Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Stelling: Gehandicapten hebben ook recht om kinderen te krijgen!

Pagina's : [1] 2

Wael_progressiv
23-02-2005, 22:31

Ik hou van discussies, dus zo ook vandaag had ik weer een erg interessante discussie namelijk; hebben gehandicapten ook recht op kinderen? Ik had deze discussie met een verpleger in opleiding en deze vond absoluut van niet!!! Mijn mening is dat geestelijk gehandicapten er wel recht op hebben, maar uiteraard na een onderzoek waaruit blijkt dat deze het kind ook daadwerkelijk goed zou kunnen opvoeden. Geestelijk gehandicapten zijn niet allemaal even erg geestelijk, mensen met een (flinke) achterstand noemt men meestal al geestelijk gehandicapt. Ook bij lichamelijk gehandicapten vindt ik dat de moeder moet kunnen aantonen dat zij geen gebrekken heeft om aan het moederschap te kunnen voldoen, uiteraard ook na grondig onderzoek! Wat vinden jullie? Greetz Wael. :)

indy
23-02-2005, 22:35
ik heb er geen bezwaar tegen als ze een kind opvoeden aankunnen hoeveel niet gehandicapten krijgen kinderen die ze niet kunnen opvoeden, die aan lager wal raken en misdadigers worden

Wael_progressiv
23-02-2005, 22:36
ik heb er geen bezwaar tegen als ze een kind opvoeden aankunnen hoeveel niet gehandicapten krijgen kinderen die ze niet kunnen opvoeden, die aan lager wal raken en misdadigers worden Precies, helemaal mee eens!!!

DhrR
23-02-2005, 22:52
Mijn antwoord is nee. Zelfs voor mensen die geen handicap hebben is het soms moeilijk om kinderen op te voeden. Een kind moet optimaal opgevoed worden en dat kan alleen met gezonde ouders. De verantwoordelijkheid van het gedrag van kinderen (als ze in de criminaliteit terecht komen) zit altijd bij de ouders. Wie moet de kinderen een corrigerende tik geven als de ouders geestelijk niet perfect zijn. Als je gehandicapt bent dan mag je bepaalde aankopen niet doen, omdat je handelsonbekwaam bent. Dan mogen ze van mij ook geen kinderen krijgen. Als ik een handicap was dan wilde ik liever geen kinderen.

Wael_progressiv
23-02-2005, 22:54

Mijn antwoord is nee. Zelfs voor mensen die geen handicap hebben is het soms moeilijk om kinderen op te voeden. Een kind moet optimaal opgevoed worden en dat kan alleen met gezonde ouders. De verantwoordelijkheid van het gedrag van kinderen (als ze in de criminaliteit terecht komen) zit altijd bij de ouders. Wie moet de kinderen een corrigerende tik geven als de ouders geestelijk niet perfect zijn. Als je gehandicapt bent dan mag je bepaalde aankopen niet doen, omdat je handelsonbekwaam bent. Dan mogen ze van mij ook geen kinderen krijgen. Als ik een handicap was dan wilde ik liever geen kinderen. Maar stel nou, je bent gehandicapt en hebt een kinderwens. Dan wordt die wens ontnomen omdat mensen vinden dat jij geen ouderschap zou kunnen hebben!

haji-82
23-02-2005, 22:59
ja, geestelijk én lichamelijk gehandicapten wel mijn neef is ook geestelijk gehandicapt hij gaat ook trouwen met normaal vrouw uit plateland in marokko inshaALLAH

Wael_progressiv
23-02-2005, 23:02
ja, geestelijk én lichamelijk gehandicapten wel mijn neef is ook geestelijk gehandicapt hij gaat ook trouwen met normaal vrouw uit plateland in marokko inshaALLAH Precies!!! Als hij een goede vader is vindt ik dat niemand hem daarin moet beperken. :)

DhrR
23-02-2005, 23:03
Maar stel nou, je bent gehandicapt en hebt een kinderwens. Dan wordt die wens ontnomen omdat mensen vinden dat jij geen ouderschap zou kunnen hebben! Oke, dat kan, maar wie kan mij garanderen dat de kinderen niet het verkeerde pad opgaan. Als ik een gehandicapt was en een kinderwens had zou ik toch even nadenken wat voor gevolgen dat zou kunnen hebben voor mijn kinderen. Maar ja, als ik dat echt was dat kan ik wellicht niet zo goed over nadenken, dus laat ik het aan ouders of de rechter over.

