Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Salaam, shalom, peace: Israelische artiesten zetten zich in voor vrede!

Pagina's : [1] 2

Wael_progressiv
24-02-2005, 15:38

http://i.rollingstone.com/assets/rs/7/2046925/images/00328470.jpg De Palestijnse rapgroep MWR (Mahmoud, Waseem & Richard) Nu de vredesonderhandelingen tussen de Israeliers en de Palestijnen een positief vooruitzicht krijgen is er weer enigszins hoop. Dat niet alle Israeliers 'zionisten' zijn moet maar eens duidelijk worden vinden een aantal Israelische artiesten. Zo nam de groep Gaya vorig jaar een duet op met de Palestijnse rapgroep MWR. en zo kreeg een samenwerking tussen Joodse en Islamitische artiesten een warm onthaal in Israel! Het nummer "We where born to keep on life" werdt een grote hit in Israel maar ook in de Arabische buurlanden Libanon, Jordanie, Egypte en Syrie. De Hebreeuwse zang afgewisseld met Arabisch-talige rap sloeg in als een bom, vooral bij de Israelische jeugd, de belangrijkste doelgroep want zij zijn natuurlijk de volgende generatie Israeliers. Zangeres Hagit Zuaretz vroeg de rappers van MWR (Mahmoud, Waseem & Richard) om mee te werken aan de single die over vrede gaat, waarmee de rappers gelijk instemden. Ook de rapgroep Subliminal nam een vredesnummer op, "Peace in the middle east". Andere beroemde Israelische artiesten die zich inzetten voor vrede zijn o.a. Noa (internationaal bekende zangeres), de Christelijk-Palestijnse zangeres Mira Aswad, Zehava Ben (Marokkaanse origine) en de overleden zangeres Ofra Haza. Vraag: denken jullie dat deze artiesten die de boodschap van vrede willen overbrengen effect heeft op de nieuwe generatie Israeliers?

Kahali
24-02-2005, 17:00
Jazeker, Jongeren is Israel zijn hetzelfde als jongeren over de hele wereld. Zij kunnen dromen..... Een geluid van verdraagzaamheid is altijd goed. Ik ben benieuwd wat de anderen van dit initiatief vinden. Ik vind het geweldig khali

Danielle2
24-02-2005, 17:50
Wael, wat leuk dat je hier een draad over opent. Toevallig schrijf ik momenteel mijn scriptie over politiek protest in israelische popmuziek vanaf 1988. De conclusie gaat luiden dat vrijwel alle isr. popmuziek in die periode protest uit, linkse opvattingen uitdraagt of tot vrede oproept. Er zijn nog veel meer 'gemengde' groepen: Sheva (zeven joodse en arabische israelis), Tamer Nafar en Aviv Gefen bijvoorbeeld. De beste groep van het moment is de rapgroep HadagNachasj, die uiten echt keiharde kritiek en maken allerlei politici belachelijk. Als je naar al die muziek luistert krijg je eeb beetje hoop... Als antwoord op je vraag, of die muzikanten ook echt invloed hebben op de israelische jeugd ben ik helaas wat minder positief: Ik zie dus n.a.v. mijn scriptie dat er al heel lang kritische en vredelievende teksten in de muziek voorkomen, maar het lijkt er niet op dat ze het stemgedrag beinvloeden. Aviv Gefen was in de jaren '90 wel jarenlang een spreekbuis van de generatie jongeren, rond de tijd van Rabin. Dat waren dan ook linksere tijden, dat is nu anders en Aviv Gefen is dan ook niet meer zo populair meer als vroeger... Toch is het heel goed dat deze geluiden blijven klinken. Ook de meeste israelische schrijvers en kunstenaars zijn erg links en actief voor vredesorganisaties.

halfagadirian
24-02-2005, 17:54
ik heb liever dat die artiesten de plattegrond van hun 'land' zonder Israel erop te tekenen. Dus gewoon palestina op heel palestina.. Zodra israel verdwijnt..zullen er veel problemen opgelost worden. (( broeikasteffect misschien ook~!))

