Bekijk originele versie : Extreem-rechtse jongeren zorgwekkend snel radicaler
Extreem-rechtse jongeren zorgwekkend snel radicaler
Door onze redacteur Margriet Oostveen
ROTTERDAM, 2 APRIL. Politie en onderzoekers naar extreem-rechts zien door heel Nederland jongeren in zorgwekkend tempo radicaliseren. Het hoofd van de regionale inlichtingendienst RID in Utrecht noemt ,,het proces van radicalisering'' in zijn regio ,,potentieel gevaarlijker dan moslimterrorisme''.
Uit een rondgang blijkt dat politie en gemeenten in verscheidene plaatsen onderzoeken naar 'Lonsdale-jongeren' zijn begonnen. Het gaat om overwegend autochtone tieners die het kledingmerk Lonsdale dragen. Een harde kern uit zich racistisch en genereert meer overlast en geweld dan tot nu toe bekend was.
Onderzoekers van de Universiteit Leiden en de Anne Frank Stichting telden de eerste maand na de moord op Theo van Gogh 106 gevallen van antimoslimgeweld. Bij ruim een kwart daarvan waren Lonsdale-jongeren betrokken. Recentelijk doen zich steeds nieuwe incidenten voor. In Uden werd vorig weekeinde voor de tweede maal een islamitische school in brand gestoken.
Onderzoeker J. van Donselaar moet de precieze tellingen over de laatste maanden nog afronden. Gevraagd naar de landelijke cijfers over incidenten rond Lonsdale-jongeren zegt hij dat het om ,,alweer een veelvoud'' gaat van eerdere inventarisaties. ,,Zeker is dat het veel meer is dan we zelf aanvankelijk dachten, en dat het toeneemt.'' Gevraagd naar de regio's die er het meeste last van hebben: ,,Er zijn eigenlijk nog maar heel weinig gebieden waar het níet voorkomt.''
Politie en jeugdonderzoekers beschouwen Lonsdale-jongeren temeer als een gevaar, nu een algemeen klimaat van verrechtsing hen sneller tot daden aanzet. ,,Vanuit de openbare orde gezien vormen ze een potentieel kruitvat'', aldus districtschef W. van Amerongen van de politie in Venlo. J. van Donselaar: ,,Die jongeren lijken te handelen in de geest van wat veel ouders ook vinden. Ik kan me geen jeugdcultuur herinneren die zo mééging in een maatschappelijke controverse.''
Politie en onderzoekers maken zich ook grote zorgen om jongeren van allochtone afkomst die autochtone racistische jongeren opzoeken. In Veenendaal en Geldrop deden zich onlangs massale vechtpartijen voor. Politiekorpsen proberen weinig ruchtbaarheid te geven aan nieuwe incidenten uit vrees voor een sneeuwbaleffect.
2 april 2005
Bron:
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1112332831344.html
Het bovenstaand artikel is een bevestiging van mijn vermoedens en zorgen die ik eerder kenbaar heb gemaakt in mijn column 'Wat nou kwajongensstreken!!'
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=525598&page=1&pp=15
ItsJamal
02-04-2005, 22:05
Het is waarschijnlijk dat die Lonsdale-jongeren ouders hebben met een lage opleidingsachtergrond, en die combinatie met het feit dat politici en media zich met kleinschalige zaken bemoeien en die opblazen en de moslimgemeenschap hard aanpakken zorgen voor dit soort imbecielen. Het is ook opmerkelijk dat je die gasten niet hebt in grote steden. Schijnbaar zijn zij goed geinformeerd, daar ze ook echt contact hebben met 'allochtonen'.
Rebel_1963
02-04-2005, 22:19
Extreem-rechtse jongeren zorgwekkend snel radicaler
Politie en jeugdonderzoekers beschouwen Lonsdale-jongeren temeer als een gevaar, nu een algemeen klimaat van verrechtsing hen sneller tot daden aanzet. ,,Vanuit de openbare orde gezien vormen ze een potentieel kruitvat'', aldus districtschef W. van Amerongen van de politie in Venlo. J. van Donselaar: ,,Die jongeren lijken te handelen in de geest van wat veel ouders ook vinden. Ik kan me geen jeugdcultuur herinneren die zo mééging in een maatschappelijke controverse.''
