Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : trots op de islaam

Hart4Islam
14-02-2003, 21:32

Trots op de Islaam? Er zijn tijden dat het heel goed gaat op het gebied van geloof en aanbidding, maar dan, komt er weer een tijd dat we helemaal niks meer doen, het ziet er zo zwaar uit Het is dan ineens zo moeilijk uit om ‘s nachts op te staan om een paar extra gebeden te verrichten…. Er is dan een ding aan de hand… Wat er dan mist is: Liefde voor de Islaam, liefde voor hun geloof, en iets meer dan liefde…Trots op de Islaam! Is het zo dat je slecht vijf keer per dag bidt, in de Ramadan vast, je draagt je hoofddoek, en daar blijft het dan bij? Of is het zo dat je het liefst de hele wereld moslim zou zien…de hele mensheid, want wat jij meemaakt, wat jij voelt tijdens jou gebeden, smeekbeden, aanbidden van Allah, daarvan zou je willen dat iedereen het voelt!!! Onder andere uit liefde voor jouw medemens, maar voornamelijk uit liefde en trots voor jouw religie!!!!! Dit betekent niet dat je vanaf nu tegen iedereen moet schreeuwen, en op een harde en groffe wijze die mensen naar jou toe proberen te trekken, omdat jij wilt dat zij het goede pad gaan volgen….nee, zo werkt het niet! Laten we een voorbeeld nemen van onze profeet saw….de profeet glimlachte altijd, van binnen wilde hij natuurlijk maar al te graag iedereen op het rechte pad zien, maar je moet geduld opbrengen, en mensen op de goede manier kunnen benaderen….en tegelijkertijd van binnen altijd diezelfde energie houden. Maar als onze moslimgemeenschap deze koude gevoelens jegens haar geloof blijft houden, dan zal onze situatie nooit veranderen! Als de moskeeën alleen in de Ramadan bomvol zitten, en daarna is het voorbij, dan ben ik bang te zeggen dat deze heilige maand geen enkel nut voor ons heeft meegedragen en geen enkel invloed op ons heeft uitgeoefend. Wil je inderdaad dat jouw geloof zal overwinnen…neem iemand bij de hand, leg hem uit wat alles inhoudt, nodig hem desnoods uit om in de moskee te gaan bidden. Maar vergeet niet dat je eerst bij jezelf moet beginnen! Allereerst wordt er van jou verwacht dat jij een goed beeld van de Islaam geeft, dat jouw gedrag en manieren correct zijn, dat je mensen op een vredige wijze benaderd…alleen dan zijn mensen bereid naar jou te luisteren. Laten we eens kijken naar voorbeelden in de geschiedenis waaruit we onze lessen kunnen trekken. In Soerat Yaa-Sien vertelt Allah swt ons over een dorp waar hij drie(!) profeten had gezonden en nog steeds wilden zij niet geloven. Tussen hen zat een gelovige waarvan we veel kunnen leren: “En er kwam een man aanhollen van het verste gedeelte der stad; hij zeide: "O mijn volk, volg de boodschappers; Volg hen, die van u geen beloning vragen en die goed geleid zijn. En welke reden heb ik, dat ik Hem, Die mij schiep en tot Wie gij zult worden teruggebracht, niet zou aanbidden? Zal ik anderen tot goden nemen naast Hem? Indien de Barmhartige kwaad met mij zou voorhebben, zou hun bemiddeling mij niets baten noch kunnen zij mij redden. Dan zou ik inderdaad in openlijke dwaling verkeren. Ik geloof in uw Heer, luistert daarom naar mij." Er werd gezegd: "Ga het paradijs binnen." Hij riep uit: "O, als mijn volk slechts wist, Hoe mijn Heer mij vergiffenis heeft geschonken en mij tot een der geëerden heeft gemaakt!"” Kijk hoeveel deze man voor zijn geloof over had! Het eerste punt is al dat hij van het verste gedeelte van stad kwam…helemaal naar de andere kant, om de anderen proberen te adviseren. Hij kwam aanholllen, geen tijd te verliezen…..ik moet mijn volk redden, ik wil hen laten proeven en voelen wat ik ook van dit geloof heb kunnen voelen…tegelijkertijd wil ik mijn geloof een eer bewijzen, ik wil iets doen voor mijn geloof, uit liefde voor mijn geloof, omdat ik er trots op ben! Het verspreiden van ons geloof is een verantwoordelijkheid van ons allen, en niet van alleen mijn leraar, of de imaam van de moskee. Een ieder van ons moet zijn best doen, om ook maar het minimale van zijn religie over te brengen aan de anderen.

