Bekijk originele versie : Emancipatie of discriminatie?
Rebel_1963
10-03-2005, 18:09
Brandweervrouw uit Zuidlaren ontslagen om affaire met collega
Harry Kroeze en Willem van Hamersvelt
Zuidlaren - Een vrouwelijk lid van het brandweerkorps Zuidlaren is onlangs ontslagen omdat ze het had aangelegd met een getrouwde mannelijke collega. De liefdesaffaire speelde enkele maanden geleden. Aanvankelijk werd de brandweervrouw geschorst, maar woensdag bevestigde loco-burgemeester Johannes Frieling (VVD) van de gemeente Tynaarlo, waar Zuidlaren onder valt, dat het dienstverband met de vrouw is beëindigd.
Volgens Frieling kwam de teamgeest van het korps in Zuidlaren door de kwestie onder druk te staan en daarmee ook het functioneren van het korps. Waarom de man in kwestie niet is ontslagen, wilde de loco-burgemeester niet zeggen.
De affaire leidt tot een verontwaardigde reactie van het Drents emancipatiebureau Enova. "Had die vrouw deze relatie soms alleen?", sneert directeur Sneana Jovanovic. "Als er richtlijnen zijn binnen zo'n korps dat relaties niet mogen, dan hebben zowel de vrouw als de man de regels overtreden en dan moeten er tegen beiden sancties worden getroffen. Het is een erg traditionele gedachtegang om vast te stellen dat de vrouw schuld heeft en dat zij dus de laan uit moet."
Jovanovic stelt vast dat de aanpak van deze affaire vrouwen zeker niet zal stimuleren om naar een baantje bij de brandweer uit te kijken.
Gevoelig
De schorsing en het latere ontslag van de brandweervrouw van het korps Zuidlaren ligt bij de brandweer zelf en de gemeente Tynaarlo bijzonder gevoelig. Commandant Martijn Wevers wil er helemaal niets over kwijt. Hij laat officiële mededelingen over aan loco-burgemeester Johannes Frieling. Ook die wil slechts summier op de kwestie in gaan.
"Een van de vrijwillige leden van het korps is in een bepaalde situatie beland die het niet langer wenselijk maakte dat de persoon in kwestie nog langer deel uitmaakte van het korps. Daarom is besloten die persoon tijdelijk uit de functie te ontheffen", weegt Frieling zijn woorden op een goudschaaltje. Op de vraag of de schorsing nog steeds van kracht is, zegt de loco-burgemeester dat het dienstverband inmiddels is beëindigd. Frieling zegt te weten dat de brandweervrouw het niet eens is met de gang van zaken, maar dat ze naar zijn weten geen officieel bezwaar heeft ingediend.
Met name het feit dat alleen de spuitgaste is ontslagen wekt
verontwaardiging. "Ik ken de zaak in Zuidlaren niet, maar ik weet dat het vaker gebeurt dat dergelijke situaties op zo'n manier worden opgelost", zegt Betsie Dekker-Waninge, brandweervrouw in het Drentse Zuidwolde en tot voor kort bestuurslid van het Netwerk Brandweervrouwen, een landelijke organisatie die de belangen van brandweervrouwen behartigt.
Bron: Dagblad van het Noorden.
Rebel_1963
10-03-2005, 18:10
Gelijke rechten in Nederland? Dit bewijst van niet. De man heeft nog werk terwijl de vrouw ontslagen is, en waarschijnlijk niet meer bij de Brandweer aan de slag kan.
Northern_Light
10-03-2005, 18:18
Brandweervrouw uit Zuidlaren ontslagen om affaire met collega
Harry Kroeze en Willem van Hamersvelt
Zuidlaren - Een vrouwelijk lid van het brandweerkorps Zuidlaren is onlangs ontslagen omdat ze het had aangelegd met een getrouwde mannelijke collega. De liefdesaffaire speelde enkele maanden geleden. Aanvankelijk werd de brandweervrouw geschorst, maar woensdag bevestigde loco-burgemeester Johannes Frieling (VVD) van de gemeente Tynaarlo, waar Zuidlaren onder valt, dat het dienstverband met de vrouw is beëindigd.
Volgens Frieling kwam de teamgeest van het korps in Zuidlaren door de kwestie onder druk te staan en daarmee ook het functioneren van het korps. Waarom de man in kwestie niet is ontslagen, wilde de loco-burgemeester niet zeggen.
