Bekijk originele versie : Balkenende heeft genoeg van cynisme
DEN HAAG - Hypes, opgeblazen tegenstellingen, pessimisme, cynisme. Premier Balkenende, al drie jaar aan de macht in Den Haag, heeft er genoeg van. Er is behoefte aan een nieuw positivisme , zegt hij vandaag in de Volkskrant. 'Ik heb het gehad met dat negativisme.'
Zijn tweede kabinet zal voorgaan in dat nieuwe positivisme, belooft Balkenende. 'Want dat is nodig om draagvlak voor de agenda van verandering te krijgen.'
De premier is desalniettemin tevreden over de voortgang van zijn hervormingsagenda. Die is, vindt hij, in zwaar weer tot stand gekomen. Niet zijn schuld. 'Toen ik aantrad in 2002 keek ik aan tegen een samenleving met forse problemen. We hadden een behoorlijke achterstand opgelopen ten opzichte van andere landen. Allerlei moeilijke vraagstukken uit het verleden waren vooruit geschoven: de WAO, het zorgstelsel, de bureaucratie. Er was de moord op Fortuyn, de politieke omwenteling. Onze naam in het buitenland raakte omstreden.'
Balkenende ziet verbeteringen. '
Terugkijkend kan ik concluderen dat we een eind op weg zijn. De hervorming van de WAO, het ziektestelsel, de discussie over de toekomst van de sociale zekerheid. Er is geen kabinet geweest dat zich zo wil laten afrekenen op doelen. Heel concreet: minder vacatures in het onderwijs, minder instroom in de WAO. Maar we zijn er nog niet. Er vallen nog de nodige dingen te doen.'
Dat het kabinet-Balkenende II de verzorgingsstaat niet hervormt, maar aan het afbreken is, vindt de premier een onterecht verwijt. 'Ik neem ver afstand van dat soort kwalificaties. Wij maken Nederland gereed voor de toekomst. En dat moet ook, want dat hebben we te lang voor ons uitgeschoven.'
Balkenende ziet een parallel tussen het Nederland van direct na de oorlog en dat van nu. 'Ik begrijp best dat veranderingen niet makkelijk zijn. Maar vergelijk wat nu gebeurt met de jaren vijftig. We kwamen uit een oorlog. We begonnen met de opbouw van een land en van de verzorgingsstaat. We moeten nu vanuit eenzelfde positieve manier gaan aankijken tegen verandering. Wij veranderen. Wat wij doen is het opnieuw definiëren van solidariteit.'
bRON (http://www.volkskrant.nl/denhaag/1111039707703.html)
Harry Potter wordt al weer gepest……. :hihi:
Patrick.
18-03-2005, 21:34
Tja, de verkiezingen komen er straks weer aan. De 'goed-nieuws-show' is weer in aankomst. Ben benieuwd hoe die verhalen zullen vallen bij alleenstaande moeders, verzorgingstehuizen, ouderen met alleen AOW en gehandicapten :rolleyes: .
Oh ja Balkenende, vergeef me mijn 'cynisme'.
RuFF_Rydster
18-03-2005, 21:44
Tja, de verkiezingen komen er straks weer aan. De 'goed-nieuws-show' is weer in aankomst. Ben benieuwd hoe die verhalen zullen vallen bij alleenstaande moeders, verzorgingstehuizen, ouderen met alleen AOW en gehandicapten :rolleyes: .
Inderdaad, vet zieke Potter, laat em naar Zweinstein vertrekken.
Ik krijg een beetje genoeg van Balkenende. Over welk onderwerp het ook gaat, de man hoort "positieve signalen".
TatTwamAsi
18-03-2005, 21:47
:goedzo: Goede analyse. Balkenende meent dat zijn positivisme en aanwezigheid bij rampen vanzelf leiden tot een goede oplossing voor de problemen van de samenleving. Ik zal ook niet zeggen dat negativisme en in je torentje blijven zitten een oplossing is, maar deze man is op geen enkele wijze te betrappen op DOORTASTENDHEID :traan1:
Balkende moet gewoon tegen ze ouders vertellen...
Dan doen ze het niet meer…
Pleeborstel
18-03-2005, 22:13
Yop, Balkie weet dat het kort dag is en brult nu dat hij het zo zwaar heeft :rolleyes: Hij vergeet dat inderdaad zijn eigen regeringsploeg voor dat cynisme gezorgd heeft door idioot beleid te voeren.
Zeg nou eens eerlijk, Patrick, wat zijn we opgeschoten met drie jaar Balkenende :confused:
Pleeborstel
18-03-2005, 22:16
:goedzo: Goede analyse. Balkenende meent dat zijn positivisme en aanwezigheid bij rampen vanzelf leiden tot een goede oplossing voor de problemen van de samenleving. Ik zal ook niet zeggen dat negativisme en in je torentje blijven zitten een oplossing is, maar deze man is op geen enkele wijze te betrappen op DOORTASTENDHEID :traan1:
Ach, Balkenende weet dat zijn regering niet populair is en dat hebben die lui aan zichzelf te danken. Daarom komt hij met die propaganda: een beetje het imago oppoetsen, hij weet ook wel dat veel kiezers bijna dagelijks van mening veranderen omdat ze gevoelig zijn voor populistische taal. Denk daarbij maar aan Wilders enzo. Dat hele verhaal wat Balken-ezel nu ophangt is dus eigenlijk weinig anders dan proberen zijn baantje te redden want het ziet er naar uit dat hij die na 2007 kwijt is omdat velen zijn kop en vooral zijn beleid meer dan zat zijn :maf2:
Patrick.