Politie en onderzoekers maken zich ook grote zorgen om jongeren van allochtone afkomst die autochtone racistische jongeren opzoeken. In Veenendaal en Geldrop deden zich onlangs massale vechtpartijen voor. Politiekorpsen proberen weinig ruchtbaarheid te geven aan nieuwe incidenten uit vrees voor een sneeuwbaleffect.
Het bovenstaand artikel is een bevestiging van mijn vermoedens en zorgen die ik eerder kenbaar heb gemaakt in mijn column 'Wat nou kwajongensstreken!!'
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=525598&page=1&pp=15
Wie nu nog durft te zeggen dat het om kwajongensstreken gaat, sluit zijn ogen dicht. Het is een teken aan de wand die we NIET mogen negeren!
Pleeborstel
02-04-2005, 22:33
Wie nu nog durft te zeggen dat het om kwajongensstreken gaat, sluit zijn ogen dicht. Het is een teken aan de wand die we NIET mogen negeren!
Het is inderdaad een groot probleem, maar dat geldt ook voor die Marokkaanse jongeren die zich niet kunnen gedragen. Ze hebben eigenlijk wel een aantal dingen gemeen zoals lage opleiding, ouders die geen interesse tonen, veel werkloosheid en hoge schooluitval. Ik denk zelf dat ze minder van elkaar verschillen dan dat je op het eerste gezicht zou zeggen. Beide groepen zijn immers vervuld met een onvoorstelbare haat, nijd en afgunst jegens de andere en beide doen dat op basis van informatie die als onwaar kan worden benoemd :(
Ik weet dat het hier gaat om Lonsdale-jongeren, maar toch maak ik even die kanttekening om te laten zien dat er toch wel een bron is voor het ontstaan van deze groepering. Het een roept het ander op, hoewel er natuurlijk altijd al racisten zijn geweest :traan1:
Rebel_1963
02-04-2005, 22:38
Het is inderdaad een groot probleem, maar dat geldt ook voor die Marokkaanse jongeren die zich niet kunnen gedragen. Ze hebben eigenlijk wel een aantal dingen gemeen zoals lage opleiding, ouders die geen interesse tonen, veel werkloosheid en hoge schooluitval. Ik denk zelf dat ze minder van elkaar verschillen dan dat je op het eerste gezicht zou zeggen. Beide groepen zijn immers vervuld met een onvoorstelbare haat, nijd en afgunst jegens de andere en beide doen dat op basis van informatie die als onwaar kan worden benoemd :(
Ik weet dat het hier gaat om Lonsdale-jongeren, maar toch maak ik even die kanttekening om te laten zien dat er toch wel een bron is voor het ontstaan voor deze groepering. Het een roept het ander op, hoewel er natuurlijk altijd al racisten zijn geweest :traan1:
Je zegt het al, de bron. Het is inmiddels een vat met explosieven geworden die elk moment kan ontploffen.
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=504504
Carlitos
02-04-2005, 22:43
Extreem-rechts... Kansloze luitjes... Vaak een IQ van 'heb-ik-jou-daar'... Vaak zo dom dat ze niet eens weten waarom ze 'racist' zijn... Ik laat ze gewoon links liggen... Al gaan hun praktijken nu wel zorgwekkende vormen aannemen. Ze moeten gewoon KEIHARD aangepakt worden!
Extreem-rechts... Kansloze luitjes... Vaak een IQ van 'heb-ik-jou-daar'... Vaak zo dom dat ze niet eens weten waarom ze 'racist' zijn... Ik laat ze gewoon links liggen... Al gaan hun praktijken nu wel zorgwekkende vormen aannemen. Ze moeten gewoon KEIHARD aangepakt worden!
Keihard aanpakken alleen zal niet helpen.
Volwassenen zouden zich ook eens wat meer om hun eigen uitspraken moeten bekommeren.
Het probleem van radicalisering, van welke kant dan ook, is een probleem van de samenleving als geheel.
Pleeborstel
02-04-2005, 22:56
Je zegt het al, de bron. Het is inmiddels een vat met explosieven geworden die elk moment kan ontploffen.
