Bekijk originele versie : een aanval op irak is op langetermijn een aanval om de islam????????
26herder26
19-02-2003, 16:23
binnenkort wordt irak aangevallen het is een kwestie van genoeg info verzamelen om het militaire apperaat met zo min mogelijk slachtoffers in irak te statsioneren .. wat gebeurt er dan als saddam is verslagen en de vs heeft een groot troepen macht in het midden oosten onze heilige grond gebied komt de derde wereld oorlog dan ?amerika gaat niet weg na de val van sadam wie is dan aan de buurt iran? egypte? syrie? of sauidi arabie? kortom op lange termijn zijn we allemaal aan de buurt het wordt tijd omconclusies te trekken . bush is levens gevaarlijk naar ons toe hij zal het niet laten bij aleen irak wie weet wordt mekka ooit gebomardeerd zo ver mag het niet komen amerika wil onze ollie tenkoste van alles ik roep daarom iedereen op om amerika te boycotten door zo min mogelijk amerikaanse producten te kopen en geen amerikaanse films,fastfood, thanx :kwaad: :kwaad: :kwaad: :kwaad: :kwaad: :kwaad:
nordin88
21-02-2003, 14:06
Origineel gepost door 26herder26
binnenkort wordt irak aangevallen het is een kwestie van genoeg info verzamelen om het militaire apperaat met zo min mogelijk slachtoffers in irak te statsioneren .. wat gebeurt er dan als saddam is verslagen en de vs heeft een groot troepen macht in het midden oosten onze heilige grond gebied komt de derde wereld oorlog dan ?amerika gaat niet weg na de val van sadam wie is dan aan de buurt iran? egypte? syrie? of sauidi arabie? kortom op lange termijn zijn we allemaal aan de buurt het wordt tijd omconclusies te trekken . bush is levens gevaarlijk naar ons toe hij zal het niet laten bij aleen irak wie weet wordt mekka ooit gebomardeerd zo ver mag het niet komen amerika wil onze ollie tenkoste van alles ik roep daarom iedereen op om amerika te boycotten door zo min mogelijk amerikaanse producten te kopen en geen amerikaanse films,fastfood, thanx :kwaad: :kwaad: :kwaad: :kwaad: :kwaad: :kwaad:
Ach man, denk je nu echt dat dat helpt? Geen Amerikaanse produkten meer kopen?
Ten eerste ben ik te verslaafd aan Mac Donalds :D , ten tweede zullen de V.S. hun economie vooral opkrikken door de inkomsten van de olie als ze die in handen krijgen en ten derde ben ik het beu dat we als moslims onze woede steeds richten op zaken waar we eigenlijk toch niks aan veranderen. Net als een klein poesje die miauwt tegen een pitt bull.
Zo is Amerika gewoon een supermacht, Israel een land dat alles kan doen wat ze wil en de Joden previleges hebben waar moslims alleen maar van kunnen dromen. Zal ik eens zeggen hoe ze dat hebben bereikt? Eendracht! Ze zijn samen, ze praten samen en ze voelen samen. Ondanks de vele culturele en ook wel verschillende opvattingen binnen de Joodse godsdienst zal je daar nooit iets van merken. Omdat ze gewoon hun vuile was niet buitenhangen. Wil je echt iets tegen Amerika en het onrecht in de wereldpolitiek doen zorg dan dat je dan met 1 stem spreekt. Richt je woede maar op al die Arabische dictaturen die de marionetten zijn van Amerika. Richt je woede daar maar op! Zij zijn het die er voor zorgen dat Amerika kan doen wat ze wil in het Midden Oosten. In plaats van tegen mij te vertellen dat ik geen coca cola mag drinken of een tommy hilfigher trui mag dragen!
Ik dank u voor de aandacht!
