Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Turkije erkent de moord op de Armeniers?

Pagina's : [1] 2 3

Scottie
23-04-2005, 21:47

Ook dit bericht drong zich aan mij op toen ik de krant las. Het is een mooi bericht. Niet wat er gebeurd is maar dat de Turken de waarheid onder ogen willen zien. Ja, ik weet het, toe mogen treden tot de EU en mee-eten uit de welgevulde ruif kost wat, maar dan krijg je ook wat. Bijvoorbeeld een schoon geweten. Scottie. Schuilen en hongeren op ijskoude berg Mozes Door onze correspondent Fidan Ekiz Vakifli - Bijna 1.5 miljoen christelijke Armeniërs (http://w3s.rotterdamsdagblad.nl/modules/w3s-merge.phtml?w3s_dbms=mysql&w3s_host=w3s.rotterdamsdagblad.nl&w3s_database=rdagblad&w3s_table=artikel&w3s_id=21338&w3s_template=Artikel) werden tussen 1915 en 1923 in Turkije vermoord. Die massaslachting geldt als een van de grootste volkerenmoorden van de twintigste eeuw. Turkije heeft de genocide steeds stelselmatig ontkend. Indien het land kans wil maken op een EU-lidmaatschap, zal Ankara met deze zwarte periode echter in het reine moeten komen. Dit weekeinde is de negentigste herdenking.'Het oprakelen van herinneringen is pijnlijk', zegt het hoofd van het laatste Armeense dorp in Turkije. De Armeniërs in het gehucht Vakifli, in de provincie Hatay aan de behaaglijk warme Turkse zuidkust, konden in 1915 aan de Turken ontkomen door zich veertig dagen schuil te houden op de nabijgelegen berg Musa (Mozes). ,,Zonder eten en drinken hebben ze daar gewacht, in de kou,'' weet Havadis Demirci nog. De 90-jarige Armeniër werd tijdens die angstige dagen op de berg geboren. In Vakifli, het enig overgebleven echte Armeense dorp in Turkije, leven anno 2005 hooguit 130 Armeniërs. Van de 5000 Armeniërs uit zeven Armeense dorpen, die destijds hun toevlucht zochten op de Musa, kwamen velen om door honger en kou. De overlevenden werden gered door Franse zeelui die, even verderop, over de Ak Zee voeren. Onder de geredden was ook de hoogbejaarde Havadis Demirci. ,,We werden aar Egypte gebracht,'' herinnert de hoogbejaarde zich. ,,Toen ik vier was ging ik met mijn ouders en de anderen weer terug naar Vakifli.'' Ze werden onthaald door achterblijvers die de slachting wonderwel hadden overleefd. ,,Ooggetuigen hadden onze ouders nog tevoren gewaarschuwd, 'ga niet naar de berg, de Turken maken jullie af','' zegt Havadis terwijl hij een snijbeweging langs zijn keel maakt. ,,Familieleden vertelden me later in tranen hoe ze hadden gezien dat de rivier bloed huilde, Armeens bloed.'' Tot die verschrikkingen leefde de orthodox-christelijke Armeense minderheid eeuwenlang in harmonie met de islamitische Turken. Toen het Ottomaanse Rijk begin twintigste eeuw uiteen begon te vallen, erodeerde de tolerantie van de Turken. Tijdens de Eerste Wereldoorlog die volgde, keerden de Turken zich massaal tegen de Armeniërs die zij van rebellie betichtten. Immers: de Armeniërs zouden het Turkse leger in de rug hebben aangevallen toen dat in de Kaukasus vocht tegen het leger van de tsaar. Er kwamen anti-Armeense pogroms. Leiders werd opgehangen aan de Galatabrug in Istanbul. Erna volgde de afschuwelijke volkerenmoord op honderdduizenden Armeniërs elders in het land. Bijna een eeuw later wordt er in het gehucht Vakifli weer ongestoord geleefd. Veel jongeren hebben het dorp verlaten en zijn naar de grote steden getrokken. Maar in de zomer heerst hier een vrolijke drukte. Armeniërs uit de diaspora snuiven er de zeelucht op en bezoeken de plaatselijke kerk. Scheldwoord Sommige bewoners blijken bij navraag allerminst ingenomen met de in alle hevigheid opgelaaide discussie over de toenmalige genocide op de Armeniërs. ,,Waarom nu?,'' vraagt dorpshoofd Berc Kartun zich af. Die massamoorden vonden negentig jaar geleden plaats en een Turkse erkenning geeft hem zijn vermoorde opa niet terug. ,,Door die herinneringen op te rakelen, wordt onze minderheidspositie extra benadrukt, wat pijnlijk is,'' vindt het dorpshoofd. De zoon van de bejaarde Havadis vindt het wél goed dat, na jaren van stilzwijgen, de genocidekwestie bespreekbaar is geworden. ,,Al jaren is de naam 'Armeniër' in Turkije synoniem aan een scheldwoord,'' zegt Artin Demirci. ,,Dat we een Turkse erkenning belangrijk vinden, heeft niets te maken met wraakgevoelens. Turkije moet zijn fouten toegeven om een volwaardige democratie te kunnen zijn.'' Door de duistere bladzijden uit het nationale verleden te ontkennen, heeft Ankara een kardinale fout gemaakt, vervolgt Artin. ,,Tijdens de oorlog tegen de Russen vroren 90.000 Turkse soldaten dood aan de Russische grens. Dat incident is jarenlang verzwegen. De Turken hebben altijd gehandeld vanuit een paranoïde instelling. Dat heeft te maken met de val van het Ottomaanse Rijk, dat kromp tot Anatolië, het huidige Turkije. Een heterogene bevolking werd onder dwang in een zogenaamd homogene samenleving geperst, met een voorrangspositie voor het Turkse ras.'' Slechthorend De huidige regering, onder leiding van de islamitische AK-partij, probeert een nieuwe weg in te slaan, stelt Artin. ,,Maar ze worden steeds tegengewerkt door nationalisten en conservatieven.'' Voor de herdenking van de genocide morgen in Vakifli is niets bijzonders gepland. In voorgaande jaren kwamen de Armeniërs samen in de kerk, maar die is sinds enige tijd niet meer in gebruik, omdat er geen Armeens-orthodoxe priester is. ,,De mensen zullen thuis bidden,'' denkt Artin, om met luide stem aan zijn slechthorende vader te vragen: ,,Pa, hoe ga jij herdenken?'' Vahadis staart met waterige ogen voor zich uit. Net als hij wat wil zeggen, trilt zijn onderlip. Havadis Demirci besluit te zwijgen.