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=504504
Helaas is het waar wat jij zegt :traan1: Het heeft natuurlijk ook te maken met het falende beleid van de overheid de afgelopen 30 jaar en de onwil van sommige allochtonen om zelf dingen te ondernemen. Er is veel te lang gedacht dat de regering wel alles op zou gaan lossen. Dat is echter niet zo en we zien nu de gevolgen van dat denken :(
Een steeds groter wordende groep van de Nederlandse jeugd is het 'zat' en kiest voor de verkeerde weg: radicaliseren. De oorzaak daarvan moet gezocht worden in het bovenstaande verhaal en in het eigen falen. Zulke gevoelens worden nog eens versterkt door de opkomst van het rechtse populisme dat onderhand ook naar radicalisme riekt. Daarbovenop krijg je nog die constante overdreven media-aandacht richting de moslims en dan heb je een goede voedingsbodem voor die Lonsdale-jongeren.
Ze voelen zich gediscrimineerd en in de hoek gezet, iets wat ze gemeen hebben met de Marokkaanse jongeren die ook op straat rondhangen en voor overlast en geweld zorgen. Zulke groepen maken veel onrust en dat kan nooit goed gaan :traan1:
ItsJamal
02-04-2005, 22:56
Keihard aanpakken. Waarom. De politiek en media zijn grotendeels verantwoordelijk voor de hetze, dus waarom zou je de domme mensen daaronder aanpakken. Dat is dweilen met de kraan open zoals ze zelf zouden zeggen. De politici moeten aangepakt worden, en vooral de media die zaken opblazen en er elke Nederlander mee lastig vallen. Waarom? Omdat een of andere hond veel geld wil verdienen en zijn bedrijf ( krant,tv-programma etc. ) daarvoor wil inzetten, op welke manier deze zelf wil en ongeacht welke gevolgen dit heeft voor de nationale stabiliteit. Daarover moet echt nagedacht worden. Je kunt roepen dat dat mediavrijheid is, maar de meeste mensen ( althans, dat verwacht je ) hebben intussen wel begrepen dat vrijheid van meningsuiting niet naar eigen belang uitgebuit kan worden, namelijk tot de grens van het acceptabele.
Wat je er van kunt zeggen is dat de onderbuikgevoelens en de beestachtigheid van mensen worden uitgebuit door een paar imbecielen die er hun brood mee verdienen, en die waarschijnlijk in het bedrijf werken onder druk van targets ( bijv. benodigd aantal media-artikelen per week die een journalist moet hebben geschreven of opgemaakt, om zijn geloofwaardigheid als journalist aan het mediabedrijf te 'bewijzen' om zo zijn baan te behouden ).
De lek zit in de invloedrijke instanties, niet bij de mensen zelf. Hoe heeft Hitler anders het grootste deel van de Duitse en zelfs een groot deel van Europa van zijn 'gelijk' kunnen bewijzen , die zijn 'onderdanen'er niet van weerhield de ziekelijke daden te begaan die ze hebben begaan. De media en de politici komen er alsmaar mee weg. Dus niet alleen de mensen zelf, maar ook de invloedrijke regionen erop wijzen dat dat wat ze doen niet zomaar getolereerd wordt.
Rebel_1963
02-04-2005, 22:57
Volwassenen zouden zich ook eens wat meer om hun eigen uitspraken moeten bekommeren.
Het probleem van radicalisering, van welke kant dan ook, is een probleem van de samenleving als geheel.
Wat dacht je van politici, zij doen tegenwoordig ook uitspraken die normaal geworden zijn.
Pleeborstel
02-04-2005, 22:59
Mee eens. De jeugd laat zich vaak leiden door wat ze om zich heen zien en de uitspraken van volwassenen moet je daarbij niet onderschatten. Zij zijn toch min of meer een voorbeeld voor de jongeren, hoe moeilijk dat ook voor te stellen is. Als je als ouder 15 jaar lang tegen je kind zegt dat bijvoorbeeld Marokkanen slecht zijn, ga je dat op een gegeven moment ook geloven :(
Wat dacht je van politici, zij doen tegenwoordig ook uitspraken die normaal geworden zijn.