26herder26
21-02-2003, 15:22
ik ben het niet met je eens als jij bij de mac een broodje eet terwijl er bommen op islamitische landen vallen ben jij daar ook verantwoordelijk voor het gaat er om dat je iets doet tegen de pitbull begrijp je
je kunt niet doen of je neus niet bloedt en een beterre wereld begint bij je zelf op een dag ben je oud en heb je spijt dat je amerikaanse producten kocht terwijl moslims worden gebomadeerd
nordin88
21-02-2003, 16:20
ik ben het niet met je eens als jij bij de mac een broodje eet terwijl er bommen op islamitische landen vallen ben jij daar ook verantwoordelijk voor het gaat er om dat je iets doet tegen de pitbull begrijp je
je kunt niet doen of je neus niet bloedt en een beterre wereld begint bij je zelf op een dag ben je oud en heb je spijt dat je amerikaanse producten kocht terwijl moslims worden gebomadeerd
Het gaat niet om dat broodje, het gaat om de beeldspraak. Door dat ik als moslim geen Amerikaanse produkten koop gaat Amerka ineens ophouden met God te spelen op aarde? Daar geloof ik helemaal niets van! Het enige wat onrechtvaardigheid kan overwinnen is rechtvaardigheid, het juiste pad, assieraat el moestaqiem. Maar zolang moslims geen homogene groep vormen en dus zelf niet rechtvaardig zijn gaat het onrechtvaardige gewoon door.
Je hebt het over Irak? Ik vind het verschrikkelijk dat er onschuldigen doodgaan. Maar het leven betekent niets dus als zij als moslims sterven zullen ze veel beter af zijn dan wij die nog leven en zonden kunnen begaan. Maar aan de andere kant als er toch oorlog komt dan ben ik wel stiekem blij dat er weer een volk af is van een hypocriete dictator. Ik leef hier in Nederland, waar geen 'Moslim'(lees mossel) leiders zijn en ik heb hier alle vrijheid. Ik kan bidden, vasten, dragen wat ik wil of niet wil, betaal belastingen euhm zakaat, kan op vakantie gaan euhm naar hadj gaan....hmmmmmmm volgens mij leef ik hier in een islamitisch land. Wake up, je kan je beter verzetten tegen die hypocriete Arabische leiders dan je te agreren tegen Amerika. De Amerikanen vertrekken niet vanuit Amerika om oorlogje te spelen maar ze staan gepatrouileerd in Saoudi Arabie, Koeweit, Turkije straks, Qatar....enz enz...Het probleem is niet Amerika, het probleem zijn onze leiders
By the way, het is niet zo dat ik een voorstander ben van het Amerikaans beleid, ik haat hun net zo erg als jou..........
Groeten Nordin
Willi wat is dat voor onzin geen Amerikaanse producten kopen.
Ik zie me zelf al tegen een Palestijn praten. Ik help jullie ook hoor, ik drink geen cola.
nordin88
21-02-2003, 17:59
Origineel gepost door JustFun
Willi wat is dat voor onzin geen Amerikaanse producten kopen.
Ik zie me zelf al tegen een Palestijn praten. Ik help jullie ook hoor, ik drink geen cola.
haha dat bedoel ik dus.....of je kan het andersom zeggen. He Amerika, hou op met God spelen anders drink ik geen cola meer! Daar gaat Bush van wakker liggen ;)
nordin88
22-02-2003, 10:09
[QUOTE]Origineel gepost door ZITA
[B]Beste nordin88,
Ik geloof dat onze herder een oproep heeft geplaatst ons te onthouden van Amerikaans prut, zonder daarbij te dicteren wat wel en niet mag (!) zoals je suggereerde. Jammer dat je dat bedenkt in je drang de overtuiging te scheppen dat je ongelijk niet bestaat... ik proef, naar aanleiding van deze ongegronde aanname, die ondertoon in je tekst.