Junkie
23-02-2005, 23:06
Het ligt er idd aan in welke mate men gehandicapt is.

Wael_progressiv
23-02-2005, 23:44
maar wie kan mij garanderen dat de kinderen niet het verkeerde pad opgaan Dat kun je bij "normale" gezinnen ook niet garanderen!!! :)

Wael_progressiv
24-02-2005, 09:59
DEN HAAG - PvdA-kamerlid Marjo van Dijken pleit voor gedwongen anticonceptie bij mensen met een verstandelijke beperking als er situaties zijn ontstaan waarbij de rechter moet ingrijpen. Zorgverleners en belangenorganisaties lopen er niet warm voor. Een verstandelijk gehandicapt stel dat verdacht werd van het doden van hun baby werd onlangs vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Het stel gaf aan weer een kinderwens te hebben. PvdA-Kamerlid Van Dijken vindt daarom dat er een maatregel moet komen waarbij rechters gedwongen anticonceptie kunnen opleggen bij mensen bij wie het mis is gegaan in de verzorging van hun kind. ,,Deze maatregel moet niet alleen voor verstandelijk gehandicapten gelden, maar voor iedere ouder bij wie de rechter moet ingrijpen omdat de kinderen lichamelijk of geestelijk verwaarloosd zijn. Dus ook voor ouders die onder toezicht worden gesteld. We moeten voorkomen dat met een volgend kind dezelfde situatie ontstaat.'' Frans Scholte, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Verstandelijk Gehandicapten (NVAVG) ondersteunt dit pleidooi: verplichte anticonceptie als het is misgegaan bij een verstandelijk beperkt stel met kind. ,,Je zou het kunnen zien als onderdeel van de reclassering. In de periode van anticonceptie kan worden onderzocht of deze mensen de potentie hebben alsnog goede ouders te worden.'' Scholte voelt niets voor 'generale dwang', waarbij het voor alle gehandicapten verboden wordt kinderen te krijgen. ,,Ik geloof meer in opvoeden, begeleiden en coachen. Door middel van overreding moeten begeleiders laten zien dat het krijgen van een kind niet bijdraagt aan het levensgeluk van de gehandicapte. Meestal lukt dit, maar toch gaat het enkele tientallen keren per jaar mis in Nederland. Als er dan toch een kind wordt geboren, moeten begeleiders er dicht bovenop zitten.'' Bij Stichting Philadelphia Zorg worden van de zesduizend cliënten per jaar tussen de twintig en dertig vrouwen zwanger. Volgens directeur C. de Jong zijn dat meestal vrouwen die heel licht gehandicapt zijn, zelfstandig wonen en zelfstandig relaties aangaan. ,,Zij krijgen eigenlijk nauwelijks begeleiding. Bij die groep is het moeilijk te voorkomen dat ze zwanger raken. Bij onze cliënten die we intensief begeleiden, gaan we al vroeg het gesprek aan over het krijgen van kinderen. We proberen hen dan tot het inzicht te laten komen dat het in hun situatie niet verstandig is. Meestal zijn ze te overtuigen.'' De Jong is het absoluut niet eens met de maatregel die PvdA-kamerlid Van Dijken voorstelt. ,,Als je zoiets gaat invoeren, komt er een enorme vertrouwensbreuk bij deze mensen. Wij proberen in vertrouwen hen te overtuigen. Ik vind het een heilloze weg, dat deze maatregel voor iedere ouder zou moeten gelden die zijn kind verwaarloost. Je moet dan namelijk criteria voor goed ouderschap opstellen die landelijk maatschappelijk worden gedragen. Dat kan niet.'' Ontmoedigen Soms kan gedwongen anticonceptie nodig zijn, zegt Wim Verkerk, regiomanager bij Sprank, de gereformeerde zorginstelling voor mensen met een handicap. ,,Wij maken steeds vaker mee dat mensen relaties krijgen. We proberen tijdig het gesprek aan te gaan met de betrokkenen. Wat kunnen ze aan? Als mensen niet de regie over hun eigen leven hebben, ontmoedigen we het kinderen krijgen. We spreken dan ook altijd met een wettelijk vertegenwoordiger. In overleg gaan we dan over op anticonceptie, soms tegen de wil van de cliënt.'' Maar ook Verkerk heeft bedenkingen tegen de maatregel. ,,De fuik voor gedwongen anticonceptie moet wel heel nauw zijn. In feite zou het ook voor andere groepen kunnen gelden, bijvoorbeeld voor pubers. Het moet niet het effect hebben zoals bij een stoeptegel die van een viaduct wordt gegooid, waarna er dan overal hekken moeten komen.'' Onderling Sterk, belangenvereniging voor mensen met een verstandelijke beperking, staat niet achter de uitspraken van Marjo van Dijken. Directeur William Westveer is in alle situaties tegen gedwongen anticonceptie bij verstandelijk gehandicapten. ,,Als deze mensen een kinderwens hebben, moet je in gesprek gaan over wat opvoeden betekent. Niet met de insteek om het te ontmoedigen, maar om ze bewust te maken wat kinderen opvoeden inhoudt. Ik ken mensen met een IQ van 54 die het fantastisch doen met vier kinderen. Terwijl ik ook hoor van mensen met een IQ van 120 bij wie de kinderen uit huis geplaatst zijn. Vaak is onze doelgroep heel liefdevol.''

