Bekijk originele versie : Hoofddoeken verbieden?
Our_NTmazight
17-02-2005, 23:17
Salaam en hoi,
Ik hoorde net op de radio dat men in Rotterdam de hoofddoeken wil verbieden, bij een bepaald werkgever (heb geen zin om op te zoeken waar precies :D ).
Ik vind dat wel ver gaan, het gaat toch om werknemers die al bewezen hebben dat ze het werk goed doen en een hoofddoek willen dragen. Ik vind dat zeer fout. We wonen nu eenmaal in Nederland en heb altijd ondervonden dat men rechten en plichten heeft, zonder onderscheid te maken. Waarom nu wel?
Ik heb het hier over vrouwen die een hoofddoek willen dragen uit geloofsovertuiging en voor de rest volkomen normaal functioneren binnen Nederland.
Wie is het eens met een hoofddoeken-verbod en waarom?
Wie is het oneens met een hoofddoeken-verbod en waarom?
Doeg
Eliette_Nina
17-02-2005, 23:19
Salaam en hoi,
Ik hoorde net op de radio dat men in Rotterdam de hoofddoeken wil verbieden, bij een bepaald werkgever (heb geen zin om op te zoeken waar precies :D ).
Ik vind dat wel ver gaan, het gaat toch om werknemers die al bewezen hebben dat ze het werk goed doen en een hoofddoek willen dragen. Ik vind dat zeer fout. We wonen nu eenmaal in Nederland en heb altijd ondervonden dat men rechten en plichten heeft, zonder onderscheid te maken. Waarom nu wel?
Ik heb het hier over vrouwen die een hoofddoek willen dragen uit geloofsovertuiging en voor de rest volkomen normaal functioneren binnen Nederland.
Doeg
Allah swt heeft jullie aangeraden om de hidjra te verrichten.
wa salaam!
Our_NTmazight
17-02-2005, 23:26
Elliete_Nina,
Thanks voor je advies ahum...
Aangezien ik in Nederland woon en mezelf thuisvoel, wens ik niet te vluchten :).
P.S. ik vraag niet om advies (thank you very much) maar om een mening.
Wassalam terug ;)
Faridatun
17-02-2005, 23:28
Salaam en hoi,
Doeg
Schandelijk gewoon, dat men dit durft te verbieden! Waar blijft de vrijheid van geloofsovertuiging? Geldt dit recht dan niet voor moslima's? Het begon in Frankrijk, dan in België en nu waait deze hijaabfobie over naar Nederland! Men moet dringend ophouden met deze islamofobische politiek. Dit zorgt voor nog meer polarisering en stigmatisering van de hoofddoekdragende moslima's.
Ik snap niet wat het probleem is met hoofddoekjes. Maar maakt met zich druk om zeg!
TatTwamAsi
17-02-2005, 23:29
Salaam en hoi,
Doeg
Er zijn genoeg banen waarbij hoofddoekjes uitstekend gedragen kunnen worden of zelfs een pré zijn, zoals in een restaurant of in de keuken, waarbij sowieso de haren bedekt moeten worden.
Er zijn ook banen waarbij hoofddoekjes meer als een provocatie kunnen worden gezien, voornamelijk bij kantoorwerk: er is geen enkele aanleiding om een hoofddoekje te dragen, en contrasteert enorm met de kleding van de andere kantoormedewerkers. Maar buiten dat feit kan er geen bezwaar tegen worden gemaakt.
Er zijn banen waarbij de neutraliteit van de medewerker in die functie bovenal moet worden gesteld. Dat zijn voornamelijk openbare functies, waarin elke zweem van partijdigheid (zoals een geloof) moet worden vermeden.
Het is helemaal niet gezegd dat een Moslima die rechter is, anders zou oordelen over een Moslim misdadiger dan over een Christen misdadiger; maar de suggestie door het hoofddoekje wordt wel versterkt.
Zo ook zou een politieagente die gebonden is aan de kledingvoorschriften die bij een politieagent hoort, met een hoofddoekje loopt, afbreuk doen aan haar neutraliteit.
En er zijn nog banen waarin het dragen van een hoofddoekje levensgevaarlijk wordt, zoals bij de brandweer, als commando (met een gasmasker), als straaljagerpiloot, als duiker, enz.
