die bruiloften in PRINCIPE hetzelfde zijn (henna-dag, negaffa en stoelen, taart, bedankjes,koekjes, dadels, melk,anasheed/dj/band etc..2 tot 3 dagen feeest jullie kennen t wel)
Het is zelfs van Normaal koken (vlees,kippen) naar ketering gegaan, van cd's opzetten naar bands/dj's , van zelf opmaken naar uitgebreide negaffa versies, van simpel ringen geven naar uitgebreid taart, melk, dadels en bijbehorende servies. Van normale stoelen naar extreem reuze stoelen.. :maf2:
Naar mijn gevoel is het zowat een MUST geworden om al die dingen in je bruiloft te hebben.. Iemand leuke tips om het anders aan te pakken? :maf2:
Bijvoorbeeld 1 dag feest ipv 2 of 3 dagen. Henna overdag samen met dichte familie en in de avond je bruidsjurk aan en hoppa wegwezen :D .. Lekker van je man gaan genieten :o
Is er niemand die zoiets heeft van.. poeh Ik doe het een keer ANDERS! Of is dat gewoonweg niet mogelijk in jullie ogen?
ps. Kortere versie kon ik er niet van maken :nerd:
Tja, het zijn in de meeste gevallen de vrouwen die al die toeters en bellen erbij willen hebben. En dat veel van die zaken zwaar haram zijn, kan ze niets schelen. Want op hun bruiloft hebben ze wat betreft de islam een snipperdag genomen. En ze nemen hun man mee. Want het is moeilijk om als man te zeggen: als jij al die haramzaken wil, dan trouw ik niet met je. Ik zou dat wel zeggen, maar niet iedere man is zo sterk.
Tja, het zijn in de meeste gevallen de vrouwen die al die toeters en bellen erbij willen hebben. En dat veel van die zaken zwaar haram zijn, kan ze niets schelen. Want op hun bruiloft hebben ze wat betreft de islam een snipperdag genomen. En ze nemen hun man mee. Want het is moeilijk om als man te zeggen: als jij al die haramzaken wil, dan trouw ik niet met je. Ik zou dat wel zeggen, maar niet iedere man is zo sterk.
Het zijn niet alleen de vrouwen die dat alles willen hebben. De mannen gaan er vaak ook ZELF voor.. Niemand zet een pistool bij het hoofd van het moet..
En zowel de man als de vrouw dienen beide sterk in de schoenen staan, om bepaalde dingen achterwege te laten als ze weten dat het haram is en zij hun godsdienst op nummer 1 willen zetten..
Het zijn niet alleen de vrouwen die dat alles willen hebben. De mannen gaan er vaak ook ZELF voor.. Niemand zet een pistool bij het hoofd van het moet..
En zowel de man als de vrouw dienen beide sterk in de schoenen staan, om bepaalde dingen achterwege te laten als ze weten dat het haram is en zij hun godsdienst op nummer 1 willen zetten..
Ik heb ook niet gezegd dat het ALTIJD de vrouwen zijn, maar in de meeste gevallen wel. De meeste Marokkaanse mannen willen het liefst een simpele bruiloft die niet al te veel kost (zoals het in de islam hoort). De gemiddelde Marokkaanse vrouw wil een bruiloft van boven de 10.000 euro met - zo lijkt het - zo veel mogelijk haramzaken.
Ik heb ook niet gezegd dat het ALTIJD de vrouwen zijn, maar in de meeste gevallen wel. De meeste Marokkaanse mannen willen het liefst een simpele bruiloft die niet al te veel kost (zoals het in de islam hoort). De gemiddelde Marokkaanse vrouw wil een bruiloft van boven de 10.000 euro met - zo lijkt het - zo veel mogelijk haramzaken.
Tegenwoordig worden de bruiloften inderdaad maar duurder en duurder en komen veel meer zaken bij kijken waar we hiervoor nooit problemen mee hadden(alles veel uitgebreider). En het is allemaal zo standaard geworden.. Dat is mijn punt ook.. en zoals je zelf zegt kan dat WELLICHT gepaard gaan met meer zaken die haram zijn.. maar daar ga ik niet over..
Al_Habiba
25-04-2005, 08:40
Assalamu Alaikom,
Ik heb in de afgelopen jaren van mijn leven vele bruiloften meegemaakt. Van uitgebreid, dure feesten tot hele simpele feesten. Ik heb potverdrie eurocenten gemerkt dat al die bruiloften in PRINCIPE hetzelfde zijn (henna-dag, neggafa en stoelen, taart, bedankjes,koekjes, dadels, melk,anasheed/dj/band etc..2 tot 3 dagen feeest jullie kennen t wel)
Het is zelfs van Normaal koken (vlees,kippen) naar ketering gegaan, van cd's opzetten naar bands/dj's , van zelf opmaken naar uitgebreide neggafa versies, van simpel ringen geven naar uitgebreid taart, melk, dadels en bijbehorende servies. Van normale stoelen naar extreem reuze stoelen.. :maf2:
Naar mijn gevoel is het zowat een MUST geworden om al die dingen in je bruiloft te hebben.. Iemand leuke tips om het anders aan te pakken? :maf2:
Bijvoorbeeld 1 dag feest ipv 2 of 3 dagen. Henna overdag samen met dichte familie en in de avond je bruidsjurk aan en hoppa wegwezen :D .. Lekker van je man gaan genieten :o
Is er niemand die zoiets heeft van.. poeh Ik doe het een keer ANDERS! Of is dat gewoonweg niet mogelijk in jullie ogen?