Dat soort politici zijn volwassenen die ik hun uitspraken in het bijzonder kwalijk neem.
Ze zouden beter moeten weten.
Ik zie Wilders bijvoorbeeld echt als een gevaar.
Maar ook anderen wakkeren extremisme aan, ook al zullen ze dat niet altijd op het oog hebben.
Er is sinds Fortuyn iets aan het rollen hier.
Een sneeuwbal die groter en groter wordt lijkt het.
Hoe moeten we dit stoppen? :confused:
Het is waarschijnlijk dat die Lonsdale-jongeren ouders hebben met een lage opleidingsachtergrond, en die combinatie met het feit dat politici en media zich met kleinschalige zaken bemoeien en die opblazen en de moslimgemeenschap hard aanpakken zorgen voor dit soort imbecielen. Het is ook opmerkelijk dat je die gasten niet hebt in grote steden. Schijnbaar zijn zij goed geinformeerd, daar ze ook echt contact hebben met 'allochtonen'.
YÓ!
Ik heb ook een lagen opleidingsachtergrond maar dat betekend niet dat ik achterlijk ben hoor!!!!!
Hier kan ik me zo kwaad om maken!
Ik probeer mijn kind zo goed mogelijk op te voeden en haar normen en waarde te leren. Ik geef ontzettend veel liefde en probeer die liefde via haar weer naar anderen te brengen.
Rebel_1963
02-04-2005, 23:17
Hoe moeten we dit stoppen? :confused:
Ik vraag me dat al een paar weken af, sinds ik dat artikel heb gelezen: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=504504 blijft het spoken in mijn hoofd en maak ik me zorgen. En terecht als je ziet wat er de afgelopen week bij de school Bedir is gebeurd. Het wachten is op het moment dat mijn kids aangevallen worden. DAAR wil ik niet op wachten en vooral niet aan denken.
We kunnen in iedergeval er steeds maar weer over praten, niet wegmoffelen met termen als 'kwajongensstreken' of baldadigheid. Want dat is het allang niet meer. Ik hoop dat het onderwijs deze gebeurtenissen in de maatschappij oppakt en daar tijd aan gaat besteden. Zij kunnen weten wat er leeft onder de jongeren en kunnen daarop inspelen.
Respect, eigenwaarde, gelijkheid, maar ook angst, onmacht en haat. Het waren gisteren enkele steekwoorden in het eerste schooldebat tussen Lonsdalers, allochtonen en 'tussengroepers' van het Graaf Huyn-college in Geleen.
De jongeren trekken zich terug in groepjes en proberen dan de andere groep te provoceren. Dat gaat gepaard met veel symboliek. Het dragen van Lonsdale-kleding wordt geassocieerd met racisme en sommige jongeren lopen op kistjes met witte veters (White Power) of rode veters (moord gepleegd).
Daar tegenover staat de groep allochtonen die vooral verbaal terugslaat ('Lonsdalers zijn nazi's') en niet te beroerd is om een nog grotere groep op te trommelen als het echt mis gaat.
Tot nu toe is dat niet gebeurd - op een paar akkefietjes na. Maar Jan Fasen, directeur onderbouw vmbo, nam na een bedreiging op de moskee in Geleen het zekere voor het onzekere. Hij sloeg de weg in van de dialoog. Iets waarnaar in andere steden reikhalzend wordt uitgekeken, want veel scholen hebben soortgelijke problemen.
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=527206
ItsJamal
02-04-2005, 23:18
De tekst was helemaal niet voor jouw bedoeld, Tessa. Het is gewoon waarschijnlijk dat die Lonsdale-gasten vaak een laag opleidingsniveau hebben, net als hun ouders. Hoe kun je anders een stroming aanhangen die nog niet zo heel lang geleden voor tientallen miljoenen slachtoffers heeft gezorgd, waarvan een groot deel enkel vanwege hun etniciteit.
Maar ook buiten die Lonsdalers, valt het me op dat laag-opgeleiden in het algemeen vaker racistischer zijn. Dat is ook aangetoond met onderzoeken. Maar dat betekent niet dat het grootste deel dat is. Gelukkig niet.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.