Two wrongs wont make a wright... De Arabische regeringsleiders deugen niet, inderdaad. Is dat een reden om de mogelijkheid als volk iets aan de opstelling van Amerika te doen af te doen als niet zijnde ons aller verantwoordelijkheid? De Amerikanen deugen ook niet; helaas maken ze goede films en gaan wij inmiddels zwaar gebukt onder onze materieƫle consumptiezucht.
Je verklaarde er niet in te geloven succes te oogsten door Amerikaans handelswaar te boycotten. Onze inspanningen zouden zich moeten concentreren op het aanpakken van de Arabische dictators.. I agree. Maar nu, nu ben ik daartoe te onmachtig en neem ik er genoegen mee mijn bruut verzet dan maar te demonstreren door Amerika's grootste trots te tacklen.. het product dat nog Amerikaanser is dan Amerika zelf: The real thing!
Bedenk dat er zo'n anderhalf miljard moslims zijn. Wat als de eendracht waarover je vertelde dat de joden en Amerikanen die uitoefenen... wat als diezelfde eendracht nu eens door de moslims wordt gepresenteerd? Zeker is de conditie dat er dan gehoor wordt gegeven aan de oproep 's werelds best verkochte product te mijden. Massaal! En of dat effect heeft? Wel, het zou me niet verbazen dat The Coca Cola Company, met een waarde van 200 miljard dollar en een jaarlijkse omzet van 20 millard dollar, zich er toch rekenschap van gaat geven dat het gevolgen heeft Israel te steunen. Bij een hardnekkig verzet ons te vergrijpen aan de coke voorzie ik zelfs dat het bedrijf word doodgeconcureerd door Pepsi, na langzaam het huidige marktaandeel te verliezen... Can't beat the feeling! En dan op naar het volgende bedrijf... heus, they will get the message... alleen... doen de moslims dat als eenheid ook?
Groet,
Beste zita,
Dank voor je respons. Mijn excuses indien ik in mijn betoog de indruk wekte dat alleen ik gelijk kan hebben. Dat is niet mijn opzet. Het leuke aan een discussie is het uitwisselen van gedachten op gelijke hoogte......wie gelijk heeft is dan niet aan de orde.
Ik ben van mening dat als je een probleem echt wil aanpakken dan moet je het aanpakken bij de wortel.
Ik blijf er bij dat Amerika niet de kern van het probleem is.
Het Westen dat zich profileert met termen als democratie, welvaart, vrijheid enz.... heeft de Arabische wereld verziekt. In de Arabische wereld snakt men ook naar die welvaart. Het gevolg hier van is dat iedereen gewoon zijn zakken wil vullen en er dus weinig eendracht is. Het enige wat de Arabische wereld altijd heeft verbonden is de Islam en van het moment dat de leiders, die het gepeupel moet sturen geen moslims zijn (of gewoon zich niet gedragen als moslims) dan blijft er weinig over van die eendracht.
Je gaf in je betoog aan: stel dat 1.5 miljard moslims zich zouden onthouden van Amerikaanse produkten dan.......ben ik het mee eens, dat zou zekere effect hebben, maar waar is de realiteitszin. De kern van het verhaal is nu juist dat moslims geen groep vormen en de meeste mensen wel kritiek hebben op het Westen maar diezelfde groep mensen ook weer opkijken naar het Westen.
Het enige wat mij optimistisch maakt is dat er altijd supermachten zijn geweest (Farao, Grieks rijk, Romeinen, Ottomaanse rijk,...) en dat die Supermachten steeds werden vervangen van het moment dat ze niet rechtvaardig waren. Dus de V.S. zal haar lesje nog wel leren!
Ik ben het nogmaals, Zita, wel eens met je principe, maar helaas is het enkel ideologie. En je moet zeker je stem verheffen en kritiek uiten als iemand onrechtvaardig bezig is, maar kom me alstublieft niet vertellen iets aan een gevolg te doen terwijl de kern van het probleem bij onszelf ligt, onze leiders!
Salaam
haileselassie
22-02-2003, 19:41
kijk, realistische denkers op marokko.nl;dat is geweldig.
mag ik een paar punten aanreiken?
