Bekijk originele versie : Is t dragen van een broek haram?
Salamoe 3laikoem
Ik wou vragen of jullie weten of t dragen van een broek haram is of niet ?
In sha allah krijg ik serieuse antwoorden
Wa salamoe 3laikoem :zwaai:.
Uitgeblust
24-02-2003, 21:33
In de naam van Allah de Barmhartige de genadevolle.
Allah de Verhevene zegt in de Qor'aan -vertaling-:"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtegenoten, of hun vader, of de vaders van hun echtegenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtegenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'auraat van vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen" (Soerat An-noer aya 31)
'auraat is het meervoudsvorm van 'Aurah: de lichaamsdelen van de mannen en de vrouwen die niet getoond mogen worden. Welke lichaamsdelen zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt. Zo kunnen wij in het algemeen samengevat onderscheiden; de 'Auraat tussen: Mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
Vrouwen onderling: Voor details omtrent de aura voor vrouwen onderling verwijzen we u naar vraag 0275 - voor ongelovige vrouwen of vreemde moslim vrouwen geldt hier dezelfde regel als op nr. 3 staat. Vrouwen tegenover mannen, die niet in Vers 31 van soerat Annoure genoemd word: haar gehele lichaam, behalve haar gezicht en handen (geleerden verschillende van meningen hierover, sommigen zien dat de vrouw helemaal bedekt moet zijn en andere zien dat de vrouw haar handen en gezicht mag blootstellen). In het bijzijn van mannen die wel in dit vers genoemd worden mogen zij hun hoofddoek of sluier afnemen. Mannen tegenover vrouwen, het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel.
"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijk om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig" (Soerat Al Ahzaab Aya 59.)
Het is duidelijk aan bovenstaande verzen wat de Hijaab-voorschiften zijn. Kleding dient niet strak te zijn waarbij de lichaamsdelen getrasseerd worden, dit geldt ook voor broeken. In soerat Al Ahzaab vers 59, heeft Allah vrouwen verplicht om een soort overkleden over hun lichamen te dragen. Een lange jurk tot de knieën is niet genoeg, het dient nog wat naar beneden te handen, dit vanwege het feit dat kleding tot de knieën bij het zitten…etc boven kant steken tot de dijen.
Attabaroedj: Dit is het verschijnen voor de ogen van anderen met de bedoeling de schoonheid, die verborgen moet blijven, te tonen. Wat de vrouw moet verbergen kan een lichaamsdeel zijn of de beweging van een lichaamsdeel of de manier van spreken of lopen, een soort sieraad of kledingstuk etc. Aan koketterie zitten aspecten, die mensen vroeger kenden en ook nu. Geleerden hebben een aantal van die aspecten opgesomd met betrekking tot hetgeen Allah heeft gezegd tot de vrouwen van de boodschapper (Allah's vrede en genade zij met hem) in Soerat Al Ahzaab aya 33.
"En blijft in jullie uw huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan."
Moedjahied (Moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: "Vroeger liepen de vrouwen tussen de mannen." Qatadah (Moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: "De vrouwen hadden een bijzonder wiegende manier van lopen (zij die dachten bij iedereen in de smaak te vallen)." Moeqatiel (Moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: "Er is sprake van koketterie, wanneer een vrouw een los doekje over haar hoofd doet, zodat haar hals en oren met sieraden zo nu en dan zichtbaar worden:"
Dit zijn aspecten van koketterie van vroeger: het door elkaar lopen, de heupwiegende manier van lopen en de manier waar op de vrouw 'gimaar' draagt, waardoor de schoonheid van haar lichaam en haar sieraden zichtbaar blijven. Maar tegenwoordig zijn we overspoeld met aspecten van koketterie, die alles van vroeger verre overtreffen. Aantrekkelijk vrouwen van vroeger waren verborgen vergeleken met die van nu.
En Allah weet het het beste.
Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
BETER DAN IN JE BLOTE BILLEN ROND WANDELEN :D :zwaai:
NIET BOOS WORDEN HE :zwaai:
Neeh waarom zo n broek met iets langs erover heen haraam moeten zijn ?
Is n broek per definitie mannelijk ? Neeh.
Een kamees is ook geen vrouwelijke kledingstuk hoewel het wel de vorm heeft van een jurk.
Je mannelijk kleden, is heel anders dan dan een broek dragen.
saloua22
05-11-2005, 13:39
salam,nee hoor het dragen van een broek is niet haram allen als het tot je knieen komt is het goed maar een broek met een kort truitje is wel haram xxx saloua
tetouani79
05-11-2005, 13:42
salam,nee hoor het dragen van een broek is niet haram allen als het tot je knieen komt is het goed maar een broek met een kort truitje is wel haram xxx saloua
ik wil me er niet mee bemoeien, maar ben je niet een paar jaar te laat met het geven van een antwoord:maf2:
lele_Fatima
05-11-2005, 16:03
hahah soebhanallah, ik zie 't nu ook..
Van februari 2003 hahhaha
Gair inshallah...
En soow wat kunnen jullie goed fatwas geven zeg wat betreft wat wel of niet aanmogen. En natuurlijk allemaal met daliel he (stagfirullah).
Senorita19
05-11-2005, 17:40
Sobhaanallah!
SoubhanaAllah
Ik zie deze topic en zie de naam Uitgeblust
Allah ira7mou
Doe dou3a voor deze jongeman, Moge Allah hem zijn zonden vergeven en hem met de Djanna belonen.
Neeh waarom zo n broek met iets langs erover heen haraam moeten zijn ?
Is n broek per definitie mannelijk ? Neeh.
Een kamees is ook geen vrouwelijke kledingstuk hoewel het wel de vorm heeft van een jurk.
Je mannelijk kleden, is heel anders dan dan een broek dragen.
Is wel mannelijk!!!!!!!!!
Een gewaad is niet vrouwelijk, een kamees ook niet,
is het nou haram ja of nee
aka_c00lest
04-08-2007, 11:30
Ik wil geen open deur intrappen, hoor.
Maar ik zie heel veel moslimmannen in jurken rondlopen.
Dus waarom zouden vrouwen niet in broeken mogen rondlopen?
elmekteb
04-08-2007, 12:25
ik wil me er niet mee bemoeien, maar ben je niet een paar jaar te laat met het geven van een antwoord:maf2:
:lol: ik zie het nu pas!:haha::haha:
elmekteb
04-08-2007, 12:26
Ik wil geen open deur intrappen, hoor.
Maar ik zie heel veel moslimmannen in jurken rondlopen.
Dus waarom zouden vrouwen niet in broeken mogen rondlopen?
:lol: deze topic heeft me echt aan het lachennnn gemaakt!!:haha:
StoryVertelSter
05-05-2009, 15:37
2 jaar later up.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.