Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Advocate met hoofddoek... deel ||

Pagina's : [1] 2

LittleME
02-04-2005, 14:33

Hoi, ik had al n keer deze topic geplaats, en iemand vertelde mij wat over n vrouw met hoofddoek die al advocaat is en gewoon in de rechtszaal mag zijn. Weet iemand wij zij is, en hoe kan ik in contact met haar komen? verder.. denken jullie dat t mij gaat lukken...????

Awina
02-04-2005, 14:51
ik weet alleen dat ze turks is

dutchbirdy
02-04-2005, 14:56
Hoi, ik had al n keer deze topic geplaats, en iemand vertelde mij wat over n vrouw met hoofddoek die al advocaat is en gewoon in de rechtszaal mag zijn. Weet iemand wij zij is, en hoe kan ik in contact met haar komen? verder.. denken jullie dat t mij gaat lukken...???? Lijkt me normaal, als advocaat hoef je je levensovertuiging toch niet onder stoelen of banken te steken. Bij een rechter is dat natuurlijk anders.

Deliana
02-04-2005, 15:23
Eerste advocate met een hoofddoek Door Marc Kruyswijk Een drugsverslaafde prostituee zou ze helpen en een in de problemen geraakt homostel ook. Dat ze moslim is, doet niets af aan haar professionele verantwoordelijkheid. Famile Arslan wordt vrijdag de eerste advocate met een hoofddoek. http://www.ad.nl/images/JHADVOCATE200,0.JPG ADVOCATE MEVR. ARSJAN MET HOOFDDOEK Den Haag - Famile Arslan kan je soms aankijken alsof je sprookjes vertelt. Wanneer homoseksuelen ter sprake komen die met elkaar in het huwelijk willen treden bijvoorbeeld. ,,Waarom zou je daar in 's hemelsnaam iets tegen hebben?'', roept ze uit. Of drugsverslaafden die juridische bijstand nodig hebben? ,,Die mensen hebben hulp nodig. Dan geef ik die.'' Toch is ze zich wel degelijk bewust van de gevoeligheden die leven rondom moslims, natuurlijk heeft ze ook de uitspraken van El Moumni gehoord en de commotie die vervolgens uitbrak. Maar met andere mensen heeft ze wat dat betreft niet zoveel te maken, het gaat haar om haar professionele verantwoordelijkheid als advocate. Vol trots laat Famile Arslan (30) haar toga zien. Ze heeft er een bijpassende hoofddoek bij laten maken. Aanstaande vrijdag zal Famile worden beëdigd door de rechtbank in Den Haag. Ook dat vindt ze eigenlijk niet zo heel belangrijk. ,,Er zijn al wel advocaten die tevens moslim zijn, maar die dragen geen hoofddoek.'' Arslan ziet zichzelf als één van velen. Ze wijst steeds op de grote aantallen moslimvrouwen die de juridische faculteiten van de universiteiten bevolken. Dat zij dan de eerste is, dat moet dan maar even. ,,Je bent met hoofddoek echt geen betere rechter of advocaat. Maar ook geen mindere. Je handelt, vanuit de opleiding, vanuit je professionele ervaring. Daar heeft dat doekje niets mee te maken. Echt niet.'' Twee jaar geleden wilde een moslimmeisje werken als griffier bij de rechtbank. Dat kon niet. Door haar hoofddoek zou zij de neutraliteit van de onafhankelijke rechtspraak geweld aandoen. Voor dergelijke situaties is Arslan helemaal niet bang. ,,Voor mij ligt het sowieso heel anders: als advocaat ben je om te beginnen al partij in een conflict, je bent daar om de belangen van je cliënt te behartigen. Je hoeft niet, zoals de rechter, boven de partijen te staan.'' Volgens Arslan is het goed dat de discussie twee jaar geleden is aangezwengeld. ,,Ik was heel blij met de beslissing van de Commissie Gelijke Behandeling, die stelde dat het dragen van een hoofddoek nooit reden mag zijn iemand niet in dienst te nemen. Niet dat die beslissing overigens iets heeft geholpen, want dat meisje heeft de functie niet gekregen. Maar