Rijken komen, en rijken gaan, daar heeft Zita gelijk in.
Voorlopig echter is er geen 1 'comin' rijk, dat dezelfde economische veerkracht, binnenlandse kapitaalkrachtige consumentenmarkt,min of meer demokratische regeringswijze, dynamiek etc. heeft als USA.
Voorlopig zal de USA, als minst slechte onder de slechten, dus nog wel even haar invloed op de wereld behouden.
In mijn optiek, en ook niet vanuit Bush en consorten, is een aanval op Irak zeer beslist geen aanval op de Islam.
Er zijn echter in de Islam een aantal stromingen, die de achterstand op velerlei gebied, en de afhankelijkheid, waarin de islamitische wereld verkeerd, zich bewust zijn geworden( ook de politieke afhankelijkheid van de arabische leiders o.a. door amerikaanse, broodnodige, steun ( egypte bijv.).
Deze groeperingen, o.a. de Moslim Broederschap uit Egypte, en bijv. Bin Laden willen de boodschapper, lees bewustmakingsfaktor, bestrijden.
Zij lijken op mensen die wakker worden geschud uit een droom, en de wekker willen kapotslaan; terrorisme.
We noemen dit fundamentalisme; terug naar de bron, terug naar vroeger, en het liefst de tijd van Abu Bakr.
Begrijpelijk maar naif.
De ekonomische realiteit van vandaag dwingt ons echter tot andere keuze's; de bevolkingen zijn giganties geexplodeerd, en mede door de bewustwording van hoe het kan, dat mensen zien op tv, bijv, pikken de mensen niet alles meer, ook niet in de Islamitische wereld.
Ook zij willen welvaart; leiders die wijzen op het " gevaar uit het Westen" liegen tegen hun bevolkingen, maar gesteund door religieuze leiders, in wie de mensen daar nog wat vertrouwen hebben, komen zij nog net niet in opstand tegen het regime; bliksemafleiders als "het zionistische Israel", en het palestijns konflikt, worden gretig aangegrepen, om de blik van de bevolking de andere kant uit te laten kijken.
Iran is zo'n mooi voorbeeld van volkomen Islamitische staat, waar de bevolking, na 20 jaar islamities fundamentalisme, snakt naar hervormingen, onder pres. Khatami; maar de conservatieve kliek onder Khamenei, en zijn "hoeders van de Islam", houden de wens van de overgrote meerderheid van de bevolking tegen. En maar de bevolking proberen zoet te houden door te wijzen op 'kleine en grote Satan'.
De Islam kent geen dynamiek meer; zij heeft dat wel gehad, in de eerste eeuwen van haar bestaan; wetenschap en handel bloeiden op.
Maar de dogmatiek en de regelgeving, alles op maatschappelijk, en ekonomisch leven, liggen sinds de Hadith werd "gesloten"( ongeveer 1200n.Chr.) vast; sindsdien verdween de welvaart en maakte die zich langzaam meester van een bloeiende, dynamische, en in ontwikkeling zijnde maatschappij.
Dat is geen zuiver islamities probleem, je ziet dat in meer religieuze culturen, die " verstard" dreigen te raken.
Maar zelfs hier op Marokko.nl was vanmiddag een post van een meisje, die "had gehoord", dat chatten haram was; alsof kletsen op de hoek van de straat dus ook haram is, of over de telefoon iets bij kletsen.
In marokko kun je als buitenlander niet investeren, of je moet samenwerken met een Marokkaan; maar die heeft geen geld, dus waarom zou je dat doen, en je kostbare geld investeren; iedereen weet toch inmidels wel, dat een gunstig investeringsbeleid van een bepaald land, investeerders aantrekt, en dus werkgelegenheid kreert; maar nu moet ik weg, want ik heb afspraken elders, die ik moet nakomen; tot ziens, en wellicht is de discussie morgen nog op M.nl, want ook hier zijn discussies die het echte probleem benaderen " plotseling" verdwenen!
