Bekijk originele versie : 'Moskeeën worden afgeluisterd'
GeenLeven
27-02-2005, 00:22
'Moskeeën worden afgeluisterd'
Waar haalt de AIVD zijn informatie vandaan?
Door adrianne de koning
Het uitzetten van een vrijwilliger van de stichting Iskender Pasa in Rotterdam-Bergpolder roept vragen op. Hoe kwam de AIVD aan informatie over de Turkse illegaal, die een gevaar zou zijn voor de nationale veiligheid?
Rotterdam - ,,Natuurlijk worden de moskeeën in Rotterdam afgeluisterd. Dit gesprek tussen u en mij wordt ook getapt.'' Yousef Doeran, voorzitter van de Stichting Platform Islamitische Organisaties Rotterdam-Rijnmond, twijfelt geen moment. Ook in Rotterdam luistert de AIVD mee.
Maar waarom het oog van de veiligheidsdienst op een van de vele vrijwilligers van de sociaal-culturele stichting Iskender Pasa in Rotterdam-Bergpolder viel? ,,Daar kan ik alleen naar gissen.''
'Drie keer bullshit' noemt Doeran de beschuldiging aan het adres van de Turkse illegaal. ,,Het is een politieke show.''
Volgens de AIVD zou de vrijwilliger 'een orthodoxe, antiwesterse en anti-democratische vorm van de islam' hebben verspreid. Bewijzen hiervoor zullen waarschijnlijk nooit boven tafel komen, omdat de man zonder grote problemen kan worden uitgezet.
De veiligheidsdienst wil zelf niet kwijt waar zij deze uitspraken op baseert. ,,Hij kan op allerlei manieren onze aandacht hebben getrokken. Door de contacten die hij had, doordat we zijn naam zijn tegengekomen bij een ander onderzoek, door tips van burgers. Alles kan.''
Doeran, die de Turkse man persoonlijk kent: ,,Wij zijn ook heel benieuwd hoe de AIVD aan deze in onze ogen foute informatie komt.''
De voorzitter van de SPIOR is ervan overtuigd dat de AIVD en politie allerlei middelen inzetten om te weten wat er in de moslimgemeenschap in Rotterdam speelt. ,,Mensen die in de moskee komen bidden, kunnen we moeilijk vragen of zij moslim zijn of niet. Maar ik zie wel eens vreemde gezichten.''
Hij heeft zelf in zijn omgeving meegemaakt, dat de inlichtingendienst geld bood voor informatie. ,,Ze hebben getracht mijn vrienden om te kopen. Ongetwijfeld is er iemand geweest die nu over deze beste man iets heeft gezegd.''
Een woordvoerder van de AIVD stelt dat slechts bij 'hoge uitzondering' wordt betaald voor informatie. ,,In beginsel doen wij dat niet. Vaak willen mensen ook vrijwillig hun medewerking verlenen.''
In Nederland worden volgens hem zeker niet álle moskeeën afgeluisterd. ,,De inzet van onze middelen moet in verhouding staan tot het doel. Maar een paar radicale moskeeën in Nederland houden wij wel in de gaten.''
De namen van zes kwamen deze week naar buiten. Hier zat geen Rotterdams gebedshuis bij. De AIVD-woordvoerder: ,,Maar dit overzicht aan de Tweede Kamer was niet uitputtend.''
In een ander artikel inzake de 'uitgezette' Imam:
Sombere gezichten bij Iskender Pasa
Door abdel ilah rubio
Rotterdam - Voorzitter Isa Kandemir schrok zich gistermorgen een hoedje toen hij hoorde dat zijn imam die dag het land zou worden uitgezet. Tot zijn opluchting lag imam Mahmut Dogru lekker te slapen in zijn Rotterdamse woning. Woedend was hij, over de beschuldiging in de Telegraaf dat de geestelijke voorganger zou aanzetten tot haat en mensen zou oproepen tot de jihad.
Om half drie 's middags viel de politie metvijftien man het sociaal cultureel centrum binnen. ,,Ze waren op zoek naar illegalen, vertelden ze mij.'' Een vrijwilliger, die geen verblijfsvergunning bleek te hebben, werd aangehouden. De Turkse gemeenschap in Rotterdam-Noord is stomverbaasd en geschokt. De normaal gastvrije leden van Iskender keken gisteren somber en bedrukt. De aangehouden man was al een tijdje actief als vrijwilliger. Godsdienstleraar was hij zeker niet, vertelt Kandemir. ,,De enige imam en godsdienstleraar die wij hebben, is imam Dogru.'' De vrijwilliger zou slechts betrokken zijn bij allerlei sociaal-culturele activiteiten. Dat hij daarbij radicale ideeën propageerde, lijkt de voorzitter sterk. Anders hadden ze dat bij de instelling wel gemerkt, vertelt hij. ,,En dan zouden we direct aangifte hebben gedaan,'' verzekert hij.
De beschuldiging dat de vrijwilliger een orthodoxe islam zou aanhangen, vindt hij ook nietszeggend. ,,Wat is orthodox? Iedereen legt dat heel anders uit.''
De Iskender Pasa heeft inmiddels een advocaat in de arm genomen om de Telegraaf, die imam Dogru radicaal noemde en beschuldigde van het aanzetten tot haat, tot rectificatie te dwingen. Als die er niet komt, stappen de Turkse Rotterdammers naar de rechter.
Bron: Rotterdams Dagblad 25 februari
GeenLeven
27-02-2005, 00:36
Hoe ver mag de AIVD gaan ???
