Bekijk originele versie : Amersfoortse evangelisten bang voor zandkunstwerk
frankherbert
21-04-2005, 08:03
AMERSFOORT - Een door Tibetaanse monniken gemaakt zandkunstwerk heeft grote beroering in de Amersfoortse geloofsgemeenschap veroorzaakt. Evangelistische voorgangers waarschuwen dat alleen al het kijken ernaar ‘lichaam en geest’ ernstige schade kan toebrengen. Een gebedsoffensief moet redding brengen.
Lama Gyaltsen Lobsang uit Tibet moet smakelijk lachen als hij hoort waarvan hij door Amersfoortse evangelisten wordt beschuldigd. Hij en zijn vier mede-monniken zouden met tovenarij de heerschappij over Amersfoort, en vervolgens heel Nederland willen vestigen. Via zijn vertaler zegt Lobsang, nog nagenietend van de suggestie: ‘Ik ben in mijn eigen land nog niet eens vrij. Laat staan dat ik Amersfoort of Nederland voor mij zou opeisen.’
Op uitnodiging van de boeddhistische stichting Nangten Menlang uit Ter Apel verblijven de vijf monniken enkele weken in Nederland. In de Onze Lieve Vrouwe-toren in Amersfoort, een geseculariseerde kerktoren in eigendom van de gemeente, hebben zij een zandmandala gemaakt. Iedereen die naar dit kleurige kunstwerk kijkt, wordt volgens de makers door geestelijke krachten overspoeld en bevrijd van ‘angst, armoede en negatieve emoties’.
De evangelistische geloofsgemeenschap in Amersfoort neemt de geestelijke krachten van het kunstwerk, dat een bij een meter meet, uiterst serieus. Alleen meent zij dat het niet om positieve maar om negatieve, duistere en demonische krachten gaat.
Vooral ongelovigen zijn gewaarschuwd, zegt Paul Westerlaken, voorganger van de Amersfoortse Rafaël Kerk.
‘Door naar het werk te kijken of je zelfs maar in de nabijheid ervan te bevinden, kunnen ernstige lichamelijke of geestelijke klachten optreden.’
Volgens Richard Klomp, ook voorganger van de Rafaël Kerk en tevens bestuurslid van het Evangelisch Contact Amersfoort, is de culturele uitstraling van de mandala een maskerade. Hij verwijst naar diverse onderzoeken waaruit zou blijken dat de zandschildering een ‘paleis voor demonen’ is waarmee het Tibetaanse boeddhisme voet aan de grond wil krijgen in Nederland. ‘Ze willen hier hun koninkrijk stichten’, zegt Klomp, die benadrukt ‘niet op een religieus conflict uit te zijn’.
Bron: Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/1113973705702.html)
Ik heb het gezien op t.v.
ik vind de reactie iets overdreven .
Symbolen zie je overal.
Wat ik wel vreemd vind is dat men dit in een kerk doet.
Ik dacht dat een kerk een huis voor God was. :confused:
wolfowitzen
21-04-2005, 09:52
zouden afgodsbeelden dan toch kracht hebben??????
Ik heb het gezien op t.v.
ik vind de reactie iets overdreven .
Symbolen zie je overal.
Wat ik wel vreemd vind is dat men dit in een kerk doet.
Ik dacht dat een kerk een huis voor God was. :confused:
Is het niet goddelijk dan? Wat mankeerd er aan dat beeld(zand).
De reactie van de kerk is erg overtrokken, men kent het niet dus wat de boer niet kent dat vreet ie niet.
Typisch de extreme kerkelijke inslag ala nederland... :(
wolfowitzen
21-04-2005, 10:19
ach, zo'n mandela is gewoon een 2 dimensioneel "schilderijtje"op de grond, met kringetjes en cirkeltjes en vlakjes gevuld met gekleurd zand; kleuterwerk dus! Het zijn voor monniken gewoon meditatie-momenten, zoals de Japanse Zen-tuin, met grint en steentjes, cirkels, en lijnenenspel, weet je wel!
Al dit soort tradities komen uit een tijd dat de natuur overheersend was, er geen boekdrukkunst bestond, of andere vormen van visuele "onnatuurlijke" beelden, dus vonden de mensen dat destijds "stichtelijk"en mooi!
Alweer zo'n achterlopende "religieuze" beweging!
Ik heb eens een lama ( soort dominee) gesproken, die beweerde dat de Zon volgens Tibetaanse religieuze, wetenschappelijke boeken 300 kilometer doorsnee had! wat je ook zegt, hij bleef beweren at het zo was; "het stond toch in de "heilige boeken"?
