Bekijk originele versie : HVA gebedsruimte gesloten
saida_na
07-03-2005, 22:22
Stiltecentrum is geen gebedsruimte
Het bestuur van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft vrijdag het stiltecentrum in de vestiging bij het Amstel Station voor onbepaalde tijd gesloten. Reden voor de sluiting is het feit dat islamitische studenten het stiltecentrum gebruikten als gebedsruimte.
De HvA wil dat de ruimte neutraal van karakter is. Toch hingen islamitische studenten gordijnen op, zodat mannen en vrouwen gescheiden konden bidden. Ook werd een kast met islam-literatuur en gebedsmatjes in het stiltecentrum geplaatst, in plaats van daarbuiten.
Het HvA-bestuur gaat in gesprek met de studenten om de zaak op te lossen
is dit een recent stuk??
Ik denk het namelijk niet, want het gebedsruimte is alweer geopend nadat de gordijn is weg gehaald en nadat de islamitische boeken zijn verwijderd!
De titel is fout, het is een stilteruimte, geen gebedsruimte.
Je titel suggereerd dat het een gebedsruimte was, terwijl het dat niet was en daar lag juist ook het probleem.
De stilteruimte was bedoeld voor iedereen, ongeacht geloof of afkomst, doordat het een gebedsruimte werd voor Islamieten ging het doel verloren.
Hij is terecht gesloten en wat mij betreft is zo'n hele stilteruimte onzin.
Een gebedsruimte ook, want het is een openbare school en geen religieuze.
is dit een recent stuk??
Ik denk het namelijk niet, want het gebedsruimte is alweer geopend nadat de gordijn is weg gehaald en nadat de islamitische boeken zijn verwijderd!
Op dezelfde school was al een dergelijke ruimte ind ekelder, maar ook die was omgevormt en er stonden Islamitische boeken die nogal dubieus waren, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is simpel, geen stilte ruimtes meer en al helemaal geen gebedsruimtes, want het is een openbare school.
saida_na
07-03-2005, 22:28
is dit een recent stuk??
Ja het was vandaag nog op het nieuws en studenten gaan van de week protesteren
Heeft geen zin, er zal hooguit een compensatie komen die los van de school ligt anders krijgen ze gezeik van nog veel meer mensen daar op school die niet Islamiet zijn.
Farkoessa
07-03-2005, 22:31
waarom zouden ze gaan protesteren, beter kunnen ze hun energie steken in een gesprek met de directeur voor een echte gebedsruimte... want zomaar zonder overleg een gebedsruimte creeren zorgt ook niet echt voor begrip bij de schoolleiding, lijkt mij..
succes iig!
saida_na
07-03-2005, 22:36
Je titel suggereerd dat het een gebedsruimte was, terwijl het dat niet was en daar lag juist ook het probleem.
De stilteruimte was bedoeld voor iedereen, ongeacht geloof of afkomst, doordat het een gebedsruimte werd voor Islamieten ging het doel verloren.
Een stilte ruimte in de kelder? stilte ruimtes horen/zijn op afdelingen waar studenten vaak aanwezig zijn en niet in de kelder.
Van je stuk kan ik afleiden dat jij niet aan anderen denkt :jammer:
En je schrijft het prima, een openbare school, waar studenten van elke afkomst dezelfde rechten heeft. Wanneer Islamitische studenten een eigen plek creeeren, zonder dat ze anderen er mee storen, dan lijkt me dat geen probleem.
Zeg nou eens eerlijk, stoort het jou of anderen dat een stel studenten in de kelder het gebed verrichten. Mij in ieder geval niet
IlLeGal_NaDoR
07-03-2005, 22:37
Stiltecentrum is geen gebedsruimte
Het bestuur van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft vrijdag het stiltecentrum in de vestiging bij het Amstel Station voor onbepaalde tijd gesloten. Reden voor de sluiting is het feit dat islamitische studenten het stiltecentrum gebruikten als gebedsruimte.
De HvA wil dat de ruimte neutraal van karakter is. Toch hingen islamitische studenten gordijnen op, zodat mannen en vrouwen gescheiden konden bidden. Ook werd een kast met islam-literatuur en gebedsmatjes in het stiltecentrum geplaatst, in plaats van daarbuiten.