De affaire leidt tot een verontwaardigde reactie van het Drents emancipatiebureau Enova. "Had die vrouw deze relatie soms alleen?", sneert directeur Sneana Jovanovic. "Als er richtlijnen zijn binnen zo'n korps dat relaties niet mogen, dan hebben zowel de vrouw als de man de regels overtreden en dan moeten er tegen beiden sancties worden getroffen. Het is een erg traditionele gedachtegang om vast te stellen dat de vrouw schuld heeft en dat zij dus de laan uit moet."
Jovanovic stelt vast dat de aanpak van deze affaire vrouwen zeker niet zal stimuleren om naar een baantje bij de brandweer uit te kijken.
Gevoelig
De schorsing en het latere ontslag van de brandweervrouw van het korps Zuidlaren ligt bij de brandweer zelf en de gemeente Tynaarlo bijzonder gevoelig. Commandant Martijn Wevers wil er helemaal niets over kwijt. Hij laat officiële mededelingen over aan loco-burgemeester Johannes Frieling. Ook die wil slechts summier op de kwestie in gaan.
"Een van de vrijwillige leden van het korps is in een bepaalde situatie beland die het niet langer wenselijk maakte dat de persoon in kwestie nog langer deel uitmaakte van het korps. Daarom is besloten die persoon tijdelijk uit de functie te ontheffen", weegt Frieling zijn woorden op een goudschaaltje. Op de vraag of de schorsing nog steeds van kracht is, zegt de loco-burgemeester dat het dienstverband inmiddels is beëindigd. Frieling zegt te weten dat de brandweervrouw het niet eens is met de gang van zaken, maar dat ze naar zijn weten geen officieel bezwaar heeft ingediend.
Met name het feit dat alleen de spuitgaste is ontslagen wekt
verontwaardiging. "Ik ken de zaak in Zuidlaren niet, maar ik weet dat het vaker gebeurt dat dergelijke situaties op zo'n manier worden opgelost", zegt Betsie Dekker-Waninge, brandweervrouw in het Drentse Zuidwolde en tot voor kort bestuurslid van het Netwerk Brandweervrouwen, een landelijke organisatie die de belangen van brandweervrouwen behartigt.
ze moeten allemaal opeens aan hun vrouwtje denken... :hihi:
Northern_Light
10-03-2005, 18:19
"Gaat heen ... Vermaledijde Vrouw...U brengt mij tot Zondes" : :hadj:
Rebel_1963
10-03-2005, 18:24
"Gaat heen ... Vermaledijde Vrouw...U brengt mij tot Zondes" : :hadj:
De man is toch ook fout geweest, hij is degene die getrouwd is en had ook beter moeten weten.
Ik ben tegen overspel, als je wilt spelen dan moet je niet getrouwd zijn. Maar in deze hadden allebei een schorsing moeten krijgen. En niet alleen de vrouw. ( ze is zelfs ontslagen.)
Northern_Light
10-03-2005, 18:27
De man is toch ook fout geweest, hij is degene die getrouwd is en had ook beter moeten weten.
Ik ben tegen overspel, als je wilt spelen dan moet je niet getrouwd zijn. Maar in deze hadden allebei een schorsing moeten krijgen. En niet alleen de vrouw. ( ze is zelfs ontslagen.)
die hadj moest dus de werkgever voorstellen die haar heeft ontslagen... ;)
ik vind getrouwde overspeligen erger dan de minnares/minnaar overigens.
Rebel_1963
10-03-2005, 18:34
die hadj moest dus de werkgever voorstellen die haar heeft ontslagen... ;)
ik vind getrouwde overspeligen erger dan de minnares/minnaar overigens.
Ik heb het al eens eerder gezegd deze week, smilie's begrijp ik niet altijd. Dus ik begreep het eigenlijk ook niet goed wat je ermee bedoelde, maar nu je het uitgelegd hebt wel.
Overspel door een getrouwde partner vind ik ook kwalijker.
Rebel_1963
13-03-2005, 00:11
Ontslagen brandweervrouw verwijt leiding laksheid
Zuidlaren - Dat haar carrière door een liefdesrelatie van een week met een collega op het spel zou komen te staan, had de 38-jarige brandweervrouw Ineke uit Zuidlaren nooit gedacht. Ze verwijt de leiding van het brandweerkorps halfslachtig ingrijpen en het laten escaleren van de zaak door onvoldoende communicatie.
In de regels van de brandweer staat niets over onderlinge relaties. Ineke meldde in januari dat haar collega bij haar in huis kwam. Toen hij een week later naar zijn vrouw terugkeerde, bleven beiden gewoon functioneren. De helft van het korps van 22 mannen en twee vrouwen wist niet eens dat zij wat gehad hadden.
