Bekijk originele versie : Heidenen.
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
Ik vraag me af wat jullie van Heidenen vinden.
Heidenen zijn vrijwel niet te vergelijken met Christenen en Moslims. Het is een cultuur/religie dat door de kerk is vervaagd. Het was een flink aantal eeuwen verdwenen doordat de kerk vroeger moordend ervoor zorgden dat Europa christelijk werd. Er zijn nooit kruistochten of dergelijke gehouden door de Heidenen, maar dit heb ik eigenlijk ook alleen maar gehoord van een Heiden.
Iemand een mening over ze? Hou 't een beetje netjes; dus aub geen: "moge ze allen sterven aan SARS", maar gewoon je mening.
Er zijn gelovigen en ongelovigen.
Heidenen is een christelijke aanduiding.
Heidenen is niet een geloof, heidenen is een woord voor alles wat niet christelijk was.
bedoel je soms ketters? dit woord stamt nl. af van 'katharen' en dat was inderdaad een nogal geheimzinnig geloof.
bedoel je soms ketters? dit woord stamt nl. af van 'katharen' en dat was inderdaad een nogal geheimzinnig geloof.
Waren ketters niet de mensen die het christelijke geloof ondermijnden met ideeen over het heelal enzo?
Waren ketters niet de mensen die het christelijke geloof ondermijnden met ideeen over het heelal enzo?
een 'ketter' was iedere afvallige van het ware geloof...en dat was je al heel gauw, in de 15e en 16e eeuw...het was een puik middel om je van je tegenstanders te ontdoen.
het woord 'ketter' komt van hetzefde woord als 'katharen' (namelijk van het woord 'katzer') de katharen heetten in hun eigen tijd 'albigenzen' (naar de franse stad albi) en het was een christelijke afsplitsing in het zuiden van frankrijk, m.n. in de pyreneeën en de languedoc. de leer verspreidde zich daar snel en werd eigenlijk ook een middel om zich af te zetten tegen de pauselijke macht en de agressieve legers van de franse koning. locale heersers namen de albigenzen in bescherming en al snel rukten de pauselijke legers op naar het zuiden en verwoestten in een jarenlange strijd alle katharensteden en -burchten. in 1209 viel béziers en alle bewoners werden gruwelijk afgeslacht...in 1328 ging de laatste kathaar op de brandstapel. de languedoc was toegevoegd aan het gebied van de franse koning en het katholicisme was met geweld opgelegd aan de languedocciens.
lees voor meer info 'in het spoor van de katharen' van hanny a;lders, of de boeken van bram moerland.
Heidenen is vanuit christelijk oogpunt alles wat niet christelijk is als geloof , hier in europa verwijst heidenen dan vooral naar de preromaanse of germaanse religie of natuurgodsdiensten . Wodan en de kracht van Runes.
Ketters zijn Christenen die geloofsdogmas van de katholieke kerk ontkenden of niet naleefden. De katharen waren idd. Ketters vandaar dat idd. het woor ketter komt , maar Calvinisten , lutherianen ,... waren in de ogen van katholieke autoriteiten ook ketters
het wordt nog wat ingewikkelder. Echte Christenen weten dat Kerst een heidens feest is om de zonnegod te eren. Jezus is geboren rond de maand september (voor heidenen).
Heidenen vieren feestdagen zoals pasen en verjaardagen. Christenen doen dit ook alleen deze Christenen zijn misleid met de komst van het Romeinse rijk (het beest). Echte Christenen zijn uitgemoord en de rest is gedwongen de Romeinse (heidense) kalender en feestdagen over te nemen. De christelijke feestdagen van nu zijn hetzelfde als de heidense feestdagen. 95% van de hedendaagse Christenen is misleid en slecht een aantal weet hoe het wel zit.
op deze manier breken veel mensen het 4e gebod en slaagt lucifer in zijn truc
Er zijn wel kruistochten onder de heidenen geweest, zoals bijvoorbeeld de Pruisische Kruistocht.
Er zijn wel kruistochten onder de heidenen geweest, zoals bijvoorbeeld de Pruisische Kruistocht.
de tochten van de paus en de franse koning tegen de katharen, werden ook 'kruistochten' genoemd.
Of is het misschien een wat ongelukkige vertaling van het engelse "pagans", wat verwijst naar de natuurgodsdiensten die er altijd voor, binnen en naast onze wereldreligies zijn geweest?
Of is het misschien een wat ongelukkige vertaling van het engelse "pagans", wat verwijst naar de natuurgodsdiensten die er altijd voor, binnen en naast onze wereldreligies zijn geweest?
zou kunnen...in elk geval is het 'heidendom' geen godsdienst, voor zover ik weet...
Het heidendom is een verzamelnaam, binnen het heidendom vallen vele levenspaden en geloven...
het spijt me wel maar een heiden kan nooit gelovig zijn. Dat kan hij wel denken maar heidenen hangen verkeerde zaken aan en kunnen dus nooit gelovig zijn
het spijt me wel maar een heiden kan nooit gelovig zijn. Dat kan hij wel denken maar heidenen hangen verkeerde zaken aan en kunnen dus nooit gelovig zijn
Dat vind jij, voor andere mensen is dat anders
Dat vind jij, voor andere mensen is dat anders
hmmm ok laat ik het zo zeggen heidenen hangen niet het ware geloof aan want een heiden viert heidense feestdagen en die zijn in strijd met het 4e gebod.
ze kunnen wel gelovig zijn maar zijn geen ware gelovigen.
wat ik vind doet er niet toe, het gaat erom wat zo is.
Pagina's :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.