Kortom, Moslima's met een hoofddoekje eisen nogal wat van de maatschappij om al die uitzonderingen waarvoor ze zichzelf niet geschikt gemaakt hebben als werknemer, te dragen. Andersom vind ik dus, dat van Moslima's die per sé aan hun hoofddoekje vasthouden, ook een offer gevraagd mag worden, bijvoorbeeld een korting op hun werkeloosheidsuitkering, als ze langdurig werkeloos worden (wat aan het dragen van hoofddoekje mag worden geweten).
Eliette_Nina
17-02-2005, 23:32
Schandelijk gewoon, dat men dit durft te verbieden! Waar blijft de vrijheid van geloofsovertuiging? Geldt dit recht dan niet voor moslima's? Het begon in Frankrijk, dan in België en nu waait deze hijaabfobie over naar Nederland! Men moet dringend ophouden met deze islamofobische politiek. Dit zorgt voor nog meer polarisering en stigmatisering van de hoofddoekdragende moslima's.
Ik als Joodse heb jullie geloof béter begrepen dan jullie. Joden doen voornamelijk zaken en jullie profeet zei duidelijk in een hadith "3halmoe awladoekoem tsigara"/leer jullie kinderen handeldrijven.
Dat betekent dat jullie profeet graag zijn volgelingen zag dat ze "machtige mensen" zouden worden met bedrijven zodat ze niet afhankelijk zouden zijn van niet-moslims. Als jullie je geloof beter hadden gevolgd dan zouden jullie niet zo "vernederd" worden zoals dat jullie dochters geen hoofddoek(hidjab) mogen dragen in hun werk. Want als jullie allemaal zaken deden dan zouden jullie net als Joden rijk zijn en onafhankelijk en zo jullie dochters in jullie eigen bedrijf laten werken met hidjab zonder lastiggevallen te worden door één of ander seksmaniak en dan waren al de problemen met hidjab opgelost en zouden niet-moslims(met christelijke achtergrond) jullie niet lastigvallen. Zij zouden bij jullie werken en niet omgekeerd.
Our_NTmazight
17-02-2005, 23:39
Tat twam Asi,
Ja inderdaad, ik ben het met een deel wel eens met je reactie. Ik begrijp het als men zegt dat het bijvoorbeeld voor een rechter (met hoofddoek) afbreukt doet aan haar neutraliteit.
Maar ik vind het onzin om dan maar heel de hoofddoek in een verdomhoekje te zetten. En hoeveel rechters met hoofddoek zullen er zijn? Niet veel. Dus het zal toch gaan om vrouwen die een hoofddoek dragen met doorsnee banen ( bv. administratief werk).
En ik kan geen goede reden vinden om vrouwen te verbieden een hoofddoek te dragen (alhoewel een vrouw met hoofddoek wel rekening moet houden met het soort werk dat ze doet).
Grtjs
Faridatun
18-02-2005, 00:03
Wat betreft het tenietdoen van het principe van de neutraliteit bij het dragen van de hoofddoek, slaat werkelijk nergens op. Neutraliteit bevindt zich in de handeling en niet in het voorkomen! Wat doe je met een slachtoffer van racisme die te maken krijgt met een blanke rechter? Is dat neutraal? Of een slachtoffer van een verkrachting en je hebt te maken met een vrouwelijke rechter? Partijdig?
Beetje nuance graag!
Kropotkin
18-02-2005, 00:10
Er zijn genoeg banen waarbij hoofddoekjes uitstekend gedragen kunnen worden of zelfs een pré zijn, zoals in een restaurant of in de keuken, waarbij sowieso de haren bedekt moeten worden.
Er zijn ook banen waarbij hoofddoekjes meer als een provocatie kunnen worden gezien, voornamelijk bij kantoorwerk: er is geen enkele aanleiding om een hoofddoekje te dragen, en contrasteert enorm met de kleding van de andere kantoormedewerkers. Maar buiten dat feit kan er geen bezwaar tegen worden gemaakt.