26herder26
22-02-2003, 20:53
ik ben er van overtuigd dat amerika niet weg gaat uit het midden oosten dat ze wegaan uit saodie arabie komt door binladen en zijn kornuiten het gaat erom dat het ook jaren heeft geduurd dat de slaven vrij waren
dus warom zouden wij niet van amerika kunnen winnen
en klopt wij mogen onze geloof uit oefenen en moskeen bouywen zolang wij dom blijven wel ja maar als wij strk worden of te veel weten dan mag het niet echte gelovigen weten dat het einde komt als amerika daar blijft voor elke hamburger dei je nu eet zal je je eigen moeten ve4rantwoorden bij god later denk daar eens aan
nordin88
23-02-2003, 12:09
ik ben er van overtuigd dat amerika niet weg gaat uit het midden oosten dat ze wegaan uit saodie arabie komt door binladen en zijn kornuiten het gaat erom dat het ook jaren heeft geduurd dat de slaven vrij waren
dus warom zouden wij niet van amerika kunnen winnen
en klopt wij mogen onze geloof uit oefenen en moskeen bouywen zolang wij dom blijven wel ja maar als wij strk worden of te veel weten dan mag het niet echte gelovigen weten dat het einde komt als amerika daar blijft voor elke hamburger dei je nu eet zal je je eigen moeten ve4rantwoorden bij god later denk daar eens aan
Geachte herder,
Ik moet eerlijk bekennen dat je mij een beetje angstig maakt als ik je mening lees. Je hebt volgens mij voor jezelf een duidelijke analyse gemaakt en daarbij iets (wat dat ook moge zijn) besloten en daar blijf je maar op focussen zonder ook maar enige vorm van nuance.
Eigenlijk val ik weer in herhaling maar naar aanleiding van de mening van Zita en de mijne heb ik toch enkele vraagjes dan voor je?
A) Wat is je opinie over de Arabische leiders?
B) Wat stoort je in het uitoefenen van je geloof in Nederland? Of liever waarin wordt je belemmert? Wat kom je dus tekort?
C) Hoe belangrijk vind je de hadieth waarin zaken uit de Koran verduidelijkt worden en waarin Mohammed (SAW) ons leert hoe om te gaan met verschillinde aspecten in het leven?
Met volle nieuwsgierigheid wacht ik je respons af!
Salaam
nordin88
23-02-2003, 12:15
Ben het eens met je aanvulling
Origineel gepost door haileselassie
kijk, realistische denkers op marokko.nl;dat is geweldig.
mag ik een paar punten aanreiken?
Rijken komen, en rijken gaan, daar heeft Zita gelijk in.
Voorlopig echter is er geen 1 'comin' rijk, dat dezelfde economische veerkracht, binnenlandse kapitaalkrachtige consumentenmarkt,min of meer demokratische regeringswijze, dynamiek etc. heeft als USA.
Voorlopig zal de USA, als minst slechte onder de slechten, dus nog wel even haar invloed op de wereld behouden.
In mijn optiek, en ook niet vanuit Bush en consorten, is een aanval op Irak zeer beslist geen aanval op de Islam.
Er zijn echter in de Islam een aantal stromingen, die de achterstand op velerlei gebied, en de afhankelijkheid, waarin de islamitische wereld verkeerd, zich bewust zijn geworden( ook de politieke afhankelijkheid van de arabische leiders o.a. door amerikaanse, broodnodige, steun ( egypte bijv.).
Deze groeperingen, o.a. de Moslim Broederschap uit Egypte, en bijv. Bin Laden willen de boodschapper, lees bewustmakingsfaktor, bestrijden.
Zij lijken op mensen die wakker worden geschud uit een droom, en de wekker willen kapotslaan; terrorisme.
