Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : de financiele kant van het huwelijk

Pagina's : [1] 2 3

dina25
07-04-2005, 20:28

Salaam, Ik zit met het volgende problee; namelijk mijn man en ik verdienen samen 2500 euro, waarvan 1000 euro aan vaste lasten, je zou denken dat we genoeg kunnen sparen, maar dat valt erg tegen, we geven zoveel uit aan kleine dingen. Iedere maand nemen we ons voor op het de volgende maand rustig aan te doen maar nee hoor echt aan het einde van de maand zitten we echt krapjes. wie heeft dit probleem ook, ik baal er erg van , ik bedoel je verdient aardig maar je hebt het gevoel dat alles door je handen glipt. ma'salaama

Marisah
07-04-2005, 20:40
Hoe kun je nou 1500e kwijt zijn???? Dat is veel geld hoor. Tip: Ik zou een huishoudboekje bijhouden. Of alle bonnen bewaren en evt opschrijven hoeveel je uitgeeft aan wat. Hou dat een tijdje bij en dan zie je waar het geld naartoe gaat. Ik bleek bv heel veel geld uit te geven aan een broodje en wat drinken ergens. Was al gauw 7 - 10 euro per dag. is 70, is 280 euro per maand. Dus nu neem ik brood mee naar buiten als ik ga wandelen met mijn zoon en een paar pakjes wicky. En mijn ging vaak voor het werken koffiedrinken en ontbijten bij de bakker, ook al snel een paar euro. Nou zo zie je maar... ik had nooit gedacht dat er zoveel geld naartoe ging, ik dacht eerder winkelen van kleding of boodschappen. En nog mss een idee. Als je 1500e hebt voor boodschappen etc. Dan zou ik zeker 500 euro per maand wegleggen, niet aan het einde van de maand, maar aan het begin! Leg het echt weg, of geef het aan iemand die het bewaart en het je niet geeft tenzij het echt nodig is. Volgens mij zou ik zo 1000e kunnen wegleggen, want 100euro per week aan boodschappen is echt te doen hoor. Kun je nog shoppen voor 100 euro... Kortom aan het begin van de maand potjes maken en je daaraan houden (ook echt potjes of enveloppen gebruiken). Neem het in het begin ruim, dus bv 500 euro aan boodschappen, incl. markt. 200 euro benzine, 100 euro kleding, 50 euro voor cadeaus, 100 euro om weg te gaan, 50 euro reserve en 500 euro wegsparen? Ik roep maar wat hoor, geen idee waar jullie je geld aan uitgeven. Kortom niet voornemen rustig aan te doen en dan sparen, eerst sparen en dan uitgeven. Nou succes, M.

Selly
07-04-2005, 22:01
hey dina dat probleem hebben wij ook hoor. Ik peins me krom over waar al dat geld nou naar toe gaat want iedere maand is het weer bij elkaar schrapen op het eind. Bij ons speelt dit probleem sinds die euro er is. Met de gulden was het echt lekker en tenminste normaal leven. Marisah ik ga even jouw manier bekijken, kijken of het me lukt.

ZiGaRaG
08-04-2005, 09:29
Ik vind die manier van Marisah heel goed, alleen ik kan dat nog niet doen omdat ik op dit moment gewoon echt heeeeel erg weinig verdien waar we niet mee rond kunnen komen en we worden geholpen door mijn schoonvader.

wittewarda
08-04-2005, 10:17

Ja ik doe het ook op de manier van marisah. Ik heb een programma in excel gemaakt waar ik elke cent die er in komt en uitgaat noteer. Zo zie je waar je wat aan uitgeeft. En als je zodra je het salaris binnen krijgt 1000 euro of 750 euro apart legt dan heb je ook minder geld om het uit te geven. Je moet dan maar denken op is op. Je leert dan vanzelf je uitgave te beperken tot het bedrag wat je op je rekening hebt. Snap je wat ik bedoel? Als je 1000 euro hebt geef je dat uit, maar heb je 500 euro dan ga je vanzelf je uitgave veranderen omdat je maar 500 euro te besteden hebt. Succes

Souraida
08-04-2005, 10:50
Wij hebben ook een probleem wat "geldtekort aan het eind van de maand"heet. Ik weet zeker dat het komt omdat we gewoon niets bijhouden en gewoon maar uitgeven en omdat we maar van 1 inkomen leven en dat is dat van me man. Na de geboorte van me kind inshALlah ga ik weer aan de slag. Ik ga ook proberen om alles te noteren.

