Bekijk originele versie : "Wij zijn geen supermensen">Abou JahJah>interview
"Wij zijn geen supermensen"
27/11/2001
Dyab Abou Jahjah stelt onderzoek
criminaliteit en allochtone jongeren ter discussie
"Vraag ons niet om 'supermensen' te zijn. Allochtone jongeren hebben dromen zoals alle andere jongeren, maar door hun sociale en economische situatie is hun gedrag misschien agressiever. Criminaliteit ligt niet ingebed in de natuur van ons ras. We zijn mensen met menselijke reacties en als het te veel wordt, is het te veel." Dyab Abou Jahjah heeft een duidelijke visie op criminaliteit en allochtone jongeren.
Dyab Abou Jahjah (30) is van Libanese afkomst. Hij kwam elf jaar geleden als student naar België. Hij woont al zes jaar in Antwerpen. Met de organisatie Arabisch Europese Liga (AEL) zet hij zich in voor de belangen van de Arabische migranten. Daarbij schuwt hij een controversiële uitspraak niet. Afgelopen weekend eiste hij vanuit AEL het ontslag van minister van Justitie Marc Verwilghen omdat die een studie liet uitvoeren naar het verband tussen criminaliteit en etniciteit.
Daarnaast beschuldigt hij de Vlamingen xenofoben te zijn. Hij verwijst naar een Europese peiling over racisme bij de lidstaten van de Europese Unie in 1997. België scoort op de xenofobie- en racismebarometer hoog. "En dan komt de modale Vlaming ons de les lezen?", zegt Dyab. "Ons vragen om te integreren, te assimileren, ons te analyseren en ons te bestuderen. Want het probleem zou bij ons liggen, in onze cultuur, of erger nog, in onze genen."
- Hoe beoordeelt u de hogere criminaliteitscijfers bij Marokkaanse jongeren?
Dyab Abou Jahjah: "Jongeren van Marokkaanse afkomst zijn niet crimineler dan autochtone jongeren. Het klopt misschien wel dat hun gedrag agressiever is. Wat een gevolg is van de dagdagelijkse discriminatie en onderdrukking in hun contact met de omgeving en meer specifiek met de autoriteiten en het gezag. Als ik voor een gewone controle door de politie word tegengehouden, dan is de behandeling tegenover mij voelbaar anders dan tegenover een autochtone Belg."
- Het hoge percentage Marokkaanse jongeren in de criminaliteitscijfers is dus een gevolg van de vooringenomenheid van de politie?
"Als je denkt dat allochtone jongeren crimineler zijn, dan ga je ze ook sneller controleren en oppakken. Het discriminerende en het racistische optreden van de agenten is nooit ontkend door de politie. Als je alleen het aantal aanhoudingen bekijkt, zie je een hoog percentage allochtone jongeren. Als je de processen-verbaal onder de loep neemt, zie je een ander fenomeen. Zo zijn drugsdealers vooral Belgen en niet jongeren van Marokkaanse origine."
- Toch hebben deze jongeren problemen met gezag.
"Als gezag niet consequent of fair is, krijg je een rebels gedrag. Het is een natuurlijke reflex. Als een agent je tegen de muur duwt en zonder enige reden je identiteitskaart vraagt, dan is de weigering om daarop in te gaan een legitieme reactie. We mogen eveneens niet uit het oog verliezen dat deze reactie voortvloeit uit de maatschappelijke positie waarin de jongeren verkeren. Zij leven met veel frustraties. Criminaliteit is daar een symptoom van. Veel mensen lijken dit wel eens te vergeten. Onze mensenrechten rond onderwijs, werk en huisvesting worden dagelijks geschonden. De verantwoordelijkheid ligt niet bij ons. Wij zijn een minderheid zonder macht. Ze ligt wél bij de Vlaamse schooldirecteur die onze kinderen weigert, de Vlaamse huisbaas die weigert huizen te verhuren en aan de Vlaamse baas die geen Marokkanen in dienst wil nemen. Als deze basisrechten geschonden blijven, is een normale verstandhouding onmogelijk. Waarom wordt dat niet onderzocht? Waarom wordt de verantwoordelijkheid van de Vlamingen niet onderzocht?"
- Worden de standpunten van de allochtonen nu radicaler?
"Ik noem het geen radicalisering, wél bewustwording. Wij eisen gelijkheid. We willen een kat een kat noemen. We gaan geen andere realiteit schetsen die niet de onze is. Alleen als we eerlijk zijn, is een open dialoog mogelijk."
