Bekijk originele versie : Islamitisch College Amsterdam zit in de problemen
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
frankherbert
03-04-2005, 00:15
ROTTERDAM, 2 APRIL. Het Islamitisch College Amsterdam, een van de twee islamitische middelbare scholen van Nederland, kampt met grote onderwijsproblemen. Tien van de zeventig leerkrachten beheersen het Nederlands onvoldoende. Op de school woedt een richtingenstrijd over de islam, waardoor vorig jaar zeven leraren opstapten.
Ouders zijn verontrust over het onderwijsniveau en de school heeft grote moeite met de werving van gekwalificeerd personeel. De Inspectie voor het Onderwijs komt binnenkort met een kritisch rapport waarin het taalbeleid van het ICA een onvoldoende krijgt en vraagtekens worden geplaatst bij de sfeer op school.
Rector Erik Bijkerk van het ICA vindt het ,,onbegrijpelijk'' dat leerkrachten uit Marokko en andere landen in Nederland na een aanvullende cursus zo gemakkelijk een lesbevoegdheid krijgen. ,,Hun Nederlands is onvoldoende en de didactiek in de klas is autoritair en niet gericht op het zelfstandig en kritisch leren denken van de leerlingen.'' Maar de rector zegt geen keus te hebben: ,,De Inspectie voor het Onderwijs tikt mij op de vingers voor te veel niet-gediplomeerd personeel, maar een deel van de gediplomeerden voldoet ook niet.''
Vorige zomer stapten drie onderwijscoördinatoren op, die in een brief aan de Inspectie wantoestanden op de school signaleerden. ,,De school werd lamgelegd door een strijd over wat wel of niet islamitisch was. Er ontstond een sfeer van achterdocht en controle. Nederlandse leerkrachten werden in lerarenvergaderingen tot de orde geroepen door de streng in de leer zijnde islamitische leraren'', aldus de briefschrijvers. Bedreigingen van leerkrachten werden onder tafel geveegd en meisjes kwamen in problemen omdat hun familie werd ingelicht dat ze met jongens waren gesignaleerd, aldus de brief.
De islam leverde bij verschillende lessen problemen op. Bij het vak Culturele Kunstzinnige Vorming zijn ,,veel opdrachten en excursies in strijd met de islamitische regels, bijvoorbeeld omdat er naakt op de schilderijen staat''.
Bron: NRC (http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1112332831354.html)
oorlog ?
Laten we het erop houden dat de media 'een tikkeltje' aan het overdrijven is!
vriendelijke groeten,
papriKa
Marrakick
03-04-2005, 10:01
Je moet toch krankzinning zijn om maar het idee te kunnen opperen dat zo'n college in Nederland kan werken?
Dit bewijst eens te meer dat de islam niet in de Nederlandse cultuur door te voeren is. Welk Nederlands bedrijf zou trouwens iemand een baan aanbieden als hij leest dat het diploma van een islamitisch college zou komen? Niemand toch!
Een nauwelijks Nederlands sprekende docent moet Nederlanse les geven?
Het lijkt op een bijzonder sarcastische mop.
Wat is er toch aan de hand hier? Islam was toch een geloof, een religie. Zodra die méér wil worden op cultureel en maatschappelijk gebied moet in Nederland hard opgetreden worden.
Islam ja, maar niet in de maatschappij. Dat is een groot verschil.
Jah, dat is gewoon een feit dat al die leraren zijn wegeglopen en dat het onderwijs daardoor een stukje achteruit is gegaan.
Vind wel dat er een kleine ruzie is geweest en dat de media alles een beetje opblaast als het ware. Want mijn zusje zit erop en er ondervindt er abosulut geen hinder van wat er nu gebeurt.
Betreft de kunstvakken... jah daar kun je gewoon geen blote vrouwen laten zien het tenslotte een Islamitische school !
HalfBlood
03-04-2005, 12:07
Komt goed eind goed Incha Allah.
antiapartheid
03-04-2005, 12:46
De meeste docenten zitten/liggen/hangen ziek thuis.
Je moet toch krankzinning zijn om maar het idee te kunnen opperen dat zo'n college in Nederland kan werken?
Dit bewijst eens te meer dat de islam niet in de Nederlandse cultuur door te voeren is. Welk Nederlands bedrijf zou trouwens iemand een baan aanbieden als hij leest dat het diploma van een islamitisch college zou komen? Niemand toch!
Een nauwelijks Nederlands sprekende docent moet Nederlanse les geven?
Het lijkt op een bijzonder sarcastische mop.
Wat is er toch aan de hand hier? Islam was toch een geloof, een religie. Zodra die méér wil worden op cultureel en maatschappelijk gebied moet in Nederland hard opgetreden worden.
Islam ja, maar niet in de maatschappij. Dat is een groot verschil.
Zulke scholen richten meer kwaad dan goeds aan.
Jij weer met je onbeschaafde gedrag en haat jegens de islam!
:loser:
Volgens mij is er een overschot aan leraren in Nederland.
Lijkt me onzin, dat er leraren uit het buitenland worden gehaalt, ik snap niet dat daarvoor toestemming is gegeven.
Zoals alle vakken in Nederland, is er verplichte stof die geleerd moeten worden, als je tenminste je examen wilt halen, bij het vak kunst zal het net zo zijn , zo'n Islamitsche school, moet ook gewoon deze verplichte stof onderwijzen.