18-03-2005, 22:31
Yop, Balkie weet dat het kort dag is en brult nu dat hij het zo zwaar heeft :rolleyes: Hij vergeet dat inderdaad zijn eigen regeringsploeg voor dat cynisme gezorgd heeft door idioot beleid te voeren.
Zeg nou eens eerlijk, Patrick, wat zijn we opgeschoten met drie jaar Balkenende :confused:
Ja ik ben redelijk snel klaar met analyseren: weggegooide tijd.
Nog geen jaar geleden stond het museumplein vol om 'Bakellende' duidelijk te maken dat het beleid op zijn zachts gezegd niet sociaal te noemen was. En nu moet de loftrompet worden geblazen voor een regeringsploeg die de armoede verder heeft doen toenemen, de sociale verhoudingen nodeloos op scherp heeft gezet en de kloof tussen allochtoon en autochtoon verder heeft doen toenemen. Geef mij maar de linkse kerk. Oh nee, dat mag tegenwoordig niet meer, dan ben je 'te soft' :rolleyes: .
Pleeborstel
19-03-2005, 01:40
Ja ik ben redelijk snel klaar met analyseren: weggegooide tijd.
Nog geen jaar geleden stond het museumplein vol om 'Bakellende' duidelijk te maken dat het beleid op zijn zachts gezegd niet sociaal te noemen was. En nu moet de loftrompet worden geblazen voor een regeringsploeg die de armoede verder heeft doen toenemen, de sociale verhoudingen nodeloos op scherp heeft gezet en de kloof tussen allochtoon en autochtoon verder heeft doen toenemen. Geef mij maar de linkse kerk. Oh nee, dat mag tegenwoordig niet meer, dan ben je 'te soft' :rolleyes: .
Ja, en de rechtse kerk noemt zich 'hard maar toch sociaal rechtvaardig'. Programma's als dat van Nieuw Rechts of Groep Wilders hebben daar de mond vol van, maar als ik zie wat het CDA en de VVD al doen, dan maak ik me geen illusies over de rest van de rechtse knakkers :maf2:
Patrick.
19-03-2005, 10:52
Ja, en de rechtse kerk noemt zich 'hard maar toch sociaal rechtvaardig'. Programma's als dat van Nieuw Rechts of Groep Wilders hebben daar de mond vol van, maar als ik zie wat het CDA en de VVD al doen, dan maak ik me geen illusies over de rest van de rechtse knakkers :maf2:
Ja inderdaad, dat valt eenvoudig te raden. Meer van hetzelfde met nog een beetje meer islam-haat en onbenullige 'inburgeringsregels'. Sociaal rechtvaardig is in de ogen van dit kabinet het nemen van eigen verantwoordelijkheid. In de praktijk is eigen verantwoordelijkheid dan weer: "we laten u aan uw lot over omdat uitgerekend u als chronisch zieke moet beseffen hoe duur de zorg is". Maar wat de rechtse kerk dan weer hardnekkig wil ontwijken is dat deze mensen niet in de positie zijn om eigen verantwoordelijkheid te nemen. Ze zijn afhankelijk van de zorg die ze krijgen. En eigen verantwoordelijkheid gaat samen met onafhankelijkheid. Kortom, ik heb dit kabinet nog op geen enkel intelligent plan kunnen betrappen en we kunnen er vanuit gaan dat die intelligente plannen er ook niet zullen komen. Nederland is ziek, ziek van zichzelf, van egoisme, individualisme en arrogantie.
in de gezondheis- en ouderenzorg is de bodem bijna bereikt...mensen overlijden omdat ze medicijnen niet meer krijgen, want de ziekenhuizen hebben daar geen budget meer voor...ouden van dagen komen steeds later in de tehuizen, waardoor ze daar vaak in erbarmelijke conditie zijn...om over de verpleeghuizen maar te zwijgen...en het personeel in die instellingen is niet of maar ten dele opgeleid en bovendien is er veel te weinig van...ons onderwijs is desastreus slecht...het openbaar vervoer loopt jaren achter...alle staatsbedrijven zijn verkwanseld...MAAR:
BLIJVEN LACHEN!!! roept janpeter...
ik rol inderdaad over de grond, inmiddels...:D
Ned._Moslim
19-03-2005, 13:15
in de gezondheis- en ouderenzorg is de bodem bijna bereikt...mensen overlijden omdat ze medicijnen niet meer krijgen, want de ziekenhuizen hebben daar geen budget meer voor...ouden van dagen komen steeds later in de tehuizen, waardoor ze daar vaak in erbarmelijke conditie zijn...om over de verpleeghuizen maar te zwijgen...en het personeel in die instellingen is niet of maar ten dele opgeleid en bovendien is er veel te weinig van...ons onderwijs is desastreus slecht...het openbaar vervoer loopt jaren achter...alle staatsbedrijven zijn verkwanseld...MAAR:
BLIJVEN LACHEN!!! roept janpeter...
ik rol inderdaad over de grond, inmiddels...:D
India investeert in zijn onderwijs en is duidelijk op de weg omhoog. Nederland is over 20 jaar een derdewereldland als hier niets verandert. Met dank aan alle bezuinigingen op onderwijs.
groetjes,
Ned. Moslim
GUERRILLERO
19-03-2005, 13:20
Een positief signaal zou al zijn om Ayaan Hirshi Ali, Rita Verdonk, Geert Wilders en co. bij het groot huisvuil weg te kieperen, dan is er tenminste al minder onwelriekende vuiligheid in de Tweede Kamer.
GUERRILLERO
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.