helemaal met het oog op de grote aantallen rechtenstudenten op de universiteiten is het belangrijk dat het onderwerp bespreekbaar is geworden.'' Maar mag een vrouwelijke rechter een hoofddoek dragen? ,,Natuurlijk. Daar is helemaal niets op tegen.'' En mag een rechter dreadlocks hebben? Of een piercing door zijn neus? ,,Natuurlijk. Zolang hij of zij zijn werk maar goed doet, beschikt over de juiste diploma`s. Ik zie geen probleem. Ook niet als hij een keppeltje op heeft. Wat maakt het mij uit? En bovendien: ook het Openbaar Ministerie moet een afspiegeling vormen van de samenleving.'' Sommige mensen zeggen dat een hoofddoek staat voor onderdrukking. ,,Tjongejonge, we hebben het over een stukje stof, hoor. Niet meer, niet minder. Maar het hoort nu eenmaal wel bij mijn leven, bij mijn persoon.'' Opzij-hoofdredacteur Cisca Dresselhuys heeft aangegeven geen vrouwen met een hoofddoek op haar redactie te willen. ,,Dan niet, denk ik dan. Het geeft aan dat er veel mis is met het beeld van moslims. Ik zou ze aanraden: ga eens praten met vrouwen die een hoofddoek dragen. Niet iedere moslimvrouw wordt in elkaar getremd. En helemaal niet al die jonge moslimmeiden: daar zit geen greintje onderdrukking bij. Een hoofddoek is over het algemeen een eigen keuze. Ook in mijn geval. Maar veel mensen weten dat niet, beginnen over het slaan van vrouwen. Jammer.'' Maar het zegt iets over u en waar u voor staat. ,,Nee, echt niet. Het zegt meer over de mensen die het zeggen dan over mij. Als iemand denkt: hoofddoek = onderdrukking, dan denk ik, nou ja.'' Zou u een drugsverslaafde prostituee helpen? ,,Natuurlijk. Wanneer ik iemand juridisch kan bijstaan, dan doe ik dat. Ik koppel mijn geloof nooit los van mijn leven, maar ik heb ook een zakelijk leven. Iemand krijgt de hulp die hij nodig heeft. Ik ben niet bekrompen. Ik sta middenin maatschappij. Ik wéét natuurlijk dat er mensen zijn die een andere geaardheid hebben. Als een ambtenaar een homostel niet wil huwen, dan wil ik ze wel bijstaan. Dat is toch niet zo raar?'' Dat is een heel zakelijke instelling. ,,Nee, dat is juist heel menselijk. We helpen elkaar.'' Ook als u daarbij mensen bijstaat niet hun leven niet leiden in overeenstemming met uw geloof? ,,Zeker. Wie ben ik om te oordelen over mensen? Iedereen moet het zelf weten. Als twee mannen willen trouwen, dan moet dat kunnen.'' Imam El Moumni noemde homoseksualiteit een besmettelijke ziekte. Wat vindt u van zijn uitspraken? ,,Ik ben geen El Moumni. Ik heb homoseksuele leraren gehad, homoseksuele vrienden, collega's met een andere geaardheid. Dat is toch normaal? Het is hun keuze, als zíj er blij mee zijn, laat ze. Je moet als advocaat flexibel zijn, het belang van de cliënt staat voorop. Er is geen zaak die ik niet aanneem. Mijn religie en mijn etniciteit belemmeren mij in geen enkel opzicht in de zaken die ik zou aannemen. Huidskleur, religie, het speelt geen enkele rol.'' http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1030375270802.html

ahlam007
02-04-2005, 15:28

kvind het maar een raar wijf,sorry hoor ze moedigt homo's aan door voor hen te gaan pleiten. ze zou beter andere zaken gaan verdedigen ipv jef en jan met de pet het huwelijk te helpen bekomen.

LittleME
02-04-2005, 15:32
kvind het maar een raar wijf,sorry hoor ze moedigt homo's aan door voor hen te gaan pleiten. ze zou beter andere zaken gaan verdedigen ipv jef en jan met de pet het huwelijk te helpen bekomen. dat neemt ze maar als voorbeeld... beter lezen meisje... ze behandeld ieder mens gewoon gelijk, dat is toch goed..

