Bekijk originele versie : Allochtone jongeren plegen ruim vier keer vaker een misdrijf dan autochtonen
TatTwamAsi
23-04-2005, 19:57
Rapport
Onderzoekers zijn lang terughoudend geweest met het in kaart brengen van een relatie tussen criminaliteit en afkomst, maar nu ligt er dan toch een rapport, in opdracht van minister Donner van Justitie. De inhoud van dat rapport is door betrouwbare bronnen bevestigd tegenover RTL Nieuws.
Ras en criminaliteit
Het wetenschappelijk Onderzoeks en Documentatie centrum, het WODC onderzocht het omstreden verband tussen etniciteit en criminaliteit. Het WODC komt weliswaar tot de conclusie dat er geen direct verband tussen ras en crimineel gedrag is, maar dat allochtonen wel veel vaker in aanraking komen met politie en justitie.
Hele linie
Uit het rapport blijkt dat over de hele linie allochtonen drie keer zo vaak verdacht worden van criminele feiten. In 37% van de strafzaken is er sprake van een allochtone verdachte.
Jongeren
Vooral jongeren ontsporen. In de leeftijdsgroep van 12 tot 17 jaar blijkt dat Joegoslaven ruim vier keer (4,1) zo vaak strafbare feiten begaan als autochtonen. Voor marokkanen in deze leeftijdsgroep is dat 3,5 keer zo vaak en voor Antillianen is het ruim twee keer (2,3) zoveel. In de groep tussen 18 en 24 jaar scoren Marokkaanse jongeren nog hoger. Zij begaan dan 4 tot 4,5 keer zoveel strafbare feiten dan hun leeftijdsgenoten.
Geschrokken
Donner en zijn collega's zijn geschrokken van de cijfers, en praten komende week over nieuwe maatregelen om de criminaliteit onder allochtonen aan te pakken. Vooral de groep marokkanen valt op, omdat zij hoog scoren als veelplegers. Het kabinet wil dat er juist tegen deze draaideurcrimenelen harde maatregelen worden genomen.
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2005/04_april/23/binnenland/0423_1930_criminelen.xml
Hoe komen ze denk je aan die koffer met nederlandse euro's en farraris...
Dit weet iedereen toch al? What's new?
Maar niks van zeggen hoor. Dat is discriminatie, ongeacht met welke wetenschappelijke feiten je aan komt zetten.
Je mag er wel wat van zeggen, maar er is een grens.
Was er maar een grens.....
Die is er ook.
Ja, is er ergens een grens? Was zelf in de veronderstelling dat er grenzeloos criminaliteit kan plaatsvinden zonder dat iemand hier iets aan doet.
Nog even wachten dan, ben benieuwd waar de grens ligt in Nederland. Volgens mij zijn de Nederlanders dichtbij de grens van het toelaatbare als het hierop aankomt.
De grens ligt bij het goedeverstand, als je er over gaat ben je net zo min. Het goede staat namelijk boven alles, we kunnen best een paar criminelen aan.
TatTwamAsi
23-04-2005, 20:23
Ja, is er ergens een grens? Was zelf in de veronderstelling dat er grenzeloos criminaliteit kan plaatsvinden zonder dat iemand hier iets aan doet.
Nog even wachten dan, ben benieuwd waar de grens ligt in Nederland. Volgens mij zijn de Nederlanders dichtbij de grens van het toelaatbare als het hierop aankomt.
Inderdaad. Dat is ook mijn beschouwing. Je ziet steeds meer dat als Nederlanders het ècht de spuigaten uit vinden lopen, ze niet meer de politie bellen maar zelf het "recht" in eigen hand nemen.
Het is natuurlijk ook een logisch gevolg, dat als de rechtstaat niet meer opkomt voor de bescherming van de burger, maar vooral hamert op "eigen verantwoordelijkheid", burgers ook eens gaan denken na de zoveelste laffe houding van de politie, rechters en politiek: dan doen we het zelf wel.
Patrick.
23-04-2005, 20:25
Grenzeloze criminaliteit? Dus deze cijfers komen niet van justitie?
Het wordt eens tijd dat niet onderzocht wordt dat er criminaliteit is, maar wat de oorzaken zijn van criminaliteit. Veel jongeren zien geen andere mogelijkheid, voelen zich buitengesloten in deze samenleving door discriminatie op de arbeidsmarkt, etc.
Dat kunnen we ook, alleen laten we de situatie zoals hij is.