Thaiboxer__Mo
24-02-2005, 17:58

Vraag: denken jullie dat deze artiesten die de boodschap van vrede willen overbrengen effect heeft op de nieuwe generatie Israeliers? :goedzo: das is al een 1e stap op de rechte weg... nu de rest nog...

Thaiboxer__Mo
24-02-2005, 17:59
Jazeker, Jongeren is Israel zijn hetzelfde als jongeren over de hele wereld. Zij kunnen dromen..... Een geluid van verdraagzaamheid is altijd goed. Ik ben benieuwd wat de anderen van dit initiatief vinden. Ik vind het geweldig khali hoezo jongeren "in Israel" :moe:

Arthas
24-02-2005, 17:59
ik heb liever dat die artiesten de plattegrond van hun 'land' zonder Israel erop te tekenen. Dus gewoon palestina op heel palestina.. Zodra israel verdwijnt..zullen er veel problemen opgelost worden. (( broeikasteffect misschien ook~!)) Ik denk dat het broeikas effect en problemen worden opgelost als iedereen zich aan het verdrag van Kyoto houd, en jij je mond. ;)

halfagadirian
24-02-2005, 18:00
over die vraag!\ ik denk het niet, die jongeren worden sterk beinvloed door terroristische religieuze krachten in de samenleving. veel van hen gaan nog naar die haaatzaaiende religieuze scholen en soms ook naar het leger.. Het is geen nationale probleem.. maar meer

Danielle2
25-02-2005, 00:37
Ik hoop dat er meer van zulke mensen zullen opstaan. Wij zien er helaas weinig van terug op het nieuws, en de vredesactivisten vormen een druppel op een gloeiende plaat, maar er zijn gelukkig wel degelijk veel Israelis die zich inzetten voor vrede. Elke zaterdagavond wordt er gedemonstreerd door de organisatie 'Shalom Achsjav' 'Vrede Nu', in Jeruzalem en Tel Aviv. Daar komen nog steeds elke week duizenden mensen naartoe, ik ben er vaak bij geweest en heb het dus met eigen ogen gezien. Je hebt ook nog de organisaties Jesj Gvul (er is een grens) en Checkpointwatch. De laatste staat dagelijks bij checkpoints om de omstandigheden en gedrag van soldaten te rapporteren. Je hebt ook Betselem, een israelische mensenrechtenorganisatie die voor de rechten van Palestijnen opkomen. Je hebt Bereaved Parents, palestijnse en israelische ouders die een kind zijn verloren en samen troost zoeken. Er is zelfs Rabbi's for Peace, rabbijnen die helpen bij het opbouwen van vernielde palestijnse huizen. En er is Ta'ayush, een studentenvereniging van israelische en palestijnse studenten die actie voeren tegen de bezetting. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En dan zijn er natuurlijk de schrijvers, de zangers en de kunstenaars uit linkse hoek. Ze zingen en schrijven uit protest. Morgen zal ik wat teksten plaatsen van vredes- en protestliederen. Nogmaals, helaas zijn zij een minderheid en laat de meerderheid zich leiden door angst en haat zodat er een rechtse regering aan de macht is. Maar hun stem en acties zijn erg belangrijk en het doet je goed om hun bezig te zien. Hopelijk dragen zij ertoe bij dat nieuwe kansen worden benut en dat Israelis en Palestijnen ooit naast elkaar kunnen leven.

Kahali
25-02-2005, 09:23
over die vraag!\ ik denk het niet, die jongeren worden sterk beinvloed door terroristische religieuze krachten in de samenleving. veel van hen gaan nog naar die haaatzaaiende religieuze scholen en soms ook naar het leger.. Het is geen nationale probleem.. maar meer Over wie heb je het nu ? Over de jongeren in Israel ? Want is dit niet van toepassing op jongeren in zowat het hele midden oosten ? Khali

Fallujah
25-02-2005, 12:23
sharon d ehond en zijn extremistische joden moeten deruit gegooid wordne rabin was de beste

