Bekijk originele versie : cultuur/geloof
Sarahsalima
18-02-2003, 23:32
ik zat net Jambers te kijken, en toen zei een marokkaanse meisje dat je cultuur alleen kan veranderen door eerst het geloof te veranderen.
ik ben het daar niet mee eens, cultuur en geloof staat toch los van elkaar ??
door middel van deze uitspraken krijg je van die randdebielen die cultuur en geloof door mekaar halen.
zie PIM die de islam een achterlijk cultuur noemde.
of vinden jullie dat geloof en cultuur degelijk in verhouding staan ?
Origineel gepost door Sarahsalima
ik zat net Jambers te kijken, en toen zei een marokkaanse meisje dat je cultuur alleen kan veranderen door eerst het geloof te veranderen.
ik ben het daar niet mee eens, cultuur en geloof staat toch los van elkaar ??
door middel van deze uitspraken krijg je van die randdebielen die cultuur en geloof door mekaar halen.
zie PIM die de islam een achterlijk cultuur noemde.
of vinden jullie dat geloof en cultuur degelijk in verhouding staan ?
pfff,
Mensen zitten maar Constant Cultuur&Islam door elkaar aan het verwarren!
Als Islam Cultuur was,
waarom verschilt de Cultuur van Marokko met die van Turkije en Ga zo door met alle andere islamtische landen.
Alles wat we doen,halen we uit het Geloof!
De manier van kleden,drinken,praten,houdinG,omGanG met andere mensen ga zo door.
Tis dat er door de jaren Heen dinGen zijn gaan vervaGen mensen dinGen bij zijn gaan verzinnen wat cultuur word en los staat van wat er in de Koran staat.
Waardoor het nu doorGegeven word door generatie's en er nauwelijks meer sprake is van het leven als een echte Moslim(a) zoals dat staat Geschreven is in de Koran.
MariamaMslma
18-02-2003, 23:45
Wat ik echt minder vond van die Asma was dat ze zei dat als je cultuur wilt veranderen dat je dan eerst geloof moet veranderen.
En eigenlijk vraag ik me best af: Wie heeft er nog meer moeite mee om in "2 culturen" te leven.????
Want ik heb daar dus absoluut geen moeite mee. En ik heb dat ook niet dat als ik thuiskom dat mijn houding en denken en etc. verandert, dus dat ik me anders gedraag.
Ik hoor dat het wel vaak gezegd wordt, maar vraag me af wat ik me daarbij moet voorstellen.
Sarahsalima
18-02-2003, 23:54
Eerst even punt A .... waarom schrijf je g steeds met een hoofdletter :D
Oké Punt B
Je hebt gelijk wat betreft dat ons cultuur dan toch met die van Turkije enz. verschilt.
Maar ik denk dat mensen godsdienst en cultuur met elkaar verwaren doordat... het klinkt misschien wat cliché wat ik nu ga zeggen..... maar mensen hebben genoeg van dat integratie gedoe, die zijn al genoeg geïntegreerd of die willen gewoon helemaal niet meer integreren (wat we ze overigens helemaal niet kwalijk kunnen nemen).
Hun cultuur wat ze graag in stand willen houden, gaan ze dan associëren met hun geloof, zodat ze niet zo gauw meer tot integratie worden aangezet, omdat zogenaamd het geloof hun regels voorschrijft wat het integreren onmogelijk maakt.
Euhhhh….. kunnen jullie mij nog volgen :confused:
:D
Sarahsalima
19-02-2003, 00:13
Sjemir dat klopt wat je zegt
ik had al eens eerder geplaatst in een topic, dat de lezer van de koran die op zijn eigen manier dingen interpreteert en naar de buitenwereld overbrengt, ervoor heeft gezorgd dat men de Islam als een bedreiging is gaan zien.
MariamaMslma
19-02-2003, 00:19
Origineel gepost door sjemir
ik moet zeggen dat ik thuis me wel anders gedraag dan buiten. dan bedoel ik niet dat ik thuis beleefd ben en buiten niet maar dan bedoel ik dat je buiten met je vrienden meer jezelf bent en dan kan je ook meer dingen zeggen maar dat heeft wel iedereen denk ik. en tussen twee culturen leven heeft zijn voordelen en nadelen. een voordeel is dat je over twee culturen iets weet. maar de grote nadeel is dat je eigenlijk bij allebei de culturen net buiten de boot valt. je hoort nergens thuis.
en over het geloof. het geloof heeft niets met cultuur te maken. alleen het cultuur van moslimlanden is wel ontstaan door het geloof. ik bedoel een christenland heeft een hele andere cultuur dan een moslimland. Daarom zijn er veel mensen die cultuur en geloof met elkaar verwarren.
het probleem is dat de koran door veel mensen verkeerd wordt begrepen en dat wordt dan in het cultuur gestopt. zoals het uithuwelijken bijvoorbeeld. dit heeft te maken met tradities en dus is het cultuur maar in de koran is dit verkeerd alleen sommige mensen zien dat niet in.
groetjes samir
Ik voel me juist compleet thuis in de 2 culturen. In beide culturen voel ik me als Marokkaanse!! goed thuis. Botst voor zover ik weet ook nooit
Over geloof heb je absoluut gelijk
Geloof en cultuur zijn inderdaad twee verschillende vlakken..maar je kan ze tegenwoordig niet meer los van elkaar zien...voorbeeld: in ons geloof hoort een vrouw een onbekende,geen familieman geen!! hand te geven..terwijl in onze cultuur als je ergens naar toe gaat iedereen een hand geeft...je kan ze dus uit elkaar halen. Maar velen weten nu niet eens meer wat van hun houding, uitspraken etc onder geloof valt en welke onder cultuur en halen alles door elkaar.
Mouhiem: cultuur en geloof zijn zeker uit elkaar te houden :D
SAMMYGIRL
19-02-2003, 09:34
Origineel gepost door Sarahsalima
hoe bedoelt ze eerst het geloof veranderen.
het geloof staat vast, en kan niet verandert worden.
en inderdaad geloof en cultuur staat los van elkaar.
maar ik snap echt niet hoe ze heeft kunnen zeggen dat je eerst het geloof moet veranderen. :kwaad: :kwaad:
Toufik19
19-02-2003, 09:58
ik heb er een topic over geschreven op het huwelijk-islam forum.
Allen daarheen,zou ik zeggen
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.