LittleME
02-04-2005, 15:32
Eerste advocate met een hoofddoek Door Marc Kruyswijk Een drugsverslaafde prostituee zou ze helpen en een in de problemen geraakt homostel ook. Dat ze moslim is, doet niets af aan haar professionele verantwoordelijkheid. Famile Arslan wordt vrijdag de eerste advocate met een hoofddoek. http://www.ad.nl/images/JHADVOCATE200,0.JPG ADVOCATE MEVR. ARSJAN MET HOOFDDOEK Den Haag - Famile Arslan kan je soms aankijken alsof je sprookjes vertelt. Wanneer homoseksuelen ter sprake komen die met elkaar in het huwelijk willen treden bijvoorbeeld. ,,Waarom zou je daar in 's hemelsnaam iets tegen hebben?'', roept ze uit. Of drugsverslaafden die juridische bijstand nodig hebben? ,,Die mensen hebben hulp nodig. Dan geef ik die.'' Toch is ze zich wel degelijk bewust van de gevoeligheden die leven rondom moslims, natuurlijk heeft ze ook de uitspraken van El Moumni gehoord en de commotie die vervolgens uitbrak. Maar met andere mensen heeft ze wat dat betreft niet zoveel te maken, het gaat haar om haar professionele verantwoordelijkheid als advocate. Vol trots laat Famile Arslan (30) haar toga zien. Ze heeft er een bijpassende hoofddoek bij laten maken. Aanstaande vrijdag zal Famile worden beëdigd door de rechtbank in Den Haag. Ook dat vindt ze eigenlijk niet zo heel belangrijk. ,,Er zijn al wel advocaten die tevens moslim zijn, maar die dragen geen hoofddoek.'' Arslan ziet zichzelf als één van velen. Ze wijst steeds op de grote aantallen moslimvrouwen die de juridische faculteiten van de universiteiten bevolken. Dat zij dan de eerste is, dat moet dan maar even. ,,Je bent met hoofddoek echt geen betere rechter of advocaat. Maar ook geen mindere. Je handelt, vanuit de opleiding, vanuit je professionele ervaring. Daar heeft dat doekje niets mee te maken. Echt niet.'' Twee jaar geleden wilde een moslimmeisje werken als griffier bij de rechtbank. Dat kon niet. Door haar hoofddoek zou zij de neutraliteit van de onafhankelijke rechtspraak geweld aandoen. Voor dergelijke situaties is Arslan helemaal niet bang. ,,Voor mij ligt het sowieso heel anders: als advocaat ben je om te beginnen al partij in een conflict, je bent daar om de belangen van je cliënt te behartigen. Je hoeft niet, zoals de rechter, boven de partijen te staan.'' Volgens Arslan is het goed dat de discussie twee jaar geleden is aangezwengeld. ,,Ik was heel blij met de beslissing van de Commissie Gelijke Behandeling, die stelde dat het dragen van een hoofddoek nooit reden mag zijn iemand niet in dienst te nemen. Niet dat die beslissing overigens iets heeft geholpen, want dat meisje heeft de functie niet gekregen. Maar helemaal met het oog op de grote aantallen rechtenstudenten op de universiteiten is het belangrijk dat het onderwerp bespreekbaar is geworden.'' Maar mag een vrouwelijke rechter een hoofddoek dragen? ,,Natuurlijk. Daar is helemaal niets op tegen.'' En mag een rechter dreadlocks hebben? Of een piercing door zijn neus? ,,Natuurlijk. Zolang hij of zij zijn werk maar goed doet, beschikt over de juiste diploma`s. Ik zie geen probleem. Ook niet als hij een keppeltje op heeft. Wat maakt het mij uit? En bovendien: ook het Openbaar Ministerie moet een afspiegeling vormen van de samenleving.'' Sommige mensen zeggen dat een hoofddoek staat voor onderdrukking. ,,Tjongejonge, we hebben het over een stukje stof, hoor. Niet meer, niet minder. Maar het hoort nu eenmaal wel bij mijn leven, bij mijn persoon.'' Opzij-hoofdredacteur Cisca Dresselhuys heeft aangegeven geen vrouwen met een hoofddoek op haar redactie te willen. ,,Dan niet, denk ik dan. Het geeft aan dat er veel mis is met het beeld van moslims. Ik zou ze aanraden: ga eens praten met vrouwen die een hoofddoek dragen. Niet iedere moslimvrouw wordt in elkaar getremd. En helemaal niet al die jonge moslimmeiden: daar zit geen greintje onderdrukking bij. Een hoofddoek is over het algemeen een eigen keuze. Ook in mijn geval. Maar veel mensen weten dat niet, beginnen over het slaan van vrouwen. Jammer.'' Maar het zegt iets over u en waar u voor staat. ,,Nee, echt niet. Het zegt meer over de mensen die het zeggen dan over mij. Als iemand denkt: hoofddoek = onderdrukking, dan denk ik, nou ja.'' Zou u een drugsverslaafde prostituee helpen? ,,Natuurlijk. Wanneer ik iemand juridisch kan bijstaan, dan doe ik dat. Ik koppel mijn geloof nooit los van mijn leven, maar ik heb ook een zakelijk leven. Iemand krijgt de hulp die hij nodig heeft. Ik ben niet bekrompen. Ik sta middenin maatschappij. Ik wéét natuurlijk dat er mensen zijn die een andere geaardheid hebben. Als een ambtenaar een homostel niet wil huwen, dan wil ik ze wel bijstaan. Dat is toch niet zo raar?'' Dat is een heel zakelijke instelling. ,,Nee, dat is juist heel menselijk. We helpen elkaar.'' Ook als u daarbij mensen bijstaat niet hun leven niet leiden in overeenstemming met uw geloof? ,,Zeker. Wie ben ik om te oordelen over mensen? Iedereen moet het zelf weten. Als twee mannen willen trouwen, dan moet dat kunnen.'' Imam El Moumni noemde homoseksualiteit een besmettelijke ziekte. Wat vindt u van zijn uitspraken? ,,Ik ben geen El Moumni. Ik heb homoseksuele leraren gehad, homoseksuele vrienden, collega's met een andere geaardheid. Dat is toch normaal? Het is hun keuze, als zíj er blij mee zijn, laat ze. Je moet als advocaat flexibel zijn, het belang van de cliënt staat voorop. Er is geen zaak die ik niet aanneem. Mijn religie en mijn etniciteit belemmeren mij in geen enkel opzicht in de zaken die ik zou aannemen. Huidskleur, religie, het speelt geen enkele rol.'' http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1030375270802.html bedankt hier was ik op zoek naar

