Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Judas duikt op in Egypte ...

Pagina's : [1] 2

Scottie
27-03-2005, 21:34

Ach, sinds de moderatie van het woord link heeft gehoor is het plaatsen van een topic een Russische roulette geworden. Gek word ik ervan. De Bijbel wordt niet alleen opnieuw uitgelegd, opnieuw in het Nederlands herschreven maar ook aangevuld. Of die aanvullingen welkom zijn, de paus zal het ons voorlopig niet zeggen ... Scottie, ave. Evangelie van Judas opgedoken Een Zwitserse stichting heeft een manuscript van het verloren gewaande evangelie van Judas in haar bezit. Het dagblad Het Parool publiceerde zaterdag fragmenten van de vroeg-christelijke tekst, die door de kerk fel is bestreden. Judas komt er niet, zoals in de bijbelse evangeliën, als verrader in naar voren, maar als held. Het in het Koptisch geschreven evangelie werd volgens voorzitter Mario Roberty van de Zwitserse Maecenas Stichting vermoedelijk in de jaren vijftig of zestig in Egypte gevonden en vervolgens het land uitgesmokkeld. Tot het einde van de jaren negentig lag het manuscript in een Amerkaanse bankkluis. Een galeriehoudster in Genève kocht het aan en bracht het met Roberty onder in de Maecenas Stichting. Die werkt aan een vertaling. Het evangelie is een zogeheten gnostische tekst, waarin de innerlijke kennis centraal staat die de mens kan verenigen met God. De kerk heeft de gnosis steeds afgedaan als ketterij. Kerkvader Irenaeus waarschuwde in de tweede eeuw in zijn geschrift Adversus Haereses tegen het evangelie van Judas. Dr. G. Quispel, emeritus hoogleraar geschiedenis van het vroege christendom aan de Universiteit Utrecht en kenner van de gnosis, betwijfelt of Judas werkelijk de schrijver van de tekst is. ''Maar je mag het nooit helemaal uitsluiten'', zei hij in Het Parool. Ook betwijfelt Quispel of het manuscript een nieuw licht zal werpen op Jezus. ''De grote vraag is natuurlijk of het verhaal over Judas in de bijbel juist is. Het is zuiver hypothetisch, maar ik geloof van wel.'' Toch acht hij het Judas-evangelie van groot historisch belang. ''Voor wetenschappers zijn alle evangeliën gelijk. Wij maken geen onderscheid tussen echt en vals.'' De Amerikaanse koptoloog (kenner van het Koptisch) Stephen Emmel vindt de ontdekking van het Judas-evangelie vergelijkbaar met de vondst van een verzameling christelijk-gnostische geschriften bij Nag Hammadi in Egypte in 1945. Tot die verzameling behoort het door Quispel in 1952 aangekochte evangelie van Thomas. Bron. (http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/html/default.asp)

Bazba
27-03-2005, 21:38
Gave topic voor Islam&ik, ware het niet dat het niet over de Islam gaat.

hamidu
27-03-2005, 21:41
De Bijbel wordt niet alleen opnieuw uitgelegd, opnieuw in het Nederlands herschreven maar ook aangevuld. Of die aanvullingen welkom zijn, de paus zal het ons voorlopig niet zeggen ... Scottie, ave. Bron. (http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/html/default.asp) Kappen met de manipulatie van de Bijbel!

MooiRood
27-03-2005, 22:27
Gave topic voor Islam&ik, ware het niet dat het niet over de Islam gaat. Als ik het me goed herinner.... onderschrijft het Thomas evangelie het verhaal van de persoon Jezus die in de Koran voorkomt.

metalex79
27-03-2005, 22:50

Gaan we nu voor elk "evangelie" dat op duikt of ooit is opgedoken n topic openen? Kan nog druk worden dan....

