Bekijk originele versie : Donorcodiciel
Ik zou graag willen weten hoe jullie denken over orgaandonatie.
Het is in de kamer helaas niet aangenomen, zoals het in België wel gaat....
Maar als je geen orgaandonor wilt zijn heb je volgens mij ook geen recht op een transplantatie als je die zelf hard nodig hebt.
Wat vinden jullie? :jammer:
Ook heb ik nog een vraag.
Wie wil mij uitleggen hoe je een plaatje op dit forum krijgt?
Ik heb het geprobeerd via Glowfoto en ik zag het er écht opstaan.
Maar helaas, naderhand was er alleen maar een veld met een rood kruisje te zien.
Ben niet meer een van de jongste (wat doe ik eigenlijk op dit forum), maar is er iemand die het mij wil vertellen? :kus:
3G. Grt..
Smirnoff
09-03-2005, 16:19
www.donorregister.nl
Maar als je geen orgaandonor wilt zijn heb je volgens mij ook geen recht op een transplantatie als je die zelf hard nodig hebt.
Wat vinden jullie? :jammer:
Ik ben het er niet mee eens.. Je kan het een persoon niet verplicht stellen zijn organen te doneren.. Immers het is een vrije keus..
Maar als je hem/haar dan geen recht geeft op een transplantatie omwille zijn keuze, dan straf je hem voor de beslissing die hij heeft genomen..
Vanuit die optiek kan je dan veronderstellen dat dat geen vrije keuze meer is, maar eerder verplichting.
En dat mag niet in een Democratie!
Ik ben het er niet mee eens.. Je kan het een persoon niet verplicht stellen zijn organen te doneren.. Immers het is een vrije keus..
Maar als je hem/haar dan geen recht geeft op een transplantatie omwille zijn keuze, dan straf je hem voor de beslissing die hij heeft genomen..
Vanuit die optiek kan je dan veronderstellen dat dat geen vrije keuze meer is, maar eerder verplichting.
En dat mag niet in een Democratie!
nou, dat vind ik anders nog best wel moeilijk hoor!
even een ethisch vraagstuk.....
vind je dat iemand die orgaandonor is,voorrang zou moeten verkrijgen boven een niet donor,
indien zij op een wachtlijst staan?
Ethisch gezien neig ik toch te denken dat een Donor een streepje voor heeft op een niet Donor.
Maar een donor zijn of niet maakt je niet ineens meer of minder mens. En wanneer je iemand op basis van een keuze (donor zijn of niet) gaat behandelen of laat wachten met alle risico`s vandien vind ik niet kunnen.
En alternatief hiervoor kan zijn dat ze organen gaan klonen.. Alleen weet ik niet of de medische wereld dit op een goedkope manier kan doen voor de massa.
Als jij geen donor wil zijn vind ik dat je onderop de lijst moet belanden onder de donoren.
Lijkt me het eerlijkst. Donoren eerst.
Als jij geen donor wil zijn vind ik dat je onderop de lijst moet belanden onder de donoren.
Lijkt me het eerlijkst. Donoren eerst.
Ik vind dat er geen morele plicht gekweekt moet worden om de mens te bewegen donor te worden..
Hoezo niet?
Er is een groot tekort aan donoren. Er worden levens meegered.
Klopt wel wat je zegt, er gaan jaarlijks ong. 200 dood omdat er geen donoren te vinden zijn.
Ik kan er ook geen verklaring aan geven dat mensen het niet doen, ik zelf zou het doen, mijn organen doneren.
Maar dat het verplicht word, vind ik te ver gaan. Immers het moet een vrije keuze blijven of iemand donor word of niet. Je mag mensen niet dwingen om een bepaalde handeling uit te voeren.
Nee dwingen is ook slecht. Maar als mensen het niet willen moeten ze als allerlaatste het recht op een donororgaan krijgen.
Nounousa
09-03-2005, 21:38
Nope, Ik stel me niet beschikbaar.. wil liever niet leeggeplukt worden na mijn dood.
Als daar tegenover zou staan dat ik daarmee ook mijn recht op een donor verspeel, so be it. Alleen nogal vreemd dat er in de wet staat vrijheid van geloof en tegelijkertijd verdwijnen samen met dat recht om te geloven een boel andere rechten.
Klopt wel wat je zegt, er gaan jaarlijks ong. 200 dood omdat er geen donoren te vinden zijn.
Ik kan er ook geen verklaring aan geven dat mensen het niet doen, ik zelf zou het doen, mijn organen doneren.
Maar dat het verplicht word, vind ik te ver gaan. Immers het moet een vrije keuze blijven of iemand donor word of niet. Je mag mensen niet dwingen om een bepaalde handeling uit te voeren.
het ging er echter om, om de vrijwilligheid om te draaien.
niet meer automatisch niet doneren, maar doneren tenzij je anders hebt aangegeven. kortom een codicil op zak dat je geen donor wilt zijn. :)
daarmee is er nog steeds geen sprake van verplichting.
MooiRood
09-03-2005, 22:05
Ik zou graag willen weten hoe jullie denken over orgaandonatie.
Verplicht stellen lijkt mij tegen de godsdienstvrijheid (er zijn religies die het niet toestaan).
Als je registratie dan "zoek is"...
Ik heb jaren lang bloed gegeven en kwam er toen achter dat plasma vervangende middelen alleen "te duur" zijn, maar bepaald niet onmogelijk om te verstrekken.
Daarnaast bleken diverse bloedbanken overschotten voor veel geld te verkopen aan andere landen.
Verder worden je organen bij hogere leeftijd steeds minder bruikbaar.
Er komt een leeftijd waarop alleen nog je huid en het hoornvlies van je ogen bruikbaar worden geacht. Die leeftijd ligt lager dan velen denken.
Uiteindelijk zou ik liever bij leven een nier of ander orgaan dat je kunt missen, afstaan voor iemand die dat hard nodig heeft.
Saha!
MooiRood.
Het is maar wat je belangrijker vindt: vrijheid van godsdienst, of vrijheid van leven...
Ik vraag me eigenlijk af of het echt Haram is om donor te zijn.
Want als dat zo is dan wil ik geen donor zijn, En ja vrijheid van Godsdienst vind ik belangrijker dan Vrijheid van Leven!!!
Maar als het zo is dat het niet Haram is....dan wil ik dolgraag donor worden, om op deze manier andere te kunnen helpen.
Alleen wat ik begrepen heb is dat er onder de verschillende deskundige heel veel onduidelijkheid bestaat omtrent of het wel of niet Haram is om donor te zijn.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.