Bekijk originele versie : Waarom willen gelovigen altyd hun geloof opdringen
relax_mocro
09-03-2005, 13:39
Waarom willen gelovigen ( christenen, moslims, joden etc...) altyd hun geloof opdringen . Jij gelooft erin maar waarom val je mij ermee lastig. Ze moeten blij zijn dat ik niet het zelfde geloof als hen . Dan hebben ze tenminste meer ruimte in de hemel en ik wordt gestraft in de hel. Dat is mijn probleem...
LadyBerkania
09-03-2005, 13:41
Waarom willen gelovigen ( christenen, moslims, joden etc...) altyd hun geloof opdringen . Jij gelooft erin maar waarom val je mij ermee lastig. Ze moeten blij zijn dat ik niet het zelfde geloof als hen . Dan hebben ze tenminste meer ruimte in de hemel en ik wordt gestraft in de hel. Dat is mijn probleem...
:hihi:
Ik heb zelf ook veel ruzie met me tante de zus van me moeder.. Zij probeert mij dingen op te dringen.. En dan ga ik me juist nog meer afstoten van de 'Islam' bijv.. Jammer genoeg zijn er eenmaal mensen die hun geloof willen opdringen.. Daar doe je niets aan.. Ik PROBEER et te negeren :ego: ..
Northern_Light
09-03-2005, 13:41
Ze worden door God aangespoord om dat te doen. Tegen hem kun je geen nee zeggen. (geldt voor diepgelovigen natturlijk ;)
Maar meestal vergeten ze 'er is geen dwang in de islam' door dezelfde God gezegd notabene. :rolleyes:
relax_mocro
09-03-2005, 13:56
Wij, moslims worden door Allah (swt) aangespoord om de islaam te verkondigen onder de mensen. Dat jullie dit als 'opdringen' heeft te maken met jullie 'imaan', en die is duidelijk heel zwak.
Wanneer de imaan van een persoon zwak is, is hij/zij een makkelijke prooi voor de duivel.
Persoonlijk vind het echt onbegrijpelijk dat iemand, die zich notebene moslim noemt, het woord van Allah (swt) als storend/irritant ervaart. Ik persoonlijk kan maar niet genoeg krijgen van krijgen!
Ten eerste je gaat ervan uit dat ik moslim wat ik nergens zeg. Ten tweede als jij er niet genoeg van kan krijgen mag je thuis en in de moskee of in een vereniging helemaal losgaan. Maar val andere mensen niet lastig. Je moet blij zijn want je krijgt meer ruimte in de hemel.
Northern_Light
09-03-2005, 14:07
Wij, moslims worden door Allah (swt) aangespoord om de islaam te verkondigen onder de mensen. Dat jullie dit als 'opdringen' heeft te maken met jullie 'imaan', en die is duidelijk heel zwak.
Wanneer de imaan van een persoon zwak is, is hij/zij een makkelijke prooi voor de duivel.
Persoonlijk vind het echt onbegrijpelijk dat iemand, die zich notebene moslim noemt, het woord van Allah (swt) als storend/irritant ervaart. Ik persoonlijk kan maar niet genoeg krijgen van krijgen!
ik vind het wood van God niet storend.
ik vind dwang storend, omdat het geen zin heeft iets te doen als de intentie niet goed is.
dat schijnen mensen die 'pushen' niet te begrijpen, het moet uit het hart komen.
graag of niet, dus.
met dwang bedoel ik ook echt lichamlijke pijnen, niet goedbedoelde adviezen van familie :)
LadyBerkania
09-03-2005, 14:37
Fout! zij probeert jou het rechte pad te 'WIJZEN'!
Dat is de verantwoordelijkheid van elke moslim(a), tegenover haar moslimbroeder/zuster.
ps. Jij zult haar ooit dankbaar zijn, geloof me!
Ik hoop et.. :o
LadyBerkania
09-03-2005, 14:40
Ik ervaar de woord Allah swt nie als storend of irritant!! Maar ik stoor me aan 't gedrag zoals bijv.. Neej.. we gaan niet naar de winkels als jij je 'mascara' niet afdoet ofso?! Zulke opmerkingen.. Of dat ik een jelaba MOEST aantrekken.. anders kon ik nie mee.. etc etc.. Is nie echt vriendelijk als je bijv afhankelijk bent van degene..