MooiRood
27-03-2005, 22:55
Gaan we nu voor elk "evangelie" dat op duikt of ooit is opgedoken n topic openen? Kan nog druk worden dan.... Er worden hier enkele topics per dag geopend over... je raadt het al.... ACTUALITEITEN. Dat zou best eens met de naam van dit forum te maken kunnen hebben! :p

no_brains
28-03-2005, 00:29
ik denk dat als deze er is er een van de eerste koraans ook wel gevonden worden bijbels die "veranderen" met de samenleving om het begrijpelijk te houden DAT WETEN WE ALLEMAAL MAAR KORAN IS ONVERANDERLIJK DAT WETEN WE OOK ALLEMAAL MAAR ALS DIE "oude koran" gevonden gaat worden wat dan ?? christenen vinden het niet erg als dat "anders" zou zijn en de rest van de bewoners van deze aarde vinden dat ook allemaal niet erg misschien dan wel vrede???? :hadj: om het begrijpelijk te houden.... worden christenen dommer ofzo???? :rolleyes:

Deliana
28-03-2005, 00:36
Gaan we nu voor elk "evangelie" dat op duikt of ooit is opgedoken n topic openen? Kan nog druk worden dan.... Het is toch nieuws, als ze morgen een onbekend werk van "van Gogh" vinden dan is dat ook nieuws.

metalex79
28-03-2005, 00:44
Het is toch nieuws, als ze morgen een onbekend werk van "van Gogh" vinden dan is dat ook nieuws. Tis maar wat je nieuws noemt......

atropos
29-03-2005, 10:28
uitermate interessant en intrigerend, deze vondst...zelfs voor mij als atheïst die de bijbel uitsluitend beschouwt als belangrijke historische bron. mijn visie is de volgende: jezus was een vroeg-christelijk prediker die een aantal volgelingen had...vanwege zijn controversiële ideeën en prediken van pacifisme en lijdelijk verzet tegen de bezettende romeinen, kreeg hij last met de autoriteiten die hem ter dood brachtten...zijn volgelingen schreven hun interpretatie van het gebeuren op, naar hun persoonlijk inzicht...volgens de bijbel waren er 12 discipelen, dus het is geen wonder dat er meerdere visies bestaan - vraag deelnemers aan de mnl-discussie een verslag van die dag te schrijven en je krijgt evenveel verschillende lezingen als er deelnemers zijn...dat maakt het alleen maar interessanter.

JbiloXL
29-03-2005, 10:58
sorry wat boven staat hoort hier ------------------------------------------------ ------------------------- ----------- ================== k denk dat als deze er is er een van de eerste koraans ook wel gevonden worden bijbels die "veranderen" met de samenleving om het begrijpelijk te houden DAT WETEN WE ALLEMAAL MAAR KORAN IS ONVERANDERLIJK DAT WETEN WE OOK ALLEMAAL MAAR ALS DIE "oude koran" gevonden gaat worden wat dan ?? christenen vinden het niet erg als dat "anders" zou zijn en de rest van de bewoners van deze aarde vinden dat ook allemaal niet erg misschien dan wel vrede???? De koran is hetzelfde gebleven Alleen be bijbel en de thorah zijn veranderd maar die zijn ook niet beschermd door Allah helaas voor jullie dwalenden

metalex79
29-03-2005, 12:57
De koran is hetzelfde gebleven Alleen be bijbel en de thorah zijn veranderd maar die zijn ook niet beschermd door Allah helaas voor jullie dwalenden Whahaha! Jij bent echt vet lachen.....Alleen jammer dat je niet gelijk hebt....

metalex79
29-03-2005, 12:58
nadat mozes zijn oudere broer ramses had doodgeslagen uit welk sprookjesboek heb jij dat? Ramses n Mozes waren nooit broers....

hamidu
29-03-2005, 13:04
nadat mozes zijn oudere broer ramses. :confused: Ramses was een farao.Please remember ;)

atropos
29-03-2005, 13:57

:confused: Ramses was een farao.Please remember ;) ...mismuis is een volendammer...please remember ;) :hihi: die muis kan zo mal uit de hoek komen, soms...en soms ook weer vlijmscherp. is vast een heel muizennest, ipv 1 enkele....:maf2:

Pagina's : [1] 2