Smirnoff
24-02-2005, 10:07
ja, geestelijk én lichamelijk gehandicapten wel mijn neef is ook geestelijk gehandicapt hij gaat ook trouwen met normaal vrouw uit plateland in marokko inshaALLAH Ik hoop dat dit een grapje is. Anders is het te triest voor woorden. Hoe bedoel je 'normale' vrouw van het platteland. Is zij ook niet compleet achterlijk?! Waarom anders trouwen met iemand die geestelijk gehandicapt is? Alles voor die verblijfsvergunning, nietwaar? (Kijk, als beide partners gehandicapt zijn en elkaar gewoon zijn tegengekomen, dan is het anders) Denkt de familie nu echt dat de 'schande' van de gehandicapte neef uitgewist wordt op het moment dat hij getrouwd zal zijn? Zijn vader en moeder hadden er gewoon rekening mee moeten houden dat als familieleden met elkaar trouwen, dat daar ongelukkige kinderen van kunnen komen.

Wael_progressiv
24-02-2005, 10:09
Ik hoop dat dit een grapje is. Anders is het te triest voor woorden. Hoe bedoel je 'normale' vrouw van het platteland. Is zij ook niet compleet achterlijk?! Waarom anders trouwen met iemand die geestelijk gehandicapt is? Alles voor die verblijfsvergunning, nietwaar? (Kijk, als beide partners gehandicapt zijn en elkaar gewoon zijn tegengekomen, dan is het anders) Denkt de familie nu echt dat de 'schande' van de gehandicapte neef uitgewist wordt op het moment dat hij getrouwd zal zijn? Zijn vader en moeder hadden er gewoon rekening mee moeten houden dat als familieleden met elkaar trouwen, dat daar ongelukkige kinderen van kunnen komen. Jij hoopt dat dit een grap is? Ik hoop eerder dat jouw reactie hierop een grap is... :(

Smirnoff
24-02-2005, 10:11
Jij hoopt dat dit een grap is? Ik hoop eerder dat jouw reactie hierop een grap is... :( Leg mij dan maar eens uit waarom iemand die een 'normaal' verstand bezit zou trouwen met iemand die geestelijk gehandicapt is?! (en dan heb ik het niet over een klein verschil in IQ)

Wael_progressiv
24-02-2005, 10:17

Leg mij dan maar eens uit waarom iemand die een 'normaal' verstand bezit zou trouwen met iemand die geestelijk gehandicapt is?! (en dan heb ik het niet over een klein verschil in IQ) Liefde is het toverwoord! :hadj:

Pagina's : [1] 2