We noemen dit fundamentalisme; terug naar de bron, terug naar vroeger, en het liefst de tijd van Abu Bakr.
Begrijpelijk maar naif.
De ekonomische realiteit van vandaag dwingt ons echter tot andere keuze's; de bevolkingen zijn giganties geexplodeerd, en mede door de bewustwording van hoe het kan, dat mensen zien op tv, bijv, pikken de mensen niet alles meer, ook niet in de Islamitische wereld.
Ook zij willen welvaart; leiders die wijzen op het " gevaar uit het Westen" liegen tegen hun bevolkingen, maar gesteund door religieuze leiders, in wie de mensen daar nog wat vertrouwen hebben, komen zij nog net niet in opstand tegen het regime; bliksemafleiders als "het zionistische Israel", en het palestijns konflikt, worden gretig aangegrepen, om de blik van de bevolking de andere kant uit te laten kijken.
Iran is zo'n mooi voorbeeld van volkomen Islamitische staat, waar de bevolking, na 20 jaar islamities fundamentalisme, snakt naar hervormingen, onder pres. Khatami; maar de conservatieve kliek onder Khamenei, en zijn "hoeders van de Islam", houden de wens van de overgrote meerderheid van de bevolking tegen. En maar de bevolking proberen zoet te houden door te wijzen op 'kleine en grote Satan'.
De Islam kent geen dynamiek meer; zij heeft dat wel gehad, in de eerste eeuwen van haar bestaan; wetenschap en handel bloeiden op.
Maar de dogmatiek en de regelgeving, alles op maatschappelijk, en ekonomisch leven, liggen sinds de Hadith werd "gesloten"( ongeveer 1200n.Chr.) vast; sindsdien verdween de welvaart en maakte die zich langzaam meester van een bloeiende, dynamische, en in ontwikkeling zijnde maatschappij.
Dat is geen zuiver islamities probleem, je ziet dat in meer religieuze culturen, die " verstard" dreigen te raken.
Maar zelfs hier op Marokko.nl was vanmiddag een post van een meisje, die "had gehoord", dat chatten haram was; alsof kletsen op de hoek van de straat dus ook haram is, of over de telefoon iets bij kletsen.
In marokko kun je als buitenlander niet investeren, of je moet samenwerken met een Marokkaan; maar die heeft geen geld, dus waarom zou je dat doen, en je kostbare geld investeren; iedereen weet toch inmidels wel, dat een gunstig investeringsbeleid van een bepaald land, investeerders aantrekt, en dus werkgelegenheid kreert; maar nu moet ik weg, want ik heb afspraken elders, die ik moet nakomen; tot ziens, en wellicht is de discussie morgen nog op M.nl, want ook hier zijn discussies die het echte probleem benaderen " plotseling" verdwenen!
26herder26
23-02-2003, 17:09
Origineel gepost door nordin88
Geachte herder,
Ik moet eerlijk bekennen dat je mij een beetje angstig maakt als ik je mening lees. Je hebt volgens mij voor jezelf een duidelijke analyse gemaakt en daarbij iets (wat dat ook moge zijn) besloten en daar blijf je maar op focussen zonder ook maar enige vorm van nuance.
Eigenlijk val ik weer in herhaling maar naar aanleiding van de mening van Zita en de mijne heb ik toch enkele vraagjes dan voor je?
A) Wat is je opinie over de Arabische leiders?
B) Wat stoort je in het uitoefenen van je geloof in Nederland? Of liever waarin wordt je belemmert? Wat kom je dus tekort?
C) Hoe belangrijk vind je de hadieth waarin zaken uit de Koran verduidelijkt worden en waarin Mohammed (SAW) ons leert hoe om te gaan met verschillinde aspecten in het leven?
Met volle nieuwsgierigheid wacht ik je respons af!