Tja, waar kennen we dat toch van????? Kijk, zó denken, dát is pas echt gevaarlijk!
Ze zijn bang dat er nog meer mensen zich van het evangelie zullen keren en voor een andere godsdienst zullen kiezen, vandaar deze angst ;)
Ik ben er geweest. Ik ben niet overspoeld met emoties en ook niet bekeerd tot het boeddhisme. Ik heb niet de indruk dat mijn lichaam en geest ernstige schade hebben opgelopen.
Het was gewoon wel mooi. Erg knap wat die mannen maken. Bovendien was de sfeer er best prettig en sereen. Gewoon een prettige plek om even geweest te zijn.
arabchrstn
21-04-2005, 16:16
Is dat een soort reuzeganzenbord ofzo?
Ach, het is de rafaelgemeente...dan moet je ook bepaalde dingen nuanceren...
Ik vind de voorbeelden erg mooi en symbolisch en zoals ik al zei als deze door de kerk niet begrepen word is het per defenitie al fout,.. :(
Amersfoort is een refo nest.
AMERSFOORT - Een door Tibetaanse monniken gemaakt zandkunstwerk heeft grote beroering in de Amersfoortse geloofsgemeenschap veroorzaakt. Evangelistische voorgangers waarschuwen dat alleen al het kijken ernaar ‘lichaam en geest’ ernstige schade kan toebrengen. Een gebedsoffensief moet redding brengen.
Lama Gyaltsen Lobsang uit Tibet moet smakelijk lachen als hij hoort waarvan hij door Amersfoortse evangelisten wordt beschuldigd. Hij en zijn vier mede-monniken zouden met tovenarij de heerschappij over Amersfoort, en vervolgens heel Nederland willen vestigen. Via zijn vertaler zegt Lobsang, nog nagenietend van de suggestie: ‘Ik ben in mijn eigen land nog niet eens vrij. Laat staan dat ik Amersfoort of Nederland voor mij zou opeisen.’
Op uitnodiging van de boeddhistische stichting Nangten Menlang uit Ter Apel verblijven de vijf monniken enkele weken in Nederland. In de Onze Lieve Vrouwe-toren in Amersfoort, een geseculariseerde kerktoren in eigendom van de gemeente, hebben zij een zandmandala gemaakt. Iedereen die naar dit kleurige kunstwerk kijkt, wordt volgens de makers door geestelijke krachten overspoeld en bevrijd van ‘angst, armoede en negatieve emoties’.
De evangelistische geloofsgemeenschap in Amersfoort neemt de geestelijke krachten van het kunstwerk, dat een bij een meter meet, uiterst serieus. Alleen meent zij dat het niet om positieve maar om negatieve, duistere en demonische krachten gaat.
Vooral ongelovigen zijn gewaarschuwd, zegt Paul Westerlaken, voorganger van de Amersfoortse Rafaël Kerk.
‘Door naar het werk te kijken of je zelfs maar in de nabijheid ervan te bevinden, kunnen ernstige lichamelijke of geestelijke klachten optreden.’
Volgens Richard Klomp, ook voorganger van de Rafaël Kerk en tevens bestuurslid van het Evangelisch Contact Amersfoort, is de culturele uitstraling van de mandala een maskerade. Hij verwijst naar diverse onderzoeken waaruit zou blijken dat de zandschildering een ‘paleis voor demonen’ is waarmee het Tibetaanse boeddhisme voet aan de grond wil krijgen in Nederland. ‘Ze willen hier hun koninkrijk stichten’, zegt Klomp, die benadrukt ‘niet op een religieus conflict uit te zijn’.
Bron: Volkskrant (http://www.volkskrant.nl/binnenland/1113973705702.html)
Randdebielen, whats next, heksenverbrandingen?
Amersfoort is een refo nest.
Refo??
MooiRood
24-04-2005, 23:14
De twee Boeddha-beelden in Artis waren jarenlang
bedevaartsplaatsen toen er nog geen Boeddhistische
tempels in Europa waren.
Maar goed dat ze niet in Amersfoort staan
(of in Afghanistan wat dat betreft).
Misschien is de reactie een beetje overtrokken. Aan de andere kant denk ik ook dat mensen gaan stuiteren als er een shiva beeld in een moskee zou staan.
DutchBart
24-04-2005, 23:31
De twee Boeddha-beelden in Artis waren jarenlang
bedevaartsplaatsen toen er nog geen Boeddhistische
tempels in Europa waren.
Maar goed dat ze niet in Amersfoort staan
(of in Afghanistan wat dat betreft).
In Afghanistan worden Boeddha beelden toch opgeblazen??
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.