Arthas
23-04-2005, 21:48
De morden komen toch uit afrika?

TURKO
25-04-2005, 18:47
AMINAKOYDUGUMUN COCUGU Vriend wat lul jij in godsnaam... denk je nou echt dat AL DIE TURKEN IN TURKIJE AAN HET WACHTEN WAREN DAT JIJ DAAR ALS TOERIST ZOU ZIJN... Maar helaas je hebt gelijk TURKIJE HEEFT NIKS TE ZOEKEN in de E.U..... ze moeten samen werken met moslims...EN ONS WACHT INSALLAH EEN 2DE OSMAANSE RIJK OP

Kaaskopius
25-04-2005, 19:22
hmmm dubbel

Kaaskopius
25-04-2005, 19:23

AMINAKOYDUGUMUN COCUGU Vriend wat lul jij in godsnaam... denk je nou echt dat AL DIE TURKEN IN TURKIJE AAN HET WACHTEN WAREN DAT JIJ DAAR ALS TOERIST ZOU ZIJN... Maar helaas je hebt gelijk TURKIJE HEEFT NIKS TE ZOEKEN in de E.U..... ze moeten samen werken met moslims...EN ONS WACHT INSALLAH EEN 2DE OSMAANSE RIJK OP Osmaans? Ottomaans bedoel je? Maar Turkije heeft inderdaad weinig te zoeken in de EU. Derdewereldsland met 2 steden en een toeristische kust. Wel slim trouwens om blanken te werven voor de elitetroepen, zonder de jeni ceri was het weinig geworden mijn beste sapihi.

baby_selly
25-04-2005, 19:35
oh ik vind het wel een beetje laat, deze zaak hadden ze vlak na de 2de WO moeten afronden.

ZeYNeP_Z
25-04-2005, 19:48
Erkennen?Mja laat ze maar lekker doorjanken.Ik ga niets erkennen wat niet eens duidelijk bewezen is. Skelleten van Armeniers?Zijn ook van Turken gevonden.So?Gaan we nou ook beweren dat we totaal zijn afgeslacht? Verklaringen van getuigen? De overgrootouders van een kennis van mijn vader was vermoord door Armeniers.So? Gaan we nou beweren dat wij het slachtoffer waren? Het gaat om het geld.Armenie krijgt niet alleen geld maar waarschijnlijk ook een stuk grond! Jaaa ga toch heen! Laat Armenie dan Nagorno-Karabach teruggeven aan Azerbeidjan.Stelletje aasgieren. Tevens heeft Turkije, kort geleden, een onderzoek samen met Armeniers aangebieden aan Armenie.Maar Armenie wou niet meewerken.Waarom?Ehm komen dan de feiten boven tafel? Ach ja what the hell...we leven nu.