Bewijs
Voor enkele partners van brandweerlieden was de affaire het bewijs dat brandweervrouwen een bedreiging vormen voor hun relatie. Dat concludeert Ineke, die niet met haar volledige naam in de krant wil. Onvoldoende ingrijpen van de korpsleiding leidde er volgens haar toe dat deze hooibroei kon uitgroeien tot een uitslaande brand.
Er werden wel gesprekken gevoerd, maar niet met haar. Tussen elke actie om de onrust te bestrijden, zat twee weken. "Ik moest overal achteraan bellen", zegt de op non-actief gezette vrouw.
Uiteindelijk vertelde de vervangend postcommandant haar dat ze eervol ontslag moest nemen. Ze voelt daar helemaal niets voor. Ze doet het werk bij de brandweer met hart en ziel. "Zuidlaren is mijn dorp; daar wil ik niet weg om bij een ander korps te gaan werken."
Ze wacht met juridische stappen tot ze iets op papier heeft. Zo ver is het na twee maanden nog niet. Pas woensdagavond deelde de brandweercommandant van Tynaarlo, Martijn Wevers, haar mee dat ze was ontslagen. Wevers was toen door Dagblad van het Noorden benaderd over de zaak.
Ze vecht dit ontslag aan. De collega met wie ze de kortstondige relatie had, is een goede vriend. "Waarom is hij niet met ontslag bedreigd?"
Reactie
Loco-burgemeester Johannes Frieling wil niet reageren op de verwijten over halfslachtig ingrijpen en gebrekkige communicatie. Hij wil alleen kwijt dat de gemeente is opgetreden nadat het onderling vertrouwen bij de brandweer was geschaad. "Het ontslag van de vrouw is breed geëvalueerd."
Rebel_1963
12-04-2005, 17:33
Ontslagen brandweervrouw hoopt op raad
De in maart ontslagen brandweervrouw Ineke de Wacht uit Zuidlaren hoopt dat raadsleden het dinsdagavond voor haar opnemen. "Alleen buitenstaanders kunnen de negatieve cirkel doorbreken waarin mensen elkaar meeslepen."
Ineke de Wacht werd in januari op non-actief gezet na een relatie van een week met een getrouwde collega. In de pas maanden later verstuurde ontslagbrief werd als ontslaggrond een aantal niet nader omschreven incidenten genoemd.
Volgens De Wacht zijn de problemen bij het brandweerkorps in Zuidlaren nog steeds niet voorbij. "De leden zijn onlangs per brief gemaand meer te communiceren en minder te konkelen."
Zij is verbaasd dat de raadsleden dinsdagavond voor de raadsvergadering in beslotenheid vragen mogen stellen over haar ontslag. "Oh? Daar weet ik helemaal niets van? Sinds mijn ontslag hoor ik helemaal niets van de gemeente en de brandweer."
Ineke de Wacht had de antwoorden aan de raadsfracties het liefst zelf gegeven. Ze verwondert zich erover dat geen van de politici bij haar heeft aangeklopt voor informatie. "Nu horen ze het verhaal maar van een kant. Dat is voor een groot deel op geruchten gebaseerd."
De brandweervrouw heeft haar bezwaarschrift tegen het ontslag naar haar advocaat gestuurd. Die zendt het later deze week door naar loco-burgemeester Johannes Frieling. "Ik heb er alle lof in verwerkt die ik van mijn meerderen kreeg. Dat ik voor tweehonderd procent functioneerde als brandweervrouw en dat ik bij elke oefening ruimschoots op tijd was."
Ineke de Wacht schrijft haar ontslag toe aan gebrek aan communicatie: "Als ze eerder hadden gezegd welke problemen ze met mijn gedrag hadden, dan had ik daar iets aan kunnen doen." De ontslagen spuitgaste overweegt zich tot de nieuwe burgemeester te wenden als haar bezwaarschrift terzijde wordt geschoven. De VVD-er Jan Rijpstra begint vrijdag in zijn nieuwe baan. "Het lijkt me een geschikte man", aldus Ineke de Wacht.
http://www.dvhn.nl/Index
Gelijke rechten in Nederland? Dit bewijst van niet. De man heeft nog werk terwijl de vrouw ontslagen is, en waarschijnlijk niet meer bij de Brandweer aan de slag kan.
Twee ontslaan is een groot verlies en ik denk dat de keuze op de vrouw is gevallen uit angst dat ze met andere collega's hetzelfde zal aangaan, aangezien de mannen niet vanzelfsprekend met elkaar een relatie aangaan. Maar wat doet een vrouw bij de brandweer? 1 vrouw tussen al die mannen, dat vraagt alleen maar om spanning.