ZiGaRaG
08-04-2005, 11:18
Hier nog 1 die in het begin moeite had met sparen, maar we hebben eindelijk onze draai gevonden...... Gaten in mijn handen zijn volledig gedicht :melig2: heee waar was jij al die tijd :kus: heb je wel gemist hoor :hihi: Insallah zullen de gaten in mijn handen ook snel dicht gaan

Souraida
08-04-2005, 12:34
Hier nog 1 die in het begin moeite had met sparen, maar we hebben eindelijk onze draai gevonden...... Gaten in mijn handen zijn volledig gedicht :melig2: Hoe heb je ze dicht gekregen? Ik wil de mijne ook wel dicht krijgen.

ZiGaRaG
08-04-2005, 12:36
Wat ook wel een oplossing is minder naar het centrum te gaan of 1 keer permaand te gaan dan koop je ook minder of je boodschappen in 1 keer te doen voor dehele week/maand dan is het ook zo dat je niet elke dag gaat en dat je er onnodige dingen bij koopt.

Marisah
08-04-2005, 13:13
Nou precies wat Wittewarda zegt, je geeft uit wat je hebt en wat je niet hebt kun je niet uitgeven... Dus vooraf bepalen waar je geld naartoe gaat, want anders wordt het niets. Wat mij ook scheelde (wij zijn meer dan de 1/2 minder gaan verdienen toen ik stopte met werken) is voor de week een lijst maken wat je gaat eten en een boodschappenlijst maken, dat alleen kopen, dus niet elke dag naar de winkel en denken wat zal ik gaan eten. Koop bv groot in en vries het in, vries bv overgebleven tomaten in, voor door het eten ofzo... gewoon beetje vooruit denken. Mara het allerbelangrijkste is weten waar je geld naartoe gaat! Dus bonnen en uitgaves bijhouden in excel of gewoon op papier, hoef nog niet eens op de cent. Al snel zal je zien waar veel geld naartoe gaat. Kijk als je te weinig verdient om rond te komen, dus je vaste lasten zoals huur, electra etc zijn 800 en je verdient 800... dan zou ik het ook niet weten, mss verhuizen naar een goedkoper huis? Huursubsidie aanvragen? Meer gaan werken? Maar dit gaat vooral voor de mensen die wel genoeg verdienen om in principe veel geld weg te sparen... Succes en laat het ons weten, M.

oem_mujahid2
08-04-2005, 13:23
salaam ou aleikoum.. sooo jullie hebben veel geld nodig om rondtekomen...subhanallah. Vraagje he...hoeveel is het gemiddelde bedrag ongeveer voor water/gas/electriciteit per maand als je met zijn 2en bent? Heb er echt geen idee van...kan ieman me vertellen inshallah, barakallahoefiekoum.. oum mujahid

ZiGaRaG
08-04-2005, 13:28
Wij wonen met zijn tweetjes hebben een kleine woning met 1 slaapkamer ik betaal voor huur 280 euro zonder huursubsidie, gas electra heb ik nog niet gekregen ik woon er nog 2-3 mnd. water betaal ik voor 3mnd 94,- dus mijn vaste lasten 280 huur 32 water 100 verzekering 10 inboedelverzekering 50 telefoon 15 kabel tv 200 boodschappen 80 benzine 767 zonder gas en electra nog he en ik verdien 900

een_marokkaanse
08-04-2005, 15:21
Wij wonen met zijn tweetjes hebben een kleine woning met 1 slaapkamer ik betaal voor huur 280 euro zonder huursubsidie, gas electra heb ik nog niet gekregen ik woon er nog 2-3 mnd. water betaal ik voor 3mnd 94,- dus mijn vaste lasten 280 huur 32 water 100 verzekering 10 inboedelverzekering 50 telefoon 15 kabel tv 200 boodschappen 80 benzine 767 zonder gas en electra nog he en ik verdien 900 Zozo verdiend jouw man niets, zo niet dan kan hij een aanvulling krijgen om jou aan te vullen haha. Want bijstand is 1100 euro netto.

Marisah
08-04-2005, 15:47
ik betaal 130 euro gas en licht elke maand.

mimi_tangaouia
08-04-2005, 15:50

wij betalen 70 euro per maand aan de nuon

Pagina's : [1] 2 3