Salaam a)mijn mening over de arabische leiders is dat daar een andere cultuur heerst als wij hier kennen. dus als ik over hun oordeel is dat niet eerlijk omdat ik ook hier leef en automatisch het systeem wat daar heerst afkeur omdat het niet past in mijn manier van denken en leven.als het inderdaad leiders zijn hoe jij ze noemt sta ik achter ze als we dan het zekfde denken over de titel leider .
b) ik kom niks tekort maak je daar maar niet druk om ik stoor me niet in het feit dat ik me geloof niet kan uit oefenen maar dat we gewoon dom bezig zijn door hamurgers te eten als er bommen op irak vallen en net doen of we niks kunnen doen
c) welke apecten ik praat hier over oorlog en daarna bezetting van een vreemd troepemacht,en geloof me ik heb de koran niet gelezen maar weet wel dat het gaat om je hart hoe je bent al shet er op aan komt ook in slechte tijden dus nu geen hamburges meer als je enige besef hebt met de morele dingen in het leven dat je niet leert maar krijgt als je voor open staat
yasminatilburg
23-02-2003, 17:33
he dat help toch niet want in ah verkopen ze veel americanse producten maar dat is een duure winkel gaan niet veel marokanen naar toe en wat is er verandert helemaal niks
wolvowitz
23-02-2003, 18:48
okay, zita, ik was wat haastig gister, en doordat jij stukken tekst van Nordin kopieerde, op je post, liet ik mijn opmerking "rijken komen en rijken gaan" uit jouw pen komen, maar het was dus Nordin die hier troost in vond; Farao, grieks rijk, romeinen, osmanen kwamen en verdwenen, dus ook de VS ZULLEN verdwijnen als machtsfaktor.
Haileselassie schrijft nu ff met goedkeuring op Wolfowitz' toetsenbord.
Ik probeer geenszins mijn frustraties hier achter te laten; het is voor mij een manier om te communiceren over actuele onderwerpen, en ik hoop een positieve bijdrage te geven aan de discussie.
Geen aansluiting met het onderwerp? Was het onderwerp niet of een aanval op Irak, in feite een aanval op de Islam is, of juist niet?.
Herder vreest een bezetting van 'heilige' grond etc, door Amerika, en wil een boycot organiseren, bijv. van cola en hamburgers.(hoe lust je ze!)
Ik ga gewoon terug naar de essentie van de discussie; is dit alles wel een aanval op de Islam,(in termen van Bin Laden, de Kruisvaarders komen terug.)
Velen denken dat wel, maar ik denk het niet.
Ik zeg altijd maar zo; er zijn 2 bedrijven, maar het ene bedrijf gaat failliet. de arbeiders van dit bedrijf willen toch werk en inkomen hebben, en gaan nu werken bij het bedrijf dat juist niet failliet is gegaan. Ze worden aangenomen, maar na een tijdje merkt de manager dat de nieuwe arbeiders het werk op dezelfde manier aanpakken als in het bedrijf waar zij werkten; en juist door die manier en traditie van werken is dat bedrijf failliet gegaan. Dus grijpt de manager in, en eist dat ze hun werkstijl veranderen; de arbeiders voelen dit misschien als een aanval op hun kultuur, traditie of manier van werken, maar is dit terecht? TERWIJL TOCH IEDER NORMAAL MENS ZAL TOEGEVEN DAT DE MANAGER GELIJK HEEFT.
Ik wilde alleen maar aantonen, dat de Islam, als bruisende, vernieuwende kracht in haar bloeitijd(622-1200) een dynamische maatschappy was, maar dat zij is vastgelopen in hadith, en traditie, en 'zo hoort het, en niet anders, en dit is haram, en dat en dat.' voorbeeld chatten! Lang voor het Westen, en Amerika( tenslotte nog maar 100 jaar wereldmacht) bestonden als machtsfaktor, was het verval van de Islam al ingezet. De wekker staat dus niet in het Westen.