Er zijn banen waarbij de neutraliteit van de medewerker in die functie bovenal moet worden gesteld. Dat zijn voornamelijk openbare functies, waarin elke zweem van partijdigheid (zoals een geloof) moet worden vermeden.
Het is helemaal niet gezegd dat een Moslima die rechter is, anders zou oordelen over een Moslim misdadiger dan over een Christen misdadiger; maar de suggestie door het hoofddoekje wordt wel versterkt.
Zo ook zou een politieagente die gebonden is aan de kledingvoorschriften die bij een politieagent hoort, met een hoofddoekje loopt, afbreuk doen aan haar neutraliteit.
En er zijn nog banen waarin het dragen van een hoofddoekje levensgevaarlijk wordt, zoals bij de brandweer, als commando (met een gasmasker), als straaljagerpiloot, als duiker, enz.
Kortom, Moslima's met een hoofddoekje eisen nogal wat van de maatschappij om al die uitzonderingen waarvoor ze zichzelf niet geschikt gemaakt hebben als werknemer, te dragen. Andersom vind ik dus, dat van Moslima's die per sé aan hun hoofddoekje vasthouden, ook een offer gevraagd mag worden, bijvoorbeeld een korting op hun werkeloosheidsuitkering, als ze langdurig werkeloos worden (wat aan het dragen van hoofddoekje mag worden geweten).
Grotendeels mee eens!
Groeten Kropotkin
Faridatun
18-02-2005, 00:15
Ik als Joodse heb jullie geloof béter begrepen dan jullie. Joden doen voornamelijk zaken en jullie profeet zei duidelijk in een hadith "3halmoe awladoekoem tsigara"/leer jullie kinderen handeldrijven.
Dat betekent dat jullie profeet graag zijn volgelingen zag dat ze "machtige mensen" zouden worden met bedrijven zodat ze niet afhankelijk zouden zijn van niet-moslims. Als jullie je geloof beter hadden gevolgd dan zouden jullie niet zo "vernederd" worden zoals dat jullie dochters geen hoofddoek(hidjab) mogen dragen in haar werk. Want als jullie allemaal zaken deden dan zouden jullie net als Joden rijk zijn en onafhankelijk en zo jullie dochters in jullie eigen bedrijf laten werken met hidjab zonder lastiggevallen te worden door één of ander seksmaniak.
Ik als trotse moslima zeg; 'Yaa ayuha ladhiena aamanu laa tattakhidhu 'l YAHUDA wa nasara awliyaa'a ba'dhuhum awliyaa'u ba'dhin wa man yatawallahum minkum fa'innahu minhum inna Allaha laa yahdie 'l qawma adhaalimien' ( Jullie die geloven! Neem de joden en de christenen niet als medestanders. Zij zijn onderling medestanders. Wie van jullie zich als medestander bij hen aansluit, die behoort bij hen. God wijst de mensen die onrecht plegen de goede richting niet) Surat Al-Ma'ida, aya 51. :)
Faridatun
18-02-2005, 00:16
Grotendeels mee eens!
Groeten Kropotkin
Waar blijven jouw argumenten?
Eliette_Nina
18-02-2005, 00:18
Ik als trotse moslima zeg; 'Yaa ayuha ladhiena aamanu laa tattakhidhu 'l YAHUDA wa nasara awliyaa'a ba'dhuhum awliyaa'u ba'dhin wa man yatawallahum minkum fa'innahu minhum inna Allaha laa yahdie 'l qawma adhaalimien' ( Jullie die geloven! Neem de joden en de christenen niet als medestanders. Zij zijn onderling medestanders. Wie van jullie zich als medestander bij hen aansluit, die behoort bij hen. God wijst de mensen die onrecht plegen de goede richting niet) Surat Al-Ma'ida, aya 51. :)
Ga eens op mijn reactie in ipv qur'aansoerats te citeren. Geef toe dat ik gelijk heb volgens jullie islamitische visie.
mee eens maar, je moet eliiene niet letterlijk nemen ze weet niet beter
Eliette_Nina
18-02-2005, 00:20
mee eens maar, je moet eliiene niet letterlijk nemen ze weet niet beter
Ik ken jouw geloof beter dan je denkt .Veel Joden kennen de islam béter dan een doorsnee Marokkaan.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.