Kaaskopius
02-04-2005, 15:52
Lijkt me normaal, als advocaat hoef je je levensovertuiging toch niet onder stoelen of banken te steken. Bij een rechter is dat natuurlijk anders. Hier ben ik het wel mee eens.

Khanoussi
02-04-2005, 16:04
kvind het maar een raar wijf,sorry hoor ze moedigt homo's aan door voor hen te gaan pleiten. ze zou beter andere zaken gaan verdedigen ipv jef en jan met de pet het huwelijk te helpen bekomen. Blijkbaar begrijp jij weinig van het Nederlands recht.

Faridatun
02-04-2005, 21:33
Maar mag een vrouwelijke rechter een hoofddoek dragen? ,,Natuurlijk. Daar is helemaal niets op tegen.'' En mag een rechter dreadlocks hebben? Of een piercing door zijn neus? ,,Natuurlijk. Zolang hij of zij zijn werk maar goed doet, beschikt over de juiste diploma`s. Ik zie geen probleem. Ook niet als hij een keppeltje op heeft. Wat maakt het mij uit? En bovendien: ook het Openbaar Ministerie moet een afspiegeling vormen van de samenleving.'' Hier ben ik het volledig mee eens!

ShoufShouff
03-04-2005, 10:31
Hoi, ik had al n keer deze topic geplaats, en iemand vertelde mij wat over n vrouw met hoofddoek die al advocaat is en gewoon in de rechtszaal mag zijn. Weet iemand wij zij is, en hoe kan ik in contact met haar komen? verder.. denken jullie dat t mij gaat lukken...???? het zal je wel lukken, maar mijn vraag aan jou is waarom zou je dat willen. waarom zou je iemand verdedigen als hij zoiets slechts heeft gedaan. waarom zou je je tussen mannen willen bevinden. advocaat is niet alleen carrière maken en geld verdienen. je moet verder kijken, 9 van de 10 keer zal je iemand moeten bijstaan die misschien zulke slechte dingen heeft gedaan en dan ga jij ervoor zorgen dat degene vrijkomt. daarnaast is en blijft het een wereldje met veel mannen, waarom zou je daar tussen willen zijn als Allah ons de leiding voor het leven gegeven heeft en ons dingen verboden heeft die niet goed voor ons zijn. en waarom heeft hij ons daarvoor in de plaats zoveel goeds gegeven. denk daar eens over na, heel goed, want nu wil je het misschien en dan ga je er jaren voor studeren, maar wat als je ouder wordt, gaat trouwen, kinderen krijgt? en op de belangrijkste plek jouw geloof, misschien ben je er momenteel nog niet zoveel mee bezig dat je je dit beseft, maar zo'n moment gaat zeker wel komen.