Het HvA-bestuur gaat in gesprek met de studenten om de zaak op te lossen
Snap je nu waarom hollanders kunnen zeggen
"Je geeft ze een vinger en ze nemen je hele hand."
Ik ben overigens tegen een gebedsruimte op scholen. Of het nou een Islamitische, Joodse of Christelijke is! Ik vind dat onderwijs en geloof net zoals staat en religie gescheiden moeten blijven. Ik bid liever thuis dan in een tussenuurtje.
Gegroet,
Saïd.
saida_na
07-03-2005, 22:44
Snap je nu waarom hollanders kunnen zeggen
Ik ben overigens tegen een gebedsruimte op scholen. Of het nou een Islamitische, Joodse of Christelijke is! Ik vind dat onderwijs en geloof net zoals staat en religie gescheiden moeten blijven. Ik bid liever thuis dan in een tussenuurtje.
Gegroet,
Saïd.
Dat is je mening, en ik bid ook liever thuis dan tijdens een tussenuurtje, maar ik begrijp wel studenten die daar wel willen bidden
Een stilte ruimte in de kelder? stilte ruimtes horen/zijn op afdelingen waar studenten vaak aanwezig zijn en niet in de kelder.
Van je stuk kan ik afleiden dat jij niet aan anderen denkt :jammer:
En je schrijft het prima, een openbare school, waar studenten van elke afkomst dezelfde rechten heeft. Wanneer Islamitische studenten een eigen plek creeeren, zonder dat ze anderen er mee storen, dan lijkt me dat geen probleem.
Zeg nou eens eerlijk, stoort het jou of anderen dat een stel studenten in de kelder het gebed verrichten. Mij in ieder geval niet
Hmm, er was toch echt eerst een stilteruimte in de kelder, maar die werd opgedoekt en naar de tweede etage verplaats om een zelfde reden.
De ruimte is niet bedoeld om te worden omgetovert tot een gebedsruimte. En daarmee is het feitelijk uit, maar ik wil wel verder gaan.
Hij is bedoeld als een bijeenkomstplaats voor verschillende culturen en religies zonder dat er een de bovenhand neemt of druk veroorzaakt. Dat is dus de eerste primaire reden waarom het fout is.
Verdermeer is het in een openbare school geoorlooft je religie te uiten, maar dat mag niet ten koste gaan van anders denkenden. Een gebedsruimte in een openbare school is een dergelijk obstakel.
Daarna hadden ze ook geen toestemming gevraagd, dus het was zowiezo een illegaal iets. (al klinkt dat groot, het is wel zo)
Dat zijn drie valide redenen en daarme is het simpelweg afgelopen.
Het is een kleine kamer 3 etages onder de grond. Het is meer een bunker dan een stilteruimte. Ik heb zelf ook gebeden daaro, tjah ... de directie zijn ze3ma bang dat er "terroristen"gekweekt worden, maar dat zeggen ze natuurlijk niet en benadrukken dat het om stilteruimte die toegangkelijk moet zijn voor iedereen.. niemand komt daaro, de meesten weten niet eens of het bestaat en bovendien zijn er talloze ruimtes waar studenten in stilte kunnen werken!
beelden zien?
klik hier AT5 beelden (http://www.financetelevision.nl/uploaded/assets/stilteruimte_50.gif)
Smirnoff
08-03-2005, 08:27
Gegroet,
Saïd.
Eens. :goedzo: (alweer!)
De HVA heeft het stilte centrum gesloten omdat het ingebruik werd genomen als gebredsruimte, waar ze bij de HVA juist hele negatieve ervaringen mee hebben.
Plus hebben de gebruikers zich niet aan de gemaakte afspraken gehouden.
Maar er is ook goed nieuws, de HVA sluit kennelijk niet zijn ogen en oren voor zijn studenten, en zijn nu opzoek, samen met islammitische organisatie's naar een oplossing.
Bij ons op school hebben we een eigen gebedsruimte gemaakt, waar niemand behalve diegene die bidden van af weten. Geen last van pottenkijkers. En gesloten worden kan 't niet :banana:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.