Hart4Islam
14-02-2003, 21:34
De man uit de vers, was zelfs na zijn dood, nog bezorgd over zijn volk en zijn geloof…terwijl hij absoluut geen profeet was, hij was slechts een volgeling…. Wij kunnen veel leren van deze man, en hem in vele gevallen als voorbeeld nemen! Stel je voor, op de dag des oordeels…als je voor Allah swt staat, Hij zal je vragen: “Wat heb jij voor je geloof gedaan?” Jij zal antwoorden: “Ik heb gebeden, gevast, sadaka gedaan, …..” blijft het daarbij? En wat heb je gedaan om je religie te verspreiden? Heb je je vrienden proberen te leiden, heb je geprobeerd hen het een en ander te vertellen? Jou liefde voor de islaam moet je ertoe bewegen om deze religie te verspreiden…jou trots dus….maar als je gevoelens jegens de Islaam maar koud zijn….dan heeft niemand er wat aan! Iemand anders, waar we veel van kunnen leren, een kleine schepsel, maar zijn bijdrage was groot… De hop, van Sulaymaan as. Zijn bekende verhaal staat in Soerat An-Naml, hij was de reden van de bekering van de koningin van Saba. De hop zag haar samen met haar volk de zon aanbidden. Dit is iets wat niet kan! Zij maakten zich schuldig aan afgoderij….hoe kun je iemand anders dan Allah aanbidden??!!! Saba is helemaal in Yemen, en Sulaymaan zat in Palestina…die hele afstand had de hop afgelegd, om ervoor te zorgen dat deze mensen zullen bekeren, en zich wenden naar de enige God. Hij vertelde dit aan Sulaymaan, en hij stuurde haar een brief waarin hij haar uitnodigde tot het aanbidden van de enige God. Uiteindelijk is deze koning bekeerd…en dat was allemaal te danken aan die kleine hop! De profeet saw zegt in een overlevering: “Vertel over mij, al is het maar een vers.” Deze overlevering leert ons, onze daden nooit te onderschatten, maar elk iets wat we weten, hoe klein het in onze ogen ook mag zijn, juist over te brengen naar de anderen. Een ander voorbeeld van iemand die zò trots was op zijn religie, dat er in zijn tijd vele dingen zijn gebeurd: Omar ibn al-Khattaab. Op de dag dat hij bekeerd was tot de Islaam, zijn er via hem 7 andere metgezellen, die door de profeet zijn verteld dat ze het paradijs binnen zullen gaan ook bekeerd. Kun je nagaan wat voor aanwist dit voor de Islaam was! Direct nadat hij moslims was, ging hij naar buiten om de Shahada aan iedereen te vertellen, midden in Mekka, en te weten dat voordat Omar bekeerd was, iedereen die moslim was zijn geloof geheim hield. Omar wist dat dat de waarheid was, dus waarom zou hij het verbergen! Het kon hem niet schelen wat Quraish ervan zouden vinden. Dat is pas trots op jou geloof! Op dat moment kreeg hij van de profeet de bijnaam ‘Al-Faarooq’, wat de scheider betekent, de scheider tussen het kwade en het goede. En alsof dat niet genoeg was, wilde Omar ook nog, dat op diezelfde dag, alle mensen uit Quraish, wisten dat Omar bekeerd was. Hij ging persoonlijk naar ze toe. Als eerst ging hij naar Abou Soufyaan, hij klopte aan bij zijn huis, Abou Soufyaan kwam naar buiten, en Omar zei: “Abou Soufyaan, weet je het nog niet?? Ik ben vandaag moslim geworden!!” Abou Soufyaan zei: “Ik hoop dat je wordt vervloekt! Je hebt mijn dag gebroken!” En ging weer naar binnen. Maar Omar wilde juist dat hij het aan iedereen zou door vertellen. Dus hij ging verder naar Abou Jahl. Weer klopte Omar aan, en zei: “Weet je het al? Ik ben vandaag moslim geworden!” Abou Jahl zei: “Ik hoop dat je wordt vervloekt! Je breekt mijn dag!” En ging weer naar binnen. Omar dacht dit schiet niet op….hij zocht iemand, die absoluut geen geheim kon houden…het werd Jamal ibn Moammar. Omar ging naar hem toe, en zei: “Ik wil je iets zeggen, maar je mag het aan niemand doorvertellen!” “Ik ben moslim geworden!” Nog voordat Omar was uitgesproken, was Jamal al weg, “Mensen! Omar is moslim geworden!!!!” Omar wist dat wanneer de mensen een nieuws als deze horen, ze naar de Kaaba gaan, om zich daar te verzamelen. Wat doet Omar? Hij gaat als eerste naar de Kaaba, hij wordt mishandeld, een paar uur lang, om precies te zijn, vanaf het aanbreken van ‘fajr’, tot de ‘dohr’, dus als de zon zijn hoogtepunt is. Thuis aangekomen zweerde Omar zijn zoon niet te spreken, totdat hij zich zou bekeren. Zijn vertelde hem dat hij al een jaarlang moslim is, maar dat hij het niet aan hem durfde te vertellen, uit angst voor hem. Omar zei: “Heb je mij al die tijd de zegeningen onthouden???” Toen Omar ra Kalief was, sliep hij erg weinig, als men hem naar de reden vroeg, antwoordde hij: “Wanneer kan ik slapen? Als ik overdag slaap, doe ik het volk onrecht aan, en als ik ’s nachts slaap, kan ik de rechten van Allah niet vervullen!” Als dit alles over Omar ra hebben gehoord, zal de volgende uitspraak van Hassan al-Basri ons weinig verwonderen: “Op de dag des oordeels, zal de Islaam bij ieder van ons langsgaan, telkens wanneer hij bij iemand komt, die veel voor de Islaam over had, zegt hij : ‘O Allah, hij heeft mij een eer bewezen.’, totdat de Islaam bij Omar ra komt, dan zegt hij: ‘Ik was een vreemdeling, totdat deze man bekeerde!’”. De metgezellen hadden ook veel over voor het verspreiden van de Islaam. Ze zouden het onmogelijke doen, om een paar mensen te bekeren. Oqba ibn Naafi’ zei altijd: “Als ik zeker wist dat er zich achter de zee land bevindt, was ik de zee overgestoken om ook daar de Islaam bekend te maken.” In deze tijd is het een fluitje van een cent om de Middellandse Zee of de Rode Zee over te steken, maar als we weten dat de Arabieren in die tijd nooit op zee waren gegaan, en dat dat voor hen een mysterieus iets was. Als je over zee zou kunnen, dan ben je de grootste held in die tijd! Dan zie je pas hoeveel deze metgezel voor zijn religie over had! Met goed gedrag en manieren kun je heel wat overbrengen. Op deze manier maakten eeuwen geleden de mensen in Indonesië en Afrika kennis met de Islaam: via de koopmannen die vanuit het Arabisch schiereiland daar op reis gingen. Ze raakten onder de indruk van hun eerlijkheid en manieren onder de indruk. Zodra men wist, dat dit vanuit hun religie werd aangemoedigd, bekeerden zij zich. Om jouw religie over te brengen, moet je ook liefde voor de mensheid hebben. Voor iedereen het beste willen, en hen daarom de waarheid probeert te vertellen. De moslim is niet die chagrijn, die alleen met andere moslims omgaat. Juist iemand die open staat voor iedereen, zodat eenieder hem eerst als persoon accepteert. Daarna kun je van mensen verwachten dat ze ook willen luisteren naar wat jij te zeggen hebt. Ibn al-Qayyim zei over da’wa: “De hoogste gradatie van een dienaar is het verrichten van da’wa, omdat dat het beroep van de profeten is.” Dus wanneer jij mensen iets probeert over te brengen van de Islaam, dan ben je eigenlijk in dienst bij Allah swt. Jij probeert mensen het paradijs in te brengen…. Vergeet daarbij niet: als jij iemand aanspoort tot het verichten van een goede daad, dan krijg jij ook net zoveel zegeningen, en iedereen die het ook daarna doet…. Wie van ons zou dit niet nodig hebben???

