Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Conflict oplossen.

Pagina's : [1] 2

Rebel_1963
20-03-2005, 19:51

Dell lost moslim-conflict op door onze redactie AMSTERDAM - Computergigant Dell wil een einde maken aan het conflict met 30 Amerikaanse moslim-medewerkers. De werknemers zeggen dat het bedrijf onvoldoende rekening heeft gehouden met hun geloof. Het gaat om een conflict in een fabriek in de Amerikaanse stad Nashville. Hier zouden de moslims niet in staat gesteld zijn om hun traditionele avondgebed uit te voeren. Volgens een organsatie die opkomt voor de rechten van moslims hadden de Dell-medewerkers uiteindelijk geen andere keus dan te vertrekken bij het bedrijf. Een woordvoerder van de computerfabrikant verklaart op zijn beurt dat de medewerkers vanwege een misverstand geen toestemming kregen om het werk even neer te leggen. Het bedrijf ontkent dat de mensen zijn ontslagen. Dell zou bereid zijn om de 30 medewerkers weer aan werk te helpen. Van hen hebben er 13 gehoor gegeven aan het aanbod. http://www.telegraaf.nl/i-mail/19120851/Dell_lost_moslim-conflict_op.html Is dit positief of negatief?

TatTwamAsi
20-03-2005, 19:58
http://www.telegraaf.nl/i-mail/19120851/Dell_lost_moslim-conflict_op.html Is dit positief of negatief? Daar is het artikel te beknopt voor. Ik vind dat Moslims (en natuurlijk ook andere gelovigen of andere mensen met bijzondere wensen t.a.v. arbeidsvoorwaarden) natuurlijk tijdens werktijd mogen bidden. Als het de spuigaten uitloopt wat betreft de tijd die ze daarvoor nodig hebben, moet er over compensatie worden gesproken. In Nederland merk je nu toch regelmatig dat kettingrokers ook regelmatig buiten een sigaretje staan te roken. Als dat 10x op een dag voorkomt, mag je verlangen dat ze een half uur per dag langer werken dan anderen, die daar geen behoefte aan hebben. Als je nu werknemers hebt die langdurig schijten, langdurig koffiedrinken, langdurig lunchen, 3x per dag uitgebreid gaan bidden en ook nog eens 10 sigaretten op een dag gaan roken, dan moet je die langdurig op onbetaald verlof kunnen sturen ;)

FAITHLESS
20-03-2005, 20:03
Is dit positief of negatief? Nieuws uit de VS wat betreft Moslims beschouw ik sowiezo als negatief. Ik ken maar weinig goed niewus wat daarvan vandaan komt. Dit specifieke geval kun je als buitenstaander niet beoordelen zonder details daarvan te zien. Teneerste weten we niet waarin de misverstand zit wat in dat artikel staat. Ik weet niet wat vor afspraken er zijn gemaakt als er al afspraken zijn gemaakt. Ten tweede heb ik zo mijn bedenkingen als de werkgever zegt dat hij de oudwerknemers aan werk zal proberen te helpen. Dat geeft ook aan dat de werkgever naar mijn mening van die werknemers af wil. Een werkgever die werknemers helpt die zelf ontslag hebben genomen klikt ook een beetje ongeloofwaardig als je het mij vraagt. De antwoord op je vraag is dus....negatief.

Deliana
20-03-2005, 20:04
Als een werknemer om wat voor reden dan ook bepaalde privileges wil, dan moet dat vooraf kenbaar worden gemaakt. En moeten daar duidelijke afspraken over komen. In bepaalde functies en bij bepaalde bedrijven zijn bepaalde privileges soms gewoon niet uitvoerbaar. Maar zoals al geschreven, het artikel is te beknopt. Het is niet duidelijk wat er precies is voorgevallen.

Angelus
20-03-2005, 20:06

Dell is veel te duur. Ik bouw altijd zelf mn pcs

gaviel
20-03-2005, 20:09
http://www.telegraaf.nl/i-mail/19120851/Dell_lost_moslim-conflict_op.html Is dit positief of negatief? Positief dat de 13 mensen naar Dell zijn gegaan of dat Dell wel rekening met hun avondgebed wil houden. Positief is natuurlijk dat Dell het zich heeft aangetrokken dat hun medemens tijd voor het avondgebed nodig had. Recht op een pauze heeft iedereen misschien was de vorige werkgever dom bezig. Maar ze werkten in een computerbedrijf....dus zullen ze ook wel waard zijn om overgenomen te worden.