LadyBerkania
09-03-2005, 15:07
Die persoon moet in dit geval wel dergelijk rekening houden met jou! :jammer:
Maar je kunt ze vertellen dat je alles stap voor stap wilt doen, en nie alles in een keer!
Juisttem!! Ik probeerde da uit te leggen.. maar sommige zijn hardleers.. :rolleyes: zeg maar..
Een imaam uit marokko heeft ons eens verteld dat de Islaam beleiden eigenlijk heel makkelijk/licht is, als men maar nie teveel en alles tegelijk wil doen, maar stap voor stap. Anders wordt het teveel voor je en ga je de islaam als een soort 'druk op je schouders' ervaren, wat dus nie zo is.
Allah (swt) zegt hierover het volgende:
286. Allah belast geen ziel boven haar vermogen. Voor haar is wat zij verdient en tegen haar is ook wat zij verdient.
soerrat 2. De Koe (Al-Baqarah)
Heel mooi gezegd.. Shukran ya aghi 'Luister' ;)
Northern_Light
09-03-2005, 15:09
Oké ik begrijp wat je bedoelt! :goedzo:
Maar die mensen doen dat nie express denk ik. Zij proberen anderen te overtuigen en hen datgene te laten voelen wat zij voelen, zonder daarbij rekening te houden met de ander.
Het komt wel geod met jou! jij bent een redelijk persoon. ;)
ps. Ik wil jou wel over de islaam vertellen zonder jou lichamelijk te pijnigen, mag dat? :D
dank je broeder.
ps. natuurlijk mag dat :hihi:
Northern_Light
09-03-2005, 15:13
Die persoon moet in dit geval wel dergelijk rekening houden met jou! :jammer:
Maar je kunt ze vertellen dat je alles stap voor stap wilt doen, en nie alles in een keer!
Een imaam uit marokko heeft ons eens verteld dat de Islaam beleiden eigenlijk heel makkelijk/licht is, als men maar nie teveel en alles tegelijk wil doen, maar stap voor stap. Anders wordt het teveel voor je en ga je de islaam als een soort 'druk op je schouders' ervaren, wat dus nie zo is.
Allah (swt) zegt hierover het volgende:
286. Allah belast geen ziel boven haar vermogen. Voor haar is wat zij verdient en tegen haar is ook wat zij verdient.
soerrat 2. De Koe (Al-Baqarah)
stap voor stap inderdaad. ik vind het belangrijk dat iemand gaanderweg de islaam en de essentie daarvan ook begrijpt bij het uitoefenen van haar/zijn godsdienst. niet alles klakkeloos nadoen en helder nadenken. alles wordt toch boordeeld op intentie dus, en een goede intentie bereik je door dingen bedachtzaam te doen.
Ned._Moslim
09-03-2005, 15:19
Ze worden door God aangespoord om dat te doen. Tegen hem kun je geen nee zeggen. (geldt voor diepgelovigen natturlijk ;)
Maar meestal vergeten ze 'er is geen dwang in de islam' door dezelfde God gezegd notabene. :rolleyes:
Ze *denken* dat ze door God daartoe aangespoord worden. God leidt wie Hij wil en laat dwalen wie Hij wil. Daartoe heeft Hij ons niet nodig. Uiteraard moeten we wel *klaarstaan*, maar het is aan mensen om ons desgewenst op te zoeken. Gingen de Arabieren naar Indonesie om daar hun geloof te verkondigen? Dacht het niet.
selam aleykum,
Ned. Moslim
Northern_Light
09-03-2005, 15:44
Ze *denken* dat ze door God daartoe aangespoord worden. God leidt wie Hij wil en laat dwalen wie Hij wil. Daartoe heeft Hij ons niet nodig. Uiteraard moeten we wel *klaarstaan*, maar het is aan mensen om ons desgewenst op te zoeken. Gingen de Arabieren naar Indonesie om daar hun geloof te verkondigen? Dacht het niet.
selam aleykum,
Ned. Moslim
ik vind u toon enigzins vijandig. klopt dat??
hij leidt wie hij wil, en laat dwalen wie hij wil...
persoonlijk kijk ik anders naar deze zin. hij geeft daarmee alleen aan dat als hij iets wil laten gebeuren dan gebeurt dat ook. wil hij iemand laten afdwalen dan gebeurt dat ook. niet dat hij bepaalt wie moslim is of niet. dat zou enigzins afbreuk doen aan vrije keus om in die waarheid te geloven of niet. hij heeft immers de waarheid doen nederdalen opdat men hem aanbidt.
arabieren hebben een grote rol gespeeld in de verspreiding van de islaam, hoor. soms met en soms zonder geweld. zelfs de profeet heeft soms met geweld de waarheid doen willen verkondigen. wat een natuurlijke reactie is als je weet dat je de waarheid kent. dat kan nu niet meer en ben ik ook voor. geweld is nergens voor nodig. dacht het dus wel ;)
u bent zelf benaderd of ben je op zoek gegaan?
en zeg nou s eerlijk, zonder al die media-aandacht rond de islam had jij de waarheid niet gevonden wel??
ik hoop het wel daar niet van.