nomedia
14-02-2003, 23:37
Lieverd je weet het he ik doe mijn best. :D en ik ben trots dat ik moslim ben. Ik weet dat ik nog veeeeeeeeeeeeeeel moet doen om een ideale moslimvrouw te zijn. Maar ja ik ben ook maar een mens en je weet ik lach graag. :D

Hart4Islam
15-02-2003, 14:25
Origineel gepost door nomedia Lieverd je weet het he ik doe mijn best. :D en ik ben trots dat ik moslim ben. Ik weet dat ik nog veeeeeeeeeeeeeeel moet doen om een ideale moslimvrouw te zijn. Maar ja ik ben ook maar een mens en je weet ik lach graag. :D ow me weet alles, dont tell me nothing daarom houd ik ook zeeeeeeeeeer veel van je zina :rolleyes:

Chaimaa
15-02-2003, 14:26

:verliefd: :Iluvu:

nomedia
15-02-2003, 15:08
Origineel gepost door OemLoqmaan ow me weet alles, dont tell me nothing daarom houd ik ook zeeeeeeeeeer veel van je zina :rolleyes: thanks ik hou ook van jou :Iluvu: maar lieverd ik hoor niks meer van oemtaqwa leeft zij nog. He ik ga nu afsluiten en ik kom jullie buurt onveilig maken. :D

Hart4Islam
15-02-2003, 15:09
Origineel gepost door nomedia thanks ik hou ook van jou :Iluvu: maar lieverd ik hoor niks meer van oemtaqwa leeft zij nog. He ik ga nu afsluiten en ik kom jullie buurt onveilig maken. :D oem taqwa is hier weg voor goed en ik inshaallah binnenkort ook

nomedia
15-02-2003, 15:10
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE waarom ik maak jullie af. Jullie gaan nergens naar toe jullie blijven lekker hier. Please please please. Als jullie weg gaan ga ik ook. :D

Hart4Islam
15-02-2003, 15:12
Origineel gepost door nomedia NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE waarom ik maak jullie af. Jullie gaan nergens naar toe jullie blijven lekker hier. Please please please. Als jullie weg gaan ga ik ook. :D zij is al weg me insha allah na dat ik mijn taken heb voltooid