Ik denk dat de meeste het doen omdat het verwacht wordt dat mensen dat doen. Doe je dat niet dan kan je wel verwachten dat er een stroom aan roddels ontstaat dat je de tradities probeert te veranderen, daarom is het makkelijker om gewoon aan de tradities te houden. Als jij lef hebt en jouw familie is er mee eens dat moet je zelf iets verzinnen wat bij jouw past!
achermijnpc
25-04-2005, 09:03
Assalamu Alaikom,
Ik heb in de afgelopen jaren van mijn leven vele bruiloften meegemaakt. Van uitgebreid, dure feesten tot hele simpele feesten. Ik heb potverdrie eurocenten gemerkt dat al die bruiloften in PRINCIPE hetzelfde zijn (henna-dag, neggafa en stoelen, taart, bedankjes,koekjes, dadels, melk,anasheed/dj/band etc..2 tot 3 dagen feeest jullie kennen t wel)
Het is zelfs van Normaal koken (vlees,kippen) naar ketering gegaan, van cd's opzetten naar bands/dj's , van zelf opmaken naar uitgebreide neggafa versies, van simpel ringen geven naar uitgebreid taart, melk, dadels en bijbehorende servies. Van normale stoelen naar extreem reuze stoelen.. :maf2:
melk ,dadels en henna waren al in de tijdperk van mijn ouders(en mijn ouders zijn al in de 70), dat is het enige (wat ik vind) dat echt moet tijdens het feest. :D
de rest is wel mooi om aan te zien maar echt onnodig. :maf2:
Ik denk dat de meeste het doen omdat het verwacht wordt dat mensen dat doen. Doe je dat niet dan kan je wel verwachten dat er een stroom aan roddels ontstaat dat je de tradities probeert te veranderen, daarom is het makkelijker om gewoon aan de tradities te houden. Als jij lef hebt en jouw familie is er mee eens dat moet je zelf iets verzinnen wat bij jouw past!
Het is inderdaad een verwachting.. maar over welke tradities heb je het? De 'tradities' zijn onder andere enorm veranderd. En wat betreft de roddels.. Laat ze lekker, zit er niet mee hoor.. zolang de mens maar gelukkig is en heeft gedaan wat zijn of hartje begeert.
En zelf iets verzinnen, tjah..daar zeg je me wat. Dat is zowat 'onmogelijk' door alle heisa om de bruiloften heen..Alles moet erop en eraan.. althans MOET?
melk ,dadels en henna waren al in de tijdperk van mijn ouders(en mijn ouders zijn al in de 70), dat is het enige (wat ik vind) dat echt moet tijdens het feest. :D
de rest is wel mooi om aan te zien maar echt onnodig. :maf2:
hahaha tijdperk van je ouders.. :D Oke Oke, dat kan nog wel..
Mee eens dat vele bijzaken eigenlijk onnodig zijn, maar wel weer mooi zijn om te zien... dat is ieder voor zich..
Zeg, geen ideeen om het anders aan te pakken? Kom op!!!!!!!!
Een bruiloft zonder negaffa, dj/band, catering en de hele mik mak.. kan dat nog tegenwoordig? Of is dat uit den boze?
Zeg, geen ideeen om het anders aan te pakken? Kom op!!!!!!!!
Een bruiloft zonder neggafa, dj/band, catering en de hele mik mak.. kan dat nog tegenwoordig? Of is dat uit den boze?
De bruiloft van mijn broer was gewoon bij ons thuis. De vrouwen bij ons thuis en de mannen in het huis van mijn zwager. Het was kleinschalig, maar wel gezellig. Geen catering, geen muziekband of Dj. Goed gegeten. Ik heb 1 bruiloft meegemaakt met catering. Daar kregen we pas tegen middernacht een koud buffet met wat salade...
De bruiloft van mijn broer was gewoon bij ons thuis. De vrouwen bij ons thuis en de mannen in het huis van mijn zwager. Het was kleinschalig, maar wel gezellig. Geen catering, geen muziekband of Dj. Goed gegeten. Ik heb 1 bruiloft meegemaakt met catering. Daar kregen we pas tegen middernacht een koud buffet met wat salade...
Lekker simpel, maar gezellig inderdaad.. lijkt me wel ok ;) !
Ik wil het ook thuis doen inshaAllah. Mannen en vrouwen apart in 2 huizen.. Catering onnodig naar mijn mening en je weet niet wat je op je bord krijgt. Had zelf een bruiloft meegemaakt waarbij ze bestilla hadden.. er zat volgens mij 10 kilo knoflook in.. :eek: Kippies en vleessss Jammie! :nijn:
Had de vrouw van je broer trouwens wel of geen negaffa?
benervrouw
25-04-2005, 14:49
Inderdaad Yasia,
Ik ben het helemaal met je eens.....een tijdje geleden heb ik ook een topic geopend, met de oproep dat ik het helemaal heb gehad!!!! Ik ben echt geen slechte organisateur....sterker nog...heb mijn verloving gedaan en alles was tot in de kleinste puntjes verzorgd.....maar de bruiloften van tegenwoordig......het gaat een beetje extreem worden, vind ik....het is allemaal hetzelfde.....en vooral heel erg onpersoonlijk....zelf wil ik dingen gaan veranderen...neem maar 2 jurken...wil het merendeel van de tijd OP mijn eigen feest aanwezig zijn...wil dansen en ga een hoop van de onzinnige tradities uitbannen.........dus wat mij betreft heb je mijn zegen....DARE TO BE DIFFERENT!!!!!
Al dat gedoe....regel dit...regel dat....wordt er niet goed van....het mag wel wat simpeler en persoonlijker, wat mij betreft!!!!!!!
ben het helemaal mee eens, maar ja de keuze ligt niet alleen bij mij
Als ik ga trouwen zou ik het ook anders willen doen, maar dan op de ouderwetse manier, lekker simpel en geen poes pas erbij..
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.