:goedzo: :goedzo: :goedzo: :goedzo:
SaidMaroc
24-02-2003, 20:55
Origineel gepost door AceChilla Q
a gossie.
Wat zijn allochtonen toch zielig en wat hebben ze het toch moeilijk.
En wat worden ze toch gediscrimineerd.
Misschien is dit in Belgie zo maar volgens mij krijgen allochtonen in Nederland alle kansen en is dit dus absoluut geen excuus voor hogere criminalitietscijfers.
In Nederland wilde meneer Rob Oudkerk zelfs niet ingrijpen in een wijk waar veel turkse drugsdealers rondliepen. Want als je die zou oppakken zou het lijken of men zich teveel op allochtonen richt. Het is dus omgedraait.
Al dit zelfmedelijden van Abu jaja is geen goede vervanging van eigen verantwoordelijkheid nemen.
Wazzup :cool:
Mee eens, de situatie in Belgie is niet te vergelijken met wat in Nederland gebeurt. Hier hebben allochtonen alle mogelijkheden van de wereld....echter zij pakken zelf deze mogelijkheden niet. De allochtonen hebben het hier lang niet slecht!.
Ik kan niet voor nederland praten maar wat er hier gebeurt is de harde realiteit en dat laat ik door niemand tegenspreken... Woon waar ik heb gewoond en leef wat ik heb geleefd en je zou de wereld in brand steken voor al de onrecht... Maar mijn situaties is te vergelijke met duizend andere over heel de wereld, onrecht kent geen grenzen en Nederland is zeker niet Imuum voor onrecht. Wie gaat het verschil uitmaken jij? Of mijn schepper...
MrEsco
MetalsaGirl
25-02-2003, 15:33
Niet te geloven!!!
Sorry dat ik dit moet zeggen:
Maar jullie klagen net als Joden!!!!!
Is er eindelijk iemnad die voor ons opkomt dan is het weer niet goed!!!!
Sorry maar ik begrijp jullie echt niet!!!!!!!!
Hier kan ik me echt kwaad om worden!!!!!!!!!!!!!!!
Zelfkritiek
25-02-2003, 15:44
98% van de straatroven in Rotterdam komt voor rekening van allochtonen. En dat komt natuurlijk omdat die arme jongens steeds door de discriminerende politie in de kraag wordt gegrepen!
Ook komt het omdat allochtonen in Nederland geen toegang hebben tot het onderwijs en geen recht hebben op een studiebeurs!
En dan die discriminerende werkgevers die je geen baan willen geven omdat je geen bewijs van goed gedrag kunt krijgen!
En het komt natuurlijk ook omdat ze een slechte jeugd hebben gehad. Weet je wel? Een lekke band op de driewieler, dat soort drama's...
Echt waar, de situatie van allochtonen in Nederland is schandalig!!
Sanae-01
25-02-2003, 16:07
Origineel gepost door Marocca
"Wij zijn geen supermensen"
27/11/2001
Dyab Abou Jahjah stelt onderzoek
criminaliteit en allochtone jongeren ter discussie
"Vraag ons niet om 'supermensen' te zijn. Allochtone jongeren hebben dromen zoals alle andere jongeren, maar door hun sociale en economische situatie is hun gedrag misschien agressiever. Criminaliteit ligt niet ingebed in de natuur van ons ras. We zijn mensen met menselijke reacties en als het te veel wordt, is het te veel." Dyab Abou Jahjah heeft een duidelijke visie op criminaliteit en allochtone jongeren.
Dyab Abou Jahjah (30) is van Libanese afkomst. Hij kwam elf jaar geleden als student naar België. Hij woont al zes jaar in Antwerpen. Met de organisatie Arabisch Europese Liga (AEL) zet hij zich in voor de belangen van de Arabische migranten. Daarbij schuwt hij een controversiële uitspraak niet. Afgelopen weekend eiste hij vanuit AEL het ontslag van minister van Justitie Marc Verwilghen omdat die een studie liet uitvoeren naar het verband tussen criminaliteit en etniciteit.
Daarnaast beschuldigt hij de Vlamingen xenofoben te zijn. Hij verwijst naar een Europese peiling over racisme bij de lidstaten van de Europese Unie in 1997. België scoort op de xenofobie- en racismebarometer hoog. "En dan komt de modale Vlaming ons de les lezen?", zegt Dyab. "Ons vragen om te integreren, te assimileren, ons te analyseren en ons te bestuderen. Want het probleem zou bij ons liggen, in onze cultuur, of erger nog, in onze genen."
- Hoe beoordeelt u de hogere criminaliteitscijfers bij Marokkaanse jongeren?