Integendeel, de islamitiese wereld moet zich maar eens bewust worden van haar eigen problematiek; miljoenen moslims hebben hun eigen failliete vaderlanden de rug toegekeerd en zijn in feite naar het Westen geemigreerd; en ze zijn hier echt niet gekomen, om het moslimgeloof te propageren. De orthodoxe-islam probeert ook hier in Europa deze mensen in hun greep te houden,(en dit alles plotseling, onterecht trouwens, te zien als een onverwachte mogelijkheid door Allah geboden, om de Islam uit te breiden) net zoals ze in de thuislanden een machtsfaktor zijn.
In een dynamische wereld als vandaag is het gewoon onmogelijk, dat er machtsblokken niet op gelijke basis met elkaar willen omgaan; je kunt dat een tijdje proberen, kijk naar zulke landen als vroeger Albanie, nu Noord-Korea, en in mindere mate Cuba, die op een of andere wijze iets willen vasthouden dat niet werkt; sorrie, kommunisme werkt niet, een islamitische maatschappy ook niet, zie Iran.
Elke ISLAMGELEERDE zal zeggen dat demokratie strijdig is met de Islam
"er bestaat maar 1 regerings en maatschappijvorm, en dat is Islam, sharia etc.Maar om het even cru te stellen; waarom leven er in Iran dan geen miljoenen marokkaanse, tunesische of turkse "moslim-allochtonen"?Daarom willen de mensen in Iran ook een modernere opvatting van de Islam.Maar Khamenei ziet dat als een aanval.
Al met al, Zita, wel degelijk samenhang; de Islam botst nu, met de rest van de wereld, omdat ze veel te star is, en haar ondergang op maatschappelijk en ekonomies gebied eeuwen terug, toen amerika nog moest worden uitgevonden, heeft zij te danken aan haar eigen, eeuwenlang geleden, ingeslopen starheid.
Dus moet zij moderniseren, maar ja, elke poging daartoe strandt voorlopig nog steeds op;INNOVATIE IS HARAM!.
Maar ja, jij wou toch al stoppen he., met de discussie.
Je kunt misschien jezelf voor de gek houden, maar een ander niet!
26herder26
24-02-2003, 13:52
Origineel gepost door Sselima
"Een aanval op Irak op lange termijn is een aanval om de islam ", dit is iets wat in de handen van de moslims ligt.
De Amerikanen hebben het gemunt op Saddam Hoesein en niet op de moslims, daar ben ik zeer zeker van overtuigd. Ze kunnen er niet tegen dat deze meneer kan doen en laten wat hij wil.
Maar nu voelen de moslims zich aangesproken door de VS. Het is natuurlijk prachtig dat ze voor Irak op willen komen, maar ze moeten het zeker niet als een strijd tegen de moslims zien. Dan gaat het juist verkeerd. Het is dus helemaal aan de moslims of de aanval op Irak op lange termijn een aanval om de islam is.
En om nu geen amerikaanse produkten etc. te gaan eten en kopen, vind ik eerlijk gezegd niet echt iets waarmee ik kan zeggen dat ik "help"
Wat nordin ook zegt , ik voel me dan net een klein poesje dat tegen een grote pitbull miauwt.
Het is natuurlijk wel zo dat als alle moslims dit zouden doen, wel enige invloed op de amerikaanse economie zal hebben, maar bestrijd je dan ook de kern van het probleem?
En wie of wat is nou precies de kern van het probleem?...... kijk dit bedoel ik nou omdat iedreen zoals jou denkt blijven we een klein poesje. het gaat erom dat jen beseft dat er mensen dood gaan terwijl ji hun spullen gebruikt of het nu helpt of niet je doet in ider geval wat en sadaam is niet de enige die doet wat hij wil.wat kan mij die schurk nou schelen het gaat mij om die enorme troepen macht die de amerikanen verzamelen genoeg om het hele midden oosten te veroveren zoveel heb je niet nodig om een land aan te vallen dat kleiner is als frankrijk dompie :belgie: :belgie:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.