hiek
03-04-2005, 11:36
[...]Maar mag een vrouwelijke rechter een hoofddoek dragen? ,,Natuurlijk. Daar is helemaal niets op tegen.'' [...] Hier heb ik mijn vraagtekens bij. Stel je een rechter met een keppeltje voor die uitspraak moet doen in een strafzaak tegen een ontkenner van de holocaust. Stel je een rechter met een hoofddoek voor die uitspraak moet doen in een strafzaak tegen AHA die onnodig kwetsend geweest is naar belijders van het islamitisch geloof. Stel je een scheidsrechter voor die Nederland - Marokko fluit in het uittenue van Nederland. Rechtsspraak is geen logica. Toepassing van een door mensen gemaakte wetstekst op 's mensens handelen is arbitrair. Iedere vorm van partijdigheid, ook in de beeldvorming, dient vermeden te worden. Dit ontkennen vind ik een vorm van naïviteit.

R0osje
03-04-2005, 12:53
Veel beroepen zouden mij trekken, behalve advocaat een beetje de hele dag lopen liegen en mensen lopen goed praten terwijl ze schuldig zijn.. Nee doe maar niet!

LittleME
03-04-2005, 13:43
Veel beroepen zouden mij trekken, behalve advocaat een beetje de hele dag lopen liegen en mensen lopen goed praten terwijl ze schuldig zijn.. Nee doe maar niet! Je kunt je verdiepen in verschillende richtingen. Ik ga geen strafrecht studeren, want dat zou inderdaad betekenen dat ik soms moet gaan liegen. :) Het is maar hoe je het bekijkt. Niet te gauw vooroordelen trekken meisje.. ik vind t zelf ook geen pretje om n potje te gaan liegen, maar advocate zit er zekers voor mij in! En ik ga t zodanig doen dat ik niet gedwongen ben te liegen... :zwaai:

LittleME
03-04-2005, 13:46

het zal je wel lukken, maar mijn vraag aan jou is waarom zou je dat willen. waarom zou je iemand verdedigen als hij zoiets slechts heeft gedaan. waarom zou je je tussen mannen willen bevinden. advocaat is niet alleen carrière maken en geld verdienen. je moet verder kijken, 9 van de 10 keer zal je iemand moeten bijstaan die misschien zulke slechte dingen heeft gedaan en dan ga jij ervoor zorgen dat degene vrijkomt. daarnaast is en blijft het een wereldje met veel mannen, waarom zou je daar tussen willen zijn als Allah ons de leiding voor het leven gegeven heeft en ons dingen verboden heeft die niet goed voor ons zijn. en waarom heeft hij ons daarvoor in de plaats zoveel goeds gegeven. denk daar eens over na, heel goed, want nu wil je het misschien en dan ga je er jaren voor studeren, maar wat als je ouder wordt, gaat trouwen, kinderen krijgt? en op de belangrijkste plek jouw geloof, misschien ben je er momenteel nog niet zoveel mee bezig dat je je dit beseft, maar zo'n moment gaat zeker wel komen. Hoi, ik waardeer jou reactie heel erg.. ik heb r namelijk zelf zo vaak bij stilgezeten. En zoals ik al eerder zei ik ga geen strafrecht studeren, dat zou inderdaad betekenen dat ik in de grootste gevallen moet liegen. Ik wil misschien iets met voogdijen doen, scheidingen en datsoort dingen. En t feit dat ik met mannen ga werken staat overal los van. Ten eerste mag je met een man omgaan, zolang het maar zakelijk blijft. En ten tweede kom je tegenwoordig overal zowel mannen als vrouwen tegen, dus dat kun je verder niet echt vermijden.

Pagina's : [1] 2