Dyab Abou Jahjah: "Jongeren van Marokkaanse afkomst zijn niet crimineler dan autochtone jongeren. Het klopt misschien wel dat hun gedrag agressiever is. Wat een gevolg is van de dagdagelijkse discriminatie en onderdrukking in hun contact met de omgeving en meer specifiek met de autoriteiten en het gezag. Als ik voor een gewone controle door de politie word tegengehouden, dan is de behandeling tegenover mij voelbaar anders dan tegenover een autochtone Belg."
- Het hoge percentage Marokkaanse jongeren in de criminaliteitscijfers is dus een gevolg van de vooringenomenheid van de politie?
"Als je denkt dat allochtone jongeren crimineler zijn, dan ga je ze ook sneller controleren en oppakken. Het discriminerende en het racistische optreden van de agenten is nooit ontkend door de politie. Als je alleen het aantal aanhoudingen bekijkt, zie je een hoog percentage allochtone jongeren. Als je de processen-verbaal onder de loep neemt, zie je een ander fenomeen. Zo zijn drugsdealers vooral Belgen en niet jongeren van Marokkaanse origine."
- Toch hebben deze jongeren problemen met gezag.
"Als gezag niet consequent of fair is, krijg je een rebels gedrag. Het is een natuurlijke reflex. Als een agent je tegen de muur duwt en zonder enige reden je identiteitskaart vraagt, dan is de weigering om daarop in te gaan een legitieme reactie. We mogen eveneens niet uit het oog verliezen dat deze reactie voortvloeit uit de maatschappelijke positie waarin de jongeren verkeren. Zij leven met veel frustraties. Criminaliteit is daar een symptoom van. Veel mensen lijken dit wel eens te vergeten. Onze mensenrechten rond onderwijs, werk en huisvesting worden dagelijks geschonden. De verantwoordelijkheid ligt niet bij ons. Wij zijn een minderheid zonder macht. Ze ligt wél bij de Vlaamse schooldirecteur die onze kinderen weigert, de Vlaamse huisbaas die weigert huizen te verhuren en aan de Vlaamse baas die geen Marokkanen in dienst wil nemen. Als deze basisrechten geschonden blijven, is een normale verstandhouding onmogelijk. Waarom wordt dat niet onderzocht? Waarom wordt de verantwoordelijkheid van de Vlamingen niet onderzocht?"
- Worden de standpunten van de allochtonen nu radicaler?
"Ik noem het geen radicalisering, wél bewustwording. Wij eisen gelijkheid. We willen een kat een kat noemen. We gaan geen andere realiteit schetsen die niet de onze is. Alleen als we eerlijk zijn, is een open dialoog mogelijk."
:goedzo: :goedzo: :goedzo: :goedzo:
Abu yahyah is the best
Marokkanen in Belgie zijn wel voorschut,, beetje je was buiten hangen op het balkon en kranten gebruiken als gordijnen. Kom op , je vraagt erom.
BraveHeart79
25-02-2003, 21:49
Origineel gepost door Corrie
Je kan niemand de schuld geven van je eigen gedrag...
Je kan wel 1001 redenen verzinnen waarom je crimineel gedrag vertoont, maar het is en blijft een keuze die je zelf maakt!
JIJ kiest ervoor om crimineel te zijn, niemand zet je een gun op je slaap en zegt word eens ff lekker crimineel.
Degene die crimineel worden doen dit uit puur eigenbelang, ff lekker snel geld maken, met alle gevolgen van dien.
En dan janken als je op de blaren moet zitten, rot toch op joh, dat had je moeten bedenken voordat je crimineel werd.........
Er is altijd een andere keuze, als ze het pad van de islam zouden bewandelen dan zouden ze geen crimineel zijn...
Het pad van de minste weerstand nemen is makkelijk ja, crimineel worden is makkelijk ja, maar is het ook een eervol pad???
p.s.:
Voel je alleen aangesproken op het ge-jij als je daadwerkelijk een crimi bent...
Beter kon ik het niet verwoorden, alle belangrijke ingredienten heeft deze dame in haar tekst zitten, Corrie bijdeze vraag ik jou om volksvertegenwoordiger te worden van de niet-criminele :goedzo:
Origineel gepost door KARIMAB
Marokkanen in Belgie zijn wel voorschut,, beetje je was buiten hangen op het balkon en kranten gebruiken als gordijnen. Kom op , je vraagt erom.
Op wat slaat dit nou?? :confused:
Argumenteer tenminste als je een mening geeft... :rolleyes:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.