ZeYNeP_Z
25-04-2005, 19:49
Correctie: aangeboden! :D

JanTje
25-04-2005, 19:52
HE Scottie, wat is je bron? voor dat je het weet is het bericht weer verdwenen :(

Kaaskopius
25-04-2005, 19:56
Erkennen?Mja laat ze maar lekker doorjanken.Ik ga niets erkennen wat niet eens duidelijk bewezen is. Skelleten van Armeniers?Zijn ook van Turken gevonden.So?Gaan we nou ook beweren dat we totaal zijn afgeslacht? Verklaringen van getuigen? De overgrootouders van een kennis van mijn vader was vermoord door Armeniers.So? Gaan we nou beweren dat wij het slachtoffer waren? Het gaat om het geld.Armenie krijgt niet alleen geld maar waarschijnlijk ook een stuk grond! Jaaa ga toch heen! Laat Armenie dan Nagorno-Karabach teruggeven aan Azerbeidjan.Stelletje aasgieren. Tevens heeft Turkije, kort geleden, een onderzoek samen met Armeniers aangebieden aan Armenie.Maar Armenie wou niet meewerken.Waarom?Ehm komen dan de feiten boven tafel? Ach ja what the hell...we leven nu. Dat het voor politieke doeleinden word gebruikt maakt het nog geen onzin. Maar misschien word er wel te veel belang aan gehecht, genocide is van alle tijden en het is al lang geleden. Maar misschien dat het daarom ook goed is om onder ogen te zien, niemand zal verwachten dat Turkije grondgebied afstaat. Gaat het om geld? Het zal me verbazen als het niet zo was, maar het blijft een onderdeel van het verleden van Turkije en dat mag best onderkend worden. Geen enkel land heeft schone handen.

FAITHLESS
25-04-2005, 20:15
HE Scottie, wat is je bron? voor dat je het weet is het bericht weer verdwenen :( Zijn bron heeft ie onder Armeniërs gezet. ;) Kijk uit hoor, Scottie is een sluw vos. :D

hamidu
25-04-2005, 22:47
AMINAKOYDUGUMUN COCUGU Vriend wat lul jij in godsnaam... denk je nou echt dat AL DIE TURKEN IN TURKIJE AAN HET WACHTEN WAREN DAT JIJ DAAR ALS TOERIST ZOU ZIJN... Maar helaas je hebt gelijk TURKIJE HEEFT NIKS TE ZOEKEN in de E.U..... ze moeten samen werken met moslims...EN ONS WACHT INSALLAH EEN 2DE OSMAANSE RIJK OP :goedzo:

GeenLeven
26-04-2005, 00:55
Mooi geschreven inderdaad. On topic: Dat dit land bij de EU gaat horen....schandalig! Ze bezetten Cyprus, ontkennen een massamoord, laten weinig ruimte aan Christenen ( er verdwijnen kerken in Istanboel terwijl de Christelijke gemeenschap in Istanboel floreert en wat nota bene Europees grondgebied is ) etc etc etc. Daarnaast ligt het land voor meer dan 95% in Azie. Tegen toetreding. Een land zonder fatsoen. ( en nee, ik ga er niet op vakantie!!!) Mmmhh ff denken heeft Nederland, in de vorm van M-P Balkenende, onlangs nog excuses aangeboden voor de rol van de Nederlanders in de WO II. Nee dacht het NIET hé, dit in tegenstelling tot onze Zuiderburen die door het stof gingen voor Sharon & Co.

GeenLeven
26-04-2005, 01:05
Waarom zouden we iedere keer als we in die regio komen buurten onze excuses aan moeten bieden?Die excuses zijn al gemaakt. Ik denk dat Nederland ervoor kiest dit niet meer te doen, gezien de situatie waarin de Palestijnen zich bijvoorbeeld bevinden. Je kan Nederland blijven afvallen, maar je kan er ook voor kiezen soms eens door te denken en te kijken naar de positieve bijdrage van Nederland, niet teruggrijpoend alleen maar op het verleden, maar juist ook de toekomst benadrukken. Alweer FOUT!!! Nederland heeft nog NOOIT excuses aangeboden, nu jij weer :moe:

GeenLeven
26-04-2005, 01:17

Nederland heeft het woord "excuses" nooit gebruikt nee, als je dat wilt zeggen. Echter was Nederland bezet en dus de Staat vervangen door een Duits bestuur onder Seiss Inquart. Dus dat ligt iets genuanceerder dan jij denkt. Na de bevrijding kan je ook nog 'excuses' maken. Waarom heeft België de opening van dat nieuwe museum dan wel aangepakt om excuses te maken. En wat de belgen hebben gedaan 'viel mee' met wat Nederland op zijn 'kerfstok' heeft. Tot slot begrijp goed dat ik er niet warm of koud van wordt of of Nederland excuses maakt of niet. Het ging mij om jouw reactie dat Turkije excuses moet maken voor het wat er in Armenië is gebeurd.

Pagina's : [1] 2 3