Kahali
25-02-2005, 14:37
Volgens mij zijn sharon en abbas het beste wat het midden oosten in jaren is overkomen. Tenzij je niet voor vrede bent....... Ben je trouwens vergeten dat de Amerikanen in Somalie waren om daar de bevolking van de hongerdood te redden ? Een hongerdood die criminele warlords veroorzaakten door alle hulpgoederen voor zichzelf in te pikken.... Dat de criminele warlords een UH-60 hebben neergehaald en de inzittenden hebben afgeslacht en door de straten hebben gesleept, waardoor uiteindelijk Amerika uit Somalie is vertrokken... En daardoor vele moslimvrouwen en kinderen van honger zijn omgekomen.... Nee ? Dat dacht ik al, want anders zou je niet zo'n stompzinnig onderschrift en foto gebruiken. Khali, - een moslim die graag in vrede leeft......

Danielle2
25-02-2005, 15:47
over die vraag!\ ik denk het niet, die jongeren worden sterk beinvloed door terroristische religieuze krachten in de samenleving. veel van hen gaan nog naar die haaatzaaiende religieuze scholen en soms ook naar het leger.. Het is geen nationale probleem.. maar meer Wat je zegt klopt niet. Israel is een van de snelst seculariserende landen ter wereld. Slechts 20% is religieus, dit zijn de 'pinguins' zoals ze in eigen land worden genoemd, de orthodoxen. Hen vind ik ook eng, zij zijn degenen die op palestijns grondgebeid nederzettingen stichten. Maar 80% is kortom seculier. Dat bijna iedereen naar het leger gaat is niet zo bijzonder, veel landen kennen de dienstplicht dus zeker Israel.

Thaiboxer__Mo
25-02-2005, 15:50
Wat je zegt klopt niet. Israel is een van de snelst seculariserende landen ter wereld. Slechts 20% is religieus, dit zijn de 'pinguins' zoals ze in eigen land worden genoemd, de orthodoxen. Hen vind ik ook eng, zij zijn degenen die op palestijns grondgebeid nederzettingen stichten. Maar 80% is kortom seculier. Dat bijna iedereen naar het leger gaat is niet zo bijzonder, veel landen kennen de dienstplicht dus zeker Israel. met andere woorden... elk bewoner van Israel heeft bloed aan zn handen...

KloteSite
25-02-2005, 16:54

http://i.rollingstone.com/assets/rs/7/2046925/images/00328470.jpg De Palestijnse rapgroep MWR (Mahmoud, Waseem & Richard) Nu de vredesonderhandelingen tussen de Israeliers en de Palestijnen een positief vooruitzicht krijgen is er weer enigszins hoop. Dat niet alle Israeliers 'zionisten' zijn moet maar eens duidelijk worden vinden een aantal Israelische artiesten. Zo nam de groep Gaya vorig jaar een duet op met de Palestijnse rapgroep MWR. en zo kreeg een samenwerking tussen Joodse en Islamitische artiesten een warm onthaal in Israel! Het nummer "We where born to keep on life" werdt een grote hit in Israel maar ook in de Arabische buurlanden Libanon, Jordanie, Egypte en Syrie. De Hebreeuwse zang afgewisseld met Arabisch-talige rap sloeg in als een bom, vooral bij de Israelische jeugd, de belangrijkste doelgroep want zij zijn natuurlijk de volgende generatie Israeliers. Zangeres Hagit Zuaretz vroeg de rappers van MWR (Mahmoud, Waseem & Richard) om mee te werken aan de single die over vrede gaat, waarmee de rappers gelijk instemden. Ook de rapgroep Subliminal nam een vredesnummer op, "Peace in the middle east". Andere beroemde Israelische artiesten die zich inzetten voor vrede zijn o.a. Noa (internationaal bekende zangeres), de Christelijk-Palestijnse zangeres Mira Aswad, Zehava Ben (Marokkaanse origine) en de overleden zangeres Ofra Haza. Vraag: denken jullie dat deze artiesten die de boodschap van vrede willen overbrengen effect heeft op de nieuwe generatie Israeliers? Heb je toevallig wat muziek ons van Zehava Ben ? Ik heb er wel vaker van gehoord, maar ik ken de muziek niet! :)

Pagina's : [1] 2