Ned._Moslim
09-03-2005, 16:03
ik vind u toon enigzins vijandig. klopt dat??
Zeg maar "je". Nee, dat klopt niet. Iig is het niet zo bedoeld.
hij leidt wie hij wil, en laat dwalen wie hij wil...
persoonlijk kijk ik anders naar deze zin. hij geeft daarmee alleen aan dat als hij iets wil laten gebeuren dan gebeurt dat ook. wil hij iemand laten afdwalen dan gebeurt dat ook. niet dat hij bepaalt wie moslim is of niet. dat zou enigzins afbreuk doen aan vrije keus om in die waarheid te geloven of niet. hij heeft immers de waarheid doen nederdalen opdat men hem aanbidt.
arabieren hebben een grote rol gespeeld in de verspreiding van de islaam, hoor. soms met en soms zonder geweld. zelfs de profeet heeft soms met geweld de waarheid doen willen verkondigen. wat een natuurlijke reactie is als je weet dat je de waarheid kent. dat kan nu niet meer en ben ik ook voor. geweld is nergens voor nodig. dacht het dus wel ;)
u bent zelf benaderd of ben je op zoek gegaan?
en zeg nou s eerlijk, zonder al die media-aandacht rond de islam had jij de waarheid niet gevonden wel??
ik hoop het wel daar niet van.
Ik had al m.n. vanaf 1999 met de Islam te maken en er ook een zekere kijk op. Toch heb ik er destijds totaal niet aan gedacht om moslim te worden, dat is pas vorig jaar gaan spelen. En ja, toen ging het ineens snel.
En wat ik bedoel met bovengenoemde zin is, dat de profeet Ibrahim (vzmh) op *zoek* ging naar God. Dat is iets wat iedereen kan doen, op *zoek gaan* naar de waarheid. Als mensen dat serieus doen, zullen ze m.i. daarbij geholpen worden. Geloof verspreiden hoort m.i. door het goede voorbeeld te geven. Zo kozen de Indonesiers voor de Islam, en ik hoop, dat het hier ook zo zal gaan.
selam aleykum,
Ned. Moslim
Northern_Light
09-03-2005, 16:14
Zeg maar "je". Nee, dat klopt niet. Iig is het niet zo bedoeld.
:hihi: ik zeg altijd u als ik een beetje gepikeerd ben snap je?? :D
Ik had al m.n. vanaf 1999 met de Islam te maken en er ook een zekere kijk op. Toch heb ik er destijds totaal niet aan gedacht om moslim te worden, dat is pas vorig jaar gaan spelen. En ja, toen ging het ineens snel.
En wat ik bedoel met bovengenoemde zin is, dat de profeet Ibrahim (vzmh) op *zoek* ging naar God. Dat is iets wat iedereen kan doen, op *zoek gaan* naar de waarheid. Als mensen dat serieus doen, zullen ze m.i. daarbij geholpen worden. Geloof verspreiden hoort m.i. door het goede voorbeeld te geven. Zo kozen de Indonesiers voor de Islam, en ik hoop, dat het hier ook zo zal gaan.
selam aleykum,
Ned. Moslim
:goedzo: op zoek naar de waarheid is soms wel een primaire behoefte. die honger heb ik ook nog steeds.
Ned._Moslim
09-03-2005, 16:30
ik zeg altijd u als ik een beetje gepikeerd ben snap je??
Is toch geen reden toe?
:goedzo: op zoek naar de waarheid is soms wel een primaire behoefte. die honger heb ik ook nog steeds.
Soms? Altijd, lijkt me zo. We zijn allemaal op *zoek* naar de waarheid. Wie de waarheid al gevonden heeft is immers verloren? Hoogstens weten we in welke *richting* we haar moeten zoeken.
selam aleykum,
Ned. Moslim
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.