Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Studerend Nederland Opgelet!!!!!!

Pagina's : [1] 2

Ismahane82
17-02-2003, 20:07

Dit stond 17 Februari 2003 in de volkskrant. Student zijn weer het slachtoffer van bezuinigingen. Mail dit naar mede studenten, zo dat zij ook alvast een spaarpotje kunnen beginnen. Ambtelijk advies: collegegeld kan naar 2900 euro AMSTERDAM/DEN HAAG - Topambtenaren van zes ministeries hebben de kabinetsinformateurs voorgesteld het collegegeld te verdubbelen naar bijna 2900 euro en de studiefinanciering niet langer een gift te doen zijn, maar een lening. De maatregelen leveren het rijk een besparing van 700 miljoen euro per jaar op. De ambtenaren zijn verenigd in de Centrale Economische Commissie (CEC), die rond de formatie financiële adviezen geeft aan de informateurs en de onderhandelaars van de politieke partijen. Ambtenaren van het ministerie van Financiën gaan nog verder. Zij hebben de informateurs vrijblijvende plannen voorgelegd waarmee 1,9 miljard euro per jaar zou kunnen worden bezuinigd op het hoger en wetenschappelijk onderwijs. Het basis- en voortgezet onderwijs worden in de voorstellen ontzien. Financiën heeft zich als lid van de CEC al achter het plan gesteld om het collegegeld te verdubbelen en de studiebeurs om te zetten in een lening in plaats van een gift. Financiën geeft de informateurs ook in overweging de OV-jaarkaart voor studenten af te schaffen, een maximale leeftijdsgrens voor deelname aan het onderwijs in te voeren, universitaire masteropleidingen niet langer door het rijk te laten bekostigen en onderwijs aan Nederlanders in het buitenland niet te betalen. Bovendien boeken de ambtenaren winst in door het ziekteverzuim aan universiteiten en hogescholen aan te pakken, de administratieve lasten te verminderen, deelname van ouderen aan hoger onderwijs te beperken en al toegezegde gelden later uit te betalen. Daarmee wordt 1,55 miljard euro binnengehaald. De rest, 350 miljoen euro, moet volgens de ambtenaren worden gevonden in 'nader te concretiseren scenario's'. Als gevolg van deze plannen volgt het hoger onderwijs de kabinetsformatie met argusogen. Men is bang voor wéér een bezuinigingsronde, terwijl de vorige nog niet eens geheel is doorgevoerd. Vooral de eenstemmigheid onder de ambtenaren om het collegegeld te verdubbelen en de studiefinanciering om te zetten in een lening, valt slecht. Dat gaat ten koste van de toegankelijkheid , zeggen vertegenwoordigers van studenten en onderwijsinstellingen. Bovendien komen de plannen erg vroeg. Staatssecretaris Nijs van Hoger Onderwijs heeft net een werkgroep ingesteld om te bezien hoe de toekomst van de studiefinanciering er moet uitzien. Vooruitlopend daarop hebben de ambtenaren in Den Haag hun keuze al gemaakt, zeggen vertegenwoordigers van de studenten. 'Dat wordt een systeem waarbij de student alles leent.'

minous21
17-02-2003, 20:08
Dit is mijn laatste jaar ik studeer af :D! maar wel balen voor alle andere studenten....

EMIEN
17-02-2003, 20:12
Ik ga studeren........... EN DIT TOLEREER IK NIET :kwaad: WANNEER GAAN WE de straat op? :hoedaf:

-xxx-Rachida
17-02-2003, 20:12
dat heb ik ook ergens gelezen, maar ik denk niet dat ze dat waar kunnen maken....

minous21
17-02-2003, 20:21

Origineel gepost door -xxx-Rachida dat heb ik ook ergens gelezen, maar ik denk niet dat ze dat waar kunnen maken.... Dit kunnen ze waar maken......net zo waar als dat ze de nominale ziektekostenpremie hebben verhoogd :( :( Als het om bezuinigingen gaat dan kunnen ze helaas alles waar maken :( :kwaad: Liefs Me

Ismahane82
17-02-2003, 20:39
het is gewoon te gek voor woorden als ze dit doorvoeren, als land hoor je toch te investeren in de toekomst en waar gaat dat geld dan allemaal naartoe, om nieuwe gevechtsvliegtuigen aan te schaffen zeker. ik ga zeker de straat op om te demonstreren als ze het in hun hoofd halen.

ATLANTICA
17-02-2003, 20:47
Zooooooooooo zeker DRAAAAMAAAA: Ik red het nu amper, ja dat komt ook, omdat ik de laatste mnd niet ben gaan werken en nergens uitwonend sta, maar toch een beetje jammer als dit doorgaat!

chicamaroquia
17-02-2003, 20:59
ik heb vandaag in de krant (metro) gelezen dat het bericht fake is en dat het gaat om een misplaatste grap :confused:

EMIEN
17-02-2003, 21:02
Origineel gepost door chica*******a ik heb vandaag in de krant (metro) gelezen dat het bericht fake is en dat het gaat om een misplaatste grap :confused: Nee het is geen grap... Er waren op de radio zelfs kamerleden die hun mening gaven. Maar wat wel zo is is dat het hier om voorstellen gaat, en nog goed gekeurd moeten worden door de kamer. PvdA heeft al laten weten dat ze dit nooit zullen accepteren.... Dus als het goed is komt het wel goed :) :hoedaf:

MrHaarlem
17-02-2003, 21:05
Ik wilde weer gaan studeren, maar als ze dit echt waarmaken gaat dit zeker moeilijk worden :kwaad: Maar het zal wel niet z'n vaart hebben

ATLANTICA
Origineel gepost door EMIEN Nee het is geen grap... Er waren op de radio zelfs kamerleden die hun mening gaven. Maar wat wel zo is is dat het hier om voorstellen gaat, en nog goed gekeurd moeten worden door de kamer. PvdA heeft al laten weten dat ze dit nooit zullen accepteren.... Dus als het goed is komt het wel goed :) :hoedaf: Toch zeker een voordeel van een "linkse" kabinet! ;)

chicamaroquia
Origineel gepost door EMIEN Nee het is geen grap... Er waren op de radio zelfs kamerleden die hun mening gaven. Maar wat wel zo is is dat het hier om voorstellen gaat, en nog goed gekeurd moeten worden door de kamer. PvdA heeft al laten weten dat ze dit nooit zullen accepteren.... Dus als het goed is komt het wel goed :) :hoedaf: :schrik2: ik moet nog 5 jaar... :eek:

flexiegirl
oefff 3laaa mechakiel :o

EMIEN
17-02-2003, 21:07
Origineel gepost door chica*******a :schrik2: ik moet nog 5 jaar... :eek: Ik ga na dit jaar insh allah............ook 5 jaar tegemoet.:) Maar: Alles komt goed :goedzo:

chicamaroquia
17-02-2003, 21:08

Origineel gepost door EMIEN Ik ga na dit jaar insh allah............ook 5 jaar tegemoet.:) Maar: Alles komt goed :goedzo: inch'allah :goedzo:

Pagina's : [1] 2