Bekijk originele versie : islamitische basisscholen & integratie!! stem!!!!!!
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
YOURSISTER
22-04-2005, 15:57
Hallo allemaal!
Wij zijn christa & ilham en willen graag jullie mening horen over de stelling:
''De islamitische basisscholen in Nederland staan integratie in de weg.''
Persoonlijk zien wij dan ook geen probleem in het ontstaan van een islamitische basisscholen. Ten eerste is de samenleving sinds de jaren 70 al zoveel veranderd dat vrij wel iedereen anders is ten opzichte van de buiten wereld, helemaal in de grote steden niet. Daarnaast hebben wij geen moeite met de oprichting van islamitische scholen, sterken nog, als 90 procent van de wijk uit moslims bestaat lijkt een islamitische basisschool in de buurt ons wel zo praktisch, het vergroot misschien zelfs de betrokkenheid van de ouders bij het onderwijs.
Wij hopen graag op veel reacties want wij zijn van plan jullie reacties in ons verslag te zetten!!!!
YOURSISTER
22-04-2005, 16:03
Hallo allemaal!
Persoonlijk zien wij dan ook geen probleem in het ontstaan van een islamitische basisscholen. Ten eerste is de samenleving sinds de jaren 70 al zoveel veranderd dat vrij wel iedereen anders is ten opzichte van de buiten wereld, helemaal in de grote steden niet. Daarnaast hebben wij geen moeite met de oprichting van islamitische scholen, sterken nog, als 90 procent van de wijk uit moslims bestaat lijkt een islamitische basisschool in de buurt ons wel zo praktisch, het vergroot misschien zelfs de betrokkenheid van de ouders bij het onderwijs.
Wij hopen graag op veel reacties want wij zijn van plan jullie reacties in ons verslag te zetten!!!!
Dus stem en plaats je mening!!!!!!!
Alvast bedankt!
christa & ilham
Bloemetje
22-04-2005, 16:44
In de huidige vorm wel. Eens dus.
Mag ik misschien weten waarom je dat vindt??
ik zou niet weten waarom islamitische scholen niet goed voor de maatschappij zijn.
Natuurlijk staan ze integratie in de weg, ze zijn gebaseerd op het wij/zij denken. Desondanks vind ik niet dat ze dus ook slecht zijn. Integratie kon wel eens overbodig zijn, zolang de verschillende groepen elkaar maar niet lastig vallen en normaal met elkaar omgaan.
Mwa, mee eens.
Ik vindt zowiezo dat scholen, buiten openbare weg moeten. (religieus of etnische scholen heb ik het dan over)
Scholen op basis van religie of etnischiteit kunnen voor segregatie in de samenleving zorgen. Bovendien heeft het maken van subdivisies vaak tot gevolg dat er onoverzichterlijkheid bestaat wat lijdt tot wanorde en vergissingen. Dit geld ook bij subdivisies onder scholen.
Niet mee eens,
een Islamitische basisschool is gewoon hetzelfde als een niet-Islamitische-basisschool, alleen worden er gewoon ook lessen over de Islam gegeven en er wordt Arabische geleerd.
Voor de verder rest krijgen ze gewoon lessen zoals een openbare basisschool, taal, rekenen, begrijpend lezen enz...
:D houdoe
Cicatrice
22-04-2005, 17:09
OF alleen maar openbaren scholen en geen bijzonder onderwijs
OF wel bijzonder onderwijs voor alle soorten en maten maar dan geen gemekker over 'integratie' etc.
simpel zat
Islam is een soort godsdient dus niet op school.Arabich is niet nodig in westerse landen :confused: Engels en Frans.
Ik heb er zelf niet opgezeten ofzo, maar sommige mensen vinden het toch wel heel belangrijk dat hun kinderen meer van hun godsdienst te weten te komen en het arabische leren lezen en schrijven.
Ik zelf kan geen Arabische en dat vind ik eigenlijk best wel jammer, dus die kinderen die krijgen gewoon wat extra les.
Ik vind het zelf geen probleem, maar ieders zijn mening he ;)
Hallo allemaal!
Persoonlijk ben ik voorstander van openbaar onderwijs.
Dat wil niet zeggen dat ik per definitie tegen islamitisch basisonderwijs ben.
Het past immers zonder meer binnen het Nederlandse systeem van zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs.
Wel jammer vind ik het dat de leerlingen nauwelijks Nederlandse klasgenootjes hebben.
Of helemaal niet.
Maar dat hebben ze in sommige buurten toch al niet veel.
Cicatrice
22-04-2005, 17:25
Weer een zwart/ wit redenatie.....Bijzondere scholen (christelijke dan) hebben zich in de loop van de tijd kunnen aanpassen aan de geldende norm in dit land. Islamitische scholen in de huidige vorm zijn nog teveel doordrongen van denkbeelden die (om jouw woorden te gebruiken) puristisch zijn en niet van toepassing zijn in onze samenleving. Hierdoor worden kinderen al op basisschool niveau op een sociale achterstand gezet.
Islamitische scholen bestaan nog maar net, christelijke scholen zijn hier nog ouder dan de weg naar Rome: dus tuurlijk is het onderwijs niveau nog niet je-van-het. Die scholen hebben ook de tijd nodig om zichzelf te ontwikkelen, en als ze puristen willen zijn: be my guest. Er bestaan overigens hele scholengemeenschappen in oosten des lands van zwarte kousen waar de meisjes alleen maar rokken mogen dragen, geen broeken e.d. : deze regels zijno ok niet van toepassing op onze samenleving, en die kinderen riskeren ook een sociale achterstand. Toch, geen haai die er naar kraait.
Cicatrice
22-04-2005, 17:32
Weer val je in herhaling over wat ik hierover zeg.....Exactly my point. Niet in de huidige vorm dus....... :moe:
en waaruit haal jij dat ik je tegenspreek ipv je aanvul?
blondblauw
22-04-2005, 17:36
Voor intergratie is wederzijds respect nodig. Hoe je je kinderen opvoed is een big deal, dus mogen moslims dat doen zoals ze willen. De (streng) christelijke basisscholen doen hetzelfde, dus waarom moslims niet?
Zolang alle scholen maar gelijke testen doen, en vrede prediken (zie x-jena-x in de theelounge) vind ik alles best..
Voor intergratie is wederzijds respect nodig. Hoe je je kinderen opvoed is een big deal, dus mogen moslims dat doen zoals ze willen. De (streng) christelijke basisscholen doen hetzelfde, dus waarom moslims niet?
Zolang alle scholen maar gelijke testen doen, en vrede prediken (zie x-jena-x in de theelounge) vind ik alles best..
:goedzo: Jij snapt wat ik bedoel ;)
Cicatrice
22-04-2005, 17:45
Het feit dat je christelijke scholen te Staphorst aanhaalt in je betoog....Daar heb ik ook mijn bezwaren over.
de christelijke scholen haalde ik aan om te laten zien dat de bezwaren die jij maakte voor islamitische scholen niet per definitie een verschijnsel is wat puur bij islamitische scholen hoort ;)
Cicatrice
22-04-2005, 17:49
Dat zeg ik dus ook net...alleen dat is het topic niet of wel??? Het gaat hier om islamitische basisscholen
Islamitische basisscholen die een en dezelfde problemen hebben als sommige andere vormen van bijzonder onderwijs, en dus onderdeel van een groter geheel waar naar gekeken dient te worden. In context plaatsen dus.
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.