Volgens mij is het geen kwestie van emansipatie of discriminatie. Het is gewoon een risico analyse uitslag of zo.
miss_tetouan425
12-04-2005, 18:28
Als er geen 'relatieverbod' in haar contract staat, moet ze een advocaat in de arm nemen en een rechtzaak aanspannen. Misschien kan ze nog een behoorlijk bedrag bij haar ex-werkgever lospeuteren. Haar relatie is prive en daar heeft zelfs koningin Beatrix geen donder mee te maken...
Rebel_1963
12-04-2005, 18:38
Twee ontslaan is een groot verlies en ik denk dat de keuze op de vrouw is gevallen uit angst dat ze met andere collega's hetzelfde zal aangaan, aangezien de mannen niet vanzelfsprekend met elkaar een relatie aangaan. Maar wat doet een vrouw bij de brandweer? 1 vrouw tussen al die mannen, dat vraagt alleen maar om spanning.
Uit haar reactie maak ik uit dat ze een gewaardeerde collega was en leverde ze goed werk af. Ik geef haar gelijk als ze zegt dat het bestuur, haar meerderen met haar hierover in gesprek moesten gaan. Spanningen op de werkvloer ontstaan niet zomaar.
Wat doet een man bij de brandweer?
Volgens mij is het geen kwestie van emansipatie of discriminatie. Het is gewoon een risico analyse uitslag of zo.
Waarom is een risico analyse überhaupt nodig? Ik begrijp het niet, net zo min als ik niet kan begrijpen waarom sommige mannen meer verdienen dan vrouwen in dezelfde positie of soms zelfs hoger. Da's discriminatie toch?
Rebel_1963
12-04-2005, 18:41
Als er geen 'relatieverbod' in haar contract staat,
Ik moest er even om lachen maar het zou geen slecht idee zijn. Sommige mensen komen nu éénmaal die verleiding tegen. En niet iedereen kan daarmee omgaan. Maar waar praten we over? Een relatie van een week?
moet ze een advocaat in de arm nemen en een rechtzaak aanspannen. Misschien kan ze nog een behoorlijk bedrag bij haar ex-werkgever lospeuteren.
Daar is ze dus ook mee bezig, en geef haar eens ongelijk. Of ze daarmee financiele bedoelt weet ik niet, het principe telt voor mij ook mee.
Haar relatie is prive en daar heeft zelfs koningin Beatrix geen donder mee te maken...
Ik denk dat de koningin andere 'interesses' heeft.
miss_tetouan425
12-04-2005, 18:58
Maar waar praten we over? Een relatie van een week?
Relatie van een week, maand of een eeuw doet er niet toe... zolang je daar contractueel niets over hebt afgesproken en je werk lijdt er ook niet onder ...what's the problem then?
Kijk...als je onder werktijd samen ligt te 'viezele vozele' terwijl er een hevige bosbrand gaande is..ala, maar zolang die twee zich op het werk correct gedragen, heeft de werkgever niks te zeggen.
Die werkgever had beter de vrouw van die overspelige knuppel kunnen inlichten en die kerel met een flinke trap onder zijn gat eruit knikkeren ipv die vrouw...maar ja... misschien zijn dit mijn rancuneuze gevoelens die boven komen drijven... :hadj:
Uit haar reactie maak ik uit dat ze een gewaardeerde collega was en leverde ze goed werk af. Ik geef haar gelijk als ze zegt dat het bestuur, haar meerderen met haar hierover in gesprek moesten gaan. Spanningen op de werkvloer ontstaan niet zomaar.
Wat doet een man bij de brandweer?
Brandweer zijn is minder schadelijk voor de man dan voor de vrouw. We weten allemaal ondertussen dat een man zo gerepareerd is bij schade, maar voor een vrouw gaat dat niet zomaar. Verder is brandweer-zijn een zware job. Een vrouw met kinderen zou dat werk niet mogen uitoevenen, vanwege de gevaren, tenzij ze een leidinggevende functie heeft, maar ook dat is in het geval van brandweer een apparte kwestie. Waarom zijn er zo weinig vrouwelijke piloten? Volgens mij heeft dat te maken met de verschillen in hersenwerking of zo, vooral bij acuut gevaar. Maar wie weet.
Waarom is een risico analyse überhaupt nodig? Ik begrijp het niet, net zo min als ik niet kan begrijpen waarom sommige mannen meer verdienen dan vrouwen in dezelfde positie of soms zelfs hoger. Da's discriminatie toch?
ik bedoel maar wat. Wat verdiensten betreft, bij ons in arabische landen verdient een vrouw op zelfde werkniveau als een man gewoon hetzelfde. Maar Hier in Nederland hekelen veel werkgevers die zwangerschapsverlof. Ze moeten toch ergens de compensatie vandaan halen.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.