Bloemetje
04-04-2005, 16:02
Ik zit zelf op de school en de tijd dat die journaliste bij mij op school rondliep was ze aardig, zo bewijs je maar eens hoe schijnheilig mensen kunnne zijn. overdrijven is ook een vak en dat wordt hier gedaan, het is helemaal niet zo erg...Ik doe trouwens ook Ckv2 en ik kijk ook naar schilderijen, maar het is te doen. het is niet zo dat ik hierdoor niet mijn diploma kan halen, en wat betreft dat mijn diploma niet goed genoeg zou zijn is maar weer eens sprake van discriminatie. wat maakt een joodse diploma beter dan een islamitische, het is toch hetzelfde havo diploma. onzin vind ik !!
Nederlands wordt niet gegeven door iemand die niet Nederlands kan spreken, dus als je niet de feiten kent is het beter je mond dicht te houden....simpel of niet?
Het is een normale school alleen wij hebben de islam als grondslag, en dat is het probleem niet. het probleem is dat er mensen op onze school zitten die ons willen verzieken. doe dan maar mee negatief reageren zonder dat je ons kent en wat begrijpt....vergeet niet dat onze school pas 4 jaar bestaat en dat we het voor een beginnende school goed doen....
voor vragen Pm me maar!!
Demoniah
04-04-2005, 16:05
Ik zit zelf op de school en de tijd dat die journaliste bij mij op school rondliep was ze aardig zo bewijs je maar eens hoe schijnheilig mensen kunnne zijn overdrijven is ook een vak en dat wordt hier gedaan het is helemaal niet zo erg...Ik doe trouwens ook Ckv2 en ik kijk ook naar schilderijen maar het is te doen het is niet zo dat ik hierdoor niet mijn diploma kan halen en wat betreft dat mijn diploma niet goed genoeg zouzijn is maar weer eens sprake van discriminatie wat maakt een joodse diploma beter dan een islamitische het is toch hetzelfde havo diploma onzin vind ik !!
Nederlands wordt niet gegeven door iemand die niet Nederlands kan dus alsje niet de feiten kent is het beter je mond dicht te houden....simpel of niet?
Het is een normale school alleen wij hebben de islam als grondslag en dat is het probleem niet het probleem is dat er mensen op onze schoolzitte die ons willen verzieken doe dan maar mee negatief reageren zonder dat je ons kent en wat begrijpt....vergeet niet dat onze school pas 4 jaar bestaat en dat we het voor een beginnende school goed doen....
voor vragen Pm me maar!!
you go girl!!! :) je hebt daar helemaal gelijk in :):):)
Bloemetje
04-04-2005, 16:07
wat bedoel je daar eigenlijk mee, hoe kun jij nou weten of het nou meer kwaads aanricht terwijl je er nog nooit bent geweest.
een tip kom de school zelf een keer bezoeken, kan je het zelf meemaken en dan mag je je conclusies trekken.
Bloemetje
04-04-2005, 16:10
De "ruzie" dan, tussen de vele stromingen.
En de media overdrijft niet. Dan was er ook geen sprake geweest van een slecht rapport waarbij de school een onvoldoende krijgt.
de onderwijsinspectie is nog bezig met het rapport, dus hoe kan het nou slecht zijn
Ik zit zelf op de school en de tijd dat die journaliste bij mij op school rondliep was ze aardig zo bewijs je maar eens hoe schijnheilig mensen kunnne zijn overdrijven is ook een vak en dat wordt hier gedaan het is helemaal niet zo erg...Ik doe trouwens ook Ckv2 en ik kijk ook naar schilderijen maar het is te doen het is niet zo dat ik hierdoor niet mijn diploma kan halen en wat betreft dat mijn diploma niet goed genoeg zouzijn is maar weer eens sprake van discriminatie wat maakt een joodse diploma beter dan een islamitische het is toch hetzelfde havo diploma onzin vind ik !!
Nederlands wordt niet gegeven door iemand die niet Nederlands kan dus alsje niet de feiten kent is het beter je mond dicht te houden....simpel of niet?
Het is een normale school alleen wij hebben de islam als grondslag en dat is het probleem niet het probleem is dat er mensen op onze schoolzitte die ons willen verzieken doe dan maar mee negatief reageren zonder dat je ons kent en wat begrijpt....vergeet niet dat onze school pas 4 jaar bestaat en dat we het voor een beginnende school goed doen....
voor vragen Pm me maar!!
Ga er in eerste instantie toch maar vanuit dat een journaliste van NRC dit niet allemaal uit haar duim zuigt.....ook omdat de rector problemen toegeeft. Natuurlijk is zo'n iemand aardig...ze doet onderzoek naar het functioneren van de school en zal waarschijnlijk niets tegen individuele personen hebben die daar rondlopen. Er staat volgens mij nergens dat je je diploma niet kan halen en las ook niets over joodse diploma's. Er staat ook niet dat Nederlands wordt gegeven door iemand die de taal niet goed spreekt maar dat 10 van de 70 leerkrachten de taal niet voldoende beheersen. Zelfs de rector geeft aan dat veel van het personeel niet voldoet........lijkt me wel iets dat aan de kaak gesteld mag worden. Daarnaast stapten vorig jaar (blijkbaar) drie onderwijscoördinatoren op en deze mensen schreven naar onderwijs inspectie over andere wantoestanden. Blijkbaar zit je op een school die niet aan alle eisen voldoet. Pasgeleden werd Hogeschool Holland ook enorm hard aangepakt in kranten en op TV......niet alles is een aanval op de Islam. Als een school niet voldoet moet er iets gebeuren.
Smirnoff
04-04-2005, 16:54
Pasgeleden werd Hogeschool Holland ook enorm hard aangepakt in kranten en op TV......niet alles is een aanval op de Islam. Als een school niet voldoet moet er iets gebeuren.
Klopt, het lijkt wel als ergens het woord 'islamitisch' voorstaat, dat geen kritiek meer mogelijk is en dat het meteen 'wij' tegen 'zij' wordt (racisme, islamofobie, etc.)
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.