Even een meer persoonlijke opmerking. Ik ben te min??? Ik val jou niet persoonlijk aan en waardeer het niet dat je dat bij mij doet. Misschien vind ik jouw standpunt wel te min, echter ben ik zo beschaafd je wel serieus te benaderen.
Let daarop in het vervolg
Ik zeg; als je hem overscheid ben je te min. Geef je dan toe dat je de grens overscheden hebt? (misverstand!) :D
Grenzeloze criminaliteit? Dus deze cijfers komen niet van justitie?
Het wordt eens tijd dat niet onderzocht wordt dat er criminaliteit is, maar wat de oorzaken zijn van criminaliteit. Veel jongeren zien geen andere mogelijkheid, voelen zich buitengesloten in deze samenleving door discriminatie op de arbeidsmarkt, etc.
Daarmee sla jij de spijker op de kop. Oorzakelijkheid en gevolg zou bekeken moeten worden
Patrick.
23-04-2005, 20:38
Eens, er zal een causaliteit in zitten. Echter....welke?
Racisme, discriminatie, veel allochtonen wonen in steden waar criminaliteit sowieso hoger is.
Mwa, het was natuurlijk enigzins al bekend, maar nu is het dus ook door cijfers ondersteunt.
Ik ga nu iets zeggen waar wellicht critiek op komt, maar ik ben van mening dat deze hoge cijfers niet alleen komt door weinig positief vooruitzicht, maar ook door opvoeding.
Patrick.
23-04-2005, 20:45
Er wonen ook veel autochtonen in de steden. Daar zie je geen oververtegenwoordiging van criminaliteit. Er moet een andere causaal verband zijn. Rascisme is naar mijn smaak te simpel geredeneerd. Het is niet zo dat een zeer gekwalificeerde allochtoon een baan niet zou krijgen omdat er een autochtoon voor dezelfde baan solliciteert.
Dat laat dit onderzoek dus niet zien, en daarmee blijkt de betrekkelijkheid ervan. Er is namelijk niet onderzocht of die oververtegenwoordiging er ook is wanneer autochtoon en allochtoon met elkaar wordt vergeleken in stedelijk gebied. De situatie in steden zijn niet te vergelijken met randgemeenten.
Criminaliteit heeft een oorzaak, je besluit niet van de een op de andere dag een autoruit in te gooien omdat een autoradio je toelacht. En die oorzaken moeten dus onderzocht worden. Dat lijkt me voor de preventie ook een nuttige tijdsbesteding voor de onderzoekers. Ditsoort onderzoeken zijn nutteloos.
TatTwamAsi
23-04-2005, 20:47
Racisme, discriminatie, veel allochtonen wonen in steden waar criminaliteit sowieso hoger is.
Bijt hier iemand in zijn eigen staart? :hihi:
Nu wonen er al meer dan 50% Nederlanders van allochtone afkomst in Rotterdam. De trend zal zijn dat alle autochtone Nederlanders ook Rotterdam zullen uitvluchten.
Stel: er wonen 100% allochtonen in Rotterdam. Zullen we eens wedden hoe hoog het racisme, de discriminatie en de criminaliteit DAN is?
Volgens jou dus veel minder. Volgens mij dus nog meer.
Als ik gelijk heb, klopt er dus iets niet in jouw terugherleiding van gevolg tot oorzaak.
Patrick.
23-04-2005, 20:52
Bijt hier iemand in zijn eigen staart? :hihi:
Nu wonen er al meer dan 50% Nederlanders van allochtone afkomst in Rotterdam. De trend zal zijn dat alle autochtone Nederlanders ook Rotterdam zullen uitvluchten.
Stel: er wonen 100% allochtonen in Rotterdam. Zullen we eens wedden hoe hoog het racisme, de discriminatie en de criminaliteit DAN is?
Volgens jou dus veel minder. Volgens mij dus nog meer.
Als ik gelijk heb, klopt er dus iets niet in jouw terugherleiding van gevolg tot oorzaak.
Zullen we maar niet beginnen om woorden in elkaars mond te gaan leggen?
Ik bijt niet in mijn staart, je komt zelf met een onderzoek aanzetten dat statistisch niets zegt. Een onderzoek naar criminaliteit in Rotterdam of Amsterdam zou veel nuttiger zijn. Bovendien hecht ik veel meer belang aan een onderzoek naar de oorzaken van criminaliteit omdat ik graag criminaliteit bij de basis oplos: preventief dus. En daar valt dus ook de sociaal economische situatie van allochtonen onder.
Goh wat een nieuws zeg, nooit gedacht. Ik ben geschokt.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.