Deliana
20-03-2005, 20:12
Positief dat de 13 mensen naar Dell zijn gegaan of dat Dell wel rekening met hun avondgebed wil houden. Positief is natuurlijk dat Dell het zich heeft aangetrokken dat hun medemens tijd voor het avondgebed nodig had. Recht op een pauze heeft iedereen misschien was de vorige werkgever dom bezig. Maar ze werkten in een computerbedrijf....dus zullen ze ook wel waard zijn om overgenomen te worden. Dell was de werknemer met wie er een conflict was. Het bedrijf probeert de werknemers nu terug te krijgen.

gaviel
20-03-2005, 20:15
Dell was de werknemer met wie er een conflict was. Het bedrijf probeert de werknemers nu terug te krijgen. Okee .....mmm...nog even over lezen dus...bedankt. Dan zijn er toch nog mensen bij Dell die nagedacht hebben.....of eh niet dan :confused:

Deliana
20-03-2005, 20:27
Okee .....mmm...nog even over lezen dus...bedankt. Dan zijn er toch nog mensen bij Dell die nagedacht hebben.....of eh niet dan :confused: Dat weet ik dus ook niet, het artikel is daar niet echt duidelijk in.

fadoria
20-03-2005, 20:52
http://www.telegraaf.nl/i-mail/19120851/Dell_lost_moslim-conflict_op.html Is dit positief of negatief? Dell kent zelf de schuld en biedt hen weer hun huidige baan terug...dit is het positieve gedeelte van de gebeurtenis... Negatieve is dat Dell er nu pas mee komt..dit gebeurtenis kon voorkomen worden als Dell haar medewerkers met respect en gelijkenis had behandeld..zoals paar minuten inroosteren voor de gelovigen om hun gebed te verrichten. Neem van mij aan…Dell is niet de enige bedrijf.. er zijn meerdere waarbij hun neus bloed bij dit soort onderwerpen.(als het personeel vraagt om tijdens werktijd het gebed te verrichten) ;)

Bongo
20-03-2005, 20:53
Dell is veel te duur. Ik bouw altijd zelf mn pcs knap hoor! je gaat zeker in de zandbak siciliumwafeltjes bakken? :D

Bongo
20-03-2005, 20:55
on topic: ik kan uit deze berichtgeving niet al te veel opmaken. ook weet ik niet of een werknemer zich aan moet passen aan een religie of niet. het lijkt mij dat zoiets bedrijfsmatig tot een hellend vlak zal leiden.

TurK__
20-03-2005, 20:59
Ik vind dat als je op je werk bent dat je niet raar moet opkijken als er geen aparte gebedsruimten zijn voor het bidden.. Mensen in Nederland zijn dat soort dingen niet gewend. Daarnaast zorgt het ervoor dat je je werk moet onderbreken, dat je uit je ritme komt, en dat je irritaties veroorzaakt bij collega`s. ( Die zullen dan ook ff "pauze" willen hebben). Als je door werk, of omstandigheden niet aan het bidden toekomt. Is er altijd de oplossing om het later alsnog in te halen.

trans
20-03-2005, 21:25
Ik vind dat als je op je werk bent dat je niet raar moet opkijken als er geen aparte gebedsruimten zijn voor het bidden.. Mensen in Nederland zijn dat soort dingen niet gewend. Daarnaast zorgt het ervoor dat je je werk moet onderbreken, dat je uit je ritme komt, en dat je irritaties veroorzaakt bij collega`s. ( Die zullen dan ook ff "pauze" willen hebben). Als je door werk, of omstandigheden niet aan het bidden toekomt. Is er altijd de oplossing om het later alsnog in te halen. :goedzo:

FAITHLESS
20-03-2005, 21:51

Ik vind dat als je op je werk bent dat je niet raar moet opkijken als er geen aparte gebedsruimten zijn voor het bidden.. Mensen in Nederland zijn dat soort dingen niet gewend. Daarnaast zorgt het ervoor dat je je werk moet onderbreken, dat je uit je ritme komt, en dat je irritaties veroorzaakt bij collega`s. ( Die zullen dan ook ff "pauze" willen hebben). Als je door werk, of omstandigheden niet aan het bidden toekomt. Is er altijd de oplossing om het later alsnog in te halen. Hoe kom je erbij dat het werk onderbroken word ? De moslims die op het werk bidden doen het altijd in hun eigen tijd....bv...in de pauzes. Het enige wat ze verlangenvan hun werkgever is een ruimte waar ze hun ding kunnen doen...zonder dat ze anderen in de weg lopen. En volgens mij is dat in nederland voor zover ik weet nooit een punt geweest.

Pagina's : [1] 2