Wahidaatje
27-02-2005, 00:39
Hoe ver mag de AIVD gaan ???
Niet ver genoeg in mijn ogen, als er mensen in deze samenleving rondlopen die elkaar of onschuldige mensen willen vermoorden of aanzetten tot dergelijke daad.... dan is de grens in mijn ogen nog ver te zoeken.
GeenLeven
27-02-2005, 00:42
Niet ver genoeg in mijn ogen, als er mensen in deze samenleving rondlopen die elkaar of onschuldige mensen willen vermoorden of aanzetten tot dergelijke daad.... dan is de grens in mijn ogen nog ver te zoeken.
Ook als dit ten koste gaat van je grondrecht Privacy ??
Wahidaatje
27-02-2005, 00:47
Ook als dit ten koste gaat van je grondrecht Privacy ??
Ja... een mensenleven is voor mij toch belangrijker.
Kropotkin
27-02-2005, 00:51
Ik zie ook niet echt een probleem eerlijk gezegd. Waar zijn mensen feitelijk bang voor? Ik vraag me dat echt serieus af. Wat is het exact waarom iemand dit niet wil?
Groeten Kropotkin
GeenLeven
27-02-2005, 00:53
Ja... een mensenleven is voor mij toch belangrijker.
Maar de bewijzen die de AIVD heeft zijn niet te controleren op echtheid ivm geheime blabla. Dus hoe kan je nou je onschuld bewijzen als de aivd zegt dat ze bewijs hebben ??
Wahidaatje
27-02-2005, 00:53
Ik zie ook niet echt een probleem eerlijk gezegd. Waar zijn mensen feitelijk bang voor? Ik vraag me dat echt serieus af. Wat is het exact waarom iemand dit niet wil?
Groeten Kropotkin
Vraag ik mij ook af.... bij mij zijn ze welkom om zelfs in mijn slaapkamer te komen afluisteren! Nothing to hide...
Wahidaatje
27-02-2005, 00:55
Maar de bewijzen die de AIVD heeft zijn niet te controleren op echtheid ivm geheime blabla. Dus hoe kan je nou je onschuld bewijzen als de aivd zegt dat ze bewijs hebben ??
In de rechtbank zal ook de aivd met hard bewijs komen aanzetten.... net als iedereen in nederland.
GeenLeven
27-02-2005, 00:55
Groeten Kropotkin
Worden kerken ook afgeluisterd ??
Ik heb nog steeds geen hard bewijs gezien dat er moskeeën zijn die haat prediken en oproepen tot een oorlog.
GeenLeven
27-02-2005, 00:56
In de rechtbank zal ook de aivd met hard bewijs komen aanzetten.... net als iedereen in nederland.
Dat bewijs is niet te controleren, waarom denk je dat er vorig jaar een aantal personen is vrijgelaten. Omdat de rechtbank niks kon checken.
Wahidaatje
27-02-2005, 01:00
Dat bewijs is niet te controleren, waarom denk je dat er vorig jaar een aantal personen is vrijgelaten. Omdat de rechtbank niks kon checken.
Nou... ze zijn toch vrijgekomen, waar is de onrechtvaardigheid dan te zien?
GeenLeven
27-02-2005, 01:02
Nou... ze zijn toch vrijgekomen, waar is de onrechtvaardigheid dan te zien?
Ze zijn vrijgesproken omdat de rechter het bewijsmateriaal niet op echtheid kon controleren. Dus als de rechter het bewijs voor waar had aangenomen, dan hadden die gasten nu dus in de cel gezeten voor weet ik veel hoe lang.
Kropotkin
27-02-2005, 01:03
Hoe wil je schuldigen opsporen met een politiemacht die nog geen kwart van de bevoegdheden heeft van een doorsnee burger? Of met een rechterlijke macht die Jan en alleman vrijspreekt door alleen een procedurefout? Je moet niet vergeten dat dit gebeurt door gigantisch en asociaal misbruik van vrijheden binnen deze samenleving, door kromme beroepen op grondwetten als vrijheid van religie, vrijheid van meningsuiting etc. Als een groot aantal individuen van gevarieerde snit dit doet en daarmee een samenleving ontwricht, worden wetten aangepast om die samenleving te behouden zoals hij is. Waarmee die samenleving dus ook meteen veranderd is natuurlijk, maar dankzij voornoemde groepen! Niet dankzij de acties van degenen die de samenleving, dus de doorsnee burger, proberen een vorm van veiligheid tegen fanaten, geesteszieken, religieuze idioten, overmatige criminelen etc te geven.
Of weet jij deze groepen zo te bewerken dat ze stoppen met hun tegen mensen gerichte activiteiten? De samenleving aan hen aanpassen soms met inlevering van vrijheid van nóg véél méér mensen???!
Eerlijk gezegd vind ik dat grote groepen echt steeds meer bestaan uit een stel jankende watjes....
Groeten Kropotkin
Wahidaatje
27-02-2005, 01:04
Ze zijn vrijgesproken omdat de rechter het bewijsmateriaal niet op echtheid kon controleren. Dus als de rechter het bewijs voor waar had aangenomen, dan hadden die gasten nu dus in de cel gezeten voor weet ik veel hoe lang.
Al het bewijs wat een rechter voor zijn neus geschoven krijgt, word gecontroleerd op echtheid....
Jij hebt niet echt vertrouwen in de nederlandse rechtstaat?
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.